Opgericht rijden 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 13:55

Ik zet mijn bericht nog eens een keer op, en nu wat duidelijker om misverstanden te voorkomen.

Sinds November 2000 rijd ik op een 6jarige KWPNmerrie. Ze is als 3 jarige beleerd, in totaal 3 maanden gereden, daarna niks. Als 5 jarige weer 2 maanden onder het zadel, merrietest (ze is keur geworden) gereden en toen ze terug kwam ben ik er op gaan rijden. In het begin vond ik het erg moeilijk om met haar sensibele karakter om te gaan omdat ik 3 jaar op een superbrave haflinger heb gereden. Ik was de eerste 2 maanden nogal voorzichtig met rijden. Ik heb toen een wedstrijd (onderling) gereden en was 2e met 162 punten. Sindsdien gaat het veel beter, ze liep netjes nageeflijk op een gewone hoofdhalshouding.

Toen brak het MKZ vlak bij ons uit. Ik heb toen 2 maanden niet gereden, en ze kwam niet in het land. In die tijd kreeg ze ook haar veulen. Na het MKZ heb ik het rijden weer rustig opgepakt. Het gaat steeds beter en nu ben ik ermee bezig om haar terug in het tempo te gaan rijden. Ze komt dan meer op het achterbeen en gaat opgerichter lopen. Ze wordt steeds gemakkelijker te bewerken (ze accepteert de hulpen steeds sneller en makkelijker), is meer voorwaarts en buigt gemakkelijker. Ik let er zeer goed op dat ik haar ook stukjes voorwaarts-neerwaarts vraag, dus laag en rond zodat ze beter over de rug komt. Ook vind ik het belangrijk dat ze in het opgerichte niet achter de loodlijn komt!!! Als ze het erg moeilijk vind begint ze te huppen, dan vraag ik haar gelijk lager en dieper en bouw het weer rustig op naar boven.

Heeft er iemand tips en oefeningen om haar nog beter op het achterbeen te krijgen?

ps: Ik heb 5 wkn geen les gehad vanwege de vakantieperiode bij onze club. Ik heb met 3 anderen les van een man die de ORUNopleiding heeft gedaan, paarden africht en meerdere paarden in het Z dressuur en springen heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 15:53

Wanneer je paard begint te huppen wanneer je haar bovenin rijdt geeft ze daarmee aan dat het haar te veel is. Het is goed om dan weer terug te gaan naar de basis zoals je beschrijft.
Je paard beter onder laten treden oefen je niet tijdens het bovenin zetten maar komt een fase daarvoor. Door veel overgangen te rijden en telkens de positie van de schouder en de achterhand te blijven controleren, wanneer je je paard rond en laag instelt, wordt hij juist sterker van achteren waardoor het hem makkelijker af zal gaan helemaal bovenin te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 21:48

Had ik al braaf aan de andere kant gereageerd.. Maar inderdaad komt je verhaal hier wat duidelijker over. Mijn conclusie was ook netals die van Jippie dat je paard er nog niet helemaal aan toe is. Het moet eigenlijk al toe zijn aan zijn hogere instelling voor jij dat van hem vraagt. En zie voor de rest mijn reactie op je andere topic, ik denk dat het een beetje vervelend wordt als ik die hier nog eens herhaal... Gaaaap Knipoog