Rijden op Welshkeuring...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Rijden op Welshkeuring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 12:43

Ik las in dat topic van Buster veel opmerkingen over dat het er allemaal niet uitzag.
Het is niet mijn bedoeling om hier over dat topic door te gaan discuseren, maar ik heb even een vraagje over het rijden op zo'n keuring.

Ik heb zelf op een Welsh-keuring nog nooit de bereden rubriek gezien. Wel op de Fjordenkeuring, daar was het zo dat er twee keurmeesters in het midden stonden, die riepen dan stap, draf, galop, en linker of rechterhand. Zo keken ze het zooitje een tijdje aan. Het was dan ook echt een zooitje: mensen in lichte rijbroek met donker jasje en rijlaarzen waren er aanwezig, maar ook mensen in het witte keuringstenue, en gewone vrijetijdskleding zaten op het paard. Maar toch was het gezellig, ondanks dat het onderlinge niveau ook giga varieerde. Ze letten daar ook nog op de leeftijd van het paard, en het presteren.

Is het bij een Welsh-keuring zo anders dan? De kleding is wel voorgeschreven neem ik aan, en moeten daar hele proeven worden gereden? Letten ze ook op de leeftijd van de pony?
Ik had al wel gehoord dat bij de Welshjes de (ruime) gangen ook heel belangrijk waren.
Maakt het ook nog verschil bij het rijden van Welsh grote of kleine maat?
Ik ben benieuwd wat voor regels daar nou precies voor zijn.

Groetjes, Natasha

hobbel-hobbel-hobbel


Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 12:53

Helemaal niemand hiermee bekend?
Alle mensen die op Buster's topic reageerden dan?

hobbel-hobbel-hobbel


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:04

Misschien hebben ze er toch minder verstand van dan ze beweren?

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:17

Ik ben zelf ook wel eens op een Welshkeuring geweest, hier waren wél rijrubrieken, zowel springen als dressuur! Ging er allemaal redelijk professioneel aan toe...Of er op de leeftijd gelet wordt met rijden weet ik zo niet, met voorbrengen iig, dat is bij elk ras volgens mij wel zo.
Gangen zijn bij de Welsh wel erg belangrijk, maar dat is ook bij elk ras weer zo denk ik... Draf wordt erg op gelet.
Wat rijden betreft, bijna elke categorie wordt anders beoordeeld omdat de gangen nogal verschillen cat. A en B zijn ongeveer hetzelfde en de Cobs ook... Dan de Welsh K, die zijn ook weer heel anders omdat hier veel ander bloed bij in kan zitten.
Mensen... verbeter me als ik iets fout heb... Haha! leer ik ook nog weer van.
Pb lageveld hier op bokt eens zou ik zeggen... Die fokt al jáááren met Welshes, en loopt hier ook keuringen mee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:44

Als je mee wilt doen aan een rubriek bestgaande rijpony bij het NWPCS moet ten eerste de eigenaar van de pony lid zijn van het stamboek. En dan krijg je automatisch alle regels van de rijrubrieken te zien in het vraagprogramma.

Dit zijn de regels van rubrieken verreden op stamboekkeuringen van het Ned. welsh stamboek (NWPCS):

Er zijn verschillende rubrieken:
Bestgaande rijpony - kleine maat
Bestgaande rijpony - grote maat (* per 2003 volgens het PAVO-systeem)
Fokmerries onder het zadel - kleine maat
Fokmerries onder het zadel - grote maat
Bestgaande rijpony grote maat, ruiter/amazone ouder dan 18 jaar

* PAVO-systeem:
Per 2003 zullen de rijrubrieken voor de grote maat rijpony's verreden worden volgens het zgn. PAVO-systeem.
Regels voor de rubriek jonge pony's met dressuuraanleg:
Deze rubriek komt in de plaats van de rubriek bestgaande rijpony, en heeft als doel om dressuurtalent bij de pony vroegtijdig te onderkennen. Zowel tijdens sportwedstrijden, als tijdens keuringen van stamboeken kunnen deze rubrieken worden verreden.
Pony's die aan deze rubriek deelnemen mogen niet ouder zijn dan 6 jaar.
Er wordt een rubriek verreden voor vier- en vijf jarige pony's, en een rubriek vor zesjarige pony's.
Een pony met een duidelijk veterinair gebrek wordt uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.
Tijdens de wedstrijd worden maximaal drie combinaties tegelijk toegelaten in een baan van 20x60m.
De beoordeling van deze combinaties duurt maximaal 15 minuten.
De jury, bestaande uit 2 personen, vraagt de deelnemende combinaties een aantal verrichtingen te tonen die zijn afgestemd op het africhtingsniveau.
Voor vier- en vijfjarigen zijn dit o.a.: opstellen, stap, draf, galop, tempowisselingen, op de grote volte rijden, wijken voor de kuit.
Voor de zesjarigen komt daar o.a. bij: volte 12-15m, halsstrekken, schouderbinnenwaarts.
De beoordeling vindt plaats door middel van een speciaal ontworpen formulier.
Het maximaal te behalen punten is 100.
Zaken die beoordeeld worden zijn: de zuiverheid, de regelmaat en de kwaliteit van de basisgangen, de correctheid van het exterieur, de gedragenheid en elasticiteit en de algemene indruk als dressuurpony.

Voorwaarden:
Men kan geen pony inschrijven voor de rubriek bestgaande rijpony en fokmerries onder het zadel. Hieruit dient u dus een keuze te maken.
Aan de wedstrijden kan alleen met geregistreerde welsh pony's worden deelgenomen. Dus ook Halfbloed welsh pony's.
Voor deelname aan zadelrubrieken moet een pony minstens vier jaar oud zijn.
Toilet en optoming conform KNF-regelement. Het gebruik van sporen idem.
Rijden met sjabrak is toegestaan, de sjabrak dient in de vorm van het zadel te zijn en mag niet te ver uitsteken.
Bandages, pijpkousen etc. zijn niet toegestaan.
Voor deelname aan de zadelrubrieken voor fokmerries is vereist dat van de betreffende merrie in het jaar van de keuring een veulen is geregistreerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lkaw, MaxEnHenkie, Miss_Mii21, The_Cat en 105 bezoekers