Tweelingdracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 11:02

Ik heb even een vraagje.
Meestal worden merries voor de eerste keer na insemineren op 18 dagen gevoeld/gescand op drachtigheid.
Nou las ik ergens dat je alleen voor de 16e dag een eventuele tweeling kan voorkomen door een vruchtje weg te halen.
Klopt dit? En als ik mijn merrie bijvoorbeeld op 18 dagen laat scannen en ze blijkt drachtig van een tweeling, kan ze dan niet meer geholpen worden??? Dan worden de kansen van een goede dracht wel erg klein, er zijn statistisch gezien niet zoveel tweelingen die het overleven.
Of is het zo dat op 18 dagen ook nog gewoon behandeld kan worden in geval van een tweeling???
Wie vertelt mij hoe het zit want als het zo nauw komt dan laat ik mijn merrie liever op 16 dagen dan op 18 dagen scannen.
Ik heb er nog erg weinig verstand van en alle reacties zijn welkom..!!


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:16

Op 17 dagen gaan de vruchtjes zich vasthechten aan de baarmoederwand. In het geval van tweelingen gaan ze erg dicht op elkaar gepakt vastzitten. Dat maakt het erg moeilijk om er ééntje te "crushen" zonder het andere te beschadigen. Op 16 dagen zwemmen de vruchtblaasjes nog vrij in de baarmoeder en kan je ze dus beter apart "crushen". Alleen: de blaasjes zijn dan nog kleiner en het zou niet de eerste dierenarts zijn die een cyste laat zitten en het vruchtje kapotmaakt.
Belangrijk is dat bij het scannen van de merrie voor inseminatie al eventuele aanwezigheid van cysten is opgemerkt en genoteerd. Dat helpt misverstanden en ongelukkige merriehouders voorkomen....


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 11:20

Mijn merrie is vantevoren helemaal inwendig onderzocht op eventuele vervelende dingen die de dracht zouden kunnen belemmeren maar alles was prima. Mijn veearts adviseerde om op 18 dagen te scannen maar ik ban bang dat als er dan een tweeling op zit dat het dan inderdaad te laat is. Misschien moet ik hem vanavond toch maar even bellen om eens te vragen hoe het nou zit en waarom er toch op 18 dagen gescand moet worden. Ik bedoel, hij weet ook dat er de kans bestaat dat er een tweeling komt, dat zal ook hij niet uitsluiten. Misschien kan het dan toch nog op 18 dagen gecrushed worden als er een tweeling zit.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:32

Kans op een tweeling is er vooral wanneer er 2 follikels groot waren bij inseminatie. Dan zou ik zeker op 16 dagen scannen. Wij doen dat altijd maar de meeste dierartsen doen het liever op 18 dagen omdat het dan veel duidelijker is. Wij moeten af en toe nog een keer opnieuw kijken op 18 dagen als er twijfel is en dat vermijd je dan.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 11:36

Oh op die manier. Nou er was slechts sprake van 1 heel groot follikel dus dan zal de veearts die optie al wel overwogen hebben denk ik. Ik moet nog veel leren hoor ik wel Knipoog
Als er twee grote hadden gezeten dan zal hij wel geopteerd hebben om te scannen op 16 dagen.
Nou wordt het in ieder geval iets duidelijker.
Maar het is natuurlijk ook nog steeds mogelijk om een tweeling uit 1 follikel te krijgen, toch? Maar de kans daarop zal wel zeer klein zijn vermoed ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:37

Heb je de merrie laten scannen voor en na het insemineren?
Een beetje ervaren dierenarts heeft dan al lang kunnen zien of er 2 follikels zaten en of ze ook alle 2 tegelijk zijn afgekomen.
Dan is er natuurlijk een redelijke kans op een tweeling, als dit niet het geval is is er een heel erg kleine kans op een tweeling, nagenoeg nihil.
Schijnbaar heeft je dierenarts er alle vertrouwen in, dus ik denk dat jij dat ook gewoon kan hebben! Party!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 11:41

Sjuimpje schreef:
Heb je de merrie laten scannen voor en na het insemineren?
Een beetje ervaren dierenarts heeft dan al lang kunnen zien of er 2 follikels zaten en of ze ook alle 2 tegelijk zijn afgekomen.
Dan is er natuurlijk een redelijke kans op een tweeling, als dit niet het geval is is er een heel erg kleine kans op een tweeling, nagenoeg nihil.
Schijnbaar heeft je dierenarts er alle vertrouwen in, dus ik denk dat jij dat ook gewoon kan hebben! Party!!


De merrie is gewoon opgevoeld (niet gescand) voor het insemineren en er zat om 17:00 's middags duidelijk een zeer groot ei, 1 follikel volgens de veearts.
De merrie is vervolgens diezelfde avond (22:00) geinsemineerd.
Ze moet dus nog NA inseminatie gescand worden en dat zou over 12 dagen zijn nu dan zit ze op 18 dagen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 08:02

mmm, meestal wordt je merrie eerst gescand, bij een erg groot ei binnen 24 uur geinsemineerd, en dan na 48 uur weer gescand, om te kijken of het eitje ook daadwerkelijk weg is (zo weet je of je op het juiste moment hebt geinsemineerd)
en dan op 18 dg (dag van inseminatie is dag 0) weer scannen op drachtigheid.
Want het kan ook zo geweest zijn dat het eitje niet in die 48 uur gesprongen is, en dan kan er nog een keer geinsemineerd worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora en 117 bezoekers