voor, nadelen en prijs stalling manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

voor, nadelen en prijs stalling manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 22:02

ik zit erover te denken om mijn pony in de wintermaanden (weet nog niet hoeveel maanden) op een manege te stallen zodat ik haar ook in de winter goed kan doorrijden. mijn vraagje is nu: hoe duur is stalling op de manege? ik wil me een beetje 'voorbereiden' op de prijzen van stalling zodat ik een beetje rekening kan houden met mijn geld (sparen Schijnheilig )

en wat vinden jullie de voor en nadelen van stalling op een manege?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:21

In 2000 heb ik een tijdje op een manege gestaan. Ik betaalde daar destijds 500 gulden voor een stal per maand. Daar zat in:
- Dagelijks een paar uurtjes weidegang
- Voeren en mesten
- Gebruik van de rijbak (binnen of buiten) wanneer deze vrij was
- Een vaste groepsles per week

Voordelen vond ik dat het altijd erg gezellig was op stal. En de kantine waar iets gegeten/gedronken kon worden was ook makkelijk.
Nadelen kan ik meer opnoemen:
- De bak was op normale tijden vrijwel altijd bezet. Van 's morgens 10 uur tot 's avonds 10 uur waren er lessen. Als je in de bak wilde rijden moest je dus of heel vroeg komen, of erg laat. Ik reed dus meestal buiten.
- De drukte op stal is soms vervelend. De poetsplaats is altijd bezet, waardoor ik vaak in de box moest opzadelen.
- De prijs. Ik vond het behoorlijk duur in verhouding met de pensionstal waar ik hierna naartoe ging. Daar betaalde ik maar 250 gulden en hier mocht Yorghos de hele dag op de wei. Er was alleen geen binnenbak, maar wel een goede buitenbak.
- De kantine is slecht voor je portemonee....

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:39

ik heb ff op de site van me manege gekeken. ik heb geen eigen paard maar ik kom er wel 4x per week.
een binnenbox kost:310 en een buitenbox kost: 320.
als ik het goed heb zit dit erbij:
in de zomer weidegang
voeren en mesten
gebruik van de rijbak (1 grote binnenbak 1 kleine binnenbak 2 grote rijbakken buiten 1 longeervolte buiten)
gebruik van de stapmolen.
voordelen: er zijn veel bakken dus je kan meestal wel rijden.
je kan het ruiterpad op.
er is een kantine.
het is gezellig op stal.
nadelen:
best wel duur ( vind ik dan ik ken ook een pensionstal waar het 200 euro kost).
in de zomer kan je beter rijden omdat ik de winter alle lessen in de binnebak worden gereden dus dan is de bak best wel vaak bezet.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:49

In het noorden is het vaak goedkoper. Bij ons (in de buurt van Emmen) is het 150 euro voor pony's, 195 voor paarden. Dat is met 2 binnenbakken, 2 buitenbakken (1 verlicht), ruime lichte binnenbox, spuitplaats, kantine, voer en afmesten, weidegang, en als je iemand van de manege een keer lief aankijkt willen ze ook nog wel even de dekens voor je verwisselen Haha! . Oh, en het is 500m van een enorm bos. Lachen Nadelen zijn dat je niet op ieder tijdstip in de grote binnenbak kunt rijden, er is vaak les na 18.00 uur. Maar soms mag je er wel bij in rijden. Verder kan ik eigenlijk niets bedenken. Het ligt er maar net aan waar je staat denk ik. Ik zou maar een beetje rond gaan kijken in de omgeving en gaan vergelijken.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:15

hmm, als ik jullie zo hoor is de bak binnen vaak bezet. dat is eigelijk de reden dat ik mijn pony een maand of wat in de winter op een manege wil hebben. het is de enige plek in de buurt waar een binnenbak is zodat ik met wat voor weer dan ook binnen kan rijden. maar als er tot tien uur 's avonds lessen zijn wordt dat moeilijk. ga er binnenkort ff langs om te informeren... ik weet nu iig een beetje wat te prijzen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:33

Verleden jaar stond ik ook op een manege gestald.
Ik betaalde fl 630,- voor de stalling dat was incl.
- 3 maal daags bix/haver
- 2 maal daags kuil
- 1 keer per week stallen mesten
Ik betaalde nog Fl 50,- extra voor de stapmolen.

Voordelen waren dat de verzorging er goed was. Op stal werden veel wedstrijden georganiseerd en je kunt gebruik maken van de rijhallen [1 grote en een kleine]. Prachtige locatie in het bos aan de Veluwe.

Nadelen: De rijhallen waren vaak bezet ivm manege lessen. Vrijrijden buiten kantoor tijden kon alleen tussen 18.00 en 20.00 uur en soms maar tot 19.30 uur. In de winter reden we soms wel met 12 man in de rijhal [30-50mtr] ook omdat er dan nog wel eens mensen van buiten kwamen die de bak huurden. Op een manege wordt enorm gekletst en dat komt vooral omdat het bier in de klantine rijkelijk vloeit.
In november vorige jaar ben ik naar een andere stal verhuisd, net voordat de winterdrukte begon *LOL*

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:02

Let ook op de reistijd die je dan kwijt bent van en naar de manege. Ook iets om rekening mee te houden (of iig in je achterhoofd te houden) dat je op een manege (vooral in de winter) eerder ziektes hebt zoals Droes en rhino. Als de manege dichtbij is kun je misschien afspreken dat je in de wintermaanden gebruik maakt van de (buiten)bak bv 1x in de week voor een vaste prijs per maand ?

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:07

bij ons kost het 148 euro voor een pony voor een paard is het 195 euro.
Dit is inclusief:
- gebruik van 2 rijhallen
- buitenbak
- longeerbak
- mesten
- voeren
- weidegang

Het grootste nadeel vind ik wel dat ik er elke keer heen moet fietsen, niet dat ik het er niet voor over heb, maar het neemt wel aardig wat tijd in beslag. Als je paard thuis staat kan je er even heen gedag zetten en weer weg, maar op pension gaat dat moeilijker.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:30

Pff wat is het bij jullie 'goedkoop' zeg! Hier in deze omgeving moet je er niet op rekenen dat je een pensionstal met zulke faciliteiten vind onder de 350/400 euro.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:37

voordelen?? zijn er niet op een manege
Nadelen?? teveel om op te noemen, oa poedersuiker die de hele dag je paard snoepjes voeren
Prijs?? veels te hoog

Mijn mening Knipoog No offence voor mensen die hun paard op een manege hebben staan...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:38

Steffi.. Die pensionstal hebben Pellie, Littleroosie en ik anders wel Verward Binnenbak, wasplaats, springwei, 265 dagen p/j weidegang als we willen, kantine, 2 zadelkamers, enz. En onder de 200 euro!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:25

bloemkooltje schreef:
hmm, als ik jullie zo hoor is de bak binnen vaak bezet. dat is eigelijk de reden dat ik mijn pony een maand of wat in de winter op een manege wil hebben. het is de enige plek in de buurt waar een binnenbak is zodat ik met wat voor weer dan ook binnen kan rijden. maar als er tot tien uur 's avonds lessen zijn wordt dat moeilijk. ga er binnenkort ff langs om te informeren... ik weet nu iig een beetje wat te prijzen zijn


Ik denk dat je beter kunt gaan kijken naar een pensionstal. Daar worden over het algemeen geen lessen gegeven aan mensen van buitenaf, waardoor de bak minder vaak bezet zal zijn.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:41

Anna-Jelly, ik zei toch al: In deze omgeving!
Joure (geloof ik? Bloos) ligt hier zegmaar niet echt in de buurt Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:06

Hier op de manege betaal je 100 euro per maand en voor de paarden toendertijd 400 gulden.
Voordelen vind ik (hierop de manege) 2 binnebakken en 1 buitenbak ter beschikking, je hoeft niet zelf te voeren en in de wei te zetten maar een heel groot nadeel is dat de paarden er 2 uur per dag in de wei mogen(in de buitenbak mag wel zoveel je wilt, die is bijna altijd vrij). en in de winter soms helemaal niet in verband met het gras.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:30

Ik zou mijn paard nooit meer op een manege zetten, te weinig waar voor je geld is punt 1, maar een gestressd paard als gevolg van z'n omgeving is ook niet alles...(oa. door herrie makende kinderen, die kan ik trouwens zelf ook wel afschieten Haha! ).

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:35

Steffi schreef:
Anna-Jelly, ik zei toch al: In deze omgeving!
Joure (geloof ik? Bloos) ligt hier zegmaar niet echt in de buurt Haha!


Bloos sorry niet gelezen Haha!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:44

Het is je vergeven Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:51

gewoon een pension stal zoeken die een goede buitenbak heeft.
daarna naar divoza voor een goede winterjas, thermobroek ,warme schoenen en een paard handschoenen.

En gewoon lekker buiten in de bak rijden, is gezond voor jou maar nog gezonder voor je paard anders staat hij de hele winter zo goed als binnen.

Als je dan ook nog kijkt of er s'winters beschikking is over een uitloop/padock is het helemaal mooi.

Ik heb ooit eens op een luxe pensionstal gestaan voor een maand of 7 en heb in die tijd misschien 10x gebruik gemaakt van de bak, ik was altijd buiten in het bos en de meeste verklaarde me voor gek Haha!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:32

Heb ook ff op de site van de manege waar ik rij gekeken:
Paard: €225 per maand
Pony: €180 per maand
Daar zit in:
Stal uitmesten
Voeren
Zomers naar de wei brengen s'ochtends
Gebruik maken van de 6 bakken (2 binnenbakken 1 evenementen bak 1 groot zand veld en 2 buitenbakken) en van de stapmolen.
Meegaan met buitenritten die er georganiseert worden.
enz enz

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:05

Ik heb mijn pony ook een poos (best lang) op een manege gestald gehad. Dat kosste:

F.450,= (pony)
F.500,= (paard)

Daar zat bij in:

-In de wei als die vrij was
-2 buitenmaneges
-1 longeerring
-voer 's morgens,'s middags, 's avonds
-uitmesten 1x id week, om de dag zaagsel erbij
-gebruik stapmolen/wasplaats

VOORDELEN:

-Wordt gevoerd,uitgemest
-buitenbak altijd vrij, want één bak was vaak bezet voor de manegelessen, maar er waren er 2, één daarvan was vilt, dus heel handig.
-Gezelligheid
-Stapmolen vind ik persoonlijk ontzettend handig

NADELEN:
-Manegekinderen die je af en toe in de weg lopen (maar geen groot nadeel)
-De binnenmanege was op ongeveer 200 meter van de manege. Daar mocht je alleen rijden als je lid was van die ponyclub, nu ben ik dat wel maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen vervelend is (extra kosten)...... Zeker in de winter was het lastig, want dan was het glad en moest je wel naar de binnenbak toe, heb ik dus wel eens gehad dat mijn pony een blessure had, dat ik met de trailer helemaal naar de binnenbak moest. Zonde...
-Best duur.. vergeleken met de stal waar ik nu sta

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 08:38

Linda250 schreef:

Ik denk dat je beter kunt gaan kijken naar een pensionstal. Daar worden over het algemeen geen lessen gegeven aan mensen van buitenaf, waardoor de bak minder vaak bezet zal zijn.

eigelijk zoek ik een stal waar ze ook een binnenbak hebben. dan kan ik, weer of geen weer, gewoon buitenrijden. de buitenbakken hier in de buurt zijn allemaal niet goed rijdbaar als het gevroren heeft en mijn pony is niet te houden als er een hoop wind staat. dan geeft een binnenbak uitkomst. maar als ik er goed over nadenk en jullie nadelen lees is een manege ook niet alles..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:15

Een manege is vreselijk. Als je het doet, doe het dan goed en zoek een pensionstal met goede faciliteiten, zonder manegepaarden/pony's. Die zijn er ook wel met een binnenbak.
Al die drukte op stal, koters die aan je paard zitten, spullen die 'verdwijnen' en je betaalt vaak wel grof voor de faciliteiten, maar als een binnenbak alleen op de meest onmogelijke tijdstippen vrij is voor gebruik door pensionklanten, dan heb je er nog niks aan, kun je net zo goed alleen een buitenbak hebben die wel altijd beschikbaar is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:46

is er in de buurt geen rijvereniging met een binnenbak??

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:26

Van drukte heb ik eigenlijk helemaal geen last, en er is nog nooit wat gestolen bij mij, het ligt er maar net aan waar je staat denk ik. Het is een hele rustige manege, en de binnenbak is vaak vrij. Iedere manege is anders. Ik kan haar ook wel in een prive stal zetten die nog 10 euro goedkoper is (met kleinere binnenbak van 20x40), maar daar zijn de boxen lang niet zo schoon en de stallen lang niet zo licht. Ze heeft het hier gewoon veel beter.

Als je niet wil hebben dat die kinderen aan je paard gaan zitten moet je er maar gewoon een bordje bij zetten dat-ie bijt Haha! Die van mij wil ook nog wel eens naar kindervingertjes happen, dat helpt wel Haha!

(spelfoutje verbeterd)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:55

Het grootste nadeel van op een manege staan vind ik ga je afhankelijk bent om te kunnen rijden ivm de manege lessen en als de bak dan vrij is gaan er altijd veel te gelijk rijden.
De voordelen die ik er niet zo.