Schijndracht..??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Schijndracht..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 13:18

Nav van het topic "Halverwege het dekseizoen..."

Mijn merrie is op 25 dagen gescanned, nadat ze geen hengstigheid meer had laten zien na de dekking (en ze is intensief geschouwd Haha!)

Nu kon de dierenarts bij het opvoelen iets waarnemen wat een vrucht zou kunnen zijn, maar bij het scannen kon hij het niet vinden. Ik moet erbij zeggen dat mijn merrie behoorlijk wat cystes heeft, die niet in de weg zitten, maar het scannen bemoeilijken omdat de verdachte massa tussen wat cystes ligt. Hij kon hierdoor geen ruggegraat/hartslag vinden en durfde niet te bevestigen dat ze drachtig is...

Op mijn vraag waarom ze dan niet hengstig geworden was, deed hij wat vaag en begon een relaas over schijndracht door een ontsteking (waar we niets van gemerk hebben), spoelen, hengstig spuiten en nog meer van dat soort ongein.

De doorslag komt over twee weken wanneer ze nog een keer gescanned word en de verdachte vrucht aanzienlijk groter moet zijn dan de cystes (gisteren sloeg ze een opdringerige ruin weg, dus hengstig is ze nog steeds niet Haha!) maar ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met schijndracht? In mijn omgeving heeft niemand er ooit ervaring mee gehad...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:23

Schijndracht komt bij paarden wel vaker voor.
Een vriend van mij had vorig jaar nog een merrie schijndrachtig. Ze werd steeds dikker, niet hengstig (en de hengst stond in de stal ernaast!!) en kreeg zelfs uier... Twee weken na de geplande geboortedatum nam de uier af, werd ze dunner en ook weer hengstig.. Voor de zekerheid gescand en er zat dus niets in.
Nu scand hij normaal zijn merries niet, omdat hij zelf hengsten heeft en de merries normaal hun hengstigheid goed laten zien.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 08:08

misscien is ze wel drachtig geweest..maar het gele lichaam zorgt er voor dat ze niet hengsig word, hengstig spuiten zou dan een optie zijn.
ik duim voor je mee, succes!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:59

Ik zou niet zomaar een paard hengstig spuiten die wel eens drachtig kan zijn!!

Volgens mij kan je via bloedonderzoek of urine onderzoek ook kijken of je merrie drachtig is. Daar zal de veearts meer van weten. Succes Cer!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:06

ik zeg ook absoluutniet dat ze haar merrei " zomaar" hengstig moet laten spuiten, wel na een scan natuurlijk.
Zelf zou ik niet meer ervoor kiezen om mijn merrie hengstig te laten spuiten

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 23:12

Bedankt voor de reacties, wij hopen zeker dat ze niet schijndrachtig is, we laten haar ZEKER eerst scannen, de 23ste is ze weer aan de beurt. De arts verwacht dat een eventuele vrucht dan aanzienlijk groter is dan de cystes...

Nog even afwachten dus.... (en t is al zo spannend...brrrrr)