Ik wordt echt moedeloos, ze is weer stokkreupel!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Ik wordt echt moedeloos, ze is weer stokkreupel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 08:21

Vanmorgen wilde ik haar uit stal halen, en zag dat ze haar hele stal overhoop gehaald had. Ook kwam ze geeneens naar haar stalluik toe om me te begroeten. Ze hinnikte een beetje stilletjes maar draaide zich niet om...
Ik zag dat ze niet op haar rechterbeen stond, en die een beetje liet hangen. Scheve mond

Toen ik haar uit stal wilde halen richting weiland, kan ze echt amper lopen. Huilen

Dus maar weer op stal gezet, waar ze de hele dag maar blijft. Is ze geloof ik wel blij mee.
Jeetje mina, waarom kan mijn paard zich nou nooit gedragen op het land, met gevolg dat ik haar s'morgens kreupel uit stal kan halen?

Ik zag gister al dat ze keihard aan het rondrennen was, omdat het regende. Ook was het land daarom glad, dus ze zal wel lekkere glijders gemaakt hebben. Frusty
Ik heb haar toen onmiddelijk van het land gehaald, maar het kwaad was dus al geschied.

Ik vermoed zelf eigenlijk dat dit best wel eens een peesklap kan zijn. Of wie weet een oude peesklap die telkens terugkomt????

Ik wordt hier nou echt ongelukkig van.


maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:24

een vriendin van mij haar paard heeft ook een peesklap gehad die ook steeds trug komt, heel naar.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:31

Jeetje zeg, het zit je ook niet mee met dat paard, sterkte en ik ga duimen dat het niks ernstigs is.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:53

Als die peesklap nog niet 100% hersteld is blijft dat een heel zwak punt. Bij de geringste overbelasting wordt je paard weer kreupel.
Is het niet beter om nu stalrust te geven? Je moet dan wel beweging aan de hand geven, liefst 4 keer per dag een half uurtje stappen op het harde.
Heel veel beterschap er mee, dit kan lang gaan duren.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:58

Nee, he niet weer. Geef d'r maar een knuffel van mij en heel veel beterschap dan maar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:00

Nou, mijn [naam verwijderd] (ik vermoed een vergelijkbaar type) kan daar ook wat mee...
Gelukkig was het bij haar snel over (na een week). Ik hoop dat Pompidou wat dat aangaat ook zeker op [naam verwijderd] lijkt, bere sterk, onverwoestbaar...
Ik duim!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:01

ik zou toch maar beter opletten, niet in t land als t weer zo raar is.
als je paard er gevoelig voor is.
jammer en sterkte..

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:08

He, wat rot voor je! Als het echt een peesblessure is, is het beter om haar helemaal niet in het land te zetten, vindt althans mijn dierenarts. Toen mijn Danny een peesblessure had, is ze 9 maanden niet los geweest, wel is ze rustig aan het werk gehouden (onbelast) - het is helemaal goed gekomen. Heel veel sterkte!

Extremely rare and Beyond Compare

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:05

Pff wat een 'brokken-piloot-paard' is Pompidou ook he... Scheve mond
Ik hoop voor je dat het geen peesklap is...

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:17

Is de pees warm en evt gezwollen?
Zo nee zou ik de hoefsmid/da eens langs laten komen, wie weet is het een hoefzweer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:17

Jeetje hoe kan dat nou weer! Is het been ook dik dan? Vervelend zeg, veel sterkte!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:23

Bij ons is er ook een paardje met peesklap die word vandaag helaas ingeslapen echt zielig hoor Verdrietig

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:36

Je zegt dat haar stal helemaal overhoop gehaald was, en dat ze vervolgens niet eens naar het luik toegelopen kwam (door de pijn).
Zal het dan niet eerder zo zijn dat ze op stal iets uitgespookt heeft, waardoor ze zich bezeerd heeft???

Is perfect mogelijk hoor, zelfs met een paard dat altijd superbraaf is op stal en in een stal waar je paard nergens kan blijven achter haken ofzo! (ja ik spreek uit ervaring... paarden allemaal een dagje binnengehouden om blessures op de wei te voorkomen, gebeurt af en toe nog wel eens als de wei echt spekglad is, altijd zonder problemen, ze staan immers allemaal binnen dan, maar toen die ene keer stond er eentje 's avonds met een olifantenbeen op stal, we hadden ze verdorie beter buitengelaten *rolleyes*)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:43

jeetje Anneke!
Je hebt zo'n pech met haar de laatste tijd
Ik hoop voor jullie dat het allemaal weer snel de goede kant op gaat
succes en een knuffel!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 23:09

Bedankt voor de reacties. Lachen
Ze is nog steeds heel slecht. Ze staat nauwelijks op haar been, en loopt eigenlijk op drie benen.
De hoefsmid is onlangs geweest en zei dat er absoluut geen sprake was van een hoefzweer.
De pees is nu ook, weer heel warm, maar niet dik verder.
Wat met een peesklap naar ik weet wel het geval is.
Ik vermoed een ontsteking.

Mijn vriend is verpleegkunige en kwam met wijze raad. Ik heb Pompidou nl ingesmeerd met coolingsgel vanmorgen, omdat er ook opstaat 'in geval van peesblessures'. Ik dacht dat kan geen kwaad.
Volgens mijn vriend juist wel.
Bv tijgerbalsem houdt een spier of pees heel warm, wat goed is voor doorbloeding en soepelheid. Zo'n coolingsgel kan een pees of spier juist erg gaan 'verstijven'.
Hij vind dat ik het been met rust moet laten.

Ik wilde vanavond met haar gaan stappen, maar het arme dier komt amper haar stal uit. Nee daar doe ik haar geen plezier mee...
Ze kijkt zo ontzettend zielig en het is zo'n hartverscheurend gezicht als je haar zo ziet strompelen.
Vreselijk.

Ik zet haar ook absoluut niet meer op grote stukken weiland naast de andere paarden.
Gewoon een eigen stukje, ver van de rest af, met een rustig vriendje, zodat ze zich niet druk loopt te maken.
Voorlopig laat ik haar zeker op stal, en morgen overleg ik met de veearts. Scheve mond

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:13

Anneke schreef:
De pees is nu ook, weer heel warm, maar niet dik verder.
Wat met een peesklap naar ik weet wel het geval is.
Ik vermoed een ontsteking.

Mijn vriend is verpleegkunige en kwam met wijze raad. Ik heb Pompidou nl ingesmeerd met coolingsgel vanmorgen, omdat er ook opstaat 'in geval van peesblessures'. Ik dacht dat kan geen kwaad.
Volgens mijn vriend juist wel.
Bv tijgerbalsem houdt een spier of pees heel warm, wat goed is voor doorbloeding en soepelheid. Zo'n coolingsgel kan een pees of spier juist erg gaan 'verstijven'.
Hij vind dat ik het been met rust moet laten.



Boos! Boos! Boos! .
O gut, meisje, koop toch eens een goed boek over hoe je een paard gezond moet houden. Aanrader: Uw paard natuurlijk gezond. A5 formaat, groene omslag met foto van voskleurige pony met bles.

Een pees die is ontstoken is warm. Dat is dus fout. De pees moet je dan KOELEN! Paardenbenen moet je koel houden, er treedt schade op bij verhitting, dat kan dus door blessure/ontsteking, maar ook door intensief werk, en ja, ook tijgerbalsem!
Een paardenpees is GEEN MENSENSPIER!!!! Knoop dat heel hard in je oren, gooi die tijgerbalsem weg en ga dat paard 2x per dag afspuiten met ijskoud kraanwater, stap het 2x per dag op het harde, houdt het uit dat natte land, en ook uit de bak als ze niet rustig aan kan doen, en gebruik coolingsgel. Liniment wil de doorbloeding ook nog wel eens helpen bij pezen, en doorbloeding is juist wenselijk vanwege het koelende effect.

Gut, ik kan me hier zo aan ergeren. Anneke, het is echt niet persoonlijk, maar mensenlief, het wordt wel eens tijd dat je ietsje meer leert over het welzijn van paarden in het algemeen, en wat goed voor ze is en wat juist niet. Dan weet je ook dat wat voor mensen goed is, niet perse voor paarden geldt...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 09:43

Boos! Boos! Boos! .
O gut, meisje, koop toch eens een goed boek over hoe je een paard gezond moet houden. Aanrader: Uw paard natuurlijk gezond. A5 formaat, groene omslag met foto van voskleurige pony met bles.

Een pees die is ontstoken is warm. Dat is dus fout. De pees moet je dan KOELEN! Paardenbenen moet je koel houden, er treedt schade op bij verhitting, dat kan dus door blessure/ontsteking, maar ook door intensief werk, en ja, ook tijgerbalsem!
Een paardenpees is GEEN MENSENSPIER!!!! Knoop dat heel hard in je oren, gooi die tijgerbalsem weg en ga dat paard 2x per dag afspuiten met ijskoud kraanwater, stap het 2x per dag op het harde, houdt het uit dat natte land, en ook uit de bak als ze niet rustig aan kan doen, en gebruik coolingsgel. Liniment wil de doorbloeding ook nog wel eens helpen bij pezen, en doorbloeding is juist wenselijk vanwege het koelende effect.

Gut, ik kan me hier zo aan ergeren. Anneke, het is echt niet persoonlijk, maar mensenlief, het wordt wel eens tijd dat je ietsje meer leert over het welzijn van paarden in het algemeen, en wat goed voor ze is en wat juist niet. Dan weet je ook dat wat voor mensen goed is, niet perse voor paarden geldt...[/quote]

PARDON??
Sorry hoor maar leer eerst eens lezen voordat je zo loopt te zeiken?? Frusty
Volgens mij zet ik juist neer dat ik het been met coolingsgel heb behandeld?????
En dat ik wel met haar wil stappen op het harde, maar ze gewoonweg haar stal niet uit kan komen?? Lips are sealed

Wie zegt dat ik haar met tijgerbalsem in ga smeren?? Mijn vriend noemde dat op als vergelijkingsmiddel, er staat ook BV( afkorting: bijvoorbeeld!)maar zei niet dat dat bij een paard werkte??
HIJ ZEI DAT IK HET MET RUST MOEST LATEN. Dat staat er.Zeker nu het arme dier niet eens haar stal kan uitkomen.

Ik weet verdomd goed hoe ik haar moet behandelen, ben niet voor Jan L u l 2x naar de kliniek geweest om foto's te maken en weet ik wat voor ellende meer.

Ik vind veel prima, maar ga me niet lopen beledigen, dat ik boekjes moet gaan kopen. Ik weet van mezelf dat ik heel goed ben voor mijn paarden, en dondersgoed weet wat wel en niet goed is.
Leer eerst maar eens goed lezen Dees. Boos!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:51

Dees"]
[quote="Anneke schreef:
De pees is nu ook, weer heel warm, maar niet dik verder.
Wat met een peesklap naar ik weet wel het geval is.
Ik vermoed een ontsteking.

Mijn vriend is verpleegkunige en kwam met wijze raad. Ik heb Pompidou nl ingesmeerd met coolingsgel vanmorgen, omdat er ook opstaat 'in geval van peesblessures'. Ik dacht dat kan geen kwaad.
Volgens mijn vriend juist wel.
Bv tijgerbalsem houdt een spier of pees heel warm, wat goed is voor doorbloeding en soepelheid. Zo'n coolingsgel kan een pees of spier juist erg gaan 'verstijven'.
Hij vind dat ik het been met rust moet laten.



Boos! Boos! Boos! .
O gut, meisje, koop toch eens een goed boek over hoe je een paard gezond moet houden. Aanrader: Uw paard natuurlijk gezond. A5 formaat, groene omslag met foto van voskleurige pony met bles.

Een pees die is ontstoken is warm. Dat is dus fout. De pees moet je dan KOELEN! Paardenbenen moet je koel houden, er treedt schade op bij verhitting, dat kan dus door blessure/ontsteking, maar ook door intensief werk, en ja, ook tijgerbalsem!
Een paardenpees is GEEN MENSENSPIER!!!! Knoop dat heel hard in je oren, gooi die tijgerbalsem weg en ga dat paard 2x per dag afspuiten met ijskoud kraanwater, stap het 2x per dag op het harde, houdt het uit dat natte land, en ook uit de bak als ze niet rustig aan kan doen, en gebruik coolingsgel. Liniment wil de doorbloeding ook nog wel eens helpen bij pezen, en doorbloeding is juist wenselijk vanwege het koelende effect.

Gut, ik kan me hier zo aan ergeren. Anneke, het is echt niet persoonlijk, maar mensenlief, het wordt wel eens tijd dat je ietsje meer leert over het welzijn van paarden in het algemeen, en wat goed voor ze is en wat juist niet. Dan weet je ook dat wat voor mensen goed is, niet perse voor paarden geldt...
[/quote]

Sjonge jonge Dees!
Wat een kattige reactie!
Ik kan me herinneren dat jij een hele wormenspuit bij een veulen naar binnendrukte?! JIj kreeg ook niet van die rotreacties!

Je hebt btw niet eens goed gelezen, anneke heeft het been gekoeld!
Haar vriend was degen die zei dat dat niet handig was......Die tijgerbalsem heeft ze helemala niet gebruikt maar werd als vergelijkingsmiddel aan gekaart!

Anneke heel veel succes met pompidou, het dier lijkt voor de pech geboren!
Laat de veearts maar snel ernaar kijken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:52

Nou Anneke,
ik denk dat je niet met haar moet gaan stappen als ze niet wil, maar probeer die pees wel zoveel mogelijk te koelen, liefst door afspuiten maar als je haar niet naar de kraan krijg kan je het ook dmv coolpacks doen.
Koelen is juist wel goed voor de doorbloeding, de kou stimuleert het lichaam om bloed naar de koude plek te laten doorstromen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:53

Nou, ik zeik niet, ik probeer je met klem erop te wijzen dat wat jij als "wijze raad van je vriend" ervaart, een bijzonder slecht idee is.

Ik blijf erbij dat het boekje een goede tip is. Ok voor jou, want het is evident dat je het op zijn minst nog niet in je bezit hebt.

En als jij ook goed hebt gelezen, heb je kunnen lezen dat mijn ergernis dus niet betrekking heeft op jou persoonlijk.
Eigenlijk, dat je 2x naar de kliniek bent gegaan met je paard, is wel tekenent voor je goede bedoelingen, maar zegt verder weinig over jou kennis inzake paardengezondheid. Zegt eigenlijk alleen dat je het niet weet en in geval van twijfel berid bent om de beurs te trekken. Wat ik overigens goed vind.

Welnu, je kan hartstikke boos op me blijven omdat ik je gewoon zeg wat ik ervan vind, prima. Zit ik niet mee. Ik ben kennelijk niet zo gauw beledigd als jij. Dat je het goed bedoeld voor je paarden is mij echt wel duidelijk, maar soms twijfel ik gewoon wel aan de juistheid van je handelswijze. Sorry als je niet open staat om dat te horen. Het is trouwens ook alleen maar MIJN mening....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:41

Wat heel fijn werkt zijn van die coolpacks die je in de vriezer moet leggen, met van die blauwe vloeistof erin, die flexibel blijven.
Niet rechtstreeks op het been, dat is te koud, krijg je vriesblaren, altijd iets er tussen. Ik bandageer altijd eerst naar beneden, dan het coolpack erop en weer terug naar boven, erg happig op rondwandelen is ze toch niet geloof ik, dus dat blijft wel een kwartiertje ofzo zitten. Niet te strak bandageren.
Action heeft ook kant en klare 'houders' voor die coolpacks, dat werkt ook fijn.

Voor peesproblemen verwijs ik ook even naar dit topic: [MD] peesklap

Nulla tenaci invia est via

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:24

Wat een pech weer, het lijkt wel of je paardje voor het ongeluk geboren is......
Zoals hierboven al staat, inderdaad goed afkoelen.
Als het met water niet lukt (kan me indenken dat het lastig is omdat je paard de stal niet uit kan) dan kun je zoals Margreet al zegt zo'n pack gebruiken.
Mocht je geen "houdertje" hebben dan kun je evt. ook een washandje gebruiken en het pack daar in doen.
Ik ben erg benieuwd wat de DA er morgen van zegt, ik hoop echt voor je dat het (liefst snel Knipoog ) weer goed gaat komen !

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:21

Zit dat in de bloedlijn ofzo, die pech met je paard? Mijn Uniform merrie heeft ook altijd wat. Mijn merrie heeft momenteel een peesblessure en staat al bijna 3 maanden op (stap) rust.

Als je paard echt nog zoveel pijn heeft kun je haar het beste laten staan. Het kan wel verstandig zijn om de dierenarts erbij te hebben. Hij kan haar een coctail prik geven (iets ontstekendsremmends, pijnstillend en tegen de zwelling). Het been koelen met water is ook heel goed. Liefst verschillende keren per dag.

Wat ook fijn spul is is de gel van Cole's Liniment. Helpt voor mijn gevoel wat beter als de vloeibare. Het been van mijn paard bleef er goed koel bij.

Hopelijk valt de schade mee en is ze snel weer de oude! Sterkte! En probeer de moed erin te houden.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:51

Beterschap met je Pompidou! Wat een pech!
Toch nog een keer de DA erbij halen?

Wat een belachelijke reactie van jou Dees! Waar slaat dat op?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:26

Picasso schreef:
Wat een belachelijke reactie van jou [naam verwijderd]! Waar slaat dat op?


Op het verhaal van de vriend dat je er het beste geen water op kunt spuiten, maar beter tijgerbalsem op kunt smeren, maar eigenlijk vooral ook omdat dat waanzinnige idee ook nog serieus overwogen werd...

Ik zal wel weer te hard van leer zijn getrokken, maar ik blijf bij de inhoud van mijn boodschap.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Hieperdi, Mark0919, vicky, Witje2 en 43 bezoekers