Vriesmerkvraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Vriesmerkvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:34

Even een vraagje. Mijn vriendin heeft een paard (wordt gebruikt voor ET) en dat is dus een slachtmerrie. Er is niets, maar dan ook niets over het paard bekend, behalve dan dat het voor de slacht aangeboden werd en ze een vriesmerk van 6 cijfers op haar rechterhals heeft staan, vlak onder de manenkam. Het is geen “vers” vriesmerk, maar een die al wat jaren zit.

Weet iemand wel ras of waarom deze paarden een vriesmerk hebben?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:45

Ik weet er niet zoveel vanaf, maar ik dacht dat een vriesmerk niet per se bij een bepaald ras wordt gebruikt. Ik heb er ooit wat informatie over opgezocht en daaruit bleek dat het voornamelijk als een antidiefstalmiddel gebruikt werd. Met bijhorend papier met daarop het nummer, beschrijving van het paard en de eigenaar. Dus een manier om een gestolen paard makkelijk te herkennen en een soort preventie omdat de dief weet dat hij zonder het bijhorende papier verdacht is als hij het paard wil verkopen.
(Je kan het eigenlijk wel vergelijken met de chip en het paardenpaspoort nu)
Ik wil hiermee niet zeggen dat het per se om een gestolen paard gaat hoor (al wijst het feit dat ze werd aangeboden voor de slacht daar misschien ook wel op), maar in elk geval denk ik dat je eens moet informeren welke instantie de registratie van zulke vriesmerken doet of gedaan heeft en daar aan de hand van het nummer info proberen op te vragen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 14:13

Dit paard is door een grote hengstenhouder opgekocht, om ermee ET te doen. Dit is allemaal goed gelukt, maar de huidige eigenaresse weet verder Helemaal Niets van dit paard en ze zou graag wat meer van haar achtergrond willen weten. Het enige wat we nu weten is wat de DA ons kan vertellen. Ze is ongeveer 6 jaar oud en dit is haar eerste veulen, plus het feit dat ze stijf is in haar spieren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:21

Wat is ET? Voor mij is dat nl alleen dat lelijke ruimtewezentje.
Wat ik wel weet is dat oostblok paarden nog wel eens gevriesbrand werden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 14:27

ET is Embryo Transplantatie. Houdt in dat ze bij een merrie een bevrucht eitje uithalen en bij een draagmoeder implanteren. Zo kan de merrie gewoon de sport in gehouden worden en de draagmoeder zorgt voor de kleine.

Wij dachten ook aan een Oostblokland, maar het is zo jammer dat we zo weinig van haar weten. Slechts enkele merriehouders werken hiermee...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:55

sorry missch even off topic, maar wat een "industrie" seg: draagmoeder zodat de eigenlijke moeder er geen jaartje tussenuit moet

net nog ergens op internet iets gelezen over merrie's waarvan het veulen meteen na de geboorte weggehaald wordt, zodat de merrie een moederloos veulen kan zogen, maar daardoor wordt dan wel haar eigen veulen moederloos (was in Amerika)

zo'n toestanden vind ik toch echt wel erg en overdreven

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:00

leentje schreef:
sorry missch even off topic, maar wat een "industrie" seg: draagmoeder zodat de eigenlijke moeder er geen jaartje tussenuit moet

net nog ergens op internet iets gelezen over merrie's waarvan het veulen meteen na de geboorte weggehaald wordt, zodat de merrie een moederloos veulen kan zogen, maar daardoor wordt dan wel haar eigen veulen moederloos (was in Amerika)

zo'n toestanden vind ik toch echt wel erg en overdreven


Blijkbaar heb je je nog niet echt verdiept in de materie.

Als deze merrie niet als draagmoeder had kunnen fungeren, zat ze allang in de worstenfabriek. Deze merrie heeft nu een leuk leven: iedere dag de wei op, het beste voer wordt haar gegeven en als er iets is, staat meteen de DA op de stoep. Zo slecht heeft ze het dus niet….

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:17

Oh maar dat bedoelde ik niet Imker, je heb me even verkeerd begrepen. Lachen Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat de draagmerrie het slecht zou hebben en ik vind het heel goed dat ze gered is van het slachthuis.
En ik wil hiermee ook niet zeggen dat andere draagmerries slecht zouden behandeld worden!
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het persoonlijk te ver vind gaan als men via draagmerries moet gewerkt worden om optimaal "geld uit een paard te kunnen slaan": een eerste keer via de sport en tegelijkertijd via de fok.
Nogmaals: ik persoonlijk heb daar een beetje problemen mee. Waarom? Voor mij is een paard nog steeds een dier waar ik een goede band mee wil hebben en lol mee wil hebben, en waar ik gerust veel geld wil inpompen, maar een paard is voor mij geen geldmachine.

En dat van die zoogmerries vind ik dus veel en veel erger. Boos! Om een waardevol veulen te redden moet een ander veulen zijn moeder afgeven, wordt een ander veulen alleen maar gefokt om dan aan de kant geschoven te worden. (En dat kan je dan weer vergelijken met de PMU veulens, maar die mogen tenminste nog een aantal uur per dag bij hun moeder zijn en die worden niet opgeofferd voor andere, meer waardevolle veulens)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:21

Ah, kijk, dat verklaart een hoop.

Deze merrie wordt intensief voor de sport gebruikt en het was de bedoeling om haar afgelopen winter gewoon uit te brengen in het Z2. Maar helaas heeft de eigenaresse zelf (serieuze) gezondheidsproblemen gekregen, waardoor dit in het water viel.
Normaal gesproken is deze merrie de enige merrie waarbij ze ET toepast.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:28

weer vriendjes? Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:30

leentje schreef:
weer vriendjes? Knipoog



Tuurlijk, ik was ook helemaal niet boos of gepikeerd Lovers !

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:09

Dravers hebben vriesmerken, misschien een draver?