Inrijden, niet kunnen galoperen,erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Inrijden, niet kunnen galoperen,erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 21:26

Ik heb Carina nou sinds een kleine 4 weken onder het zadel. Gaat allemaal super. Alleen de bak waarin ik rijd is van slechte kwalitiet. zeg maar modderbad...
Door deze modder is hij behoorlijk glad, en glijdt ze dus makkelijk uit hierin.
Hierdoor heb ik nog niet gegalopeerd met haar, alleen nog maar gestapt en gedraaft. Zo als het weer er nu nog uitzit, zit het er niet in om op korte termijn te beginnen met de galop.

Kan dit kwaad? Ze heeft dus nog nooit gegalopeerd onder het zadel, kan het zijn dat ze dit later moeilijk gaat aanleren dan wanneer ik er meteen mee had kunnen beginnen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:11

Ìk zou inderdaad nog even wachten totdat de bak weer goed is. Zeker als je paard jong is, is deze nog erg op zoek naar zijn/haar balans. Met een gladde ondergrond kan hij dus geen goede grip krijgen, wat ten koste gaat van de balans, maar ook van het zelfvertrouwen van je paard.

Als je het doet, doe het dan goed en blijf even geduld houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:14

Nee niet gaan galopperen hoor!
Stel dat je onderuit gaat, dat vergeet zo'n beessie en ij niet snel, en verpsest je erg veel.

Maar dat galopperen is nu nog even niet van belang, het is nu belangrijk dat ze op dr eigen benen, leert staan, en daar ben je nog kang niet aan toe, loop maar eens op een veldje, zonder bakrand.

Ik heb nu twee paardenbeleert, en dat galopperen kwam pas al ze goed in balans liepen!
Succes Chiqa

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:31

alle paarden die wij inrijden wachten we vrij lang mee voor we met de galop beginnen. draf en stap moeten eerst in orde zijn. dus heb geduld en wacht tot de bak beter is en je paardje er klaar voor is. kwaad kan het niet.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 06:44

maar wat nou als je paard uit zichzelf aanspringt in galop (door een schrik of gewoon doordat die daar zin in heeft en nog niet goed terug te nemen is)?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:35

Ik galoppeer zo snel mogelijk, meestal al de eerste keer dat ik er op zit,
maar als je bodem zo slecht is zou ik er niet aan beginnen, net wat Tyrza al zei; het doet het (zelf) vertrouwen van je paard (en jou) weinig goed.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:49

Gewoon rustig de kans afwachten totdat de bodem goed is. Zodra die goed is, ga dan gelijk aan de slag met de galop. Als je nu wilt galopperen en ze gaat onderuit zal ze dat niet snel vergeten. Ander puntje is dat het ook heel belangrijk is dat je rechte lijnen rijdt. Dat wil zeggen, niet langs de bakrand, maar vrij door de bak. Probleem is nl. dat als je alleen maar over de hoefslag rijdt, het paard leunt op de rand.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:52

Kan geen kwaad hoor, tjo heeft het ook pas met 4 jaar geleerd door slechte bodems en kleine bakjes, liever laat geleerd dan jong verpest, toch?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:28

Als hij aanspringt dan is dat moooi meegenomen. Geen drukte van maken en afhankelijk van de sitautie kijken of je hem kunt laten doorgaloperen of niet.

Fiesta, freiberger, what else?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:06

maakt niets uit hoor ik ken een paardje die met 3 is ingereden alleen stap en draf geleerd met 6 istie naar mijn vriendin gegaan en die heeft hem galop geleerd en dat gaat super

Your stairway lies on the whispering wind

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:15

Balans is voor een jong paard al moeilijk zat. als je nu gaat galopperen en je gaat onderuit raak je alleen maar verder van huis. Ik zou met iemand buiten gaan rijden en het paard daar leren te galopperen. natuurlijk is galop een belangrijke oefening voor een jong paard maar je nek breken of zo moet je er niet voor over hebben.

De hond is de betere mens

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:37

Maak een rondje bos met dat dier en ga zo galopperen als dat mogelijk is.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 20:24

Steef schreef:
Maak een rondje bos met dat dier en ga zo galopperen als dat mogelijk is.


Breng jij het bos hierheen Steef? Als ik die mogelijkheid gehad had dan zou ik het allang gedaan hebben.

Ik was ook nog niet van plan te gaan galoperen op deze slechte bodem. Wel fijn om te horen dat het geen kwaad kan. Is toch m'n eerste beest, wel met goede begeleiding, maar toch...

Ik rijd overigens wel in een bak, alleen met het storten kwamen ze zand tekort. En toen hebben ze de bak in de lengterichting in tweeen gedeeld en in 1 gedeelte zand gestort, en in het andere niet. Frusty Echt het stomste wat ze hadden kunnen doen, ipv dan ze hem in de breedte richting gedeeld hadden, dan was in ieder geval nog 1 volte goed te rijden geweest... Nu is de bak een tijd niet gebruikt, en is er gras in gaan groeien, onder de ene helft komt nu gras uit en onder de andere helft modder Frusty

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


sarahmoorman
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:10

Balans is voor een jong paard al moeilijk zat, dus begin er nog maar niet aan hoor. Ik heb het zelf gezien dat en jong paard uitgleed en van die angst was ze bijna niet meer fa te helpen.... Succes!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:15

We beginnen zo wie zo pas later met de galop. Als het paard aan het gewicht van de ruiter gewen is. Hiermee voorkom je de zogenaamde tweetakt galop, waarbij het paard de achterbenen teglijk beweegt ipv omste beurt. Het is dus zowiezo beter om niet gelijk aan de galop te beginnen. Rustig opbouwen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:39

Galop is wel belangrijk om een jong paard sterker te maken. (met name de rug) als het gevaarlijk is vanwege de slechte bodem zou ik er inderdaad ook mee wachten, maar zodra je een behoorlijke bodem hebt om op te rijden, zou ik zo snel mogelijk met galop beginnen. Niet omdat hij het later niet zou leren, maar omdat je met name in de galop de rug sterker kan maken.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 11:13

Suzan schreef:
Galop is wel belangrijk om een jong paard sterker te maken. (met name de rug) als het gevaarlijk is vanwege de slechte bodem zou ik er inderdaad ook mee wachten, maar zodra je een behoorlijke bodem hebt om op te rijden, zou ik zo snel mogelijk met galop beginnen. Niet omdat hij het later niet zou leren, maar omdat je met name in de galop de rug sterker kan maken.


Dat is ook een van de redenen waarom ik met de galop wil beginnen. Maar ja, als de bodem niet meewerkt, dan niet... Ik wil geen onnodige risicos gaan nemen met haar.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:27

Tijdens een buitenrit proberen. Moet je jezelf natuurlijk ook vertrouwen. Er is vast wel ergens een goede berm, of niet soms?
En anders het paard een keer meenemen naar les. Of een binnenbak afhuren.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 11:30

germie schreef:
Tijdens een buitenrit proberen. Moet je jezelf natuurlijk ook vertrouwen. Er is vast wel ergens een goede berm, of niet soms?
En anders het paard een keer meenemen naar les. Of een binnenbak afhuren.


Haha, ja bermen zijn er wel, maar dat doe ik zelf toch liever niet Scheve mond

Ik heb 3x per week les op haar, maar wel in onze "eigen" bak, en als ik naar een binnenbak wil, moet ik ruim een half uur lopen heen en daarna weer terug. Is op zich wel te doen, maar ik rijd nu nog maar halve uurtjes op haar, en dan is het echt niet de moeite en wacht ik liever.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:15

carina"]
[quote="Suzan schreef:
Galop is wel belangrijk om een jong paard sterker te maken. (met name de rug) als het gevaarlijk is vanwege de slechte bodem zou ik er inderdaad ook mee wachten, maar zodra je een behoorlijke bodem hebt om op te rijden, zou ik zo snel mogelijk met galop beginnen. Niet omdat hij het later niet zou leren, maar omdat je met name in de galop de rug sterker kan maken.


Dat is ook een van de redenen waarom ik met de galop wil beginnen. Maar ja, als de bodem niet meewerkt, dan niet... Ik wil geen onnodige risicos gaan nemen met haar.
[/quote]

Als je dan nog een zin verder leest........ Knipoog

Het zal vast wel weer een keer droger weer gaan worden. (we gaan toch richting de zomer. Cool
Dan neem ik aan dat je bak ook beter wordt en dan komt het vast wel goed.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 12:32

Suzan"]
[quote="carina"][quote="Suzan schreef:
Galop is wel belangrijk om een jong paard sterker te maken. (met name de rug) als het gevaarlijk is vanwege de slechte bodem zou ik er inderdaad ook mee wachten, maar zodra je een behoorlijke bodem hebt om op te rijden, zou ik zo snel mogelijk met galop beginnen. Niet omdat hij het later niet zou leren, maar omdat je met name in de galop de rug sterker kan maken.


Dat is ook een van de redenen waarom ik met de galop wil beginnen. Maar ja, als de bodem niet meewerkt, dan niet... Ik wil geen onnodige risicos gaan nemen met haar.
[/quote]

Als je dan nog een zin verder leest........ Knipoog

Het zal vast wel weer een keer droger weer gaan worden. (we gaan toch richting de zomer. Cool
Dan neem ik aan dat je bak ook beter wordt en dan komt het vast wel goed.
[/quote]

Ik heb die zin ook gelezen, was alleen om aan te geven waarom ik eigenlijk toch met de galop wilde beginnen Knipoog

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers