Hoe bepaal je wat goede instructie is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Hoe bepaal je wat goede instructie is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 13:01

Ik vraag me af hoe je als individu kunt bepalen wat een goede instructeur is.

Je kunt natuurlijk naar dingen kijken als diploma's, maar dat zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik weet hoe er op ORUN-niveau wordt lesgegeven dus daar hecht ik weinig waarde aan.

Dan kun je afgaan op je gevoel maar zoals al in dit topic [RT] gevoel van de ruiter vs zichtbaar resultaat wordt gesteld, kan daar dus ook nogal verschil in zitten. Het gevoel komt niet overeen met het beeld om zo maar even te zeggen.

Dan kun je nog kijken naar wat de instructeur zelf gepresteerd heeft c.q. nog presteert. Maar dat is ook geen garantie dat hij het voor de combinatie goed ziet dan wel goed kan uitleggen.

Uiteraard kun je ook nog kijken hoe leerlingen het op wedstrijden doen en naar wat voor niveau zij begeleid zijn door de instructeur. Zegt mijns inziens ook niet alles, op uitstraling kun je een eind komen of je kunt juist van de zenuwen slecht presteren op wedstrijden.

Kortom, ik vind het zelf ontzettend moeilijk om te bepalen wie het 'bij het juiste eind' heeft.

Waar kijken jullie naar bij instructie en hoe weet je of je niet op de foute weg zit?

P.S. Moddie, ik weet niet of deze vraag misschien op RT thuis hoort Verward

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:08

Ik rij zelf geen wedstrijden, alleen recreatief, maar geef toch even antwoord, moet kunnen toch? Ik ga ervan uit dat ik me prettig moet voelen bij de persoon en de aangeboden lesstof. Op dit moment is dat bij mij het geval, en ik heb ook nog het idee dat ik iets leer!
Zowel tijdens als na de les hebik een prettig gevoel.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:12

Ik les al 23 jaar bij dezelfde instructeur.Zolang ik nog bijna iedere keer blij van mijn paard afstap en het idee heb dat ik iets geleerd heb blijf ik lekker bij deze man lessen.Na al die jaren voel je elkaar feilloos aan en weet hij mij en mijn paard weer goed in te schatten.Hij voelt precies aan wanneer mijn paard (of ik)een wat mindere dag heeft.Hij past daar de les op aan.Er zijn best wat mensen die,als ze staan te kijken naar de les,denken dat er weinig gebeurt,maar juist die ontspannen lijkende lessen zijn voor mij en mijn paard heel goed!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 13:13

Maar een 'prettig' gevoel hoeft dus niet juist te zijn! Misschien moet je dan even dat topic op RT lezen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:13

Ik vind dat een instructeur redelijk bij je eigen manier van rijden moet passen. Dus niet opeens een totaal ander systeem waar je de rest van de tijd niets mee kunt.
OOk belangrijk dat je als persoon het met elkaar kunt vinden en dat je qua niveau goed zit. Een hele goede instructeur zal een beginnend ruiter niet kunnen helpen en andersom is het natuurlijk wel duidelijk.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:18

Leuke breinbreker Fitz. Niet zo'n makkelijke vraag.

Diploma's, wedstrijdresultaten, e.d. zijn idd nog helemaal geen garantie voor goeie instructie. Behalve de rijtechnische kennis, moet de instructeur ook nog het vermogen in huis hebben om het goed over te brengen.

Toch denk ik dat je door het rijden van wedstrijden er ook wel achter komt of je instructeur goed bezig is. Als je namelijk steeds dezelfde commentaren tegenkomt op je protocol, kun je daarover een discussie aangaan met je instructeur. Aan de hand van het antwoord van je instructeur kun je je dan afvragen of je wel bij de juiste instructeur lest bijvoorbeeld.

Wat misschien ook helpt bij de keuze is om bijvoorbeeld verschillende clinics te bezoeken of mee te rijden. Zo kun je wel zien of je op de juiste weg bent met je paard. Maar ook door te kijken naar lessen van andere instructeurs, kun je bepalen of jouw instructeur nou echt dingen zegt die hout snijden... Misschien gaat er een wereld voor je open bij de clinic en dat geeft natuurlijk stof tot nadenken.

Ik denk dat je in ieder geval niet moet aarzelen om bepaalde kwesties aan te kaarten bij je instructeur. Discussie moet altijd mogelijk zijn. Als je te vaak antwoorden krijgt waar je niks mee kan, dan kan het geen kwaad om eens bij een ander een lesje te proberen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:27

Pava schreef:
Ik denk dat je in ieder geval niet moet aarzelen om bepaalde kwesties aan te kaarten bij je instructeur. Discussie moet altijd mogelijk zijn.


Ben ik voor een gedeelte met je eens. Als ik mensen lesgeef die op een redelijk niveau rijden dan wil ik daar best me overleggen maar ik heb ook gevallen in de les die eerst maar eens een keer moeten proberen wat ik zeg. Zo niet dan mogen ze op zoek naar een andere instructeur,

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:30

Ik heb (door allerlei omstandigheden) reeds veel instructeurs versleten. Mijn idee van een goede instructeur: het paard loopt beter aan het einde van de les dan aan het begin van de les.

Een instructeur hoort m.i. ook open te staan voor jouw mening. Ik ken wat instructeurs die voor elke kwaal dezelfde oplossing zoeken en elk paard en ruiter identiek benaderen. Bij mij werkt dat in elk geval niet.
Ook ben ik van mening dat de ORUN cursus ook niet alles zegt. Verder heb ik gemerkt dat het belangrijk is dat het klikt tussen ruiter en instructeur en paard (met zn drieen moet je verder komen).

Wedstrijden zeggen niet alles, maar kunnen wel helpen. Het lijkt mij iig vreemd als ik plots hele andere zaken op mn protocolletje zie als mijn instructrice zegt.

Ik ben heel tevreden over mn huidige instructrice. Elke les boeken we vooruitgang. Op wedstrijden (lees: 1 wedstrijd) rij ik dan minder als in de les, maar ik zie wel op mn protocol precies de opmerkingen staan die mn instructrice ook maakt. Geen grote verassingen aan die kant dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:35

Als ruiter weet je een aantal dingen wel over je paard en vaak weet je die ook wel heel zeker. Een goede instructeur moet de dingen die minder gaan ook direct zien. Soms is dat heel makkelijk en soms is dat wat lastiger. Daar waar het lastiger wordt, verwacht ik wel voldoende inzicht van een instructeur omdat daar toch het meeste en moeilijkste werk ligt. Als ik in mijn lessen merk dat een instructeur op het verkeerde spoor zit, dan raak ik langzaam minder geinteresseerd in de inbreng van mijn instructeur en wordt het dus tijd om op te houden met die lessen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:38

Lovely schreef:
Als ruiter weet je een aantal dingen wel over je paard en vaak weet je die ook wel heel zeker.


Toch is het juist goed als een instructeur daar weer vers tegenaan kijkt. Ik hoor wel vaker in mijn lessen dat een paard zoiets nou eenmaal niet doet en daar kun je vaak toch doorheen trainen. Ik luister wel naar mijn leerlingen maar geef ze niet noodzakelijk gelijk. En ik verwacht dat ook niet van mijn eigen instructeur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:38

Eerst moet iemand qua manier van rijden en lesgeven je aanspreken.

Dan gaat toch weer gevoel meespelen Haha!

Niet het gevoel dat je hebt op je paard, als je een minder goed gevoel hebt in een periode dat je in een moeizaam leerproces zit,
maar het gevoel dat het klopt wat je instructeur je aanbiedt???????

Sowieso moet het klikken tussen jou en je instructeur, en je moet kunnen geloven in wat jou verteld/uitgelegd wordt. Als je die beslissing genomen hebt, moet je jezelf en je instructeur een poos de tijd gunnen om erachter te komen of jij en je paard vooruit gaan.

Leerprocessen kosten tijd.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:40

fabienne schreef:
Als je die beslissing genomen hebt, moet je jezelf en je instructeur een poos de tijd gunnen om erachter te komen of jij en je paard vooruit gaan.

Leerprocessen kosten tijd.


Heb je helemaal gelijk in.
Soms moet je ook een paar stappen terug doen als je bij een nieuw instructeur gaat lessen en dat is ook niet altijd makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:45

Goede vraag

Ik wil me bij instructeur/trice als eerste wel op mijn gemak voelen.
Anders werkt het toch niet.

Tot nu toe ben ik eerst eens gaan kijken in een les bij iemand anders.
Hoe is de uitleg, is die duidelijk
Op wat voor manier word er gereden, dus niet helemaal anders (of het moet zijn dat je daar juist naar op zoek bent Lachen )

Maar dingen moeten ook bespreekbaar zijn.
en van 2 kanten op kunnen werken.
Ik neem dingen van haar aan, maar zij moet ook dingen van mij aan kunnen nemen omdat ik mijn paard ook ken.
Maar na een enkele oefening is dat vaak ook wel duidelijk.

Ook als ik ergens mee zit, moet ik kunnen bespreken waar dat aan ligt en dat er dan in de komende lessen even extra aandacht aan gegeven word.

En idd, je protocol kan een duidelijke meter zijn.
meestal staan daar ook wel dingen op vermeld die ik in de les ook te horen krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:45

Katja"]
[quote="Lovely schreef:
Als ruiter weet je een aantal dingen wel over je paard en vaak weet je die ook wel heel zeker.


Toch is het juist goed als een instructeur daar weer vers tegenaan kijkt. Ik hoor wel vaker in mijn lessen dat een paard zoiets nou eenmaal niet doet en daar kun je vaak toch doorheen trainen. Ik luister wel naar mijn leerlingen maar geef ze niet noodzakelijk gelijk. En ik verwacht dat ook niet van mijn eigen instructeur.
[/quote]

Daar heb je wel gelijk in, maar een frisse blik moet ook samen gaan met een handige aanpak. Ik ben best bereid om een instructeur te volgen, maar dan verwacht ik ook dat de instructeur het "pad" in zijn hoofd heeft, op dat moment geef ik me dan over aan die aanpak en dan moet het dus niet halverwege stranden Haha!.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:49

lovely schreef:
Ik ben best bereid om een instructeur te volgen, maar dan verwacht ik ook dat de instructeur het "pad" in zijn hoofd heeft, op dat moment geef ik me dan over aan die aanpak en dan moet het dus niet halverwege stranden Haha!

Je weet soms niet waar het pad heenleidt. Haha!
Maar het is wel belangrijk dat je een beetje vertrouwen in je instructeur hebt wil je er verder mee komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:54

Toch probeer ik stiekem het pad zelf wat vooruit te redeneren, het is me namelijk al overkomen dat de holy road nergens heen leidde en dat ik daardoor met een probleempje extra kwam te zitten. Dat is dus niet de bedoeling en ik blijf dat graag voor. Een nieuwe instructeur kost tijd, maar soms blijkt dat dus achteraf tijdverspilling en als je slim bent, dan laat je dat niet nog een keertje gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:58

Als ik een nieuwe trainer zoek,ga ik allereerst niet over 1 nacht ijs. Ik win eerst referenties in, en ga bij lessen van anderen kijken. Ook ga ik bij die trainer thuis kijken, omdat ik wil zien hoe de paarden erbij staan en hoe hij/zij zelf rijdt. Ook meerdere proeflessen horen erbij voor ik een volmondig 'ja' zeg.
Ik moet met thuis voelen bij een trainer, zodat ik zelf alles open durf te gooien, maar er ook een beetje tegenop kijken. Les van iemand die slechts net zo rijdt als ikzelf daar kan ik niks mee en daar betaal ik ook niet voor.
Verder moet ik vertrouwen in een trainer hebben, dus als hij zegt dat iets wel of niet goed gaat terwijl mijn gevoel daartegenin gaat, moet ik op hem af kunnen gaan. MAAR !!!!!!! Hij moet ook vertrouwen in mij hebben, en ook luisteren naar wat mijn gevoel zegt.
Voorbeeld: (ik vertaal het even naar "Engels" voor de leesbaarheid van de meesten hier) In de wending om de achterhand stapt mijn paard met het juiste pivotbeen, en ook de voorbenen stappen nu goed. Toch voel ik een blokkade in de binnenschouder.
Voor het oog ziet het er goed uit, maar het gevoel zegt dat we niet goed gaan.
Dan moet de trainer ook op mijn (ervaren) gevoel af durven gaan, en weer twee stapjes terug willen zetten in de training. Dus niet doordouwen omdat het er goed uitziet, maar effe terug omdat ik voel dat we niet goed gaan.

Diploma's zeggen mij niks als ik een trainer zoek. Ik ken trainers zonder zelfs maar een strikdiploma die je de sterren van de hemel kunnen laten rijden, en ik ken mensen met Orunpapiertjes die het presteren om lesklanten hun paard volledig aan gort te laten rijden terwijl ze d'r met hun neus bovenop staan, omdat ze 'm zo nodig met touwtjes in de houding moeten knopen.

Resumerend:
- Kunnen opzien naar de trainer
- Eigen stal/paarden/training
- Referenties
- Thuis voelen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:00

Lovely schreef:
Toch probeer ik stiekem het pad zelf wat vooruit te redeneren, het is me namelijk al overkomen dat de holy road nergens heen leidde en dat ik daardoor met een probleempje extra kwam te zitten. Dat is dus niet de bedoeling en ik blijf dat graag voor. Een nieuwe instructeur kost tijd, maar soms blijkt dat dus achteraf tijdverspilling en als je slim bent, dan laat je dat niet nog een keertje gebeuren.


Als je er op die manier tegenaan kijkt dan krijgt je instructeur niet de kans om zich te bewijzen en loopt het pad altijd dood.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:02

Ik had iemand nodig die mijn neus de goede kant op kreeg, me uitleg gaf waarom dat zo was en wat het doel was. Daarnaast heb ik zo af en toe een goede scheldpartij nodig om mij gemotiveerd te houden in een bak. Ik ben te snel tevreden en te laks, ga liever buiten crossen dan baksturen. Buiten krijg ik het meestal ook wel voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:02

Katja"]
[quote="Lovely schreef:
Toch probeer ik stiekem het pad zelf wat vooruit te redeneren, het is me namelijk al overkomen dat de holy road nergens heen leidde en dat ik daardoor met een probleempje extra kwam te zitten. Dat is dus niet de bedoeling en ik blijf dat graag voor. Een nieuwe instructeur kost tijd, maar soms blijkt dat dus achteraf tijdverspilling en als je slim bent, dan laat je dat niet nog een keertje gebeuren.


Als je er op die manier tegenaan kijkt dan krijgt je instructeur niet de kans om zich te bewijzen en loopt het pad altijd dood.
[/quote]

Volgens mij heb ik al wel eens een instructrice de kans gegeven zich te bewijzen en die liep dus halverwege wel tegen de lamp. Op de vraag "hoe nu verder", kreeg ik een slap "weet ik ook niet". Dan vraag ik me toch af hoe ik op dat punt heb kunnen komen, onder zogenaamde deskundige begeleiding...

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:04

Katja"]
[quote="Pava schreef:
Ik denk dat je in ieder geval niet moet aarzelen om bepaalde kwesties aan te kaarten bij je instructeur. Discussie moet altijd mogelijk zijn.


Ben ik voor een gedeelte met je eens. Als ik mensen lesgeef die op een redelijk niveau rijden dan wil ik daar best me overleggen maar ik heb ook gevallen in de les die eerst maar eens een keer moeten proberen wat ik zeg. Zo niet dan mogen ze op zoek naar een andere instructeur,
[/quote]

Ik bedoel ook niet in de zin van "altijd een weerwoord" hebben. Dat is voor een instructeur behoorlijk irritant, dat begrijp ik. Maar ik vind wel dat het mogelijk moet zijn om te vragen waarom je iets juist wel moet doen en waarom niet. En dat je ook mag vragen waarom het juist op die manier moet. Ik zie dat namelijk als een uitbreiding van de kennis van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Pava op 12-05-03 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:05

Lovely schreef:
[Volgens mij heb ik al wel eens een instructrice de kans gegeven zich te bewijzen en die liep dus halverwege wel tegen de lamp. Op de vraag "hoe nu verder", kreeg ik een slap "weet ik ook niet". Dan vraag ik me toch af hoe ik op dat punt heb kunnen komen, onder zogenaamde deskundige begeleiding...
[/quote]


Misschien had ze jou wel naar het einde van het pad gebracht.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:05

Pava"]
[quote="Katja"][quote="Pava schreef:
Ik denk dat je in ieder geval niet moet aarzelen om bepaalde kwesties aan te kaarten bij je instructeur. Discussie moet altijd mogelijk zijn.


Ben ik voor een gedeelte met je eens. Als ik mensen lesgeef die op een redelijk niveau rijden dan wil ik daar best me overleggen maar ik heb ook gevallen in de les die eerst maar eens een keer moeten proberen wat ik zeg. Zo niet dan mogen ze op zoek naar een andere instructeur,
[/quote]

Ik bedoel ook niet in de zin van "altijd een weerwoord". Maar ik vind wel dat het mogelijk moet zijn om te vragen waarom je iets juist wel moet doen en waarom niet. En dat je ook mag vragen waarom het juist op die manier moet. Ik zie dat namelijk als een uitbreiding van de kennis van de ruiter.
[/quote]

Dat is ook prima maar je hebt ook van die echt "ja maar mensen".

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:05

Tja, ik denk dat dat toch voor iedereen iets anders ligt. Ik heb al een tijdje geen les omdat ik geen paard daar voor heb en geen vervoer. Maar ik vind het wel heel belangrijk dat je je iig op je gemak voelt. En dat je samen met je instructeur naar oplossingen voor problemen gaat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:06

Katja"]
[quote="Lovely schreef:
[Volgens mij heb ik al wel eens een instructrice de kans gegeven zich te bewijzen en die liep dus halverwege wel tegen de lamp. Op de vraag "hoe nu verder", kreeg ik een slap "weet ik ook niet". Dan vraag ik me toch af hoe ik op dat punt heb kunnen komen, onder zogenaamde deskundige begeleiding...
[/quote]

Misschien had ze jou wel naar het einde van het pad gebracht.


Nou, niet dus, terwijl ze daar ruim voldoende kans voor heeft gehad. Tot overmaat van ramp reed ik ook nog tegen mijn gevoel in en dat heb ik ook gemeld en dat moest dan maar even, totdat het niet meer ging en toen kreeg ik gelijk. Ja maar zo kan ik het ook, dus.