wie heeft er ECHT verstand van konijnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

wie heeft er ECHT verstand van konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 12:16

want ik heb een paar vragen.
Mijn konijntje Plukkie is zwanger en ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat mensen er iets van af weten:
1. De draagtijd zou 28 -31 dagen moeten zijn. MAar stel dat de jonkies een paar daagjes eerder komen, zoals met de 25 of 26 dagen? maken ze dan nog een kans?
2. Als een konijn bevallen is, zie je dan meteen een duidelijk verschil in omvang van het beestje?

Mijn vriend heeft namelijk een keurig nestkastje gemaakt voor plukkie maar er ongelukkigerwijs niet aan gedacht dat het van boven open zou moeten kunnen zodat we zien hoe het ervoor staat.

en dan nog iets over het konijnengedrag. Ze heeft dus haartjes van zichzelf geplukt. Die zullen er ongetwijfeld in het nestkastje liggen, maar OOK in een hoekje waar ze al haar keutels verzameld (wat ze eerst niet deed). waarom legt ze nesthaar in een hoekje voor haar keutels? kan iemand dat verklaren?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:31

Ehm, als er al heel veel haar ligt zou ik maar eens kijken of er niet al een paar jonkies onder liggen.. Meestal plukken ze zichzelf pas op het allerlaatste moment. Een konijn kiest zelf de plek die ze geschikt en warm vind.
Je ziet het niet duidelijk aan je konijntje, dus voorzichtig even in het nest kijken. Als je dit doet, de voedster even uit het hok halen, en ongeveer 20 minuten later pas weer terug zetten. Dan is jouw geur weer verdwenen, en zal ze de jonkies niet verstoten.
Het klinkt banketstaaf maar als het er meer dan 6 zijn, haal er dan 1 weg. De andere jonkies hebben dan meer kans om te overleven.
Ik zou verder niet weten of de jonkies een kans maken als ze tee vroeg geboren worden, maar ik denk het wel.
Wat een konijn lekker vind voordat ze moet bevallen is een schoteltje met melk, waar brood in ligt. Is ook goed voor dr!

Succes ermee

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:47

bij ons hebben ze ook wel een meer als 6 jongen gehad en ze hebben het allemaal overleefd. ik zou er geen weghalen. de zwakkere jongen gaan toch wel vanzelf dood. als je er niet zoveel verstand van hebt heb je kans een sterk jong eruit te halen.
ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

als een konijn bevalt hoeft het niet gelijk heel er op te vallen aan de moeder. wij kwamen er ook wel eens achter dat ze jonge had die waarschijnlijk al een paard dagen oud waren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:57

Desiree schreef:
1. De draagtijd zou 28 -31 dagen moeten zijn. MAar stel dat de jonkies een paar daagjes eerder komen, zoals met de 25 of 26 dagen? maken ze dan nog een kans?
2. Als een konijn bevallen is, zie je dan meteen een duidelijk verschil in omvang van het beestje?


1) Ja, maar een vroeggeboorte vermindert de kansen wel. Relatief gezien is 3 tot 5 dagen te vroeg geboren ook erg veel gezien de totale draagtijd.
Zeker als het een groot nest is en de omstandigheden zijn slecht (te koud, moeder geeft te weinig melk etc.) verminderen de levenskansen erg.
Vaak zie je dat een gedeelte van de jonkies het overleeft, dus de sterksten van het nest.

2) Nee, da's de ellende met konijnen Knipoog
Ze weten hun nestje vaak goed verborgen te houden en er zijn konijnen waarbij je ook niet aan het gedrag en uiterlijk merkt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je supernieuwsgierig bent of je al pleegmoeder geworden bent !
Wel oppassen met in het nest rommelen hoor, je brengt je geur snel over en de kans op verstoting is echt aanwezig.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:08

Ha Desiree,
Vraag gewoon Wilma van de Bunnybin om raad, ze zal je vast helpen en advies kunnen geven. Je kunt haar bereiken via www.bunnybin.nl .

Greetz!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:17

9 van de tien keer gat er niks verkeerd hoor!! mijn konijn heeft al 4 nestjes gehad, de laatste met 9 jongen, die het prima doen, er is een kleintje bij, die wat kleiner is als de anderen maar die doet het ook goed verder!
je hoeft je nergens kruk om te maken, haren in de hoek, dat wordt een nestje.
gewoon met rust laten, na 2 weken ongeveer gaan de jonkies rondlopen. Ik kijk wel altijd even in het nest hoeveel het er zijn en of ze allemaal leven, want 1 dooie gaat zo stinken! Maar pak ze niet op, dan vreet ze ze misshien op, daar is inderdaad zeker kans van.

leuk hoor!!!! succes!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:41

Als ze haar plukken ligt dat meestal over het hele hok en in eht speciaal op het plek waar ze wil gaan jongen, voor jou hopelijk in het nesthokje Haha!
25-26 dagen geeft niks, zolang het maar niet langer als een week is.
Bij de 1e x jongen is er een grote kans dat het verkeerd gaat, vrouwtje raakt in paniek, enz. Wij zelf geven vrouwtjes die voor eht eerst jongen vanaf een paar dagen voor de uitgerekende datum wat afgeschraapt asprine in het water, let op dat er maar een heel klein beetje hoeft afgeschraapt te worden.
Als je denkt dat ze er zijn kun je dat goed zien hoor, tijdje naar eht nest kijken, meestal beweegd het wel wat. Verder zowieso de eerste dagen NIET aanzitten. Als er een dood jong is halen ze die meestal wel uit het nest.

Nuv, wij hebben al een aantal jaren dat er al een paar dagen soms zelfs een week al geplukt haar ligt! Zegt dus totaal NIKS!

Desiree als je nog vragen hebt kun je mij PBen, wij (ik dus Tong uitsteken) fokken al 5 jaar met konijnen Lachen

Oh ja, in omvang zie je neit meteen wat, dat meot afzakken.

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:17

Hoi Desiree,
Neem eens een kijkje op www.konijnen.nl daar staat ook heel veel info

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 22:35

de konijnenpagina kom ik ook al inmiddels ja. Ik heb wel veel aan jullie antwoorden gehad. helaas heeft mijn vriend het nestkastje niet zo gemaakt dat ik erin kan kijken zonder dat ik alles overhoop haal en nu durf ik dus niet te kijken. Heb er al met een zaklamp ingeschenen enzo. Dat van die aspirine zal ik zeker doen (dat is niet de eerste keer dat ik die tip krijg) en die melk ook, want dat heb ik ook in mijn konijnenboek gelezen.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:46

Mijn konijnen zitten in een ren. We wisten niet dat ze zwanger was mannetje zat er nog bij. Todat we jonkies uit hun hol (ja konijn hol onder de grond dan) zagen komen kei lief ze hadden al haar in alles. De natuur doet z'n werk wel.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:48

Als je toch persee aan het nest wilt zitten om erin te kijken of er bijv een dood jong in ligt, of er moet een dood jong uitgehaald worden, heb ik misschien nog een tip, op de boerderij doen we dat meestal dmv een grote eetlepel, die dingen hebben geen vreemde geur en zijn toch best handig om in zo'n nest te kunnen kijken zonder dat je jouw geur overbrengt.
Zo doen wij het meestal en we hebben toch al heel veel gezonde nestjes konijnen gehad Lachen
Veel plezier iig met je pleegmoederschap!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:26

Zo'n probleem is het niet om in het nest te kijken trouwens.
De voedster uit het hok halen, en voor je aan het nest zit even met je handen goed door het stro wrijven dat al een tijdje in het hok ligt. Dan even een kwartiertje/ 20 minuten wachten voor je de voedster weer in het hok zet. Eventueel kan je nog een beetje bodylotion of niveacreme o.i.d. onder de neus van de voedster smeren.
Maar zolang je de jongen niet oppakt en alleen even kijkt of er iets onder het haar ligt is het geen probleem hoor.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:21

Ik had plotseling een nestje wat dus fout afliep.
Ik werd snachts uit bed gehaald dat het konijn zo raar deed.
Toen ik bij d'r was was ze al in shock, de kleine konijntjes lagen nog in vlies in het hok her en der verspreid dus die heb ik uit het vlies gehaald en ben gaan wrijven, kreeg ze uiteindelijk allemaal op gang.
Alleen mams was intussen dus al vertrokken, dat ik d'r oppakte en in mijn armen hield liep ze helemaal leeg met bloed, ze is waarschijnlijk zichzelf gaan kapot persen oid.

De kleine konijntjes zijn allemaal uiteindelijk binnen 24 uur gestorven, ze waren te klein en te zwak en zonder biest. Ik voerde ze bij met kittenpoedermelk. Dierenarts 1 zei me ze te laten sterven, dierenarts 2 gaf me toch poedermelk mee, hoe kan je van die droppige beestjes laten sterven Verward

Ik denk dat je dit niet zo snel zal gebeuren, moet toch wel raar gaan als zoiets gebeurt want doorgaans redden konijnen zich gewoon goed.

Over nesthaar op de keuteltjes, in het wild moeten ze natuurlijk ieder spoor van aanwezigheid uitwissen dus waarschijnlijk dat ze de keuteltjes probeert af te dekken.

En kleine konijntjes worden in de namiddag/avond gevoed aangezien mams dan terug komt om te zogen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 09:28

het is pas haar eerste nestje dus er zou best wel eens een en ander mis kunnen gaan. Ik hoop dat ik dan toch teminste 1 konijntje overhou hoor.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:40

Met melk meot je wel oppassen, heeeeel veel verdunnen. Denk zelf niet dat het veel nut heeft hoor, ze maken zelf wel melk aan.
Je kunt de jongen trouwens ook voelen hoor, als ze nog neit geboren zijn.

Achter de buik tussen haar achterpootjes, als je daar goed voelt (ook neit te hard drukken is ook niet goed Knipoog ) dan voel je als het goed is soortevan wormpjes, om ze zo maar even te noemen.

En als je echt persee in eht nest wilt kijken haal dan de moeder eruit en schuif het haar een beetje aan de kant, als je maar neit aan de jongen zit.
Ik zie het nut er neit van in om te kijken de 1e dagen, als er een dood jong is red de moeder haar daar wel mee en anders zie je het wel.
Ga ook niet teveel erbij kijken ook al sta je alleen maar voor het hok, de moeder heeft ook rust nodig.
Wij zelf zitten er de 1e week helemaal neit aan, weer omdat wij vinden dat de moeder zich er zelf wel mee red, wij hebben dan geen nestkastje, wij laten ze gewoon helemaal zelf een nest maken, wat dus ook handiger is om bij te kijken.
Juist bij het 1e nestje is het belangrijk dat je de moeder veel met rust laat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 09:55

Sja, het is ook MIJN eerste konijnennestje. Ik krijg van veel meer mensen het advies om me nergens mee te bemoeien, dus ik durf ook echt niet aan het nestje te komen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:09

haha ik weet wat je bedoelt, mijn 1e nestje ging mis, toen was een kennis van ons zo lief om mij een ervaren voedster (drachtig) te lenen zodat ik eht mee kon maken *LOL*
Het gaat mij erom dat de moeder ze niet verstoot, na een week hebben jongen al heel wat meer overlevingskansen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 10:18

Anna-Jelly schreef:
haha ik weet wat je bedoelt, mijn 1e nestje ging mis,

daar ben ik dus ook bang voor, maar ik voel me niet bij machte om iets te doen. WAnt hoe meer ik doe, hoe slechter het kan uitpakken. Ik kan ze alleen maar met rust laten.

Plukkie heeft de ingang van het hok dichtgegraven met hooi en zaagsel. Mijn vriend zei dat konijnen dat in het wild ook wel eens doen, dan gaan ze weg en graven ze hun hol dicht. Zeker vlak voor de bevalling. Heeft iemand hier meer van gehoord?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:04

Desiree"]
[quote="Anna-Jelly schreef:
haha ik weet wat je bedoelt, mijn 1e nestje ging mis,

daar ben ik dus ook bang voor, maar ik voel me niet bij machte om iets te doen. WAnt hoe meer ik doe, hoe slechter het kan uitpakken. Ik kan ze alleen maar met rust laten.
[/quote]

Dat is goed, gewoon bij het eten geven eventjes kijken hoe mams is, of ze goed eet, eetlust is belangrijk.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:30

Nuv schreef:
Het klinkt banketstaaflig maar als het er meer dan 6 zijn, haal er dan 1 weg. De andere jonkies hebben dan meer kans om te overleven.
Succes ermee


Dat is niet waar. Mijn Vlaamse Reuzen kregen vaak nesten van 10, zelf een keer één met 13. En allemaal zelf door de moeder groot gebracht.
Verder, wat geur betreft, ik haalde altijd mijn hand even door de keutels van de moeder. Dat werkt ook prima (klinkt wat vies, maar die geur kennen ze). Niet gaan prutsen met andere luchtje of zo.
Mijn voedsters lieten het vanaf dag 1 toe dat ik aan de jongen zat. Bij mij hadden ze geen nestkastje.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:36

Ik kijk altijd de 1e of de 2e dag of alle jongen in leven zijn. Als er nl een dood jong tussen ligt loop je het risico dat de moeder niets meer van het nestje wil weten. Bij een voedster die voor het eerst jongen heeft haal ik haar eerst uit het hok en ga ik met mijn hand door het hok/ mestplaats. Zoals hierboven al beschreven werd. Ik haal de jongen allemaal uit het nest om te kijken of ze goed gezond zijn en hoeveel het er zijn. Soms gaat dit mis, maar meestal is er dan sprake van een voedster die gewoonlijk al fel op mensen reageert. Voedsters met een 1e nest zijn vaak gevoeliger voor verstoringen dan voedsters met wat meer ervaring. Het is daarom goed om zo min mogelijk te veranderen in het dagelijkse ritme van je konijn.
Bij de andere konijnen kijk ik gewoon even in het nest als de voedster nog in het hok zit. Meestal controleer ik het nest elke 2-3 dagen. Het voordeel is dan ook dat de jongen al aan je handen wennen voordat ze de oogjes open doen. Netskastjes heb ik nog nooit gebruikt.

Hoeveel jongen een voedster aankan hangt ook af van het ras en van de voedster zelf. Ik heb een konijn gehad dat zonder problemen een nest van 13 en een nest van 17 heeft grootgebracht. Echte dwergkonijnen kunnen minder jongen aan. Maar die werpen meestal ook niet meer dan 4 jongen.

Wat betreft het te vroeg werpen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik fok intussen tien jaar met konijnen. De laatste 6 (ca 40 nestjes)jaar hou ik alles bij en al mijn konijnen werpen op de 31ste dag of soms op de 30ste dag. Dus ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Grijp ook niet te snel in als je denkt dat de jongen niet goed verzorgd worden. Als je je ermee gaat bemoeien loop je grote kans dat de moeder er de brui aan geeft. Het grootbrengen van jongen met de hand is niet makkelijk, omdat je ze vaak slecht aan het drinken krijgt en er geen goede alternatieven zijn voor de moedermelk.

zilla

Berichten: 1167
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Landsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:13

Wat leuk dat je een nestje krijgt!

Bij mij is het goed misgelopen...
Ik wou een nieuw konijntje en vroeg in de dierenwinkel om een mannetje..
Maar het bleek later dus toch een vrouwtje te zijn!

Ze had een nestje van mn mannetje! Echt schattig, maar het probleem was: Smurf (het vrouwtje) was eigenlijk nog veel te jong om de kleintjes te voeden enz. Ze begreep er nix van en trapte de kleine arme wurpies de hele tijd weg.!
Ik heb toen dus ingegrepen door Smurf in de houdgreep te houden (aaaah, maja wat moest ik dan!) en de kleintjes te laten drinken! Dit moest natuurlijk vaak gebeuren dus ik had het er druk mee!

Dag na dag gingen er weer een paar dood.... tot er op een gegeven moment nog maar 1 van de 8 over was Verdrietig

Toen had ik echt zoiets van: Ik ga er echt ALLES aan doen om die laatste te laten leven... Zo ben ik dus om de paar uur het kleintje met de hand gaan voeden (jaja ook snachts!) en ja hoor!
Inmiddels heb ik het kleintje genaamd Puck buiten staan in een mooi nieuw hok en het gaat prima mer dr!
Het is wel jammer dat Smurf Puck nog steeds afstoot... maar ik heb Puck met veel liefde groot gebracht.. (aaah zit ze hier bij me op schoot! Echt lief)

Nou, ik hoop dat het goed is gegaan met je nestje (of nog goed zal gaan)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 09:42

hm, dat domme konijntje van mij was schijnzwanger. Maar nu heb ik een prachtig rammetje gezien dat er bij past. zelfde ras. nu nog even wachten tot hij volwassen is, en dan laat ik haar dekken. WAt sneu dat het zo misgelopen is met jouw konijntjes.