Zoutblok / mineralen liksteen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-01 10:01

Heeft nog iemand deze ervaring? Ik heb al jaren dezelfde mineralen liksteen in de box van mijn paard hangen. Na drie jaar kun je een beetje zien dat ze er af en toe aan heeft gezeten. Sinds een weekje heb ik er een zoutblok in gehangen, die ook voor koeien wordt gebruikt en daar zit mevrouw heel veel aan te lebberen.


lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:14

ik had eerst zo'n zoutsteen en daar kwamen de gaten in van het likken. Nu heb ik een mineralensteen en daar likt hij ook bijna niet aan.
Ik weet niet precies hoe het komt maar bij mij is het dus precies hetzelfde.

linda

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:24

mijn pony moet een liksteen ook niet.ik heb al wel 4 keer eeentje weg kunnen gooien omdat ie door erosie uit elkaar valt maar ze heeft er nooit aan gelikt.
ik heb nu rocksalt van NAF,das zout maar dan in korreltjes en je doet elke dag een half schepje door het voer en daarmee is haar zoutbehoefte lichamelijk aangevuld.en je doet hartstikke lang met zo'n emmer!ideaal!

soms is het beter om te zwijgen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 12:39

Eerst hadden wij likstenen van KNZ ofzo, die bruin/rode speciaal voor paarden. Die gingen redelijk snel op, dus hebben we een wat groter formaat gekocht en dat werden dus die grote, witte vierkante blokken met een blauw etiket met een koe erop. Ook hadden we nog een tijdje een grote emmer in het weiland staan met een heleboel vitamines en mineralen erin. Daar waren ze ook verzot op, maar als het ging regenen bleven de plassen in die emmer staan en daardoor vergingen de mineralen een beetje. Zo'n emmer is ongeveer 100 gulden, dus vrij prijzig. Ze vinden het wel lekker!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 13:28

Ik gebruik tegenwoordig altijd die witte koeie-dingen. Hiervoor kocht ik vaak van die speciale dure paardenblokken (van Rocky's), met mineralen, knoflook enzo, maar die raakten ze nooit aan. Bovendien werden ze door de regen errug korrelig, zodat het niet zo comfortabel was om aan te likken.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 17:01

Een paard van een kennis van mij vond die witte zoutblokken ook heel erg lekker.
Helaas at hij er zoveel van dat hij er ziek van werd!
Wat hij precies had weet ik niet (ik dacht iets van niervergiftiging Verward ) maar het leek op koliek en hij had heel veel drang om te plassen.
Dus pas op met likstenen, zorg ervoor dat je paard en niet teveel van binnenkrijgt!
Ik gebruik, net als Sanderijn, Rock Salt van de Paardendrogist. Je bepaalt dan zelf hoeveel je paard per dag naar binnen krijgt. En dat vind ik wel een net zo prettige gedachte!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 17:17

wij hebben in het land zo'n liksteen met zout hangen (wit blok)
In de stal heb ik er 1 met kruiden van de paardendrogist.

Hij doet er ongeveer een half jaar mee soms zie ik dat hij er hard aan heeft gelikt soms laat hij 'm een tijdje staan.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 18:25

Ik dacht eerst een zoutblok te hebben gekocht maar het was mineralen. Een bruin/rode van KNZ zoals Manon. Nu heb ik een wit (als het goed is) zoutblok. Dus ff kijken wat ze daar mee doet. Want ze denkt dat die andere van Gif is ofzo...

Play Like A Man, Win Like A Woman!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 19:09

ja maar paarden hebben een combi van zout én mineralen nodig.die mineralen liksteen zit ook zout in.maar dat witte blok is alleen maar zout en dus eigenljk beter geschikt vor koeien dan voor paarden........in rock salt zit 94%zout en mineralen

soms is het beter om te zwijgen

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 20:12

m'n pony heeft ook zo'n mineralen liksteen, ,maar ze moet 'm ook niet als ik het ergens in de stal ophang. nu heb ik 'm in de voerbak gelegd (wat ook nog ervoor zorgt dat ze wat rustiger eet, want anders schrokt ze zo) en nu likt ze er automatisch aan als ze biks krijgt. zo krijgt ze toch voldoende binnen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 20:16

Robin had er ook een met mineralen en zout.. en hij had hem binnen 3 weken op!! Extreme duivel Toen heb ik een nieuwe gekocht en daar deed ie langer mee.. heeft ie een tijdje geleen ook opgemaakt.. Party!! Maar dat duurde toch wel langer.. minstens 1,5 maand Clown

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 23:27

Wat ik nog vergeten ben; ik heb ook zo'n Herbal-emmertje van de Paardendrogist. Maar die heb ik niet in het land staan, omdat- ie zo duur is. Als ik een van de pony's een uitgebreide poets- of tuttelbeurt geef ofzo, dan zet ik ze die emmer voor. Als afleiding en nog gezond ook.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 12:46

wat is zo'n herbal-emertje? waar is het precies goed voor?


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:42

Ben ik erg slecht? Ik heb nl geen zoutblok voor mijn paard. Volgens mij heeft ze die nog noiit gehad?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:06

riette je paard heeft wel zout nodig om zijn vochthuishouding te kunnen regelen.........zou toch maar wel een blok kopen als ik jouw was.

zo'n herbal emmer is een zout minerealen liksteen in een meer met kruiden.alle kruiden die een paard nodig heeft zitten daar ook in.je zet de emmer voor zijn neus en hij kan er zo uit likken...............

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lynn_Nikita en 114 bezoekers