Relatie tussen Volbloed en KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kwa afstamming, wat is een KWPN?

Een met Gelders/Gronings bloed "verdegelijkte" Engels volbloed?
4 (26%)
Een met Engels volbloed "veredeld" Gelders/Gronings paard?
11 (73%)

Totaal aantal stemmen: 15


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Relatie tussen Volbloed en KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 21:38

Schijnbaar was de vraag niet interessant, ik had hem namelijk in een topic verstopt. Was wel benieuwd wat de meningen hier op fokkerij en afstamming zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:42

Nee Joost ik had het wel gelezen en vul je pol niet in omdat mijn optie geen van beiden er niet instaat. Misschien zou jouw stelling 20 jaar geleden opgaan. Maar intussen is het huidige KWPN paard door zoveel verschillende stamboeken gekruist, dat volbloed slechts een der velen is, een onderdeel van het geheel en niet de helft van.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:56

Ik probeer in gedachten een paar jaar terug te gaan(zeg maar voor de KI), maar vind het een hele moeilijke vraag...Bloos
Ik zou zeggen een met engels volbloed veredelde groninger/gelderse, maar sommige paarden voeren meer volbloed dan 'oud' bloed, dan zou het dus andersom zijn...

Maar gevoelsmatig ga ik voor de tweede optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:21

Afbeelding
Zie hier het onstaan van het KWPN.
De basis is dus het Gelders/Groninger bloed dat veredelt is met o.a volbloed.
Het Volbloed is nooit de basis van het KWPN geweest maar een aanvulling, zoals Sarabande al zegt één van de vele rassen die onder tussen gebruikt zijn.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 01:52

Tja waaruit bestaat Kwpn Niet???

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 08:03

Sarabande: je hebt natuurlijk gelijk. Overigens is een Engels volbloed ook alleen maar het gevolg van krijsing met Arabieren en Engelse Warmbloed paarden. Dat is dan honderden jaren veredeld met als doel de paardenracerij en dat werd dus de Engels volbloed fokkerij.

Maar toch: al die zogenaamde andere rassen (Holsteiners, Trakehners, Hannoveranen, Selle Francais etc.) gebruiken ook veel volbloed. Ik heb zo'n beetje de indruk dat de meeste warmbloed paarden (met name in de rijrichting) meer volbloed in hun stamboom hebben dan iets anders.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:30

Dat zei ik ook al joost, daarom twijfelde ik ook Knipoog
Er zijn heel wat paarden met meer dan 50% engels volbloed, maar ik denk dat het basisprincipe toch gelderse/groninger veredeld met engels volbloed is Maar de balans tussen die twee is wel heel erg doorgeslagen naar de volbloed-kant, ook door het gebruik van andere stamboeken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:35

Ik ga toch voor de eerste stelling omdat: we hadden van de gelderse en groningse paarden veel exemplaren rondlopen. Met de opzet van het KWPN stamboek zijn er naar verhouding veel minder engelse volbloeden gebruikt dan groningers of gelderse paarden. Natuurlijk zit er ook enigszins volbloed in de lg, maar dat neem ik nu even niet mee.