tinker of haflinger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

tinker of haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 20:04

Hoi iedereen

Ik ben op zoek naar een heel rustig paardje. Zelf ben ik zot op tinkers en haflingers, nu is mijn vraag: welk ras is het rustigste EN het gehoorzaamste. Ik wil geen lui paard maar eentje dat goed luistert en toch ook een rustig temperament heeft. Dit mede ook omdat ik mijn vriend wil leren rijden en hij dat het beste kan op een rustig ding.

Groetjes
Sylvia


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:09

Karakter is niet afhankelijk van ras maar van het paard zelf. Vooral als je het hebt over tinkers en haflingers, volgens mij zijn alle type karakters te vinden binnen deze rassen. Gewoon gaan kijken bij een paardje wat je leuk lijkt en aan je eisen voldoet. Proefrijden en proeftijd en een beetje geluk, en dan heb jij je droompaardje.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:12

Ik ben het helemaal met esme eens!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:16

ben ik het ook helemaal mee eens, ik zou anders eens bij een fokker gaan kijken

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:24

of een paard luistert ligt aan zijn opvoeding en baas, niet aan zijn ras. ik zou gewoon een beetje rondkijken Haha!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:48

juist ireentjuh!!!!!!!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:50

Ik heb zelf een haflinger. Over het algemeen is ze heel erg braaf, maar ze naait er ook weleens bokkend tussenuit.... Tja...
Veel mensen zeggen dat haflingers van die ohzo brave pony's zijn, maar er zitten veel eigenheimers tussen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:51

stef schreef:
Ik heb zelf een haflinger. Over het algemeen is ze heel erg braaf, maar ze naait er ook weleens bokkend tussenuit.... Tja...
Veel mensen zeggen dat haflingers van die ohzo brave pony's zijn, maar er zitten veel eigenheimers tussen


dat is ook mijn ervaring als ik zo 'ns om me heen kijk naar de hafjes die IK ken....... Frusty

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:19

Wat het ras betreft denk ik dat er zowel bij de tinkers als bij de haflingers minder prettige dieren tussen zitten.
Wat ik je zou aanraden is gewoon eens te gaan kijken en te proberen.
Als je zelf niet zo veel verstand hebt van het kopen van een paard, waar je goed op moet letten enzo, zou ik iemand mee nemen die dat wel heeft.
Verder het paard laten keuren door je eigen dierenarts voor je hem definitief koopt.
Succes met je zoektocht.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:30

De Haflingers die ik ken zijn eigenwijs en koppig, van Tinkers ken ik er niet zoveel van.
Maar zoals al gezegd is moet je niet zo erg naar het ras kijken maar gewoon bij allerlei verschillende paarden, ook Arabiertjes enzo kunnen heel rustig zijn.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:55

Boogiegirl schreef:
De Haflingers die ik ken zijn eigenwijs en koppig, van Tinkers ken ik er niet zoveel van.
Maar zoals al gezegd is moet je niet zo erg naar het ras kijken maar gewoon bij allerlei verschillende paarden, ook Arabiertjes enzo kunnen heel rustig zijn.


Kom eens langs zou ik zeggen Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:14

als je naar het ras kijkt, denk ik dat tinkers rustiger zijn. Ik verzorg een haf en een tinker (hengst!) en die tinker is veruit het rustigst. Nou ja, eigelijk heet dat gewoon supersloom. Die haflinger is ook niet echt snel, maar wel schrikkeriger.
Maar het is idd beter om per paard te kijken. Je hebt veel rustige haflingers en tinkers kunnen ook vervelend en schrikkerig zijn.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:50

xtostarlight schreef:
als je naar het ras kijkt, denk ik dat tinkers rustiger zijn. Ik verzorg een haf en een tinker (hengst!) en die tinker is veruit het rustigst. Nou ja, eigelijk heet dat gewoon supersloom.


Dat zijn toevallig de paarden die jij kent.Anderen kennen misschien juist weer koppige tinkers en makkelijke haflingers.En braaf is wat anders dan rustig/sloom.Rassen zoals de tinker en haf zijn meestal wel koel in het hoofd,maar wel koppig.Zoek gewoon naar een leuk braaf paardje,en niet naar 1 ras.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:09

Ik denk dat het veel meer van opvoeding en karakter afhangt als van ras. Beide rassen zijn (zover ik weet) redelijk rustig, maar wel eigenwijs.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:58

Mijn Haffi was super lief en rustig, maar wel stonteigenwijs Knipoog !
De opvoeding speelt idd een hele grote rol, maar ik geloof zeker dat de Hafi´s met arabieren-bloed, een stuk hibbeliger zijn als de "oude" types!
Ga gewoon op zoek, maar pin je niet vast op een van die 2 rassen. Je zult zien dat je dan vast en zeker het paard zoekt wat je voor ogen hebt, maar dat hoeft niet noodzakelijker wijs een Hafi of Tinker te zijn Knipoog !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:57

Lindy"]
[quote="xtostarlight schreef:
als je naar het ras kijkt, denk ik dat tinkers rustiger zijn. Ik verzorg een haf en een tinker (hengst!) en die tinker is veruit het rustigst. Nou ja, eigelijk heet dat gewoon supersloom.


Dat zijn toevallig de paarden die jij kent.Anderen kennen misschien juist weer koppige tinkers en makkelijke haflingers.En braaf is wat anders dan rustig/sloom.Rassen zoals de tinker en haf zijn meestal wel koel in het hoofd,maar wel koppig.Zoek gewoon naar een leuk braaf paardje,en niet naar 1 ras.
[/quote]

daarom zet ik er dat ook bij

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:37

ik heb een jaar een haflinger verzorgd en die was juist helemaal niet rustig!! ze racede altijd heel erg en mijn vriendin is er regelmatig vanaf gevlogen! maar er staan ook andere haflinger op de manege en die is juist heel braaf en rustig volgens mij dus dat zget niet zoveel.. en de tinker van onze manege is nergens bang van en ontzettend braaf! maar ik ken eigenlijk geen andere tinkers..

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:53

ga anders eens op een mange kijken daar hebebn ze meestal rustige paardjes en die ook nog een leuk thuisie zoeken

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:10

Sjintoo schreef:
Hoi iedereen

Ik ben op zoek naar een heel rustig paardje. Zelf ben ik zot op tinkers en haflingers, nu is mijn vraag: welk ras is het rustigste EN het gehoorzaamste. Ik wil geen lui paard maar eentje dat goed luistert en toch ook een rustig temperament heeft. Dit mede ook omdat ik mijn vriend wil leren rijden en hij dat het beste kan op een rustig ding.

Groetjes
Sylvia


Ik had hetzelfde probleem..
Ik ben gek op Haflingers en op Tinkers!!!
Ik zou zeggen neem een Tinker want die zijn over het algemeen (dus ik zeg neit dat ze allemala zo zijn) rustiger.
Haflingers zijn vaak erg stout en sterk en hebben een eigen willetje....
Ik zou dus zeggen: Tinker!!

Maar das mijn mening *LOL*

Groetjes Evelyne

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:13

Ik zou eerder voor de haflinger gaan. Ik ken juist allemaal hele koppige en eigenwijze tinkers.

Ik vind persoonlijk de haflinger een mooier paardje. Je hebt wel veel werk aan de manen (maar bij tinkers ben je elke dag sokken aan het kammen Tong uitsteken)

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:37

Oke Hafjes zijn ook mooi.
Maar het zijn wel warmbloeden en ze hebben wat van de arabier natuurlijk.
Ik heb zelf een Tinker hengst van 11 maanden en hij is heel erg lief.
Er staan bij ons op stal nog 2 tinkers en die zijn allebei ook heel erg lief...
Je bent waarschijnlijk allemaal stoute Tinkertjes tegengekomen Tong uitsteken *LOL*

Groetjes Evelyne

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:16

Volgens mij is een haflinger een koudbloedpony maar goed, Haflingers worden al heel lang op betrouwbaarheid gefokt, de kans dat je een verkeerde treft is daarom veel kleiner dan bij het allegaartje (sorry liefhebbers) dat Tinker heet.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:35

Ik heb zelf een Tinker, maar ik denk dat albert zeker gelijk heeft.
De Haflinger is een zuiver ras, wat dus ook op karaktereigenschappen is gefokt. Tinkers zijn geen zuiver ras (er is vrijwel geen enkel compleet zuiver ras), en de mensen waar de Tinker vandaan komt, gebruikten iedere hengst die hen aanstond om op een merrie te zetten, vandaar dat er naar mijn mening nogal wat verschil in kan zitten. Natuurlijk heb je onder de Tinkers de lieve knuffelberen die (bijna) nooit een stap verkeerd zetten, maar ook het tegenovergestelde.

Mijn Tinker is absoluut niet schrikkerig of zoiets, maar is totaal niet geschikt voor en beginner. Hij is met rijden heel pittig, en heeft echt iemand met overwicht nodig. In de omgang is het de grootste schat die er bestaat.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:54

Ik zou zelf kiezen voor een haflinger, ik vind ze veel meer uitstraling hebben en leukere rijpony's. Tinkers zijn ontzettend verschillend, er zit werkelijk van alles wat in kwa rassen en types. Tevens vind ik de haarkleur van haflingers heel wat mooier dan al dat gevlekte.

Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk en er zijn ook hele leuke brave tinkers. Je moet gewoon het dier zelf aankijken of het je aanstaat en of het klikt dat is het allerbelangrijkste

Succes met zoeken !!!!

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:53

Wat een onzin om een paarden karakter in te gaan delen naar ras! Ik ben al heel veel mensen tegen gekomen die een rustig paard zochten en dus een tinker of haflinger namen. Veel van deze mensen verkochten hun paarden binnen niet al te lange tijd! Elk paard is anders en dat is niet afhankelijk van ras! Mijn tinker daar zou ik echt niet zomaar iedereen op naar buiten zetten, maar we hebben er ook een op stal waar je een beginner zo op weg stuurt! Maar ditzelfde geld voor arabieren en wpn ers.

Ga naar een betrouwbare handelaar, probeer paarden uit en probeer een zo lang mogelijke proefperiode te krijgen!

Nog 1 heel belangrijk ding, als je op zoek bent naar een rustig paard neem dan liever een wat oudere dan een heel jong ding! Hoe mooi hij ook kan zijn, laat inrijden over aan mensen die wel op alle paarden durven, daarmee bespaar je jezelf en paard veel problemen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Tess1 en 42 bezoekers

cron