*Dik/bevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-01 23:02

Pinky is sinds zijn nieuwe wei echt veel te dik.
Ik ben bang dat dit fout afloopt, als het zo doorgaat.
Wat kan ik het beste doen? Op stal zetten?(ik ben bang dat hij de hele stal afbreekt...) Of een klein (echt klein) stukje wei? Veel laten lopen?
En wat is bevangen zijn precies? Wat zijn de kenmerken ervan en wat moet ik doen zodra hij bevangen is?!

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 23:13

bevangenheid: De pony verplaatst het gewicht naar de achterhand, dus staat met zijn voorbenen ver naar voren zeg maar.
Het wordt ook koort in de hoeven genoemd.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.
gras goed kort maaien, stukje afzetten wat ie kaal mag vreten en voorzichtig met eiwitten

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 00:53

eerst inderdaad weide maaien. wij hadden altijd een schuifsysteem. dwz dat ze eerst op een kaal stukje kwamen te staan, en dat je dmv een paar weidepaaltjes en schriklint de weide groter kunt maken. elke dag kregen ze iets bij. je kunt dit zoveel of zo weinig doet als je pony noadig heeft.

en met bevangen pony's moet je oppassen hoor! zorg alsjeblieft niet dat pink dat krijgt!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 07:46

De symptomen zijn dat ze een dikke stijve nek krijgen, dat is het begin. Rocky had dat ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 08:10

een dikke stijve nek? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik denk dat rocky dan spier bevangen was ofzo? Verward
Pinky bedoelt hoef bevangen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 08:16

Je paard op een klein stukje gras zetten en laat hij dat maar kaal houden. Wij hebben een haflinger staan die hoef- en spierbevangen is. Als je ziet hoeveel pijn zo'n dier heeft is niet om aan te zien. Nu kun je er nog iets aan doen, dus beperk zijn weidegang maar.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 08:17

ja, en dikke stijven nek hoort er ook bij yep

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 10:34

kijk voor hoefbevangenheid eens op http://www.hoofcare.nl daar staat echt alles op.
Om te voorkomen zou ik de pony op een schraal stukje zetten, nog wel wat voeren want ineens stoppen is heel slecht.
veel beweging geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 13:33

Hoi,

Onze pony's zijn het ook bijna geweest. Foxy liep kreupel. En Oscar had hele warme hoeven. We moesten ze toen heel veel afspuiten (verschillende malen per dag) en verder in de modder zetten en zo weinig mogelijk wei geven.
Zij waren toen al heel snel weer beter, maar wij kijken nu echt heel erg uit dat ze niet teveel eiwitten binnenkrijgen, want die van ons hadden de ziekte gekregen omdat we ze biks hadden bijgevoerd terwijl er nog genoeg eiwit in het gras zat Frusty


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 18:55

als een pony bevangen is verplaats het zijn gewischt naar de achterhand en wil bijna geen pas verzetten,het lijkt of ie op eieren lopt.een voorvoetje geven is bijna not done ,meestal geven ze ook geen voetje omdat het zo'n pijn doet.
bevangeheid=dat door bijv. eiwit het vocht in de witte lijn zich ophoopt en daardoor de hoefwand opzij wil drukken en dit doet natuurlijk vreselijke pijn.er kan zelfs bloed in dat gebied komen(dus het stuk van de witte lijn,als je je pony de hoeven op tilt zie je ong een halve cm naast de buitenrand een witte lijn lopen in dezelfde vorm als de hoef,daarover heb ik het met witte lijn.dit is een deel wat doorloopt naar boven tot aan de kroonrand.met bevangenheid zit er dus in dat deel teveel vocht of bloed waardoor dat druk op de hoeven geeft en vreselijke pijn)
je kunt van die witte prik-plastic-paaltjes kopen en met schriklint de wei steeds een kleine stukje meer afzetten voor hem,zodat ie niet alle gras wat er staat kan eten,maar alleen dat wat jij er elke dag bij zet.is een scheidslijn tussen het hoge gras en het lage gras waar hij dan staat.maar als jet gras in de wei erg hoog is zou ik het toch eerst een keer ff maaien.

soms is het beter om te zwijgen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:03

Wei hebben ook een paddock voor onze dikbuikjes. Hij is in een van onze weides (waar de pony's nu staan) nog maar pas aangelegd en ze staan er nu al een week op om het kort te krijgen Haha! . Nog even wachten en dan kan het diëten beginnen Haha! . Dan is het een uur of 5 op de wei en voor de rest op het schrale stuk (waar ook nog wel gras staan, maar kom Knipoog )
Femke

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 09:23

Oja, kijk ook eens op hoofcare.nl, daar staat ook nog het één en ander over hoefbevangenheid.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 08:53

De paardendrogist verkoopt een soort semimuilkorf achtig ding waardoor ze minder (maar wel genoeg) gras binnen krijgen bij het grazen. Ik weet niet of het wat is maar misschien is het een idee wanneer je niet een stuk wei af kunt zetten.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 09:02

Heb de muilkorf op proef gehad maar het was net het masker van Hannibal the Cannibal en ze werd er helemaal gefrustreerd van maar misschien dat het bij sommige paarden wel een uitkomst is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, MerleSimone en 30 bezoekers