lijnzaad, blauwzuur en koken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

lijnzaad, blauwzuur en koken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 14:59

lijnzaad moet je dus koken omdat er blauwzuur in zit. Verward Iemand meer kennis over?

In mijn zak kruidenmuesli van Subli (welkoop) zit ook ongebroken/ongekookte lijnzaadjes in.

Gammon lust geen gekookte lijnzaad dus heb ik het zo bij de muesli ingekieperd omdat daar toch al lijnzaad in zat.

Maar nu vertelde Littleroosie mij over het blauwzuur. Vandaar mijn vraag.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0



Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:10

Het klopt inderdaad dat hier blauwzuur in zit. Deze vraag is al redelijk vaak voorbijgekomen geloof ik dus misschien kun je even zoeken op lijnzaad?

In ieder geval moet het gekookt worden om het giftige blauwzuur te verwijderen. Volgens mijn DA moet dit 3 uur maar ik weet dat er ook mensen zijn die er alleen heet water over heen gooien en het dan al voeren. Ik zelf kook het altijd 3 uur en laat het dan afkoelen.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:18

in het voorjaar geven wij altijd geweekt lijnzaad d.w.z. ik laat een handvol lijnzaad een nacht weken in een emmertje water. Wij doen het zo reeds vele jaren. Is goed voor de darmflora en ze gaan ook blinken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:19

Als je bij de zoekfunctie boven in beeld kijkt, zul je zien dat hier al (een boel) topics over geweest zijn. Misschien kun je daar nog wat info uit halen.

Toos paardloos

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 16:20

ja ik heb gezocht maar kwam er een beetje in om, vandaar. Lachen

maar mijn vraag is ook meer waarom het wel ongekookt in de kruidenmuesli kan zitten terwijl het gekookt moet worden. Verward dat was niet helemaal duidelijk van mij.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:54

Omdat het tot een bepaalde hoeveelheid niet schadelijk is. Je gaat niet dood aan een paar ongekookte lijnzaadjes, maar bij elke dag een ons krijg je wel problemen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:41

Er zit idd blauwzuur in, dat is giftig voor je paard. Dus ongekookt niet geven.
in de muesli zit idd wel een beetje lijnzaad, maar dit is zo weinig dat het niet erg is.
Maar ongekookt niet geven!!!! Als ze het niet lusten, doe het dan door slobber/ zemelen heen. Dan eten ze het meestal wel (genderose dan)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:59

Er zitten in sommige slobbers en mixen een soort lijnzaad die niet gekookt hoeven worden, vaak is dat een lichte lijnzaad (van kleur) de donkere moet vaak nog gekookt worden.
Er zijn dus verschillende soorten.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:25

Er zit lang niet altijd blauwzuur in lijnzaad,
blauwzuur wordt alleen gevormd wanneer het slecht (vochtig bijv.) opgeslagen is geweest.
Maar het heeft ook geen donder nut om het ongekookt te geven,
de pelletjes van lijnzaad zijn erg hard en het verteringstelsel van een paard kan die pelletjes niet afbreken.
Kortom: als je het niet kookt poepen ze het er gewoon weer net zo hard uit, is wel een lekker hapje voor de vogels!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 20:57

Oké dan zal ik morgen in Gam's poep gaat spitten.... Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Isab123 en 32 bezoekers