Aluminiumdraad echt niet veilig hoor!!!!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Aluminiumdraad echt niet veilig hoor!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 22:39

Een tijd geleden was de stroomdraad aan vervanging toe. Ik liet me adviseren in een zaak waar allerlei stal- en weibenodigdheden verkocht worden en de man overtuigde mij ervan dat dun aluminiumdraad veel veiliger was dan nylom stroomkoordje, omdat de trekkracht veel lager is zou het nog veel eerder breken dan nylon draad.

Ja inderdaad, het brak heel gemakkelijk toen Jara (2-jarige K welsh) met haar been in de onderdraad kwam tijdens het rollen. Maar wel een paar meter verderop, niet bij haar been maar bij de paal, waardoor het draad onmiddellijk terugkrulde om het been heen en een lelijke draadwond veroorzaakte.

De merrie heeft 3 weken binnen gestaan en antibiotica gehad, de wond leek aardig genezen, en ze ging alweer een paar dagen naar buiten.
Vanmiddag stond ze dus op drie benen in de wei en kon niet meer lopen. Ik schrok me kapot. DA erbij, bleek het een secundaire ontsteking te zijn, doordat de wond een beetje opengesprongen was zodat er weer vuil in kon. Het arme beest had giga pijn. Verdrietig Ondanks de pijnstiller die de DA had gespoten stond ze te shaken van de pijn en inspanning. Verdrietig
We hebben haar voorzichtig naar binnen geloodst waarbij ze af en toe ietsje erop ging staan, maar ik durfde haar met haar koorts niet buiten te laten.........arm dier, ze heeft wel erg veel pech. Nu maar hopen dat het antibioticum snel aanslaat!

Mijn advies: nooit aluminium draad voor de wei, al roepen ze allemaal om het hardst dat het hardstikke veilig is en er geen ongelukken mee kunnen gebeuren Lips are sealed Frusty . Ik weet nu beter Boos! Boos! Boos!


xxMerle

Berichten: 99
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:45

hallo!
jah k heb gezien hoe het met jara was Verdrietig echt zielig joh ik zag net dat ze weer was gaan staan( ze lag daarvoor te slapen in de stal zeg maar) en toen ging ik eventjes kijken met karro erbij wou ze zich omdraaien ging het nie eens Huilen toen was ik maar eventjes naar der toe gegaan Verdrietig echt zielig hele been dik enzo niet goed!


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:21

Ik hoop dat het weer snel goedkomt, en misschien verstandig om de draad te vervangen door iets anders.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:28

Sterkte!! wat ontzettend vervelend om er op zo'n manier ook achter te moeten komen!! Hoop dat ze er snel bovenop is.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 23:43

De draad is meteen de volgende dag vervangen.......je kent het spreekwoord! Frusty Frusty Frusty
Maar ik heb alles wat ik nog aan nieuwe klossen draad had staan teruggebracht.
Het enige wat ze konden zeggen was, dat ze nog nooit klachten hadden gehad........ Boos! Boos! Boos!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 00:41

jemig.. dood eng zeg. goed dat je de rest hebt teruggebracht,

groetjes jet

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 01:20

Wij hebben de hele wei ok in ijzerdraar maar hebben er wel een stel veiligheden in gemaakt.
Je kan de draden goed opspannen maar op elke 10 meter zit er een haak tussen dat losschiet zodra er een paard tegen de draad aanduwd.
Minimaal risico op beschadiging.

Héél spijtig voor je paardje, sterkte

a womans place is on an arabian

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 07:28

Shamal dat is nou net het linke aan alle metaaldraden. Al zijn ze jarenlang opgespannen geweest, op het moment dat het breekt, springt het terug in zijn oude rolvorm, en slaat dus om de kostbare benen van het paard heen.

10 meter is dan een heel end als dat om het been slaat en als ze dan gaan trekken is het kwaad al gauw geschiedt.

Dus het risico op schade is JUIST heel groot, door dat vormgeheugen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:03

Er is ijzerdraad te krijgen dat niet terug rolt als het knapt.
Ik dacht dat ik het bij Agradi (soort Divoza voor boeren Haha! ) in de catalogus heb zien staan.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:29

Dat is ook de reden waarom ik en naar een andere winkel ben gegaan en toch lint heb gekocht.
Op mijn vroige stal hadden ze glad draad (met stroom) en idd heel vaak sprong het kapot maar 2 keer niet, 1 paard heeft dus een lelijke beenwond en 1 was niet meer te redden.

Volgens de verkoper was het grote onzin etc het was het allerveiligste wat er was.
Echter Lodewijk heeft tijdelijk op een stal gestaan waar ze breed wit schriklint hadden.toen hij naar een ander paard sloeg met ene voorbeen sloeg hij in het lint trok naar achter en op die plek knapte het lint ook.
bovendien is het hardstikke wit zodat ze het echt wel zien ook een groot voordeel op gewoon draad (imo)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:21

Jee wat vreselijk zeg! Wij hebben dan ook wel gewoon draad om de wei heen, wat inderdaad knapt maar wel bij de plek waar er tegen geduwd word. Gelukkig nog nooit ongelukken gehad. Pff moet je niet aan denken. Hoop dat het paardje gauw opknapt!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:32

We hebben een plakenhek, maar erboven en onder nylondraad met een heel lage treksterkte. iS 1 keer een poot overheen gegaan en die heeft het stuk getrokken zonder schade. Tegen de struiken die op het talud groeien staat wit schriklint. Hier hebben we héél goede ervaringen mee; drie keer geknapt door een ingehaakte poot met rollen'en een keer omdat er een paar dwars doorheen kuierde. Geen enkel probleem.
Niets mis met schriklint dus; goed zichtbaar en knapt snel genoeg.

www.homocaballus.net

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 22:39

Ja dat gebruikten wij ook altijd. Prima ervaring, alleen omdat de stroomdraadjes in het lint nogal snel stuk gaan, heb je wel eens problemen met de geleiding!

Daarom hebben ze voor de paardenwei dit zogenaamd veilige aluminiumdraad bedacht, met een nog lagere trekkracht dat nylondraad.............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers