Yen heeft verboden poetsplekjes. Wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Yen heeft verboden poetsplekjes. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 05:15

Ik heb het al eens eerder geschreven; Cheyenne heeft er een hekel aan als ik met poetsen onder haar buik in de buurt van haar tepels kom. Ze vindt poetsen echt heeerlijk en ik mag overal aankomen, maar haar tepels en omstreken zijn UIT DEN BOZE. Ik probeer daar alleen te komen met mijn hand of een hele zachte borstel, maar ze haat het echt en begint dan heel narrig te doen en soms zelfs te trappen (gericht op mij!!). Vandaag heeft ze mij zelfs geraakt op mijn bovenbeen. AUWWW Ik heb haar flink gecorrigeerd, maar ik wil natuurlijk liever dat ze het niet eens probeert. Ik ben van mening dat je een paard overal moet kunnen aanraken, dus daar wil ik ook naartoe werken. Nu doe ik dat door de 'approach and retreat' methode; dwz dat ik langzaam met mijn hand naar de 'verboden zone' ga en zodra ze een teken van narrigheid toont ga ik langzaam ietsie terug met mijn hand. Zo leer ik haar dat ik haar niet dwing en haar niet pijn wil doen, maar alles heel rustig doe. Maar dat duurt nu al een hele tijd en ik mag nog steeds niet id buurt van haar tepels komen.

Nu vragen jullie je misschien af; waarom wil je perse haar daar aan kunnen raken? Nou, ten eerste omdat ik vind dat je een paard overal moet kunnen aanraken en ten tweede: ik moet het daar ook schoon kunnen maken...het ziet er soms erg vies uit en dan zou ik graag eens met een natte spons de boel schoonmaken.

Hoe kan ik dit ,denken jullie, het beste bereiken? Gewoon doorgaan met approach and retreat of iets anders? (ps: Cheyenne is met dit soort dingen altijd best wel een aanstelster....als ze ergens een pijntje of kwaaltje heeft kan ze enorm narrig reageren als je eraan wilt komen/ of de DA). Verder is het een poepie hoor en een mega-knuffelbeertje, maar dit is haar minpuntje!!!

Graag tips en adviezen.


reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:58

Ehm over dat aanraken daar kan ik niet veel adviezen geven denk ik. Dat is nou typisch iets wat ik zelf zou moeten proberen of zien om het goed te kunnen beoordelen en uitleggen. Ik zou het zelf alleen niet doen. Ik ben van mening dat je de tepels van een merrie met rust moet laten. Je verstoort het natuurlijk evenwicht, en het is ook een gevoelige zone, en Cheyenne vindt het duidelijk niet prettig.
Vrees dat je niet zoveel aan mijn advies hebt, omdat je duidelijk schrijft dat je er ook uit een soort van principe aan wil kunnen komen en ik zou er gewoon lekker vanaf blijven.
Leuk onderschrift trouwens!! Cool

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:11

Leg geen nadruk op moeilijk aanraakbare gebieden. Raak ze vluchtig aan, zodat het paard niet de tijd krijgt om te reageren, maar jij er wel aan bent geweest. doe dit vooral niet bewust. Omdat je erover na gaat denken, stijgt je adrenaline een beetje en aangezien een paard zeer goed ruikt, zal ze dit onmiddellijk merken en op haar hoede zijn. Doe het vluchtig, in het voorbij gaan en zonder erbij na te denken.
Reina: een paard moet je ten alle tijden overal aan kunnen raken. Dat natuurlijk evenwicht is een slap excuus om er niks aan te doen. Wat als ze er eens een wondje zou hebben, of uierontstekeing, dan zul je eraan moeten, en dan heb je pas een probleem.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 13:22

Op zich snap ik wel wat je bedoeld Reina, met het natuurlijke evenwicht. Ik zal er ook zeker niet met zeepsopjes in de weer gaan of cremes ofzo. Dat verstoort het evenwicht inderdaad! Maar een natte spons of gewwooon met mijn vingers moet eigenlijk wel kunnen. Mijn onderschrift.....hihi....ja dat liedje van J-Lo doet mij altijd aan Yennie denken...dus vandaar Haha! Alles goed met je opleiding?

Ikke, ik begrijp het ja. Het klopt wel dat ik nu iedere keer denk " oke, ik ga nu haar tepels aan proberen te raken, dus oppassen'. Dat zal ze vast wel aan mij merken ja! Goed advies, ik zal proberen het wat meer 'terloops' te doen! Wat hebben die beessies een onwijs sterk reukvermogen! *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:35

Ik mag mijn merrie ook niet 'aanraken' in haar flanken, broekspier, borst etc.
Maar met peotsen kan ik overal aankomen, het is heel simpel, zolang het functioneel is mag alles, dan kan ik uitgebreid haar uier schoonmaken, haar vulva uitsponsen, dan maakt het niets uit.
Maar zodra het gewoon aanraken is wordt ze pissig. Een èchte meid

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 13:43

Dan heb je wel meer geluk als ik Knipoog, want ik mag zelfs niet schoonmaken! Ook niet als het functioneel is Boos!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:52

Tipje ... heb je zo'n "rugschrobborstel" in de douche? Die zijn zacht en met een lang handvat. Je kan die gebruiken, trapt ze naar de buik raakt ze jou niet. Of anders een "handje" maken (handschoen opvullen en aan een stok bevestigen) en er op het gemak naar toe werken tot ze rustig is en blijft. Als ze trapt heb je voldoende afstand ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:05

Of gewoon tijdens het eten. Dat is natuurlijk niet zo sympathiek, maar als je het telkens doet wanneer ze haar brok eet, zal ze het vervelende koppelen aan iets lekkers, en het als 'positief' beginnen te ervaren.
Na een tijdje zal ze nauwelijks nog omkijken tijdens het eten (alleen omstaanders zullen de denken 'waar zit die nu weer aan te vriemelen' Haha! )

Hetzelfde kan je proberen bij oren die niet aangeraakt morgen worden. Bij rocky mocht ik er eerst nooit aankomen en nu vindt hij het tijdens het eten al geen probleem meer. Na het rijden moet ik zelfs zijn oren masseren. Hoe een paard toch van gedacht kan veranderen! (mensen ook hoor, gelukkig maar *LOL* )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 17:25

Ja, dat van dat eten heb ik ook al eens geprobeerd, maar daar wordt ze dus nog steeds heel chaggi van! Oren plat en slaan met haar been. Haar oren mag ik gelukkig wel aankomen, het zijn echt alleen haar uiers waar ze moeite mee heeft.

Dat van die rugborstel is een goeie! Zo kan ik meer afstand houden. Of ik bind een spons op een stokje ofzo....Thanx voor de goeie tip!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:32

Waarom ign moet je een paard overal aan kunnen raken, ik kan jou toch ook niet overal aanraken. Ik denk dat ik ook een klap voor mijn hoofd krijg als ik jou bij (of in de buurt van) je edele delen aanraak. Zelfs als ik je onder je armen kietel kan je sterk reageren.... Ik zou er gewoon wat respect voor hebben dat dit een gevoellige plek is voor haar en er dus gewoon bij uit de buurt blijven

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 17:40

Ik heb er best respect voor dat het een gevoelige plek is, maar zoals ik al zei....een paard moet overal aangeraakt kunnen worden zonder dat hij naar je slaat. Ik ga er heus niet iedere dag aanzitten of aan haar tepels trekken ofzo, maar stel dat het een keer nodig is (bij viezigheid, wondjes of wat dan ook) dan is het prettiger als ze er al aan gewend is. Je moet ze daar toch ook schoonhouden? Ik wil haar er gewoon aan laten wennen, op een respectvolle manier.

Ik wil ook niet aangeraakt worden bij mijn edele delen, haha, nee dat klopt. Maar als de dokter er om wat voor reden aan moet zitten...dan ga ik toch ook niet naar hem trappen?

prompter

Berichten: 10923
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:44

Ik vind het heel belangrijk dat je een paard overal aan kan raken. Ik heb een hele mieperige merrie, die vroeger ook enorm chagerijnig reageerde als je haar aanraakte in/op flanken, buik, liezen enz. Daar zijn we nu helemaal overheen, en nu kan ik tenminste aan haar reacties zien of ze ergens pijn heeft (ze heeft een tijdje last van haar kniebanden gehad), ipv dat ze uithaalt omdat ze niet aangeraakt wil worden.
Franca, heb je geen carrotstick oid? Dan kan je daar op veilige afstand mee oefenen.

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:01

Nou.... ik blijf er lekker vanaf Haha! . Althans als ik echt weet dat ze het niet prettig vinden dan doe ik het gewoon niet. Mocht ik er om wat voor een reden dan toch bij moeten dan doen we het met zn tweetjes en een praam. Ik ben zelf nl ook best fel op mn lijf }> . Ik vind eigenlijk ook wel dat een paard zich overal moet laten aanraken.........maar ik kan het me zo voorstellen dat sommige plekken echt uit den boze zijn en dan hoef ik alleen maar naar mijn eigen ribbenkast te kijken(echt enorm gevoellig Haha!)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:02

Franca schreef:
Ik wil ook niet aangeraakt worden bij mijn edele delen, haha, nee dat klopt. Maar als de dokter er om wat voor reden aan moet zitten...dan ga ik toch ook niet naar hem trappen?


Heb je dan ook niet de minste behoefte om dat wel te doen Haha! Haha! }> }>

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:22

ik heb geen idee hoe je het kan oplossen... misschien door een beentje erbij op te tillen? weten Lynn en Marjan geen raad?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:27

Franca schreef:
Ik heb er best respect voor dat het een gevoelige plek is, maar zoals ik al zei....een paard moet overal aangeraakt kunnen worden zonder dat hij naar je slaat. Ik ga er heus niet iedere dag aanzitten of aan haar tepels trekken ofzo, maar stel dat het een keer nodig is (bij viezigheid, wondjes of wat dan ook) dan is het prettiger als ze er al aan gewend is. Je moet ze daar toch ook schoonhouden? Ik wil haar er gewoon aan laten wennen, op een respectvolle manier.

Ik wil ook niet aangeraakt worden bij mijn edele delen, haha, nee dat klopt. Maar als de dokter er om wat voor reden aan moet zitten...dan ga ik toch ook niet naar hem trappen?


En niet te vergeten bij een merrie ... stel ze krijgt een veulen en het kan niet drinken wegens te zwak ... dan moet je je merrie kunnen melken .

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 17:06

Ja inderdaad! Smiths Girl, ik zal het inderdaad met Lynn en Marjan opnemen! Prompertje...ik heb (nog) geen carrotstick nee....maar dat is ook een goed idee! Veiligheid voorop!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LB2003, lina1998, MarjaR, Punz, Renss, SemrushBot, Zonnetje97 en 16 bezoekers