enten veulen/jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

enten veulen/jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 12:54

Als een veulen netjes de basisenting heeft gehad moet hij dan 1 jaar later weer een enting of al na een half jaar.
Ik ent mijn paard altijd 1x per jaar (influenza en tetanus). Er werd wel gezegd dat dit naar 1x per half jaar moest maar dat is nog steeds niet verplicht en doe ik dus ook niet. Maar hoe zit dat nu met mijn jaarling?

Ik vind zelf dat hij na een jaar weer kan maar de mensen waarbij hij nu staat vinden dat hij nu die enting hebben moet (dus met een half jaar). Wat raden jullie aan?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:40

Als je niet naar wedstrijden gaat hoeft het niet. Als je paard een verwonding oploopt diend de DA toch nog een tetanosspuit toe, en influenza is een overdraagbare ziekte, dus als je paardjes maar weinig in contact komen met andere is er maar weinig om je zorgen over te maken. Ik doe ook één keer t'jaars (en heb nu ook twee jaarlingen staan), mijn merrie heeft tussendoor een dosis tetanosdinges gekregen na een verwonding na een domme aktie van haar.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 16:43

Tja, met een jaarling naar wedstrijden lukt nog niet echt denk ik Haha!

Ik laat hem dan toch gewoon 1x per jaar enten. Misschien dan maar een inloop van 1 of 2 maanden. Ik heb mijn DA even gebeld en hij zei ook dat elk half jaar niet verplicht is. Hij zei wel dat de enting de laatste 2 maand niet echt goed meer werkt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:15

Kies dus de goede periode van het jaar om te enten, want niet het hele jaar door is het risico even hoog!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:17

Je moet wel elk jaar enten. Anders hebje een kans dat je paard zieke wordt en het krijgt. Gewoon netjes elk jaar enten anders heeft de basisenting totaal geen nut.
Gewoon 1x per jaar is goed genoeg als je er nergens mee naar toe gaat.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:31

Als je paard op een stalling staat en die mensen willen graag dat je elk 1/2 jaar ent dan zou ik dat doen, al was het alleen maar uit respect voor die mensen Knipoog (je schrijft niet of er veel "wisselende contacten" zijn op die stal) Ik ent al jaren 2x, maar tegenwoordig adviseren de DA's dit ook. het komt doordat steeds meer mensen hun paarden juist NIET inenten, zo krijgt het influenza virus meer kans om zich te ontwikkelen en tegenwoordig ook geente paarden te besmetten. Een basis enting moet sowieso herhaald worden na 6 wkn, anders heeft het geen nut *LOL*

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 14:38

Hij is al geent dus netjes een half jaar later. Hij staat niet bij mij zelf dus doe ik maar wat hun willen . Tenslotte verzorgen hun hem ook.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:13

pienV schreef:
Als een veulen netjes de basisenting heeft gehad moet hij dan 1 jaar later weer een enting of al na een half jaar.
Ik ent mijn paard altijd 1x per jaar (influenza en tetanus). Er werd wel gezegd dat dit naar 1x per half jaar moest maar dat is nog steeds niet verplicht en doe ik dus ook niet. Maar hoe zit dat nu met mijn jaarling?

Ik vind zelf dat hij na een jaar weer kan maar de mensen waarbij hij nu staat vinden dat hij nu die enting hebben moet (dus met een half jaar). Wat raden jullie aan?


Ie keer enten: 2x met 4à6 weken tussentijd, dan 6 maanden later nog eens (=basisvaccinatie), dan kan je beginnen elk jaar.
De meeste paarden met tetanos komen binnen zonder zichtbare verwondingen (vaak heel klein), dus enten kan je best doen. Grote wonden geven zelden aanleiding tot tetanos omdat de kiem geen zuurstof verdraagt. Een klein steekwondje dat onmiddelijk weer sluit is ideaal voor de kiem.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:47

Mijn veulen is 2x geent met 4 tot 6 weken ertussen. Nu heeft hij toch al de enting gehad (dus met een half jaar). Dus als ik het goed begrijp is hij nu goed beschermd en is de volgende enting pas nodig over ongeveer 10 maand

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:51

Ja, vanaf nu kan je eigenlijk met 1x per jaar volstaan.
De eerste 3 entingen horen eigenlijk bij de basisvaccinatie.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:56

Niet 'hun'verzorgen hem, maar 'zij'!!!!! Haha!

Het ligt er maar net aan wat de regels zijn op het adres waar je paard heen gaat.

Bij mij op stal is verplicht 1 keer per jaar influenza/tetanus (na de gewone basisentingen) en 2 keer per jaar rhinopneunomie enten. Het laatste uit respect voor de paar fokmerries die er bij staan ook. (Het heeft alleen zin om tegen rhino te enten als de hele stal meedoet!)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:14

Bij ons worden de veulens ook al tegen rhinopneumonie geënt owv de fokmerries maar dat hangt af van hoe je het zelf ziet inderdaad.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 10:44

Citaat:
Niet 'hun'verzorgen hem, maar 'zij'!!!!!


oeps Bloos Bloos