Hij kan niet plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Hij kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 21:32

Joey is op dit moment erg zielig, op Koninginnedag heeft
hij een trap gehad op zijn billen/rug net boven zijn staart-
wortel. Ik heb het gekoeld met water en er daarna betadine
zalf opgedaan.
De bult is niet groter geworden en voelt ook niet warm
aan, het wondje wat er bij zat doet zijn best om te helen
en is al een paar dagen niet open geweest.

Sinds vrijdag gedraagt Joey zich heel hysterisch en hij
is bang dat ik zijn billen aan raak. Als hij mij ziet vlucht hij
weg terwijl ik nooit aan zijn billen zit of wat dan ook.

Zondag viel me al op dat hij vaak plaste in het weiland maar
ik besteedde er niet echt aandacht aan. Vandaag onder het
rijden bleef hij om de 3 minuten stil staan omdat hij moest
plassen alleen kwam er niks uit wel begon hij ook steeds
te mesten tijdens het plassen of liet een paar flinke scheten.

Ik vind het zo zielig, morgenmiddag komt de VA maar heeft
er iemand een idee wat het zou kunnen zijn??

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:50

Misschien een nierprobleem? Het hoeft natuurlijk niets met de klap te maken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:07

Klinkt als een blaas ontsteking, of nier stenen ofzo, zou de da er even naar laten kijken.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:27

Hoe is het nu ? is de DA geweest, ik hoop dat zijn bekken niet beschadigd zijn door die trap !!
sterkte!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:34

Door een trap op die plaats zou het wel kunnen zijn dat z'n blaas verlamd is. Is zijn staart ook slap, of zit daar nog weerstand op?
Door buikpers probeert hij z'n urine kwijt te raken, vandaar dat er wsch ook mest afkomt dan. Door sonderen kan de dierenarts de blaas leegmaken. Hopelijk is het geen erg letsel en is het enkel door de zwelling op die plaats dat de problemen veroorzaakt worden. Succes.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 22:49

Oke de VA is geweest, hij denkt dat hetgeen wat er met zijn blaas is in eerste instantie niet met de trap te maken heeft maar dat het toeval is.
Ik moet het even een week aankijken en als het dan nog niet over
is moet ik naar de kliniek voor een echo want dan zouden het blaasstenen
kunnen zijn die dan operatief verwijdert moeten worden.
Joey heeft in ieder geval een prik gehad met antibiotica voor de plek waar
hij getrapt is en morgen moet ik even poeders halen.
Nu ben ik al vergeten waar die ook alweer voor zijn maar dat ga ik
nog even extra na vragen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:52

Barb schreef:
Oke de VA is geweest, hij denkt dat hetgeen wat er met zijn blaas is in eerste instantie niet met de trap te maken heeft maar dat het toeval is.
Ik moet het even een week aankijken en als het dan nog niet over
is moet ik naar de kliniek voor een echo want dan zouden het blaasstenen
kunnen zijn die dan operatief verwijdert moeten worden.
Joey heeft in ieder geval een prik gehad met antibiotica voor de plek waar
hij getrapt is en morgen moet ik even poeders halen.
Nu ben ik al vergeten waar die ook alweer voor zijn maar dat ga ik
nog even extra na vragen.

Nou zat ik aardig in de buurt of niet? ik heb donderdag examen da assistente, dus dat pept me weer een beetje op!
succes ermee. Soms willen de medicijnen echt heel goed helpen, ligt eraan hoe groot de stenen zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:06

sherwood schreef:
Nou zat ik aardig in de buurt of niet? ik heb donderdag examen da assistente, dus dat pept me weer een beetje op!


Dan moet je "cauda equina" syndroom maar eens opzoeken. Typische plaats daar en dito problemen.

Cauda equina: zenuwbundel net achter het kruis. Door trauma of ontsteking kan dit beschadigen waardoor stoornissen in gevoel van de achterhand ontstaan, slappe staart, de blaas leegt zich niet automatisch, loopt vol, drukt in het bekken en het paard gaat persen. Op den duur kan je ook incontinentie krijgen doordat de blaas "overloopt". Meestal geeft mesten ook problemen. De darm leegt zich niet automatisch, vaak moet mest manueel afgehaald worden. Deze symptomen komen voor naargelang de ernst van aantasting.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 06-05-03 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 23:09

ja Sherwood goed hoor

Zannekin ik ga ook even naar dat syndroom zoeken

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:20

Zannekin"]
[quote="sherwood schreef:
Nou zat ik aardig in de buurt of niet? ik heb donderdag examen da assistente, dus dat pept me weer een beetje op!


Dan moet je "cauda equina" syndroom maar eens opzoeken. Typische plaats daar en dito problemen.

Cauda equina: zenuwbundel net achter het kruis. Door trauma of ontsteking kan dit beschadigen waardoor stoornissen in gevoel van de achterhand ontstaan, slappe staart, de blaas leegt zich niet automatisch, loopt vol, drukt in het bekken en het paard gaat persen. Op den duur kan je ook incontinentie krijgen doordat de blaas "overloopt". Meestal geeft mesten ook problemen. De darm leegt zich niet automatisch, vaak moet mest manueel afgehaald worden. Deze symptomen komen voor naargelang de ernst van aantasting.
[/quote]
Jep klopt! Maar als een paard hysterischwordt, en dus druk gaat bewegen enzo, zou ik daar weer niet al te snel aan denken, als er pijn is op die plek is dat zeer zeker ook met bewegen, een paard blijft dan eigenlijk meer stilstaan, en draait een beetje opz'n plek rondjes. En het is wel gelijk heel erg ernstig, brrr nee lijkt me niks.
Maar een paard met een blaas die overloopt plast dus niet in kleine beetjes, maar blijft druppelen. Tja ik ben geen da, helaas niet, zou het graag willen zijn, dus blijft het voor mij ook maar gissen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:48

Dat overlopen van de blaas komt pas later, als de toestand niet verbetert. Ook zijn niet alle symptomen aanwezig meestal, afhankelijk van de aantasting.
Bij een klap op die plaats toch belangrijk om aan te denken, vind ik. Inderdaad ook omdat dat een ernstige situatie is en zeker ontstekingsremmers zou vereisen.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 16:56

hey hartstikke goed dit stukje, hier heb ik wat aan!! als het nou niet op houdt dan zal ik vragen aan de VA wat hij hiervan vind.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 13:32

Ik ben nu een dikke week verder nadat de VA is geweest. Hij heeft
natuurlijk een flinke antibioticaspuit gehad en vanaf vrijdag krijgt
hij 2x per dag antibioticapoeder.
Gisteravond heb ik hem even aan de longe gegooid en na 5 minuten
moest hij alweer plassen, 5 minuten daarna weer. En nu kwam er beide keren ook daadwerkelijk urine uit en dan heb ik het niet over een paar druppels.

Wanneer zou ik verbetering moeten gaan zien wat betreft het plassen??

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:08

Je kent eigenlijk niet echt de oorzaak. Dan is dat moeilijk te zeggen.
Hoe gaat het met die bult aan z'n staart?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:15

Misschien leegt hij z'n blaas niet goedgenoeg je kunt het proberen door hem een paar dagen bier over het voer te geven dat zuivert ook het bloed
Hij zal dan wel iets meer gaan plassen maar hij plast dan wel alle onzuiverheden eruit... het is maar een idee ik heb er goede ervaring mee met paarden die op concours en lange transporten niet goed plassen en die daar ook ziek van werden

...Dreaming with my eye's wide open...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 09:25

Aangezien hij nu nog antibiotica krijgt durf ik hem geen bier te geven

Ik vraag me dus ook af of die poeders helpen. Zou het verstandig zijn
om een second opinion te laten doen en door wie zou ik dat dan moeten laten doen? Is Utrecht een optie??

De bult die hij door de klap had is weggetrokken, het wondje wat er zat daar is een korst opgekomen. Ik mag nu wel meer aan zijn billen komen dan blijft hij wel rustig staan maar als hij langs me loopt vliegt hij voorbij. Ook blijft hij in de bak en in de wei uit de buurt van de andere paarden.

Als ik aan zijn staart trek dan trekt hij niet veel terug, onder het longeren bleef hij zijn staart een beetje naar links dragen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:39

Heeft de da daar ook naar gekeken? Kruis verlamming kan ook op een heel lichte manier voor komen. Dat voel je dus aan z'n staart tonis. Ik zou voor een second opinion gaan. Utrecht kan, bokhorst kan ook, zo veel goede da's. Dat ie nou plast is al veel beter, ik denk dat je even gedult moet hebben daarmee, het kan niet maar zo over gaan. Over een week zul je vast wel verbetering zien.
Een kraker wil trouwens ook wel eens uitkomst bieden, voor als er stiekem toch een wervel fout zit na die klap. Bij bokhorst in kootwijkerbroek zit een hele goede kraker. Hij doet ook bekende paarden. Die weet vast wel of er iets verschoven is.
Zou ik voor gaan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:47

Ik zou wachten met krakers en dergelijke tot je een diagnose hebt. Utrecht zou ideaal zijn. Ik denk nog altijd aan cauda equina syndroom (wat jij kruisverlamming noemt Sherwood). Er zijn duidelijk plasproblemen. Lijkt ook op overlopen van de blaas als hij tijdens het longeren om de 5 minuten gaat staan. Hij leegt z'n blaas allicht niet volledig. Waarschijnlijk perst hij ook meer tijdens het plassen, om zo via buikpers z'n blaas leeg te krijgen? Zenuwen hebben tijd nodig om te herstellen, maar als het dat is zouden ontstekingsremmers en ev vit B zeker op z'n plaats zijn.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:51

Je kunt ook kliniek de Watermolen proberen, Greeve is er goed met "bot" problemen en hij heeft ook goede manieren om foto's te maken van de rug enzo

...Dreaming with my eye's wide open...


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:43

Zannekin schreef:
Ik zou wachten met krakers en dergelijke tot je een diagnose hebt. Utrecht zou ideaal zijn. Ik denk nog altijd aan cauda equina syndroom (wat jij kruisverlamming noemt Sherwood). Er zijn duidelijk plasproblemen. Lijkt ook op overlopen van de blaas als hij tijdens het longeren om de 5 minuten gaat staan. Hij leegt z'n blaas allicht niet volledig. Waarschijnlijk perst hij ook meer tijdens het plassen, om zo via buikpers z'n blaas leeg te krijgen? Zenuwen hebben tijd nodig om te herstellen, maar als het dat is zouden ontstekingsremmers en ev vit B zeker op z'n plaats zijn.

Ben ik het helemaal mee eens. Maar kraken kan ook niet zonder diagnose. Ik bedoelde ook niet sleep je paard mee en sla d'r met een hamer op, nee gewoon ter aanvulling van de mogelijke behandelingen. Wel leuk dat er nou eindelijk eens iemand precies weet wat ie zegt, hoe vaak je wel niet hoort smeer urine op mok, hoest ie? O nou geef 'm dan maar wat huppeldepup werkte bij die van mij ook! Dat vind ik wel zulke kwats.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sanniie, SemrushBot, Woodstock en 65 bezoekers