Bijtgedrag van jong hengstje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Bijtgedrag van jong hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 15:57

Salvator begint nu echt streken te krijgen, hij is nu 11 maanden oud en zeker niet meer dat onzekere veulentje van een paar maanden geleden.
En ja, zoals zoveel jonge hengstjes begint hij nu ook te happen en te steigeren. Dat steigeren had ik gelukkig snel weer onder controle, meteen een flinke ruk aan het halster en meneertje had vrij snel door dat ik daar niet van gedient was als hij aan het halster moet meelopen.
Maar het happen is toch lastiger. Hij probeert het vooral als ik hij aan het halster mee moet lopen; dat speelse bijten (het ziet er in elk geval niet gemeen uit) naar mijn handen, mouwen, kont Bloos en halstertouw.
Als ik het zie aankomen of het net gebeurd, geef ik hem meteen een klap op z'n neus met het halstertouw, maar tot nu toe schrikt hij daar wel heel erg van, maar probeert hij het toch steeds opnieuw.

Ik ben een beetje bang dat ik hem straks kopschuw heb als ik hem te vaak op z'n neus mep, maar aan de andere kant wil ik straks natuurlijk ook niet een vervelende, bijtende pony hebben.
Heeft iemand tips hoe ik hem het beste aan kan pakken ? Verward

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:07

Consequent zijn en blijven en toch iedere keer straffen als hij bijt. Je kunt eventueel ook knijpen en dan draaien op de hals bijvoorbeeld ipv op de neus slaan.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:32

Mijn 2 fjorden deden het ook,ik heb ze toen 1 keer een flinke lel op hun neus gegeven,dat is beter dan iedere keer een klein tikje,en nu doen ze het niet meer,de ene is een ruin en de andere is een hengst.

Paardentaxi Zeeland

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:41

Mijn hengst gaat nu ook door die fase, maar het is al stukken beter nu. Als je ALTIJD straft als hij het doet krijgt hij eerst of laatst wel door. Vervelende is dat je mensen moet waarschuwen dat hij bijt en ze dan ook direct zo'n vervelend beeld van hensten hebben terwijl het om een fase gaat. Wat ook opvalt is dat hij het bij mijn man niet doet, bij mij minder (ik straf hem) en bij mijn dochter nog volop (in 'r hoofd bijten of haar schouders - krijgt hij ook een loeier op z'n kop hoor!!!!!!)!

Oh, en als het even kan, sla niet met je hand, maar geef 'm een dreun van je elleboog of niet op z'n hoofd. Sommige hengsten zijn zo hardnekking dat het een tijd kan duren eer ze het aannemen dat het niet kan, maar ondertussen worden ze wel kopschuw als je constant met je hand slaat. Het is dezelfde hand die straks de halster aan en uit moet doen of hem belonen ...

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:43

Hmmm, dit komt me bekend voor Haha!
Mijn verzorgshetje beet ook (doet hij nu nog steeds maar minder). Hij is 2 weken geleden gecastreerd en staat nu op de wei. Toen werd het al minder met bijten.
Je moet zeker consequent zijn!!! Als je dat niet bent zullen die hengstestreken in een gewoonte overgaan.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 22:36

In het blad Hemel op Paarden van deze maand staat een stuk over bijten en wat je er tegen kunt doen, ook over veulens en jonge paarden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 22:49

Ik geef je één tip: draai nooit met je gezicht weg van een hengst. Hou hem altijd, maar dan ook altijd in de gate met je ogen. Ook als je ermee loopt, blijf naar hem kijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:16

Tinkie schreef:
In het blad Hemel op Paarden van deze maand staat een stuk over bijten en wat je er tegen kunt doen, ook over veulens en jonge paarden.


Iemand die deze tekst kan inscannen of overtypen??

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 21:01

Ja, die tekst zou ik ook wel graag willen lezen.

Bedankt zover voor de tips, ik sla hem inderdaad meestal niet met de hand maar met het halstertouw over de neus en ik probeer hem inderdaad continu in de gaten te houden als hij aan het halster mee moet lopen (is soms wel lastig, want hij loopt schuin achter me).
Vandaag ging het trouwens heel goed, dus misschien begint hij het toch een beetje te begrijpen.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:53

Ik heb geen scanner dus dat lukt niet, en overtypen is me te veel werk.
Misschien toch maar het nummer kopen ? Het ligt nog in de winkel (Bruna, AH) en op de site www.hoppa.to staan wel verkoopadressen geloof ik.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:54

Het zijn trouwens wel handige tips dus wel de moeite waard om te kopen als je er echt problemen mee hebt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:59

In België is deze niet te krijgen (toch in mijn regio niet). ***KIJKT HEEL ERG LIEF*** pretty please???? Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Nanya

Berichten: 181
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:47

Heeeeeel consequent zijn!!!! En proberen wat hij fout doet te bestraffen met een tik en een duidelijk en kort 'Nee!!!' Wat hij juist goed doet belonen. Veel succes!!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:12

Mijn arabieren-kruising veulen van een par jaar terug beet ook ontzettend. Ik beet altijd terug. Ik weet dat dit raar klinkt, maar een een soortgenoot zou hem ook bijten (zeker niet met een touw slaan Tong uitsteken ). Dus, hard in de punt van het oor bijten, of draaiend knijpen in de hals. Zijn ze er zo vanaf!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:05

Ja, bij een kleiner ponie'ke zie ik die aktie nog ... maar bij een groot rijpaardveulen, of bij een jaarling van een tinker in mijn geval kom je echt niet zomaar bij dat oor hoor!!! Ik nodig je anders bij deze van harte uit om een demonstratie te geven ... Haha! Haha! Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:28

Bij ons bijten ze maar een keer in hun leven, als jaarling.
Meteen als ze bijten slaan we ze op hun smoel. Daar schrikken ze wel even van, maar ze doen het dan ook nooit meer!
Als ze weer tot rust zijn gekomen, lopen we rustig de box in om ze overal te aaien, ook over het hoofd.
Ik weet niet of deze aanpak bij elk ras zal werken. Welshes zijn namelijk nieuwsgierig genoeg om weer bij je te komen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 07:35

Citaat:
ze doen het dan ook nooit meer!


Dat moet dan wel een hele harde knal zijn, ik ben toch echt niet zachtzinnig met Salvator en hij krijgt af en toe een flinke mep over zijn neus, maar dat geknabbel en gefriemel is echt niet ineens over.
Hij weet nu wel dat hij niet in mijn handen mag happen, maar het halstertouw en bijv. een jas is nog steeds geliefd.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 07:44

Weet je wat je moet doen, het beestje in de opfok doen. Daar leren ze dit soort dingen af......jaarling hengsten horen niet in mensen handen.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:20

ik heb ook een jaarling hengstje Extreme duivel devil genaamd
en hij staat ook niet in de opfok en is elke dag in handen, maar is echt superlief...!!! Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig
hij heeft 1x geprobeerd om te bijten toen heb ik hem heel hard in zijn bovenlip geknepen en zijn velletje een halve slag omgedraaid en sindsdien heeft het nooit meer gedaan!!!

ik kan je vertellen dat dit echt goed werkt, ik heb namelijk nog en hengst van 6 jaar oud en die bijt ook absoluut niet!!!!

als je ze 1 of 2 keer goed hard aanpakt doen ze het nooit meer, maar nooit gaan slaan want dan kunnen ze heel erg kopschuw worden of ze gaan juist alleen maar vaker bijten omdat ze het ook als een spelletje kunnen zien!!!

ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:28

Siggy schreef:
Citaat:
ze doen het dan ook nooit meer!


Dat moet dan wel een hele harde knal zijn, ik ben toch echt niet zachtzinnig met Salvator en hij krijgt af en toe een flinke mep over zijn neus, maar dat geknabbel en gefriemel is echt niet ineens over.
Hij weet nu wel dat hij niet in mijn handen mag happen, maar het halstertouw en bijv. een jas is nog steeds geliefd.


Ga ik volledig mee mee!!!!! Mijn hengst krijgt een knoert van een mep als hij bijt, en deze morgen beet hij weer en telkens ik een mep gaf beet of probeerde hij terug te bijten ... een tinkerhengst.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:49

Westernfreak schreef:
Bij ons bijten ze maar een keer in hun leven, als jaarling.
Meteen als ze bijten slaan we ze op hun smoel. Daar schrikken ze wel even van, maar ze doen het dan ook nooit meer!
Als ze weer tot rust zijn gekomen, lopen we rustig de box in om ze overal te aaien, ook over het hoofd.
Ik weet niet of deze aanpak bij elk ras zal werken. Welshes zijn namelijk nieuwsgierig genoeg om weer bij je te komen.


hahahahahahahahaa dit is iemand die mij aanspreekt!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:30

Siggy schreef:
Citaat:
ze doen het dan ook nooit meer!


Dat moet dan wel een hele harde knal zijn, ik ben toch echt niet zachtzinnig met Salvator en hij krijgt af en toe een flinke mep over zijn neus, maar dat geknabbel en gefriemel is echt niet ineens over.
Hij weet nu wel dat hij niet in mijn handen mag happen, maar het halstertouw en bijv. een jas is nog steeds geliefd.


Tja, dat bedoel ik dus....het zal niet altijd bij elk paard werken. Bij onze welshes werkt het wel. Ik kan me voorstellen dat het bij een tinker niet werkt.....zelf zou ik het ook niet snel doen bij mijn draver (gelukkig bijt die nooit).
Maak je tijdens het straffen ook gebruik van je stem? Bij de meeste paarden is dat namelijk al genoeg.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:34

Het is voornamelijk een dominantie probleem. Ze hebben er moeite mee, jou als leider te zien. Als je maar consequent bent en ze blijft straffen als ze het doen, dan moet het over gaan na verloop van tijd.
Ik heb nog nooit meegemaakt, dat het na één flinke dreun over is, dan moet je hun tanden uit hun mond slaan denk ik. Knipoog

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:24

Slaan helpt ook niet, daar krijg je kopschuwe paarden of ze gaan het zien als een leuk spelletje, zeker jonge hengsten. Toch maar dat artikel lezen zou ik zeggen.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:59

Wijlen Lester van Marianne Scherps beet ook graag als jaarling. Alles hebben we geprobeerd, niks hielp echt. totdat we op weekend waren in de Druinese Duinen met hem. Marianne deed het draad van het weiland dicht en Lester wilde Marianne in haar arm bijten. Helaas nam hij bij die actie het schrikdraad mee in zijn mond waar heeeel veel schrik op stond. Hij vloog een paar meter achteruit, trok alle vormen van gekke bekken en begreep maar niet hoe Marianne dat gedaan had *LOL* *LOL* Bijten was wel over }>

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, GrapeshotBot, Kempi001, marinst, NRJ, Schuur_ en 22 bezoekers