vanaf september couperen definitief verboden!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-01 09:26

Vanaf 1 september 2001 is het couperen van paarden staarten definitief verboden. DIt was officieel altijd al verboden vanaf 1962, maar ondanks dit werd het vaak gedaan.
Nu is het zelfs zo dat als je een gecoupeerd paard in je bezit hebt wat na 1 sept 2001 geboren is, dat je een serieus probleem hebt, ook al ben jij niet diegene die het couperen gedaan hebt.
Je mag dus niet couperen, maar ook geen gecoupeerd paard dat na 1 sept 2001 geboren is in je bezit hebben.
Bron: Koninklijke vereningeng het trekpaard en de haflinger.

Ben er eigenlijk zeer te spreken over!!!!!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 10:09

ik ook stef.
Gelukkig maar, ik wist niet dat het nog zoveel gedaan werd..
Waarom deden ze eigenlijk couperen? dat de staart niet in het tuig blijft hangen ofzo Verward
Afijn, hopen kunnen alle veulentjes binnenkort hun staartje houden

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 10:34

echt goed!!! Party!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 12:25

oooow gelukkig maar! die arme bels mijn verzorgpaard heeft ook geen staart meer en ze is nog maar 4!
haar veulen houd dus gelukkig zn staart!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 13:12

das goed om te horen! ik zie nog maar al te vaak weerloze paardjes die zowat lekgestoken worden door die dazen, zonder dat ze ook maar iets kunnen doen. ok happen, maar die staart krijgen ze niet voor niets met hun geboorte mee.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:02

Bij de welsh Cob hebben ze het couperen al lang geleden verboden. gelukkig maar want ik vindt het helemaal niet mooi.

ben dus ook zeer te spreken over dit bericht

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:06

Ik vind het zielig en ook niet mooi.
Ben het helemaal met dit bericht eens.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:19

Ik heb het nog niet bevestigd gezien, maar het zat er al lange tijd aan te komen. Het stamboek heeft vreselijk lopen lobbyen om een uitzonderingspositie te krijgen, maar gelukkig hebben ze dat dus niet voor elkaar gekregen. Het werd tijd ook. De stompzinnige opmerking die ik eens op een beurs hoorde dat het bij het ras hoorde maakt me nog steeds kwaad. Ik heb die vent toen niet op zijn nummer gezet omdat ikzelf ook standhouder was en hij dat wist en ik geen zin in ruzie met de organisatie had, omdat er nog vaker wil komen.
De enigste reden waarom het gebeurde was omdat de staat anders tussen de leidsels kan komen tijdens het werk. Dat is dus geen raskenmerk, maar een "praktische" oplossing voor een probleem.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:22

Yess.. dat vind ik een goede beslissing!! Eindelijk.. Clown

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:33

ik heb het met ikke hierover gehad tijden het bbq weekend en hij deed mij iets inzien........maar daar ga ik het nu niet over hebben.wel zie ik vervolgens de aaanleiding dat couperen verboden word er nu ook het nut niet meer van in een paard te brandmerken:is ook onnodig pijnlijden i.m.o.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:11

Heel goed dat ze dat doen. Nu nog bij honden...

Brandmerken vind ik ook gemeen, maar is wel iets anders. Daarom denk ik dat ik Razinda niet laat brandmerken. Ik ben trouwens ook tegen chippen, maar ja dat moet anders kan je wedstrijden rijden.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:17

eindelijk zeg want ik vond het er niet uitzien en zielig aah
en chippen dat is toch heel wat anders dan couperen vind ik hoor

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:19

Ja dat is het ook. Couperen is het ergste, daarna brandmerken en daarna chippen denk ik.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:39

Ja, eindelijk komen de mensen tot inzicht Knipoog

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:53

Brandmerken schijnt geen pijn te doen. Het paard van m'n buurvrouw is laatst op de nrps-keuring gebrandmerkt, zij was helemaal in de bonen omdat ze het zo zielig vond, maar die man vertelde haar dat zij, als het haar paard pijn zou doen, persoonlijk een brandmerk op zijn arm mocht zetten. Toen had ze zoiets van okee, het moet maar en haar paard gaf geen krimp. Wil natuurlijk niet zeggen dat het dan helemaal geen pijn doet maar toch....
Het bezwaar van chippen zie ik eerlijk gezegd niet zo, Sam is gechipt (was ie al toen ik hem kocht) en dat is voor mij een lekker idee, dat ie toch ergens geregistreerd staat. Sowieso zouden wat mij betreft alle huisdieren verplicht gechipt moeten worden, dat maakt het 1000x makkelijker om (ik zit bij de dierenambulance) gevonden en vermiste dieren weer bij hun baasjes te krijgen, en is het makkelijker om de eigenaren op te sporen die hun dier over het hek van het asiel geplempt hebben omdat ze het zat waren ofzo.
Couperen is IMO een vorm van mishandeling en ook iets heel anders dan chippen of brandmerken, je ontneemt een dier namelijk iets wat hij eigenlijk hard nodig heeft: een staart om duidelijk te maken hoe je gemoedstoestand is (honden) of om vliegen weg te slaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 13:03

over brandmerken.
Ook dit wordt verboden, weet alleen niet of dit via de zelfde datum gaat.

Dat het stamboek zijn kont tegen de krib gooide in de onderhandelingen was niet het nederlands stamboek, maar het belgisch stamboek

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:21

f
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:43

En ik vind ze eerlijk gezegd leuker met lange staarten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 18:15

bij het haflingerstamboek mag je trouwens wel kiezen of je laat branden ja of nee (straks dus niet meer)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 18:27

Even over het brandmerken. Ik zou, als ik naar mezelf kijk, denken dat het heel erg zeer moet doen.
Toch lijkt dat niet zo te zijn. Isolda en Berber iig niet. Ze hebben beide een brandmerk op de rechterkant van de hals, maar gaven geen kik bij het branden. Ook later leek het niet extra gevoelig te zijn ofzo....
Ik ben op zich niet tegen branden, tenminste niet op het lichaam (worden friezen niet op de tong gemerkt? weet ik niet zeker eigelijk)
Maar goed als het eruit gaat, sja alla. Het chippen komt er dan voor in de plaats.
Zo als ik het begrijp is het niet dat ze het branden eruit halen omdat het zielig is, maar omdat het vervangen wordt door de chip. Verward Zie ik dat juist?

Udindetje zal dus geen brandmerk op haar kont krijgen, maar ook geen chipje in haar hals!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 01:12

Het couperen is vandaag de dag niet meer nodig en vind ik het prima dat het niet meer gedaan wordt. Ik vind zo'n gigantische staart toch veel mooier Haha! Het brandmerken, chippen en tatoeeren vind ik wel nodig. Dat is gewoon puur voor herkenning van het dier zodat ie terug kan naar de eigenaar als ie vermist is en dan gevonden. Of zoals Sandra K. op de dierenambulance zit en de eigenaar kan worden opgespoord van het aangereden/vermiste dier. Brandmerken doet wel degelijk zeer. Wij doen het nog regelmatig als we nieuwe koeien kopen. En een koe heeft een dikkere huid dan een paard. En het voordeel met dieren is, is dat ze het hele gebeuren snel weer vergeten.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 03:02

eindelijk!!