Buckskin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Buckskin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 19:21

Hoi, wie weet of de manen van een buckskin in de winter ook iets van kleur veranderen. Ik ben namelijk bezig met het kopen van een quarter horse. Het is dus een buckskin kleur, de benen zijn mooi zwart alleen de manen vind ik behoorlijk grijs. Komt dit vaker voor ? Deze quarter is ongeveer 6 jaar oud.
Groetjes Marieke


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:26

De buckskin appaloosa die ik verzorg heeft altijd gewoon zwarte manen...

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:29

De meeste paarden hebben een andere kleur 's winters als 's zomers. De ene is juist lichter, de ander weer donkerder. Sommige paarden met een donkere haarkleur (heel donkerbruin/zwart) worden lichter bruin als het haarkleed 'oud' is, dus vlak voor het verharen. Zodra de oude haren eruit zijn is het nieuwe 'jasje' weer mooi donker.
Ik spreek uit ervaring Haha! . Sugar is alleen mooi donkerbruin/zwart als ze net een nieuw jas aan heeft Haha!

Wat de manen van een buckskin aangaat. Omdat een buckskin een creme-gen heeft (dus palomino-ouder) zullen er altijd lichte haren voorkomen, waar de overgang tussen de buckskinhuid en de manen zit. De een heeft dat meer als de ander. Vaak zie het ook een beetje net naast de staartinplant.
Zelf heb ik een dunalino-veulen gefokt (vader palomino-moeder reddun) die heeft ook grijzige manen met een rode lijn erin (dun-factor).

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:21

Er zijn wel buckskin hengsten die in hun nakomelingen veel wit in de manen vererven (soms ook in de staart). Heb er wel een paar gezien.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:35

Is het niet gewoon vet? Mijn Tink heeft ook wel eens gruwelijk vette manen...

(Ik denk niet dat dat het geval is, maar het zou altijd kunnen, toch?)

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:41

Powell is officieel dan wel geen buckskin maar een valk maar toch...Tong uitsteken
Hij heeft ook veel wit haar in zijn manen. Waarschijnlijk de rede waarom mensen denken dat hij fjorden bloed heeft. maar dat is niet zo. Verward

Ik dun zijn manen somd uit met een uitdun schaartje en dan verdwijnt veel wit. Dat zijn namelijk de bovenste haren. maar na het ruien komt dat allemaal weer terug. Ik vind het wel cute! *LOL*
Powell heeft trouwens in de winter maar een klein beetje zwart aan zijn voetjes en in de zomer heeft hij helemaal zwarte benen.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:43

Bonnigje schreef:
Powell is officieel dan wel geen buckskin maar een valk maar toch...Tong uitsteken
Hij heeft ook veel wit haar in zijn manen. Waarschijnlijk de rede waarom mensen denken dat hij fjorden bloed heeft. maar dat is niet zo. Verward


Hahaha, ja alles wat 'n beetje dezelfde kleur als 'n fjord heeft hoor je ze al snel over zeggen dat er dan wel iets van 'n fjord in zit Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:55

Het zo'n dun, smal paardje! Ik snap echt niet dat ze dat denken.
Vind fjorden wel leuk trouwens.
In de zomer is hij trouwens donkerder en is de fjorden kleur wel verdwenen vind ik zelf.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:25

Heb ook een buckskin, ze heeft een beetje wit door haar zwarte manen heen, heeft ze al sinds ik haar heb. Veranderd verder niet veel..ze wordt niet grijzer of zo.. Ik vind wel dat ze per seizoen veel van kleur veranderd.. winter is ze donker, zomer licht

!Update profiel!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:57

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een buckskin en een valk?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:58

een buckskin is amerikaans (quarter of paint horse)
en een valk is nederlands (die van mij is New Forest)
Is dus gewoon een taal verschil Haha!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:22

Net als Sorrel en Vos Lachen

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:25

Ik ken ook een buckskin en die heeft twee-kleuren-manen en een twee-kleuren-staart Lachen zwart en wit. Ik ken hem nog niet zo lang, dus ik weet niet wat hij in de zomer gaat doen, maar ik vind het iig wél heel erg mooi.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:08

Oke,ik snap het Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:42

Wat maakt de kleur van de manen uit het gaat toch om het paardje dat jullie goed bijelkaar passen.Lijkt mij dan ????

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Noisy

Berichten: 5391
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 18:25

het komt weleens vaker voor dat er wat witte haren doorheen zitten, bij mij op stal staat ook een buckskin en die heeft ook witte haren er tussen zitten, of beter gezegd dat is de bovenste rij haren en dat valt precies over de rest heen. je zou kunnen zeggen dat hij een witte waas over zijn manen heeft.als je de manen de andere kant op hangt dan zijn ze gewoon zwart. het creme loopt een beetje door aan de rand van de manenkam lijkt het wel...

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:25

Sugarmiss schreef:
Net als Sorrel en Vos Lachen


En wat is chestnut dan weer? Ik dacht ook vos? Arabieren worden nl. verdeeld in Chestnut, Bay, Black en Gray, dus daar staat geen Sorrel bij.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:26

Sugarmiss schreef:
Net als Sorrel en Vos Lachen

chestnut is toch ook vos? tenminste, bij mijn paardje zegt het stamboek chestnut en ze is vos... ik vat alleen het verschil tussen chestnut (hazelnoot) en sorrel nie helemaal...


DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:30

In principe is Sorrel en Chestnut gelijk, het zijn beide roodtinten. In Engeland wordt het een Chestnut genoemd en in Amerika een Sorrel.
Vaak klinkt de kleur chestnut wat 'duurder', 'sorrel' is wat 'gewoner'.

Er zijn wel wat nuances in de kleur, maar die is vaak heel moeilijk uit te leggen. Ik vind een vos (sorrel) een egaal roodbruin paard (oranjegoud- tot koperkleurig) en een chestnut meer leverkleurig tot roestbruin. Een chestnut heeft soms ook meer pigmentvlekken in zijn huid zitten.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:38

Ik denk niet dat het alleen een taalverschil is. Ik dacht namelijk het volgende (en als dit niet klopt dan svp corrigeren):

buckskin is als valk maar, een buckskin heeft geen aalstreep en volgens mij valk wel, en een buckskin heeft altijd zwarte benen en ik dacht een valk niet altijd.

sorrel en vos zijn inderdaad gelijk, namelijk rode haren. Chestnut daarentegen is wat men in NL eerder koffievos zou noemen, is wel rode vacht maar met 'bruine punten' aan de uiteinden van de haren.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:41

Ik noem een koffievos eerder een donkerbruin paard, waarbij manen/staart dezelfde donkere kleur hebben als het lijfhaar.
Maar ja ik drink mijn koffie zwart Haha!
Dus wat de AQHA Brown noemt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:45

bruin haar, bruine manen, is volgens mij gewoon bruin, bij AQHA brown.
Of is gewoon bruin bij WPN dat wat wij Bay noemen, namelijk rode haren met zwarte punten en zwarte manen, staart en benen?

koffie zwart graag oftewel black.

Het enige wat echt lastig is, is om van je veulen de kleur te moeten geven terwijl je nog niet zeker weet wat het gaat worden, is het brown of black? of is het sorrel of chestnut?

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:51

Wat bij WPN'ers bruin is is bij de AQHA Bay. Maar bruin alszodanig bestaat niet, het is ook een roodtint (genetisch gezien) alleen een hele donkere.

Soms is het idd moeilijk om een veulenkleur goed in te schatten. Ik zou het ook zeker niet meteen doen, maar rustig de veulenverharing afwachten.
Als je sommige AQHA-papieren op kleur bekijkt kom je de meest onzinnige combinaties tegen. Het maakt het 'op kleur fokken' er niet makkelijker op.

Maar hoe was het gezegde ook weer..... Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:53

Citaat:
Als je sommige AQHA-papieren op kleur bekijkt kom je de meest onzinnige combinaties tegen. Het maakt het 'op kleur fokken' er niet makkelijker op.

Maar hoe was het gezegde ook weer.....


*LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Ik zat er net aan te denken.....

als er nog meer vragen komen over kleur dan hol ik alsnog 2 trappen af om m'n grote AQHA - poster van alle kleuren met beschrijvingen te halen.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:02

Hoeft niet, gewoon een extra scherm openen op de AQHA-site Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers