Paard terugnemen na verkoop, rechtzaak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Paard terugnemen na verkoop, rechtzaak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 10:29

We hebben een week of 3 geleden een paard verkocht. Deze was uit eigen fok (zoals haast alle paarden die we hebben, met uitzondering van enkele fokmerries). Het is een 4-jarige, en absoluut superbraaf. Heeft bij ons o.a. een meisje van 10 op gereden. Het was een lichte wever, dit hebben we er natuurlijk bij gezegd, en was geen enkel probleem voor de kopers. Hij is door de kopers geprobeerd onder het zadel, we hebben hem voorgereden, en hij is klinisch en rontgenologisch compleet binnenstebuiten gekeerd. Was met stip goedgekeurd. Hij hoefde niet op proef.
Maar goed, paard verkocht, wij hem brengen.
Na een week werden we gebeld, ze waren zo ontzettend blij met het paard, hij was lief, braaf, blablabla, klopt met hoe wij hem kennen.
Maar nou belden ze weer. Of we het paard even terug wilden nemen, ze hadden al een advocaat ingehuurd en maakten er anders een rechtzaak van. Paard was bij hun schijnbaar niet meer braaf, en was naar hun mening echt levensgevaarlijk. We hebben aangeboden om ze te helpen, om hem een weekje hier op stal te zetten, noem maar op, maar nee, ze willen geen levensgevaarlijk paard. Nou maak je mij niet wijs dat ie levengevaarlijk is, ik ken dat dier al van veulen af aan en heb er veel op gereden.
Nu schijnt er een regeltje te zijn, dat vaststeld dat een handelaar een paard op deze grond terug moet nemen. Een particulier niet. En aangezien wij gewoon particulier zijn (gewoon hobbyfokker, ook geen kvk nummer enzo). We hebben gezegd dat ze maar fijn hun advocaat moeten sturen, ze hebben geen poot om op te staan.
Hebben ze dat volgens jullie? Scheve mond

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:40

Kansloos. Voor hun dan. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt, jullie zijn eerlijk geweest over het stalgebrek, het dier is uitvoerig door een expert onderzocht en goedgekeurd. De overeenkomst is zo bindend als wat, hier zit geen gat in.
Van een 4 jarig paard mag je niet verwachten dat het volledig vertrouwd is, van geen enkel paard trouwens. Het zijn gewoon geen brommers die je aan zet als je het leuk vind, en uitzet als je geen zin meer hebt. Een rechter zal dat ook onder ogen zien.

Het is sneu voor je paard, zeker weten, want die staat daar nu dus wel mooi op het verkeerde adres. Als je het hart hebt om het dier terug te nemen, is het paard waarschijnlijk beter af.
Maar die mensen hangen wel aan hun koop. Je heoft niet bang te zijn voor een gedwongen terugname. Tenzij, de mensen aan kunnen dragen dat jullie weldegelijk commercieel handelen in paarden... Je hobbyhouderij mag dan niet de schijn hebben van een bedrijf, het ontbreken van een kvk-nummer is daarbij niet doorslaggevend.
Heb jij groepen lessers die betalen vor het rijden, en verkoop je zeg maandelijks wel een paard...dan wordt het wel lastiger.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 14:19

we hebben geen lessers, niemand in vaste dienst, en verkopen enkel zo nu en dan (paar x per jaar) een jong paard, en altijd zelfgefokt uit een van onze 5 fokmerries.
het is juist zo jammer dat deze mensen zulke z**kers blijken te zijn, want het leek werkelijk een ideale combi! We hebben het paard gebracht, hij kreeg een super mooie stal, kon zelf de wei in en uit, af en toe een keer een verenigingslesje lopen. Echt prima. Maar jah, schijn bedriegt.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:02

Hoi Lieke,
Ik zit eigenlijk met de zelfde vraag,hoe gaat het als hij na de koop toch niet bevalt.
Nu had ik daar vorige week een topic over gestart:
[VMR] wanneer staat de koop vast?
over wanneer staat de koop vast en gekd daarna nog het terug breng recht.
De reacteis daarop waren nee.
misschien dat dit topic iets is om even door te snuffelen?
Dan is er nog de andere vraag,neem jij hem alsnog terug gewoon omdat je graag hebt dat je paardje een goed huis krijgt of laat je het zo en hoop je dat het goed zal komen met het paard.
Die vraag stel ik mezelf.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:57

Ben je dit ook schriftelijk met een kopers overeengekomen of alleen mondeling? Mondeling kan het namelijk nog wel eens lastig worden.

Wodan en ik onderweg in de M2

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:37

Ik denk toch dat het misschien wel lastig kan worden, zeker met de nieuwe wet.

Als ze het paard bij jullie hebben gekocht als : Sportpaard. Zullen ze zeggen, hij is nu niet meer als Sportpaard geschikt. En jij moet aantonen dat hij toen braaf was.

Het is hedendaags helaas nogal krom vind ik in de wetgeving.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:04

Als koper sta je tegenwoordig sterker dan vroeger. Een koop kan ongedaan worden wanneer er sprake is van dwaling: het gekochte voldoet niet aan de afgesproken eisen. Ongeacht of beide partijen hiervan op de hoogte konden zijn. Dan moet er binnen redelijke tijd door de koper gereclameerd worden. En dan moet de koop ongedaan gemaakt worden.

Het enige is dus dat ze eerst met het verhaal komen dat het paard geweldig gaat en daarna komen dat hij levensgevaarlijk zou zijn. Dat is wel vreemd.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:44

Ja maar hoe toon jij aan dat je een lief en leuk paardje hebt verkocht dat dus helemaal niet gevaarlijk is of dergelijke.
Wat nou als je foto's hebt of een filmpje van hoe het paard bij jou was.
Is dat iets wat geldig is?
een mondelijk gesprek dat ze het paard wel leuk hebben gevonden is neem ik aan niet geldig omdat dit niet bewezen kan worden.
Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe er aan kan getoond worden dat je een braaf paard hebt verkocht!Dat moet toch te doen zijn lijkt me?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:29

Ik heb laatst ergens een stuk gelezen dat als het paard wat je hebt gekocht , binnen zes weken na aankoop niet bevalt de verkoper hem wel terugmoet nemen om wat voor reden dan ook , dit schijnt wettelijk vastgesteld te zijn er stond in dit artikel alleen niet of er ook onderscheid gemaakt wordt tussen particulieren en handelaars .
Ik zal ff kijken of ik het terug kan vinden .

maar als ik dat zo hoor en je hebt er plek voor en het is echt wel een leuk paard waarom zou je hem dan niet terugnemen , weet je zeker dat hij een goed plekje krijgt , want je weet natuurlijk nooit wat die mensen er mee doen .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:40

Er is weldegelijk onderscheid tussen particuliere verkoop en commerciele verkoop. De handelaar heeft veel verder gaande verplictingen dan alleen het leveren van het goed.
Bij particulieren ligt dat heel anders, die hoeven geen garantie te verlenen, die mogen verkopen met stoep-garantie.

En nogmaals, bij dit paard zijn de ins en outs vermeld voor de overeenkomst werd gesloten en het dier is dus volledig goedgekeurd door een veterinair.

Een stukje film hoe het paard zich gedroeg voor de verkoop is leuk, vind ik een goede tip voor een ieder die zijn paard te koop aanbied. Maar ik vind dit een sterke case voor de verkoper. Geloof er niets van dat Concorde gedwongen zal kunnen worden het paard terug te nemen. Kan me niet voorstellen dat er een advocaat is die er wel wat in ziet....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:48

Helaas is dus de wetgeving op dit gebied aangepast. Er is een goed boek waarin dit precies beschreven staat (met uitleg): Gerechtelijke Diergeneeskunde geschreven door H.J. Breukink et al.
Heb het op dit moment alleen niet bij de hand. Morgen wel weer.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:55

Ja, de wetgeving is aangepast voor commerciele (dieren) handel. De wetgeving gaat niet op bij particuliere verkoop.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:04

sorry hoor ik snap het echt niet ik snap wel dat het een principe kwestie is , maar je wil je paard toch ook niet bij mensen laten die zo doen , beetje hart voor het dier als jij hem niet terug neemt wie weet waar hij dan terechtkomt en het paard is ja zo braaf , lijkt het me ook niet een probleem om hem weer te verkopen .
Laatst bijgewerkt door shiana op 12-05-03 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 20:04

Wij hebben gelijk met een bekende van ons gebeld (wel een handelaar) en die wist ook dat verhaal te vertellen over de veranderde regelgeving voor handelaren. Maar wij zijn dus particulier.

Het is trouwens niet aan mij om te beslissen of we het paard terug nemen. Kunnen we trouwens niet eens eigenlijk, we hebben de stallen vol.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:33

Jantien schreef:
Helaas is dus de wetgeving op dit gebied aangepast. Er is een goed boek waarin dit precies beschreven staat (met uitleg): Gerechtelijke Diergeneeskunde geschreven door H.J. Breukink et al.
Heb het op dit moment alleen niet bij de hand. Morgen wel weer.

Hoi Jantien,
Is er een vernieuwde versie van dit boek?Zo ja, van wanneer?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:34

shiana schreef:
sorry hoor ik snap het echt niet ik snap wel dat het een principe kwestie is , maar je wil je paard toch ook niet bij mensen laten die zo doen , beetje hart voor het dier als jij hem niet terug neemt wie weet waar hij dan terechtkomt en het paard is ja zo braaf , lijkt het me ook niet een probleem om hem weer te verkopen .

sorry, ik vind dit onzin.
Je verkoopt geen paard om het daarna weer terug te moeten kopen.
Dan had je het niet hoeven verkopen.....
Maar als het moet komen tot een rechtzaak: los het dan op.
Want niets is zo vervelend, en kost zoveel geld.
Dat je gelijk HEBT wil niet zeggen dat je gelijk KRIJGT in Nederland.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:28

Natasha"]
[quote="shiana schreef:
sorry hoor ik snap het echt niet ik snap wel dat het een principe kwestie is , maar je wil je paard toch ook niet bij mensen laten die zo doen , beetje hart voor het dier als jij hem niet terug neemt wie weet waar hij dan terechtkomt en het paard is ja zo braaf , lijkt het me ook niet een probleem om hem weer te verkopen .

sorry, ik vind dit onzin.
Je verkoopt geen paard om het daarna weer terug te moeten kopen.
Dan had je het niet hoeven verkopen.....
Maar als het moet komen tot een rechtzaak: los het dan op.
Want niets is zo vervelend, en kost zoveel geld.
Dat je gelijk HEBT wil niet zeggen dat je gelijk KRIJGT in Nederland.
[/quote]

ieder zijn mening maar ik denk aan het welzijn van het paard

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 02:07

Precies, Natasha.

En hoe kunnen alle stallen van Concorde nu vol zijn als ze 'alleen maar' een paar keer per jaar een paard uit eigen fok VERkoopt? Verward
Had het verkochte paard dan geen stal? Verward

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

MaF_

Berichten: 19
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: REO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 02:29

Hoi Concorde,

Zoals al meerdere hier aangeven is de nieuwe wet alleen van toepassing voor handelaren en omdat jullie dat niet zijn, is dus ook die wet niet van toepassing.

Ik moet zeggen dat ik ook het idee heb dat die mensen bluffen, want ten eerste beweren ze al een advocaat ingehuurd te hebben, als dat zo was had die advocaat wel contact opgenomen (als hun bellen kan hij dat niet declareren en als hij zelf belt/schrijft begint de meter al te lopen) en een advocaat weet ook dat op grond van de nieuwe wet ze geen schijn van kans hebben, dus die zou de koop op andere gronden ongedaan willen maken.

Tevens zou ik je willen adviseren eens op internet rond te snuffelen (op paarden fora en community's zoals clubid/clubs/msn), want vaak schrijven mensen daar leuke verhalen en wie weet hebben zij dat ook gedaan gelet op hun bevindingen de eerste week met hun nieuwe aanwinst .... wie weet vind je daar wel iets en kan je aantonen dat zij eerst tevreden waren .... dan is ook gelijk duidelijk dat als het al zo is dat het paard ineens "levensgevaarlijk" is geworden, de schuld toch bij hun of de staling waar het paard nu staat moet worden gezocht.

Tevens zou ik persoonlijk met een videocamera bij de hand eens een onverwacht bezoek brengen zodat je zelf ziet (en kan vastleggen) hoe het paardje nu is.

Ik ben niet op deze aardkloot gezet om ander het naar hun zin te maken, hen naar de mond te praten, nee ik ben hier om mijn eigen mening te verkondigen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 07:37

Botervlieg schreef:
Precies, Natasha.

En hoe kunnen alle stallen van Concorde nu vol zijn als ze 'alleen maar' een paar keer per jaar een paard uit eigen fok VERkoopt? Verward
Had het verkochte paard dan geen stal? Verward


Misschien nieuw paard gekocht? kopen is nog altijd wat anders dan verkopen....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:25

Nou, daar heb ik een antwoord op. De merries en rijpaarden staan in de "goede" stallen, waar wij ruiters er makkelijk bij kunnen. De jaarlingen e.d. staan een ander gebouw (met o.a. kleinere stallen.)
We waren op dat moment bezig met een 4 jarige Lincoln innrijden, en die wilden we wel graag bij de rijpaarden hebben staan. Dus moest Sjappie verhuizen (en het was ook niet ZO'N licht in de sport...)
Bovendien hebben een aantal merries geveulend, en is er een errug laat veulen van vorig jaar pas afgespeend.
Dus hadden we stallentekort.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 20:54

haarbal, tnx voor je hulp, you're right ofcourse. daarom hebben we dus geen stallen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:58

Hoe is het er inmiddels mee,concorde?
Laten die mensen het er inmiddels een beetje bij zitten of willen ze nog steeds dat je het paard terug neemt?
Heb je ook al enig idee hoe jij dit zelf aan gaat pakken?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 22:39

we hebbem er nog niets van gehoord. ben benieuwd!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 00:16

Ik mag hopen voor je dat dit toch nog een goed einde gaat hebben,want ik geloof niet dat je je paard hebt verkocht om dit over jou(en je paard) heen te krijgen.Rare mensen zijn er en blijven er helaas nog wel een tijdje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, miamivice, Veldbloem en 94 bezoekers