*wratjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:37

mijn paard heeft als 3-jarige wat wratjes gehad op zijn neus. Na verloop van tijd trok dat vanzelf weg.
Sinds gisteren zit er weer een plekje op zijn -witte- neus wat op een wratje lijkt.
Zelf heb ik ze nooit gehad en ik weet ook niet wat ik hier mee moet doen.
Kan het gevaarlijk zijn en zo ja wat doe ik eraan?


gillian

Berichten: 4388
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 22:57

heeft de mijne ook last van.
enkele kleine witte wratjes op zijn neus en op zijn koker.
zouden die nog weggaan en kan het kwaad??
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 23:05

Wratjes zijn vaak in werkelijkheid sarcoiden. Dit is een vorm van weefselwoekering. Ze zijn moeilijk te bestrijden en soms is dat ook niet nodig. In sommige gevallen gaat het groeien vrij snel in andere gevallen gaat het langzaam of verdwijnen ze zelf. Dmv een biopt is de diagnose te stellen. Er zijn een aantal therapien maar er is er geen een die 100% effectief is. Mogelijkheden; wegsnijden, bevriezen, inspuiten. Ik moet voor een aantal klanten nog uitzoeken wat op het moment als beste therapie wordt beschreven. Als ik meer weet horen jullie het.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 08:57

Wat ze bij ons op stal doen: Stroop smeren! Op de wratjes! Het schijnt te werken... dus gewone ouderwetse stroop uit zo'n kartonnen beker zeg maar. Ik heb geen idee waardoor het komt maar van alle dingen die die vrouw tegen de wratjes bij haar paard gebruikt.. hielp stroop het beste. Ik hoop dat het bij jullie ook werkt! Groetjes van Laura

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 10:27

Wat bij ons bij honden en katten wel wordt aangeraden is Formule W, wat je bij mensen tegen wratten gebruikt dus. Moeten de wratten wel op "veilige"plekken zitten, en niet aan oogranden ed.

dressuurmiep

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 11:32

Staat hier een paard van 4 die een wrat had net achter de singel, is weg gesneden...
hij heeft er later nog 1 op een andere plek gekregen en ook die is verwijdert.
Ik weet niet hoe groot de wrat in kwestie bij jullie is, maar bij dit paard ongeveer 2-3 cm in omtrek en 1,5 cm hoog.

"Als paardenmensen sterven,
valt er niks te erven"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 12:45

deze wrat is ongeveer 1 milimeter in doorsnee en 1,5 mm hoog. Als dit alles is vind ik het niet zo erg, maar ik hou het wel goed in de gaten. Zijn huid is daar erg gevoelig en zacht en dus kan formula W niet denk ik. Want na een paar uur zon is hij al verbrand, er gevoelig dus.
Ik maak me bezorgd omdat iemand mij ooit vertelde dat een paard zijn luchtweg dichtgegroeid was met wratten. Dat is wel erg extreem maar is wel de reden dat ik er erg goed op let omdat ie op zijn neusvleugel zit.

gillian

Berichten: 4388
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 13:20

bij mijn paard zijn ze ook maar heel klein 1mm ofzo.
en die op zijn koker zit ook en ik denk niet dat ie het errug leuk zal vinden als ik daaar formule w opsmeer!!
nou ja ik houd ze in de gaten en als ze groter worden toch maar de veearts erbij halen denk ik.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 14:05

Isolda had vroeger ook wratjes, toen ze een jaar of twee was. Dat waren jeugdwratjes werd mij verteld. Ze gingen na een tijdje vanzelf weer weg. Ze waren heel klein en zaten alleen op haar neusje.
Maar ik weet niet, misschien zijn er veel verschillende soorten? En is de ene meer schadelijk dan de andere.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 16:12

de huisarts-assistente s een goede vriendin van mij en ik vroeg wat zij ervan dacht, en ze zij dat normale wratjes, bij mensen, van zelf weggaan zodra je afweringssysteem goed genoeg is... jino had ook wratjes op dr kont, die zijn vanzelf weggegaan,...
met van die sarcoids moet je goed uitkijken, vind het maar vieze dingen!

"Some memories are best forgotten"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, germie, GrapeshotBot, Jossie, willemijn_T en 22 bezoekers