Vergeten hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Vergeten hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 11:25

Op dit forum wordt regelmatig advies gevraagd welke hengst men kan gebruiken. Er worden regelmatig dezelfde hengsten aangedragen en sommige hengsten worden nooit genoemd.
Zoals: Elcaro, Igelesias, Idocus, Kennedy, Mooiman (nog nooit van een nakomeling van gezien trouwens) Mondriaan, Nero, Nexxus, Welt Hit, Norway, Pyriet, Ro-lex, Rousseau, Osmium, Radar, Weyden, Welcome

Dit zijn zo maar een aantal namen die ik niet vaak of helemaal niet voorbij heb zien komen.
Vraag mij af hoe dat komt:
Vergis ik me?( zou eventueel kunnen natuurlijk Haha! ) Zijn ze vergeten? Of was de merrie met advies niet passend? Hengst nog te jong, onbewezen?

Er zijn nogal wat Ferro nakomelingen dus misschien kies je dan een ander die niet in dit rijtje voorkomt.
Rousseau heeft het toch goed gedaan in de competities afgelopen jaar
Elcaro heeft toch ook aardig wat nakomelingen in de dressuursport.
Weyden heeft zelf hoog in de sport gelopen. Welcome en Idocus ook.

Je hoeft ze niet allemaal af te gaan maar vertel eens waarom ik deze namen niet vaak zie.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:27

ELcaro is een hengst die niet het allerbraafste karakter doorgeeft, ik denk dat hij daarom vooral niet meer wordt geadviseerd.
Rousseau heb ik toch wel een paar keer voorbij zien vliegen Haha!
Verder vind ik Weyden niet echt een vaderpaard...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:42

Elcaro, geen lieverdjes, weinig werkwillend
Iglesias, interessante bloedvoering maar heeft alsnog merries met bloed nodig, anders krijg je een ouderwets paard
Kennedy, mist vaak souplesse in de rug, exterieurmatig vaak simpele paarden
Mooiman, genoeg van gezien en gehoord, tot nog toe alleen 'geiten' gezien
Mondriaan, bloedmooie paarden, maar zijn niet altijd even makkelijk en komen in het lopen nog wel eens wat te kort
Nero, zit onyx achter, ben ik niet van gecharmeerd
Norway, afschuwelijke bloedvoering
Ro-lex, zelf simpel paard, ik wil eerst zijn nakomelingen als 3 jarige zien
Rousseau, op zich wel fijn, maar is beetje mode hengst, zeker na de Pavo

Dit zijn diegene waar ik een een uitgesproken mening over heb,
wb de overige, dat zijn allemaal hengsten welke me gewoon weinig doen, net als hun nakomelingen.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:47

mooiman is op wacht gezet toch....

geen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:49

Nog niet, maar wel geƫxporteerd zover ik weet.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:18

Elcaro's zijn wel leuke springpaarden. Maar ik ben op zoek naar mensen die een afstammeling hebben van de Trakhener hengst Chronos (v. Mahagoni)
Ik heb daar een van de eerst afstammelingen van. Maar Ro-lex heeft wel een mooie oude lijn er achter zitten Winckenburg Styvesant...


Mir

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:13

Ik ken er wel een paar van Chronos. Vrij compacte en chique paarden, ook vaak donkerbruin van kleur. Hoofd vaak wigvormig en kort en recht van profiel. een ervan is heel braaf en de ander kan gemeen zijn tegen haar ruiter. Dan ken ik nog Jamaica, de chronos merrie waar Imke Bartels een tijdje op heeft gereden, een bruine merrie.
Ik vind Chronos niet horen in het rijtje van "vergeten hengsten". Hij is nog te aktueel.

De hond is de betere mens

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:15

Ik heb zelf een 14 jarige Chronos uit een planeet moeder en hij is idd donkerbruin en heeft een hele mooi uitstraling.
Sinds kort is hij ook voltige paard. Daarbij is hij super braaf maar met rijden is het een aparte personlijkheid.... Verward

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:17

Zo actueel is Chronos niet meer hij is in 1992 afgekeurd en hij is overleden.
Weet iemand of de hengst Utrecht nog leeft ? Grote vos (heidelberg x ladykiller) hij had in z'n verrichtingsonderzoek een 9 of 10 gehaald voor z'n karakter.... Das toch wel een vergeten hengst?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:24

een vriendin van me rijd z2 met een nakomeling van chronos, groot, lang paard, "hard" hoofd, lange hals, rank paard, en ik ken een chronos die zogenaamd intermediar klaar was, hij kwam nl op de handelsstal binnen waar ik werkte, nou er waren wat knopjes op geschroefd, maar alles was maar matig, hij bleek op concours ook maar l2 te hebben gelopen .....vreemd dus, want in het l hoeft ie al die kunstjes nog niet!maar het was iig een echte tandem, konden twee zadels achter elkaar op liggen, had een holle rug, een hals die erg was ingestoken, een grof, hard hoofd, liep gigantisch in twee stukken, kon absoluut niet springen, die van die vriendin van me kan juist weer wel springen .

uniform had by the way ook een 10 voor karakter, of stal gedrag dat weet ik zo nie meer, maar iig zijn nakomelingen zijn allemaal , sorry dat ik het zeg, rotzakken.vreemd is ook, dat hij zelf internationaal heeft gesprongen , maar ik heb nog geen uniform meegemaakt die fatsoenlijk een parcours kon springen ......dus ik kijk liever naar wat de nakomelingen doen als naar wat de hengst kan en doet....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:34

Jerry Smit had een hele goede Utrecht maar over Uniform ben ik het helemaal met je eens.....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:35

Crossmonster, dat van Uniform is ook een beetej bij Samber (dat van het springen dan). Kon zelf erg goed springen, maar zijn nakomelingen springen absoluut niet goed.
Mijn merrie is een Hofnar x Chronos. Kwa exterieur lijkt ze wel op Chorons vind ik, alhoewel ze soms niet echt werkwillig is (vooral tijdens de hengstigheid). Verder is ze wel heel lief en aanhankelijk.
Van Chronos afkeuren hebben ze later spijt gekeregen, maar daar is het nu te laat voor.
Mooiman vind ik zelf nog wel leuk om te zien, ik heb nog afstammelingen van hem gezien, maar heb er niet veel goeds over gehoord Scheve mond

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:36

Utrecht leeft nog, voor zover ik weet. Veel afstammelingen kom je echter niet tegen van hem.

Over Havel hoor je ook weinig, heb er nog nooit een nakomeling van zien lopen eigenlijk...

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:47

Hoi, ik heb zelf een nakommeling van Mooiman, een 3 jarige vosmerrie. Ze staat op dit moment in training. Ik heb zelf van verschillende mensen gehoort dat ze goed kan lopen. En waar ze in training staat zijn ze ook zeer te spreken over haar. Ik heb haar zelf gefokt vooreigen gebruik. Ze is alleen niet zo heel erg groot, ze meet nu 1m60. Oh ja en ze lijkt niet echt op een geit hoor sjuimpje haha meer op een varken.
gr myla

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:03

Unifer heeft een Uniform, gisteren sprak ik iemand met een uniform, en die zijn beiden erg te spreken over hun paarden. En dan ken ik nog een Uniform, en die heeft wel streken maar ik weet niet of ze nu moeilijk te noemen is.

De hond is de betere mens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:56

Nou betrap ik mezelf in mijn vorige berichtje op een leugen... ik heb wel degelijk een nakomeling van Havel gezien... nog maar 2 jaar oud, dus loopt nog niet in de sport.

Sebastiaan is ook een hengst waar ik niet zoveel over hoor, zijn daar veel nakomelingen van, weet iemand dat ? Ik heb er zelf maar eentje gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:12

Chronos schreef:
Zo actueel is Chronos niet meer hij is in 1992 afgekeurd en hij is overleden.
Weet iemand of de hengst Utrecht nog leeft ? Grote vos (heidelberg x ladykiller) hij had in z'n verrichtingsonderzoek een 9 of 10 gehaald voor z'n karakter.... Das toch wel een vergeten hengst?


Ja Utrecht staat in Soest. Waar hij heel lang gestaan heeft, hij is geloof ik uiteindleijk bij een veiling voor bijna niets verkocht aan zijn oude eigenaar. Tenminste zoiets was het.

De reden dat we niets meer van Utrecht horen is denk ik, omdat er maar bar weinig goede paarden van gekomen zijn. Hij had inderdaad een 10 voor zijn karakter.

Of Uniform een 10 had? Volgens mij niet hoor!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:17

jahwel uniform had een 10 voor karakter of stalgedrag, dat weet ik dus zeker, en als ik naga, zijn nakomelingen waren best lief op stal, maar 0,0 werkwillig, ze liepen wel maar ze wilden nooit totaal onder het gezeg van de ruiter lopen, altijd stiekum net ietsje ernaast.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:20

Ik heb hem een tijdje verzorgt maar ik gaat op zoek.... Ben heel erg benieuwd hij moet nu een jaar of 24 zijn....

...Dreaming with my eye's wide open...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:21

hMMM, Kennedy nakomelingen een slechte ruggebruik? Ligt dat niet deels aan de ruiters die erop zitten? Ik ken een aantal Kennedy's die niet een super slecht ruggebruik hebben en leuke bruikbare paarden zijn. (heb er zelf een en er staat nog een kennedy op stal). De gemiddelde keuringsgetallen van merrie van Kennedy zijn toch ook niet verkeerd en vorig jaar stond hij zelfs hoog op de lijst gebaseerd op nakomelingen. Dacht niet echt dat hij daarmee een vergeten hengst was. Dat hij hier niet op bokt wordt genoemd in de adviezen als vader is, lijkt mij, niet gelijk representatief voor de gehele fokkersbestand.
Je zou dan de laatste indexen moeten pakken van de KWPN welke hengst daadwerkelijk weinig wordt gebruikt en daarmee moeten kijken welke misschien ontterecht niet veel wordt gebruikt. Kennedy staat in deze lijst zeker niet onderaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:26

Utrecht staat bij Marcel van Helden op de Birktstraat 146 te Soest als ik het goed heb.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:35

Ik rij er zo even langs... is 5 min van mijn werk Knipoog maar in ieder geval bedankt!

...Dreaming with my eye's wide open...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:11

In het hengstenboekje staat dat Utrecht in 1992 naar Zweden is geexporteerd..........???????? Hij staat ook niet meer in de lijst van in Nederland ter dekking staande KWPN hengsten, en afgekeurd is hij volgens mij niet??????


Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:12

En hoe is het met Creool, Havidoff en Inspecteur?

Een echt vergeten hengst: Wouter, keurhengst, de laatste gelderse tuiger en vorig jaar maar liefst EEN dekking!

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 18:25

Marcel van Helden heeft hem terug gehaald en de hengst is gelijktijdig met pensioen gegaan begreep ik toendertijd.
Is nog geen anderhalf jaar geleden volgens mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers