wanneer overstappen naar een nieuwe klasse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

wanneer overstappen naar een nieuwe klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 14:54

Ik vroeg me, af wanneer je vindt dat je over kunt stappen naar de volgende klasse. Persoonlijk stap ik niet eerder over dan dat ik 2 winstpunten in een proef kan rijden (en de oefeningen voor de volgende klasse beheers natuurlijk).

Maar heel vaak zie ik mensen rijden die zo snel mogelijk overstappen. Dus 10 keer 156 rijden en dan vlug overstappen. Maar dan weet je toch dat je dingen van je paard moet gaan vragen waar hij nog niet klaar voor is? Lijkt mij dat de lol er snel afgaat als je vervolgens telkens in de 140 rijdt.

Ik had hier laatst een discussie over, en toen zei ik dat ze van mij wel een aanvullende eis mogen stellen voor de overstap naar de volgende klasse, bijvoorbeeld minstens 1 keer 165 hebben gereden. Maar vogens haar kon nu eenmaal niet ieder paard zulke hoge punten rijden. Persoonlijk vindt ik dat onzin, maar hoe kijkt de rest hier tegen aan?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:57

Ik rijd gewoon de hele klasse uit.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:01

Ik stap over als ik denk dat ik het aankan. Van de B naar L1 had ik uit vier proeven 5 winstpunten, maar omdat ik nog nooit uit gestart had (maar alleen op onze eigen vertrouwde stal) ben ik eerst nog een keer uit gaan starten in de B. Toen had ik ook 166 en 160 punten en ben ik overgegaan (de L1 onderdelen beheersten we al wel).
Van L1 naar L2 ben ik overgegaan met 6 punten, ik vond doorzitten gemakkelijker en vond de L1 proeven een beetje vaag, L2 leek me haast makkelijker. Van L2 naar M1 had ik door willen rijden tot tenminste 1X buiten starten, maar door de nieuwe regeling ben ik toch nog in maart overgestapt (ook nu was ik al wel een poos aan het trainen op M1 niveau). En ik had toen 6 winstpunten, waarvan de meesten zo rond de 165 lagen.
Inmiddels rijd ik dus M1 en heb nu drie winstpunten, 158, 165 en 157, terwijl de andere punten 150, 155 en 149 waren.
Of ik meteen overga bij tien punten, dat weet ik nog niet. Dat ligt er voor mij aan of die andere punten 156-jes zijn, of 165-jes. En of ik dan het gevoel heb dat we ons in de M2 niet voor schut gaan zetten.
Het kan me niet schelen als het niet meteen heel erg lukt, maar ik wil ook niet graag met maar 130 punten thuis komen, omdat we nog niet klaar zijn voor die klasse.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:04

Ik ben het er niet mee eens. Zo heb ik (tot mijn grote schande) in de M1 nooit hoger gereden dan 158. Ik vond het echt een ramp, die M1 proeven. Zodra ik die 5 puntjes had voor de M2 ben ik direct overgegaan.
En de M2 ben ik doorgevlogen (1 week Almelo = 7 proeven) met dikke punten en hoge klasseringen.
Dus het is misschien maar net of een bepaalde klasse je ligt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:14

Hangt er ook een beetje vanaf hoe makkelijk je op wedstrijd gaat.
Als je iedere week gaat, dan is het goed te doen om klasses helemaal uit te rijden.
Als je 1x in de maand of nog minder gaat en dan ook nog eens afhankelijk bent van anderen voor trailer, auto etc. dan wordt het, zeker nu met die nieuwe regeling, wel een heel langdurige geschiedenis om ergens te komen.
En tijd om thuis door te rijden heb je dan genoeg Haha!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:27

Het ligt er helemaal aan of je de oefening goed beheerst voor de volgende klasse.... ik ben met mijn nieuwe paard in de L2 begonnen omdat ik weet dat als ik met hem in de B zou starten ik daar dus echt nooit uit zou komen hij loopt daar al net iets te netjes voor.... en als je er een goed gevoel bij heb dan kun je toch overgaan

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:28

laurae schreef:

en toen zei ik dat ze van mij wel een aanvullende eis mogen stellen voor de overstap naar de volgende klasse, bijvoorbeeld minstens 1 keer 165 hebben gereden.


Ja verhoog de lat nog fff hoger.... liever niet dank je, ik denk dat ik dan gelijk zou stoppen met dressuur, want zo'n regeltje er nog bij zou voor mij rampzalig worden in mijn strooptocht naar punten om door die L te komen zodat ik met Piep mag en kan starten.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:17

Ik bekijk het eventjes samen met mijn instructrice. Ik zit nu M1 +5 winstpunten. Op de ponyclub proberen we altijd een klasse voor te liggen, dus we trainen nu eigenlijk voor de M2. Omdat mijn pony verzamelde oefeningen makkelijker vind dan gewone gangen, leek het mij en mijn instructrice slim om bij 10 of 11 wp's over te gaan.
Nu letten ze veel op impuls, die is niet echt goed, maar verzameld kan hij wel heel goed.

Maar ik vind het ook niet echt slim om met een paar keer 156 of 157 al over te gaan. Liever iets hoger, maar ik begrijp best dat andere mensen daar anders tegenaan kijken.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:38

Ik ga over als ik ,instructrice en de jury's (over het algemeen) vinden dat ik toe ben aan de volgende klasse...

de 156-punten proefjes vind ik te weinig om over te gaan naar een volgende klasse, de winstpuntjes die je daar mee haalt zijn leuk, maar om naar een volgende klasse te gaan moet ik van mezelf toch ook zeker een keer 165-punten hebben gereden.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:48

ik ben in 1 seizoen van B+0 naar M1+3 gereden.
nou heeft was m'n pony al verder doorgetraind.
en toen ik in het B begon hadden we in 3 wedstrijden 5 wp, hij kon eigenlijk al veel meer en ben toen overgestapt. toen enkele wedstrijden L1, vaak 2 wp gereden. toen met uhm ik geloof 8 wp over naar het L2 (hier kun je overal maar 1 proef rijden he) de eerste x in het L2 had ik 175 pnt en na 4 x geloof ik had ik 7 wp ofzo en toen zijn e toch mar M1 gestart, waren er wel klaar voor, misschien nog een beetje de puntjes op de i, maar goed. waren 2 proeven de 1ste x dat ik M1 startte, ik was 1ste en 2de en had bijelkaar 2 wp, en was daarmee ook de enige met 2 wp, dus hoef niet te klagen en heb tot nu toe dan 1 x buiten gestart en was 3de met 166 pnt, de 1ste had 168 pnt, maar 1 x schoudervoor mislukte, omdat hij ff afgeleidt was, was iets bij het springen gevallen geloof ik.
ik heb dus nog geen een x verkeerd ingeschat, met overgaan dan.
want als je het hele seizoen bekijkt heb ik van de 17 wedstrijden, 1 x geen prijs gehad en altijd 1 of 2 wp gereden.
heel verhaal, maar goed, ik heb naar m'n gevoel dus geen verkeerde beslissing gemaakt, helaas zie ik sommige mensen dat wel doen...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:12

ik zou over stappen als ik er en de winstpunten voor had en mijn paard alweer zo goed als klaar heb voor een volgende klasse. dus overstappen als het thuis goed voor elkaar is en in je eigen klasse op dat moment goed bij kunt blijven.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:09

Ik ben nu B + 5 winstpunten, uit 5 wedstrijden. Ik ben van plan over te gaan zodra ik 10 wp heb. Mijn paard kent de oefeningen al t/m Z niveau (bij zijn vorige eigenaar geleerd) en ik werk er hard aan om op dat niveau mee te komen. Ik rijd eigenlijk iedere wedstrijd wel bij de eerste 5, heb ook wel eens 174 punten gehaald, maar toch ook wel eens net 157 (was ik nog wel 2e mee trouwens). Jumper verveelt zich inderdaad in die proeven van de B. Hij houd er al niet zo van als ik veel lichtrijd (klink krom, ik weet het, maar het is echt zo), is dan snel afgeleid en zo vanwege de lange tijd die er tussen de oefeningen zit. Ik rijd thuis ook altijd heel anders, veel overgangen, korter opelkaar en moeilijker dingen, zodat ie zijn aandacht er beter bij moet houden. En dan loopt ie veel beter. Bovendien loopt hij ook al iets te netjes voor de B. Volgens mijn instructeurs (2 verschillende, die elkaar niet kennen) zal hij nog beter gaan scoren als ik hoger ga rijden en zijn we er klaar voor, dus ik neem aan dat zij er verstand van hebben. Bovendien vind ik zelf die B proeven ook oersaai....
Nou nog concoursen waar ik mag starten (zit in E hier) dan word het misschien nog wel eens wat...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:31

Ik rijd zelden 165 punten, zeker met dit paard niet En elf ben ik ook niet zo'n hele handige proevenrijden Bloos
Als ik 10 x 156 haal vind ik het wel mooi(ga ook hooguit 1 keer per maand dressuren), maar met springen rijd ik wel alles helemaal vol

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:21

Nu je 10 winstpunten per klasse moet rijden, ga ik meteen over naar de volgende klasse. Toen het er 5 waren, wilde ik nog weleens een extra wedstrijdje pakken. (Of nog een paar extra met een heel jong paard.)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:27

Ik kijk meestal gewoon hoe het gaat. Ik haal eigenlijk nooit hoge punten, meer 156-ers e.d. De B heb ik uitgereden tot 15 punten en de L1 heb ik nu drie wp. Daar zit ik voorlopig nog wel even, al heb ik er best vertrouwen in dat het goed gaat komen met mijn goede instructie van nu. We gaan heel goed vooruit. Ik denk dat ik de L1 ook nog wel even doorrijd, ik merk vanzelf wanneer ik toe ben aan de L2, ik heb geen haast.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:58

Ik ga nu over als ik mijn 10 winstpunten heb, ik heb namelijk niet het idee dat ik echt voor schut zal gaan rijden. De vorige klasses heb ik wel steeds uitgereden, maar nu ben ik er onderhand wel klaar voor denk ik. Haal nog niet altijd een winstpunt maar wel altijd ertegenaan.
In het begin ging het trouwens veel beter, paar keer 168 achterelkaar gehaald, nu steeds rond de 154-160.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:11

Heel simpel: als jij EN je paard/pony er aan toe zijn..... en je voldoende wp hebt.

eerder niet

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:19

Fitzroy schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Zo heb ik (tot mijn grote schande) in de M1 nooit hoger gereden dan 158. Ik vond het echt een ramp, die M1 proeven. Zodra ik die 5 puntjes had voor de M2 ben ik direct overgegaan.
En de M2 ben ik doorgevlogen (1 week Almelo = 7 proeven) met dikke punten en hoge klasseringen.
Dus het is misschien maar net of een bepaalde klasse je ligt.

Ik precies het zelfde,
ik heb zowat een jaar lang M1 gereden, niet heel veel gestart maar toch...
In de M2 heb ik echter maar 6 proefjes gereden, waarvan 5 x 1e en alles winst, dit in 3 weken tijd.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:07

laurae schreef:
Maar heel vaak zie ik mensen rijden die zo snel mogelijk overstappen. Dus 10 keer 156 rijden en dan vlug overstappen. Maar dan weet je toch dat je dingen van je paard moet gaan vragen waar hij nog niet klaar voor is? Lijkt mij dat de lol er snel afgaat als je vervolgens telkens in de 140 rijdt.


Na 15x rond de 156 punten in de B gereden te hebben, moest ik helaas over. Dus je hebt het zelf niet altijd voor het zeggen. Kwam inderdaad daarna in de L in de problemen en reed constant rond de 140. Paard is nu eenmaal niet zo'n dressuurtalent, maar de aanhouder wint en de eerste winstpunten in de L1 zijn nu eindelijk binnen. L2 gaat nu ook wel lukken. Maar ben nu dus echt blij met 156 punten. Ben dan supertrots op mijn paardje. Maar ga in principe pas over naar een volgende klasse als het paard en ik er aan toe zijn.