Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang meer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-06 18:29

Ik heb een merrie die al jaren zomers met warm weer het benauwd krijgt.
Dit jaar is het zo erg dat ze staat te pompen. Haar neus wijd open, snotterig en soms lekkende ogen. Net of ze zwaar dampig is.

Ze heeft ook gezwollen dikke aders bij haar ogen. Af en toe komt er ook een hele harde zware kuch.
De dierenarts vind haar klinken op de longen alsof ze longontsteking heeft.
Ze heeft schuim uit de vulva.
Nu vraag ik mij af of ze nou hooikoorts heeft of een andere allergie voor/met warmte.

De afgelopen weken met de regen, ging het erg goed met haar. Nu is het een paar dagen mooi weer en ze is meteen weer aan het pompen.
Ze is moe en eet bijna niet.

Ik ben bang dat ik mijn merrie moet laten inslapen. Want dit is dieronvriendelijk. Ik had haar nog graag bij iemand willen zien genieten van nog vele jaren, ze is 15 jr. en heeft een aantal veulens gebracht. Ze is ontzettend lief en verdiend dit niet.

Ventipulmin geeft eigenlijk geen resultaat.
Ik weet het niet meer.
Hebben jullie dit eerder gezien en zo ja, wat kan ik er tegen doen? Hebben jullie ervaring met een allergie die gepaard gaat met warmte en benauwdheid. Of hooikoorts?
Ze is niet dampig.


Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:31

Ja. Het lijkt net of je mijn bijrijdpaard omschrijft.

Zij was ontzettend allergisch voor hooi, en mocht dat absoluut ook niet meer hebben. Met warm weer, benauwd en bloedneus doordat de blaasjes in haar longen kapot knapten. Daarbij had zij ook nog een chronische longaandoening.

Misschien haar toch van het hooi afhalen, of heel nat hooi geven. Veel buiten zetten op een klein stukje (geen groot weiland) maar bv. een paddock.

Heel veel succes !

    S p o t.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-06 18:38

Splash_ schreef:
Ja. Het lijkt net of je mijn bijrijdpaard omschrijft.

Zij was ontzettend allergisch voor hooi, en mocht dat absoluut ook niet meer hebben. Met warm weer, benauwd en bloedneus doordat de blaasjes in haar longen kapot knapten. Daarbij had zij ook nog een chronische longaandoening.

Misschien haar toch van het hooi afhalen, of heel nat hooi geven. Veel buiten zetten op een klein stukje (geen groot weiland) maar bv. een paddock.

Heel veel succes !


Ze krijgt nat hooi en staat bijna 24 uur p/d buiten. Maar ze eet geen hooi meer, en bijna geen gras.
Slobber, kruidenmelange, brok enz. ze neemt 3 happen en dan wil ze niet meer. Ze drinkt gelukkig nog wel. Want ze heeft een 4 wkn oud veulen. Met de regen ging ze wel hooi eten, want toen voelde ze zich goed. Die weken was er weinig aan de hand.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:41

Jeetje. Heeft ze van de DA iets gehad, voor haar longen? Antibiotica oid? Ik zou anders toch nog eens contact met de DA zoeken, want ze moet wel blijven eten.

Die van mij at gelukkig nog wel, maar had bijna alle symptomen die jij beschreef.

    S p o t.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-06 18:48

Splash_ schreef:
Jeetje. Heeft ze van de DA iets gehad, voor haar longen? Antibiotica oid? Ik zou anders toch nog eens contact met de DA zoeken, want ze moet wel blijven eten.

Die van mij at gelukkig nog wel, maar had bijna alle symptomen die jij beschreef.


Ze heeft ventipulmin en dan een hele zware kuur en ik moest haar elke dag spuiten met iets.
Die kuur is voorbij. Maar het helpt niks.
De DA is een paar keer geweest voor de weken met regen. En wist het ook niet goed. Er zijn trouwens 2x DA bij geweest. De eerste keer kwam de diagnose van longontsteking. Waar ik mij niet in kon vinden doordat ze het zomers altijd lichtelijk benauwd heeft.
Dus na het weekeinde weer gebeld en toen kwam er een ander van de praktijk. Wij vragen ons af of het met de pollen te maken heeft.
Maar ik word er wanhopig en verdrietig van en ga het inderdaad maar weer eens proberen met nat hooi (12 uur weken)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:52

Het enige wat ik dan kan bedenken is toch weer nat hooi. Omdat ze verder geen andere aanleiding heeft tot allergie, want hooikoorts/pollen allergie heb ik weinig tot geen ervaring mee, maar ik weet wel dat de meeste mensen die periode nu al een beetje achter de rug hebben dit jaar.

Ik blijf je topic even in de gaten houden, nogmaals sterkte!

    S p o t.

Anoniem

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:32

Voor de nieuwschierige onder ons.Waarom heb je haar laten dekken.Het gaat blijkbaar al jaren niet zo goed.Dat het nu nog slechter gaat is niet zo gek.Een dracht en een zogend veulen,dat eist nogal wat van een merrie.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-06 21:14

silvana schreef:
Voor de nieuwschierige onder ons.Waarom heb je haar laten dekken.Het gaat blijkbaar al jaren niet zo goed.Dat het nu nog slechter gaat is niet zo gek.Een dracht en een zogend veulen,dat eist nogal wat van een merrie.


Ze heeft in de voorgaande jaren, het nooit zo benauwd gehad. Ze had altijd wel schaduw nodig, maar was vrolijk, bokte door het land en was altijd in superconditie.
Ze is nu niet drachtig. Ikwil haar dat niet aandoen. En ik kan moeilijk een veulen van een maand oud bij haar weghalen. Dat is voor beiden ook een drama. Ze is gek op veulens en helemaal op de hare.
Ze is in de laatste maand van de dracht plotsklap benauwd geworden.
Voordien was het voor een leek helemaal niet zichtbaar dat er iets was.
Ze is van een heerlijke vrolijke pony, in een zielepietje veranderd.
Dit is haar laatste veulen. Ik hoop haar er bovenop te krijgen.
Pijn heb ik ervan, er zit ook nog heel veel emotionele waarde in de merrie, ze was van mijn overleden man.
Dus buiten de liefde die ik voor haar voel, zit er meer bij.
Ik hoop haar er door te krijgen. Maar als niks mogelijk is, ga ik haar om mijn eigen emotie niet verder laten leiden. Al heb ik nu weinig keus om het veulentje.
Hopelijk beantwoord dit je vraag. En ik hoop dat er iemand is, die dit herkent.
Ik ben niet zo maar wat aan het klooien, geen leek. Ik ben een fokker van een bepaald ras. En schrijf hier niet voor aandacht, show of bekendheid, maar voor mijn pony. En niet om geld aan haar te verdienen. Want uit de fokkerij houd je buiten liefde en plezier, weinig over.
Ik schrijf dit uit liefde van mijn dier, Tamara.

Anoniem

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:44

cisje schreef:
Ik heb een merrie die al jaren zomers met warm weer het benauwd krijgt.

Ze is niet dampig.

Kijk het zinnetje hier boven komt uit je eigen verhaal.Zo'n paard zou ik niet laten dekken.

Jou dierenarts denkt blijkbaar aan een longontsteking?Waarom krijgt ze dan geen cortisone?
Als de pony zo slecht is, red je het niet met ventipulmin alleen.Ik denk dat je toch hard moet gaan denken om pony en veulen te scheiden hoe hard het ook is.Via de moedermelk krijgt het veulen ook alles binnen.Bij de centrale voor moederloze veulens zou je voor het veulen een vervang mama kunnen zoeken.

En waarom is deze pony niet Dampig?Uit jou verhaal klinkt het mij als een dampige pony.

Mijn paard van 14 is ook een chronische hoester,ik zou het niet in mijn hoofd halen haar te laten dekken,terwijl ze nog makkelijk een uur draaft zonder nat te worden.Maar zij krijgt ook nagelang haar snot ventipulmin en cortisone.Ik denk als je je pony echt nog wil helpen dat je het beste een dierenkliniek inschakelt.Er zullen hier weinig mensen iets voor je kunnen doen.

veel sterkte met de pony,ik hoop dat het nog goed komt met haar.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:04

Informatie op headshacking sydrom topic is wellicht handig om eens door te lezen.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:12

cisje heb je een pb bericht gestuurd!!

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:54

Laten we vooral niet gaan discussieren over of het nu wel of niet verstandig was om deze merrie te laten dekken ja...ze vraagt zich af wat ze het beste voor de merrie nu kan doen. Blijkbaar is de merrie er nu heel slecht aan toe.
Vraagje voor Cisje: ben je met de merrie al naar Utrecht geweest? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het misschien een goed idee is om haar een tijdje in de kliniek te laten staan waar ze haar extra zuurstof kunnen geven. Ik zou ook haar hartfunctie laten controleren. Omdat ze zo zwaar ademig is, moet haar hartfunctie ook wel verstoord zijn om het zuurstof door het lichaam heen te laten pompen. Misschien zou het ook kunnen helpen om haar in een andere omgeving te zetten, aan de kust bijvoorbeeld? Vroeger (dan heb ik het over de jaren 1930 en zo) werden astmatische kinderen ook vaak naar de kust gestuurd omdat de zeelucht beter zou zijn.

Hoe dan ook, je moet zelf de beslissing nemen wat je voor je merrie nog wilt doen. Ik denk niet dat je ons moet vragen of je haar nu moet laten inslapen.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-06 09:37

karijn schreef:
Laten we vooral niet gaan discussieren over of het nu wel of niet verstandig was om deze merrie te laten dekken ja...ze vraagt zich af wat ze het beste voor de merrie nu kan doen. Blijkbaar is de merrie er nu heel slecht aan toe.
Vraagje voor Cisje: ben je met de merrie al naar Utrecht geweest? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het misschien een goed idee is om haar een tijdje in de kliniek te laten staan waar ze haar extra zuurstof kunnen geven. Ik zou ook haar hartfunctie laten controleren. Omdat ze zo zwaar ademig is, moet haar hartfunctie ook wel verstoord zijn om het zuurstof door het lichaam heen te laten pompen. Misschien zou het ook kunnen helpen om haar in een andere omgeving te zetten, aan de kust bijvoorbeeld? Vroeger (dan heb ik het over de jaren 1930 en zo) werden astmatische kinderen ook vaak naar de kust gestuurd omdat de zeelucht beter zou zijn.

Hoe dan ook, je moet zelf de beslissing nemen wat je voor je merrie nog wilt doen. Ik denk niet dat je ons moet vragen of je haar nu moet laten inslapen.


Aan de kust heb ik uitvoerig met de dierenarts over gehad, deze heeft aan de kust gewerkt. Hij is dit ook daar tegen gekomen.
Om haar naar Utrecht te doen, zou ik best willen. Maar ik weet wat daar de dagkosten zijn en helaas ik kan dat niet ophoesten. Of ik moet mijn kinderen een maand of twee geen eten meer kopen.
Gisteravond heb ik iemand gesproken, die een middel uit Amerika heeft. Dat schijnt te helpen. Ze zou mij info mailen, dus ben ik zeer benieuwd.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-06 09:44

silvana schreef:
cisje schreef:
Ik heb een merrie die al jaren zomers met warm weer het benauwd krijgt.

Ze is niet dampig.

Kijk het zinnetje hier boven komt uit je eigen verhaal.Zo'n paard zou ik niet laten dekken.

Jou dierenarts denkt blijkbaar aan een longontsteking?Waarom krijgt ze dan geen cortisone?
Als de pony zo slecht is, red je het niet met ventipulmin alleen.Ik denk dat je toch hard moet gaan denken om pony en veulen te scheiden hoe hard het ook is.Via de moedermelk krijgt het veulen ook alles binnen.Bij de centrale voor moederloze veulens zou je voor het veulen een vervang mama kunnen zoeken.

En waarom is deze pony niet Dampig?Uit jou verhaal klinkt het mij als een dampige pony.

Mijn paard van 14 is ook een chronische hoester,ik zou het niet in mijn hoofd halen haar te laten dekken,terwijl ze nog makkelijk een uur draaft zonder nat te worden.Maar zij krijgt ook nagelang haar snot ventipulmin en cortisone.Ik denk als je je pony echt nog wil helpen dat je het beste een dierenkliniek inschakelt.Er zullen hier weinig mensen iets voor je kunnen doen.

veel sterkte met de pony,ik hoop dat het nog goed komt met haar.


Goed dat jij op afstand en diagnose kunt stellen. Deze merrie hebben wij 14 jaar. Allergie is er toendertijd geconstateerd. In combinatie met warm weer krijgt ze lichtelijk last van kortademigheid.
Dit heeft zij nog nooit gehad.
Een pony die al meer dan 7 wkn last van longontsteking heeft. Ik kom zelf uit de medische wereld weg. Heb ook veel gedaan op dat gebied met dieren. Als zij al zolang longontsteking heeft, dan zou zij nu niet meer leven. Cortisone heeft ze gehad, zonder resultaat, heb ik haar 5 dgn lang 2x p/d gespoten. In combi. met Ventipulmin.
Ze is nu niet gedekt. Wel al 2x hengstig geweest, maar ik doe haar er nu niet bij.
Voor het veulen heeft ze weinig tot geen melk meer. Maar deze voed haar wel op!
Een veulen van bijna 5wkn oud, kan gewoon ook zonder de merrie opgefokt worden. Maar zij zal meestal geen andere merrie accepteren.
En wat doe je haar moeder aan om nu al het veulen eraf te halen.
Dan word bijna zeker haar dood, dan kwijnt ze weg.
Ik heb deze topic niet geplaats om kritiek van jou te ontvangen. Ik snap je standpunt, misschien zou ik op die afstand hetzelfde reageren.
Ze is niet dampig dat is al door de DA weggestreept. Wat er wel is, is een raadsel.

Ik wil mijn merrie beter hebben. Of het nu goed of slecht is dat er een veulen bij is, mag ieder over te oordelen. Maar dat is nu eenmaal zo.l
En het is mijn taak nu om alles op alles te zetten, tot een goed einde.

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:57

Ja, je kan moeilijk tegen je kinderen zeggen dat ze even geen eten meer kunnen krijgen. Eerlijk gezegd, weet ik het dan ook niet. Ivm het veulen: als je merrie nu al te weinig melk geeft voor het veulen zou ik in ieder geval overwegen om het veulen deels al met fles bij te voeren om er zeker van te zijn dat deze genoeg krijgt en je merrie iets te kunnen ontlasten, het kost haar enorm veel energie en zeker als ze zelf al zo weinig energie heeft. Haal het veulen er voor een uurtje of anderhalf van je merrie af per dag. Dan kan je merrie even op krachten komen.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:00

Dit paard moet naar de kliniek!
De diagnose longontsteking lijkt me niet juist.(wat jij zelf ook al denkt)
Ik weet dat veel d.a.'s moeite hebben een juiste diagnose te stellen, mijn paard die ik 20 jaar heb gehad had chronische bronchitis, dus ik weet wel waarover ik het heb!(het heeft héél lang geduurd voordat de juiste diagnose was gesteld, uiteindelijk in de kliniek goed gedaan)
Als je geen geld hebt om je paard te behandelen tegen zo'n ernstige aandoening zou ik een lening nemen, al kwam de onderste steen boven, mijn paard zijn gezondheid zou voorop staan.
Ik weet niet of dat bij jou tot de mogelijkheden behoord, daar wil ik verder niet over oordelen want dat is zo makkelijk, ik weet natuurlijk niet wat jou situatie is!
Kan jou d.a. niet gewoon contact opnemen met de kliniek om uit te zoeken wat de juiste behandeling is?
En is het echt zo duur?
Mijn paard had toen 3 dagen in Utrecht gestaan en dat was 180 gulden dat vond ik wel meevallen!
Ik hoop dat je het geld bij elkaar kan krijgen, het is denk ik uiteindelijk goedkoper de juiste behandeling te vinden dan constant opnieuw de da en middelen die niet werken.
Heel veel sterkte ik hoop dat jullie eruit komen!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:12

Ik stel geen diagnoses,alleen een boel vragen.
Omdat ik het een raar verhaal vind ,maar ik zal niks meer zeggen,en hoop dat je een oplossing vind.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:23

Wanneer je het financieel niet kunt dragen, je paard te laten onderzoeken, verlos haar dan ten minste uit haar lijden. En voor je weer in zo'n situatie komt, zou ik de paarden van de hand doen. Klinkt hard, maar zo zie ik het.

De zon schijnt voor iedereen!!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:56

Als cortisone, AB desnoods Prednisolon niet helpt en haar longen zijn echt ontstoken... dan vraag ik me af of dat het enige is...
Benauwder zijn op warme dagen komt vaak voor bij paarden die chronische bronchitus hebben. Een allergie is vaak de oorzaak van het hele verhaal. Persoonlijk zou ik een second opinion vragen, een bronchoscopie laten doen en aan de hand daarvan beslissen. Het veulen is nu 5 weken zeg je. In uiterste geval zou hij dus met een week of 3 zonder moeder kunnen (zeker als ze nu al bijna geen melk meer geeft) mits je zorgt voor een goeie tante of oom die zich een beetje over het kind ontfermt.
Mocht de second opinion longontsteking bevestigen en medicijnen helpen niet.. dan zit er m.i. maar 1 ding op. Voor alleen nat hooi en continue weidegang is het *te ver* als het daadwerkelijk longontsteking is...


cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-06 13:25

Als een aantal alleen maar kritiek willen leveren, ipv. goede ideeen, jammer dan maar. Ik vind er veel vooroordelen tussen zitten.
Na het overlijden van mijn man is de veestapel met 3/4 verminderd, en dan praat ik niet over 10 ponys, zijn er twee honden weggegaan, een kat en al mijn kippen en een varken.
De pijn was dubbel op. Mijn dieren zijn mij even lief als mijn kinderen.
Mijn financiele situatie gaat niemand wat aan. Maar ik kan goed voor de dieren zorgen. Ze komen weinig te kort en een dierenarts komt altijd wanneer het maar nodig is en daar word niet op bezuinigd.
Als ze echt naar Utrecht moet, oke'. Mijn hond is er ook een keer geweest, dat koste in een nacht en een halve dag duizend gulden.
Sorry, maar ik denk niet dat iedereen zomaar even heel veel geld ophoest. Helemaal niet met 3 hele kleine kindertjes.
Ik heb ponys als deze niet weggedaan, omdat niemand ze wil. Enkel voor de slacht, had ik haar daar drie jaar terug heen moeten doen? De altijd vrolijke meid? En ik ken mensen met veel geld, die minder voor hun dieren zorgen, ze half laten verhongeren dan ik. En zulke dieren heb ik opgevangen en lopen er nog 4 van. Die nooit meer weggaan, tenzij dood.

Ik vind ook dat er antwoorden tussen staan, die ik de moeite van het proberen waard vind. Bijv. zo'n bronchoscopie. Ik ga daar op navragen.
De DA hebben haar eigenlijk een beetje opgegeven. Ik nog niet.
Maar ik kan haar ook niet weken lang laten uitteren, tot het niet meer gaat om mijn eigen emotie. Vandaar mijn oproep, want ik ben wanhopig.
Echter ben ik geen leek, die maar wat doet. Al kan een ieder dat roepen.
Ik ben binnen dit ras een bekend fokker(en wil er niet mee pronken, dus wie en hoe is niet belangrijk).
En wil voor dieren alleen het juiste. En heb daar in het verleden veel mee gedaan. Ik heb veel zwerfers en afdankers opgevangen. Bij de dierenarts gewerkt en een dierenambulance opgezet. Ook een dierenoppas centrale heb ik zo'n 5 jr. gerund. Dus ik modder echt niet maar wat aan.

Maar een ieder kan in deze situatie terecht komen. Al hoop ik dat jullie het niet overkomt, maar dan ben ik wel de laatste die oordeeld. En ik zie op dit moment weinig oplossingen meer en zoek me te pletter om die te vinden. En als deze niet gauw komt rest er maar een ding.
Dus tuurlijk mogen jullie heel veel kritiek hebben, je mening uiten, je gal spugen, mij een trut vinden enz. Mensen die mij kennnen zullen dit alleen niet met je delen. Ik heb in het verleden ook altijd heel hard over anderen geoordeeld. En vaak onterecht. Ben dus ook vaak keihard op mijn bek gevallen.
En er is niks moeilijker om op een afstand bij een ander in de stal te kijken. Er moet hier elke dag keihard tot sávonds laat gewerkt worden.

Een ieder die denkt het beter te weten en het op te kunnen lossen, nodig ik hierbij van harte uit. Kom maar aan en los het op voor mij. En vooral voor mijn merrie. Ik ben er niet opuit om jullie nu aan te vallen, maar de meeste kritiek is onterecht. En anders als ik haar er door heen krijg en jij denkt dat je beter voor haar kunt zorgen, dan krijg je de kans. Want als ze een goede plek krijgt, gaat ze weg. Al zal ze altijd zomers medicijnen moeten.
Want ik wens haar een goed leven.
Ik wil met dit bovenstaande niemand kwetsen. Jullie mogen ook kritiek hebben, maar ik heb er nu niks aan.
Ik ga enkel met de ideeen van jullie wat proberen te doen.

Het veulen komt wel goed. Als de merrie het niet trekt, zoek ik er een andere leuke pony en het liefst een veulen bij. Ik heb nog een merrie met veulen, dus ik hoop dat dat samen wil. Het liefst dus een van eigen leeftijd.
Het gaat er nu om, dat de merrie goed komt.

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:18

Ik zou zeggen...probeer het veulen bij de andere merrie te laten drinken. Als dat goed gaat, haal haar dan bij de moeder weg. Het zou toch zonde zijn als je het veulen ook zou verliezen omdat het te weinig melk krijgt. Wacht er alleen niet te lang mee, doe het liever morgen nog als volgende week. Heel veel succes.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-06 16:32

karijn schreef:
Ik zou zeggen...probeer het veulen bij de andere merrie te laten drinken. Als dat goed gaat, haal haar dan bij de moeder weg. Het zou toch zonde zijn als je het veulen ook zou verliezen omdat het te weinig melk krijgt. Wacht er alleen niet te lang mee, doe het liever morgen nog als volgende week. Heel veel succes.


Ik ben met je eens dat het veulen er niet onder door mag gaan. Maar ze eet goed veulenbrokjes, drinkt en eet gras.
Dus dat komt wel goed. En het is een enorme opdonder voor de merrie als die haar veulen nu ook nog moet missen.
Een veulen bij een andere merrie laten drinken is heel moeilijk. En ik denk dat misschien een van mijn merries dat wel wil, maar vaak wil zo'n veulen niet bij een ander drinken. En ze hebben al zoveel kracht in hun lijfje, dat jij knap moet wezen, om haar zover te krijgen.
Ze danst door het land, groeit en is vrolijk en ik houd haar goed in de gaten. En ik zal het zeker proberen, als blijkt dat ze het nodig heeft.
Want de merrie heeft nu eenmaal weinig melk meer.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:00

Ik denk dat jou paard een hartprobleem heeft. benauwdheid, pompen, opgezette aders en hoesten zijn allemaal symptomen daarvan. Ik heb een paard die precies hetzelfde heeft. Zij kan met warm weer absoluut niet naar buiten. Ik denk dat de dracht het allemaal erger gemaakt heeft. In de laatste twee maanden van de dracht drukt het veulen op het hart en de longen waardoor een paard met een hartprobleem ernstige klachten krijgt en de symptomen verergeren. ik zou het snel laten nakijken want de kans dat ze een hartaanval krijgt als het dat is. Is groot waardoor ook het veulen gevaar kan lopen

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:07

Hey, mijn paard heeft precies hetzelfde alleen dan in veel mindere mate. Zij heeft hooikoorts.

Ik zal als ik jouw was ook eens een allergietest laten doen. Toen het hier zo regende voelde mijn paard zich ook stukken beter. Maar zodra de zon gaat schijnen, word het minder. (gelukkig nog wel berijdbaar).

Maar in laten slapen zal ik niet doen, probeer er eerst achter te komen wat ze heeft. Vaak kan een reguliere dierenarts niks met hooikoorts. Als ze dat heeft, heeft ze meer baat bij homeppathische geneeswijzen (zoals druppel en accupunctuur)

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:26

Ik zou proberen om met het paard naar de kliniek in Emmeloord te gaan. 2 jaar geleden werd mijn paard zwaar hoefbevangen, ze heeft er 1 1/2 week gestaan, er zijn rontgenfoto's gemaakt, iedere dag werd ze volgespoten met verschillende medicijnen en het heeft me 1500 euries gekost. Ik heb geen idee of het mogelijk is, maar misschien kun je een soort betalingsregeling treffen?
www.dierenkliniekemmeloord.nl
Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianaaaa, daisy91, ellepel en 29 bezoekers