sperma onderzoek in utrecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

sperma onderzoek in utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 19:47

Vandaag waren we met onze hengst in utrecht voor het sperma onderzoek.
Zag er zo op het eerste gezicht goed uit, goed bewegende cellen en ook de hoeveelheid leek in orde, maar de uitslag krijgen we over een week.

Maar ik vroeg me af..
Erkende stamboeken moeten de goedgekeurde hengstel naar utrecht sturen voor sperma onderzoek, maar de hengsten kunnen op hun sperma niet worden afgekeurd, alleen maar een advies krijgen.. (goed, voldoende, matig, met verminderde vruchtbaarheid dient rekening te worden gehouden)

is dat niet vreemd? Ik bedoel, je onderzoekt toch iets en de hengst raakt zijn o.v.v. kwijt als het maar onderzocht is..

Nou ja, ik vond het wat typisch

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:51

Ik dacht dat KWPN hengsten wel degelijk aan bepaalde eisen moesten voldoen wat betreft sperma anders worden ze niet goedgekeurd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:59

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat KWPN hengsten wel degelijk aan bepaalde eisen moesten voldoen wat betreft sperma anders worden ze niet goedgekeurd.


Ja dat is zeker waar en om dicht bij jou in de buurt te blijven een van de bekendste voorbeelden was Balzflug die afgekeurd werd op spermakwaliteit. Rene Franssen verhuurde hem 3 jaar naar Belgie waar hij flink veel merries natuurlijk dekte en opmerkelijk hoge bevruchtings cijfers haalde. Daarna kwam hij terug naar Nederland en zijn sperma was toen in orde.
Het zal meegeholpen hebben dat Rene intussen een paar kampioendochters van hem op de merriekeuringen liet zien.
Overigens zijn er gradaties een hengst kan wel goedgekeurd worden voor inseminatie met vers sperma maar niet voor verzend KI, Lancet viel onder die regeling, of dat nu nog zo is weet ik niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:13

Het gebeurt vaker dat het sperma van hengsten verbetert nadat ze een poos gedekt hebben!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:57

Ze worden zowel op de foto als sperma beoordeelt alleen dat gedeelte sperma wordt niet veel over gecommuniceerd.

Afgelopen jaar werden er weer een aantal afgewezen op de kwaliteit van de sperma. Ook Nimmerdor was afgekeurd de afgelopen jaren op basis van zijn sperma.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:06

Prisca schreef:
Ze worden zowel op de foto als sperma beoordeelt alleen dat gedeelte sperma wordt niet veel over gecommuniceerd.


Ja en dit kruist dan weer mijn topic verrichting viel weer tegen, omdat men zo langzamerhand begint te geloven dat het grote aantal hengsten dat tussen Den Bosch en Ermelo afvalt, dus vaak wegens slecht sperma, een direkte oorzaak heeft in de wijze van het klaarmaken (sic) van deze hengsten voor de hengstenkeuring.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:36

Of ligt het aan de extreem hoge kwaliteitseisen i.v.m. de KI?
Slecht sperma is in deze context een betrekkelijke term Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:44

fabienne schreef:
Of ligt het aan de extreem hoge kwaliteitseisen i.v.m. de KI?
Slecht sperma is in deze context een betrekkelijke term Haha!


Dat kan voor verzend KI niet hoog genoeg zijn anders betalen de merriehouders het gelag zoals in de beginjaren van de KI

Voor vers KI mag de kwaliteit lager zijn. Maar laat ze die jonge hengsten maar eens wat minder volstoppen met vanalles in de race naar zo vlug en veel mogelijk.