Bang na vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Bang na vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 15:12

Ik rijd sinds een paar weken een 17-jarige draver, Dalton. Dit is een heel gevoelig en energiek paard. Met rijden is hij de eerste 20 minuten vrij rustig, maar hij wordt, naarmate je langer bezig bent, steeds "gekker". Maandag was hij van af het begin aan het klieren. De bazin van Dalton was aan het kijken en zei dat ik hem even "een schop" moest geven, omdat hij me aan het uitproberen was. Hierop begon Dalton heel hoog te bokken, waardoor ik eraf viel. Ik ben meteen weer opgestapt en heb nog even gereden. Omdat ik daarna een stijve nek en erge spierpijn had, heb ik een paar dagen niet gereden.
Sinds gister ben ik weer begonnen, maar nu ben ik opeens bang met rijden. Dalton heeft dit meteen in de gaten. Zodra ik hem ook maar een beetje aanpak, begint hij te bokken, waardoor ik steeds banger wordt. Ik weet niet hoe ik hier vanaf kom. Ik ben al heel vaak van andere paarden gevallen en ben daardoor nooit bang geworden. Ik ben ook niet bang op andere paarden, alleen op Dalton.
Heeft iemand enig idee hoe ik van deze angst af kan komen? Ik zou het jammer vinden als ik straks helemaal niet meer op hem durf te rijden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:31

Je moet eerst weer een beetje vertrouwen krijgen in dit paard. Longeer eerst voordat je gaat rijden en ga dan eerst maar eens lekker stappen. Vergeet het serieuze werk eventjes en doe alleen dingen die je leuk vind en durft. wedden dat er weer een dag komt dat je de stoute schoenen aantrekt en toch weer serieus aan de slag wilt.
Neem er vooral de tijd voor en laat je door niemand opjagen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:38

ik heb een volbloedje,en ik herken het in jouw verhaal,als ik bv een uurtje ga rijden,is ze het eerste kwartier\20 minuten lief erna iets kliererig en erna onploft ze om het zo te zeggen.
wat ik doe als ik merk dat ze zo word rij ik even door,dan ga ik stappen aan een lange teugel,iets van 5 tot 10 minuten,heel ontspannen dan pak ik de teugel op,en rij ik met een hele zachte en rustige hand door,heel rustig blijven moet je bij deze paardjes.
maar met het vallen weet ik eigenlijk niet echt zoiets maar ben het wel met jippie eens,veel succes ermee.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:48

By zijn bazin doet hij het niet. Hij heeft nu dus door dat het bij jouw wel werkt. Maar hoe kom je nou uit dat patroon?

Als ik jou was zou ik voorlopig inderdaad even rustig aan doen met hem. Helemaal de strijd niet aangaan maar juis relaxte dingen met hem doen. Gewoon eens in het bos stappen aan een lange teugel (ik ga wel mee met Pablo of Pieke ha ha). En niet meteen in de bak.
En als je morgen wel meedoet met de wedstrijd gewoon maar 5 minuten losrijden, hem er voor even longeren en dan meteen je proef rijden. Dat kan hij best.

En ik ga aan mijn moeder vragen of je binnenkort een keer lekker relaxed op Pieke mag rijden (die kan wel eens de eigenwijze fjord uithangen maar wordt nooit zo gek als Dalton).

Echt zonde want Dalton is wel een leuk paard maar dit is niet leuk nu.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 16:36

Ik ga niet meer meedoen aan die wedstijd, ik kom jou wel aanmoedigen

Ik zal inderdaad maar een tijdje rustig aan gaan doen..


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:04

Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik was gevallen tijdens het galoperen en ben een hele tijd bang geweest om dat te doen.
Ik heb mezelf wel de tijd gegeven maar op een bepaald moment moet je even streng zijn voor je zelf en gaan met die banaan.
Gelukkig heeft mijn instructeur dit moment voor mij bepaald anders had ik het nou nog niet gedurfd. Het is gewoon zo dat hoe langer je wacht hoe enger het wordt.
Probeer hem goed voorwaarts te rijden en rij veel figuren en overgangen. Geef hem de tijd niet om te klieren.

Ook bekend als Kim20!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 45 bezoekers