Welke hengst zouden jullie kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke hengst zouden jullie nemen?

Saros Van 't Gestelhof
16 (47%)
Warkant Van 't Gestelhof
18 (52%)

Totaal aantal stemmen: 34


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 10:58

hey
ik heb op Warkant gestemd, hij is zeker zo mooi, en ook belangrijk, het dekgeld ligt nog een pak lager Knipoog terwijl hij ook het talent heeft maar gewoon nog niet op wedstrijd kunnen bewijzen heeft.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:11

Als je geen vos wilt zou ik Saros kiezen, staat dat hij het nooit doorfokt. Maar ik vind Warkant eigenlijk leuker.

By the way ik heb er geen verstand van.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:36

Chanickyo: er staat bij Warkant ook dat hij geen vos doorfokt...
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 11-05-03 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:30

Moeilijk te zeggen van achter de computer. De hengst moet ook bij jou merrie "passen"...

* To Belg, or not to Belg *

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:53

Heb je een foto van de merrie? Dan kan ik beter beoordelen of de hengst erbij past. Zo kan ik natuurlijk niet zien welke combi de beste is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:04

Moet idd wel bij jouw merrie passen.
Maar persoonlijk vind ik Saros leuker.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:04

Geen een van de 2 denk ik. Als ik me niet vergis zit er Wendekreis (wat is haar verdere afstamming?) in jou merrie en ik denk dat er betere combinatie's zijn met dat bloed.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:11

Ik moet ook geen van beiden hebben!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:18

volgens mij is warkant idd iets sterker in de benen. Ik heb ook even naar de filmpjes enzo gekeken. Warkant springt ook beter. Maar qau uitstraling en exterieur vind ik persoonlijk saros mooier. Hij is ook iets groter. Ik weet niet hoe je merrie eruit ziet, maar het is natuurlijk het belangrijkste dat hij daar goed bij past!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:43

dat je merrie bruin is hoeft niet te betekenen dat ze geen vos doorfokt. Sterker nog, de voskleur is reccessief aan bruin, dus je merrie kan (als dat in haar genen zit ) wel degelijk vos vererven. De moeder van Warkant is vos, dus hij draagt zowieso een gen voor de voskleur!

Maar in jou merrie zit, zoals ik het bovenstaande lees, twee keer wendekreis, in Saros zit ook wendekreis en dan krijg je een veulen met drie maal eenzelfde voorouder, ik zou dan gaan voor warkant!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:58

Dat lijkt mij dan idd ook een logischere keuze!

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 07:31

Ik vind beiden geweldig. Saros staat ondertussen in Belgie en Nederland bekend als een goede vererver van sportpaarden met maat, mooi type, veel front, beweging en super karakters.
Zondag jongsleden heb ik Warkant op wedstrijd gezien in Bekkevoort bij Diest (Belgie).Het was een dressuurwedstrijd voor 4-jarigen , die Warkant ook gewonnen heeft.Ik had al veel positiefs gehoord over Warkant, maar wat ik daar heb gezien: echt indrukwekkend.Warkant heeft werkelijk alles mee: groot, zwart, werkwillig, uitstraling en ongelooflijke bewegingen.
Interessant toch dat bij de 5-jarigen zijn halfbroer Vasco van 't gestelhof heeft gewonnen op de zelfde wedstijd. Zijn andere halfbroer Turbo van 't gestelhof springt internationaal met Ludo Phillipaers geloof ik.
Mijn keuze voor dit jaar is gemaakt: 2 merries worden gedekt door Warkant.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 07:54

Saros vind ik niks speciaal. Ik heb hem een paar keer gezien en vind hem zwaar en weinig modern in de beweging. Volgens mij heeft die ook zijn maximum bereikt en zal niet meer meekunnen internationaal op Grand Prix niveau.
Warkant kan ik niks over zeggen.

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:34

Ik denk juist het omgekeerde.Nu zullen zijn sterkste punten pas naar boven komen: ongelooflijke galop,veel front en natuurlijke aanleg tot verzameling en zijn super karakter.
Ik heb Saros van 't gestelhof onlangs gezien op een dressuurclinic in Heverlee (B) met Stefan Van Ingelgem en dat was veelbelovend. Saros moet nog 8 jaar worden maar beheerst nu reeds moeiteloos alle grand-prix oefeningen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:20

De toekomst zal het uitwijzen.
Ik heb hem in Mechelen in competitie gezien. Als je dan de paarden vergelijkt, zonder zelfs naar foutjes te kijken, meen ik dat hij niet de kwaliteit heeft van de rest van het gezelschap. In België is hij zeker goed maar internationaal in competitie gaan zie ik persoonlijk er nog niet in.
Dan zijn er hengsten die toch nog meer in hun mars hebben. De stap is zo klein geworden naar het gebruik van sperma internationaal dat de kans er is om naar ieders mening het beste te gebruiken voor zijn merrie. Ik denk dat België op dressuurgebied dan toch nog achterloopt (mag ik zeggen als Belg hé Knipoog ).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:39

Het bloed van Almé doet het goed met bloed van Gotthard, Wendekreis (ferdinand) en Graphit (Grande) (Ik geloof dat je mijn dekhengst moet hebben Knipoog , daar zit het allemaal in). Ramiro scoort ook enorm hoog zeker in verdere generaties.
Wendekreis doet het goed bij: Gotthard, Grande, Bolero, Lauries Crusador, Weltmeyer, het Pik as xx bloed en nog een heel stel, deze hengst heeft enorm veel goedgekeurde zonen, goede sportpaarden en erg goede merries geleverd die op hun beurt ook weer goedgekeurde zonen hebben gebracht. Als je wilt kan ik je wel wat info geven maar mail me dan even.
Dus op zich zou Saros niet zo slecht zijn ( in mijn ogen beter dan Warkant voor jou merrie) maar ik denk dat het beter kan en daardoor zou ik eens gaan kijken wat je met dat Wendekreis bloed kan doen (maar ik ben bevooroordeeld). Het bloed van Wendekreis vind je nu ook nog terug in veel sportpaarden zowel dressuur als springen. Voor de inteelt factor m.b.t Saros zou ik niet huiveren.

Wat voor een veulen wil je eigenlijk uit je merrie fokken? Wat zou je er graag in terug zien, wat wil je aan je merrie zo houden en wat wil je verbeteren?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:26

Vos ga je nooit 100% kunnen uitsluiten. Ik heb een vos veulen uit 2 zwarte ouders (25% kans daarop). Dat nooit vos fokken van Saros is onwaar. Wel wordt naar het schijnt het dekgeld terugbetaald bij een vos veulen.
Op internet kan je wel percentages vinden over de kans dat je vos krijgt bij verschillende kleurencombinaties.
Verder, als hij goed is kijkt niemand naar de kleur Knipoog

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 06:34

Het standpunt van Zannekin vind ik typisch Belgisch: al wat van dressuur uit het buitenland komt is beter.
Saros was 4de op de wereldkampioenschappen en beste gekeurde warmbloedhengst, heeft de internationale titel "best young stallion" in Zwolle behaalt en is het grootste dressuurtalent uit Belgie en BWP van.
de laatste jaren.
Maar even terug naar de grondvraag:ik kies voor Warkant vanwege zijn uitstraling, bewegingen en souplesse.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:05

Ik heb voor Warkant gekozen, kijk naar de uitslag van de test en de plaatsen die hij behaald heeft, een allrounder dus en dat zou ik zoeken in een paard.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:25

vegeel schreef:
Het standpunt van Zannekin vind ik typisch Belgisch: al wat van dressuur uit het buitenland komt is beter.


Nee, niet alles. Maar waarom per se Belgisch willen nemen als er érgens beter rondloopt. Daar gaat het om. Als je denkt dat van alle stamboeken Saros of Warkant de beste is voor je merrie moet je die gewoon nemen. Anders gaat het om chauvinisme, misschien ook mooi, maar dan is het doel Belgisch te fokken en niet meer om het beste te fokken.
Ik heb begrepen dat het in Nederland een hele rompslomp meebrengt om buitenlands te fokken, dat kan natuurlijk een factor zijn om binnen de keuze te blijven die het stamboek je voorstelt. België is altijd veel opener geweest, en na het betalen van een extra bedrag is er niks meer aan de hand. Gelukkig heeft het Belgisch stamboek altijd toegang gegeven tot buitenlands bloed anders zouden er hier heel wat goeie spring- en dressuurpaarden minder rondlopen....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:06

vegeel schreef:
Het standpunt van Zannekin vind ik typisch Belgisch: al wat van dressuur uit het buitenland komt is beter.
Saros was 4de op de wereldkampioenschappen en beste gekeurde warmbloedhengst, heeft de internationale titel "best young stallion" in Zwolle behaalt en is het grootste dressuurtalent uit Belgie en BWP van.
de laatste jaren.
Maar even terug naar de grondvraag:ik kies voor Warkant vanwege zijn uitstraling, bewegingen en souplesse.


Maar uitstraling en een goed achterbeen gebruik heeft hij niet Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daydream, YandexBot en 61 bezoekers