1000 liter vat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

1000 liter vat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 17:38

hoe lang blijft water eigenlijk drinkbaar voor paarden?
stel je neemt een 1000 litervat, doet het vol vers leidingwater en plaatst het onder een afdak in het weiland,het word in 3 weken leeggedronken dus na ongeveer 2,5 weken weer bijgevuld.....
zou dat gaan,of staat het dan te lang?
in dat geval zou ik het halfvol kunnen doen uiteraard maar moet dan dus vaker bijtanken.
en als het nou niet onder een afdak staat maar gewoon in de zon??

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 18:52

In de zon komen er geheid algen in. Onder een afdak zal dat wel meevallen, helemaal als er dus geen troep (lees gras, blaadjes, vliegen e.d) in kan vallen. Maar ik denk dat je beter een pomp kan laten spuiten. Dat kost ongeveer 50 euro, en geeft je onbeperkt vers water. Grondwater is drinkbaar, het ruikt alleen zanderig, maar is voor paarden geen probleem.
Ik heb zelf ook een pomp in de wei, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Bovendien spaar je zo ontzettend op je waterrekening. Ik had eerst ook vaten, en betaalde me scheel.

Succes ermee!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 18:54

Als het in de zon staat krijg je groene aanslag in je tank. Hoelang het water goed blijft hangt ook af van de warmte en in hoeverre de tank zuiver blijft vanbinnen of er andere dingen in kunnen komen.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 19:14

Haarbal schreef:
In de zon komen er geheid algen in. Onder een afdak zal dat wel meevallen, helemaal als er dus geen troep (lees gras, blaadjes, vliegen e.d) in kan vallen. Maar ik denk dat je beter een pomp kan laten spuiten. Dat kost ongeveer 50 euro, en geeft je onbeperkt vers water. Grondwater is drinkbaar, het ruikt alleen zanderig, maar is voor paarden geen probleem.
Ik heb zelf ook een pomp in de wei, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Bovendien spaar je zo ontzettend op je waterrekening. Ik had eerst ook vaten, en betaalde me scheel.

Succes ermee!


helaas is er op noord beveland geen zoet grondwater voorhanden.......
en om hem nou brak water te geven,nee.....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:01

dessilies: wij gaan hetzelfde systeem maken, met water van het dak van de loods....als je het water wat in beweging houd moet het kunnen volgesn mij

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:39

HOI,

Ik had verleden jaar ook zo'n 1000 liter vat. Maar teveel water voor 3 paarden. Het vat stond in de stal, dus geen zon, en het regenwater ging via de regenpijp in de ton. Het water werd rot. Stonk heel erg. Aan de DA gevraagd en hij vond het beter om het niet te geven. Het stond vaak te lang in het vat.
Nu maar gewoon water sjouwen en een kleine bak onder de regenpijop gezet, dit gaat tenminste op.
groetjes yvonne

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 21:42

ik vul het met drinkwater zou dat schelen?
en daarbij,in de zomer drinkt een paard een liter of 40/50 per dag schat ik....
dus met twee is het in een dag of 14 toch leeg dan?
hadden die van jou nog andere drinkmogelijkheden misschien??
of was het echt in een paar dagen al rot?
wat een vragen hè......
groetjes lien

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:03

Er bestaan middeltjes die je aan het water toe kunt voegen zodat het langer goed blijft. Gebruiken ze wel eens in de watertanks van schepen. Namen e.d. weet ik er niet van hoor, maar misschien een idee om daar eens op door te zoeken?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:04

Ik heb hetzelfde systeem , maar mijn tank zit nog eens extra in een ijzeren 'kist' zodat de zon er niet aan kan en er dus ook geen algen kunnen vormen (die hebben licht nodig en dat heb je niet in een tank zoals de mijne Lachen )

Hoe lang ik precies met zo een ding doe weet ik niet , hij vult zichzelf bij als het regent Haha!
Ik heb het nog nooit rot weten worden , het is altijd helder en altijd fris . Heb er geen problemen mee . (en ik heb enkel een A en een D-pony)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:31


desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 22:42

THANKS !!!!
IEDEREEN DUS......