Ons veulentje is ziek.... een infectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Ons veulentje is ziek.... een infectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 13:36

Gisteren kwam ik op stal, was Dorane, ons veulentje heel erg ziek.. Erge diarree, koorts en heel suf. Drinkt ook niet bij haar moeder waardoor Jane een hele zere uier heeft! Echt heel zielig! De da is geweest en het is een infectie, wat wij ook al dachten. De oorzaak is onbekend. Ze heeft penicilline gekregen en nog een extra keer ontwormd. Het gaat al iets beter met haar nu, maar ze is nog erg ziek. Ze staat wel zelf op en ze drinkt ook wel water. Vanmiddag stond ze gelukkig weer aan de uier. Als het niet snel verbeterd moet ze aan het infuus. Ik denk dat dat zowieso beter is want ze is al een beetje aan het uitdrogen! De da komt vanmiddag weer en we kunnen nu alleen maar hopen dat ze snel opknapt!


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:06

He wat naar zeg. Ik hoop dat ze snel opknapt. Sterkte ermee!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:00

Neeee ... toch niet die reuze-knapperd hé? Dat ze maar snel beter is hoor!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:37

Ach gut wat naar Verdrietig
Ik hoorde in belgie dat de mensen die de melkerij hebben nu al 3 keer achter elkaar een veulen met een lekkende navel hebben gehad. Dat gebeurd eigenlijk maar 1 op de 1000 keer! Er klopt hier iets niet. Wat hebben die shire veulentjes dit jaar toch? Ik heb eigenlijk nog niet eerder een ziek shire veulentje gehad, altijd gezonder dan de rest eigenlijk.
Houd ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd. En veel sterkte ermee nog Ach gut

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 17:30

sherwood schreef:
Ach gut wat naar Verdrietig
Ik hoorde in belgie dat de mensen die de melkerij hebben nu al 3 keer achter elkaar een veulen met een lekkende navel hebben gehad. Dat gebeurd eigenlijk maar 1 op de 1000 keer! Er klopt hier iets niet. Wat hebben die shire veulentjes dit jaar toch? Ik heb eigenlijk nog niet eerder een ziek shire veulentje gehad, altijd gezonder dan de rest eigenlijk.
Houd ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd. En veel sterkte ermee nog Ach gut


Wij hebben dit ook nog nooit eerder gehad... Wel dat er een veulen heel zwak was geboren, maar dat is gelukkig heel erg goed gekomen! Nu hopen dat dorane snel beter wordt! Scheve mond

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:34

Sterkte! ik hoop dat ze snel beter wordt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:48

Ja, dat hoop ik ook. ls ze maar genoeg voedsel binnenkrijgt, zodat ze niet verhongerd of uitdroogd!
En hou ons idd ajb op de hoogte!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:52

Oh bah! wat een naar verhaal! Veel sterkte voor het arme diertje hoor, hou je ons op de hoogte?


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:21

Water drinken is niet goed voor jonge veulens, daar zit geen voedingsstoffen in, die ze juist heel hard nodig hebben. Je kunt de merrie melken als het uier te vol (dus pijnlijk) wordt. Je kunt het in de koelkast bewaren en opwarmen voor je het aan het veulen voert.

Heeft het veulen een veulenprik gehad en de navelstreng is goed ingespoten met antibacterieel spul. Verward

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:34

Ach gut, wat zielig!
Ik denk ook dat je beter wat moedermelk kan geven, als ie dat niet drinkt kun je dat met water verdunnen. maar water alleen is niet zo goed nee.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:19

Wat jammer hey!
Kun je je paard niet zelf melken en dat in een fles doen en dan aan het veulen geven?
Wij hadden een paar jaar geleden een shetlandmoeder die haar veulen afstotte.
die melkte we gewoon met de hand deden we in een fles en gaven het aan het veulen.
Wel een ander verhaal maar mischien dat je het is kan proberen?

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:41

Bij ons op stal was een veulen en die had ook een infectie aan de navel. Wat was dat arme ding ziek zeg. Hoge koorts en helemaal suf echt heel zielig. Dus mischien heeft jou veulen ook zoiets.

Come over to the dark side, we have cookies!


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:57

Sugarmiss schreef:
Water drinken is niet goed voor jonge veulens, daar zit geen voedingsstoffen in, die ze juist heel hard nodig hebben. Je kunt de merrie melken als het uier te vol (dus pijnlijk) wordt. Je kunt het in de koelkast bewaren en opwarmen voor je het aan het veulen voert.

Heeft het veulen een veulenprik gehad en de navelstreng is goed ingespoten met antibacterieel spul. Verward

Hele goeie! Staat hier ook al een topic over. Ben een enorm voorstander van die prik. Zekere voor het onzekere!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 11:25

sherwood"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Water drinken is niet goed voor jonge veulens, daar zit geen voedingsstoffen in, die ze juist heel hard nodig hebben. Je kunt de merrie melken als het uier te vol (dus pijnlijk) wordt. Je kunt het in de koelkast bewaren en opwarmen voor je het aan het veulen voert.

Heeft het veulen een veulenprik gehad en de navelstreng is goed ingespoten met antibacterieel spul. Verward

Hele goeie! Staat hier ook al een topic over. Ben een enorm voorstander van die prik. Zekere voor het onzekere!
[/quote]

De merrie melken we al, en de waterbak is voor het veulen afgesloten. Alleen Jane kan er nog bij. De da. zei echt tegen ons dat water geen kwaad kon, maar ik dacht eigenlijk dat haar eetlust daardoor minder zou worden waardoor ze minder bij haar moeder zou gaan drinken. De da. heeft haar gisteren een infuus en lectade gegeven, maar ze is nog steeds aan de diarree. Ik kan jullie deze week niet op de hoogte houden, want ik moet met school een paar dagen weg en ze hebben daar geen internet... Maar als ik weer thuis ben dan ga ik meteen bokken...
Ik vind het echt niet fijn dat ik nu niet meer bij het veulen kan zijn straks. Jean verzorgd haar vast wel goed en we houden telefonisch contact. Nou, tot vrijdag dan!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 11:26

het veulen heeft trouwens geen veulenprik gehad, want ze was helemaal gezond. Ze is ook al drie weken oud (bijna vier). Dan heeft een veulenprik toch helemaal geen invloed meer? alleen toch de eerste 24 uur?

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:55

Nee een veulenprik heeft nu geen zin meer, maar het kan wel de oorzaak zijn waarom ze nu ziek is.
Je geeft een veulen een veulenprik om het gezond te houden. Vergelijk het met een griepinjectie. Die heeft geen nut meer als je al griep hebt, maar het helpt wel om te zorgen dat je geen griep krijgt.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 13:00

Het gaat nu weer goed met haar! ze poept nog wel dun, maar al veel beter! ze mag vandaag weer even naar buiten. Ook is ze alweer erg brutaal en fris, zoals normaal!!!

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:08

Heel veel sterkte en gelukkig gaat het al ietsje beter.....ik weet, het kan allemaal voorkomen, maar dit houd met toch wel weer tegen om Dreamer de superShire te laten dekken.....pfff het lijkt me zenuwslopend, ik hoor de laatste tijd allemaal rare dingen met veulentjes.......sterkte, hoor!!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 19:50

Het gaat alweer beter met haar. Ze eet weer goed haar brokjes en gras, drinkt de uier weer leeg. De poep hebben we al anderhalve dag niet meer gezien. Even in de gaten houden..
Ze is wel nog erg slap, draaft bijna niet en als ze dat probeert, struikelt ze! Maar ja, dat is niet gek, want ze is echt heel ziek geweest. Ik denk dat als ze nu goed blijft eten, het wel weer goed komt..

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:59

Goh Ireen, wat een verhaal! De ooraak weet je niet? Waren er nog meer veulens in de omgeving geinfecteerd? En waar ga je volgende week eigenlijk heen?

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 09:39

peeky schreef:
Goh Ireen, wat een verhaal! De ooraak weet je niet? Waren er nog meer veulens in de omgeving geinfecteerd? En waar ga je volgende week eigenlijk heen?


Ben afgelopen week met school naar center parcs geweest, was wel leuk!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:13

Oh ja *duuh* dat had je me al verteld...kwam ook zo lekker uit met al dat werk dat je nog had liggen enzo...maar het was dus wel leuk? Mooi zo. Is dat exportverslag nog gelukt?

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 11:03

Citaat:
Is dat exportverslag nog gelukt?


euhh... nog niet aan begonnen..........
[/quote]

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:24

Het gaat goed met Dorane! het is wel kantje boord geweest hoor, ze moet echt nog heel veel aansterken. Ze heeft nu ook haaruitval, ze heeft geen sokken meer.... Maar, ze kan alweer galloperen! Het gaat vooruit!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 08:31

Sugarmiss schreef:
Nee een veulenprik heeft nu geen zin meer, maar het kan wel de oorzaak zijn waarom ze nu ziek is.
Je geeft een veulen een veulenprik om het gezond te houden. Vergelijk het met een griepinjectie. Die heeft geen nut meer als je al griep hebt, maar het helpt wel om te zorgen dat je geen griep krijgt.


uit ervaring kan ik zeggen dat dit per dierenarts verschilt. mijn eerste veulen heeft toen standaard een veulenprik gehad. het tweede veulen niet (andere da = ambulante kliniek paard van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lenexa, Lielle, sannedeedee1 en 71 bezoekers