wat doe je bij hangende paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

wat doe je bij hangende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 22:51

Wat doe je bij een paard dat gaat hangen als hij vast staat? Veiligheidsknoop helpt niet, want hij hangt 1 seconde en het klipje is al geknapt.... Zo snel kan ik niet aan het koortje trekken...

We hebben ook verschillende klipjes geprobeerd. Van die veiligheidsknipjes ook... Die breken ook gewoon af binnen no time...

Nu zetten we heb dus niet meer vast. Gewoon los het touwtje om de stang gooien. Of in de wasplaats aan 2 kanten losse touwtjes door de lussen halen...

Probleem is daarbij dat het paard af en toe rustig wegwaggeld met het touwtje achter zich aan Haha!

Verder nog manieren om het alsnog te leren of gewoon toch los laten...

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:57

Is hij echt bang of loopt-ie gewoon te klieren?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:14

Zet hem aan een touw met elastiek vast!!! Daar zijn speciale looptouwen voor, te koop bij Horse Lover. Anders maak je een binnenband van een fiets vast aan hetgene waar je hem normaal vast zet, daar bevestig je dan je looptouw aan, het geeft mee, en de meeste paarden leren daar het hangen van af.
Het werkt echt.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:15

van die rubberen trailerlijnen werken heel goed.
met een goede ketting vastmaken aan een ring in de muur,karabijnhaak eraan en vastbinden maar.
zorg dat je een goed stevig halster hebt.
het liefst gewoon aan 2 kanten vastzetten.
zorg dat je erachter staat met een zweep, bezem of wat dan ook.
zogauw ie gaat hangen, laat hem even doen, die rubbers krijgt ie niet los.
als ie blijft hangen, een tik met de zweep op z'n kont of een keer de bezemharen in z'n kont prikken zodat ie weer naar voren springt.
zogauw ie weer gewoon staat, belonen met je stem.
verder niet gaan roepen dat ie braaf is op het moment dat ie gaat hangen.
hij is niet braaf als ie hangt, alleen op het moment dat ie stilstaat is ie braaf en dat mag ie wel weten.
geen snelle bewegingen maken bij z'n hoofd, en zorg dat je altijd achter hem kunt komen op het moment dat ie wil gaan hangen.
probeer hem op dat moment voor te zijn en leg bv je hand even op zijn kont om hem weer naar voren te "helpen" Haha!
over het algemeen leren ze dit wel snel hoor!!

mijn 1e paard deed dit ook vaak.
nieuw halster of touw en binnen 2 seconden had ie het alweer gemold Boos!
dan ga je dus gauw iets bedenken zodat ie wel gewoon blijft staan Haha!
gewoon vastknopen, erachter gaan staan met een bezem of zweep en uitlokken maar.
klinkt heel gemeen, maar zo heeft ie het wel geleerd.
hij staat nu gewoon stil, vastgeknoopt aan beide kanten.
je kunt gewoon lekker binnen gaan zitten en hem ff alleen laten zonder je druk te hoeven maken wat ie nu weer gemold heeft Knipoog

veel succes ermee!!
toedeledoki
gillian

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:30

sjaak is ook zo'n gezellige hanger. Ik heb met hem van alles geprobeerd. En het enige wat geholpen heeft is er geen strijd van maken en hem gewoon los op het terrein zetten. Van sjaak weet ik dat hij niet wegloopt. alleen als ik ga mesten zet ik hem in de wei of in de bak. Maar met peotsen, zadelen, afspuiten, vlechten, manentrekken etc. staat hij altijd los.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:34

sjakie schreef:
sjaak is ook zo'n gezellige hanger. Ik heb met hem van alles geprobeerd. En het enige wat geholpen heeft is er geen strijd van maken en hem gewoon los op het terrein zetten. Van sjaak weet ik dat hij niet wegloopt. alleen als ik ga mesten zet ik hem in de wei of in de bak. Maar met peotsen, zadelen, afspuiten, vlechten, manentrekken etc. staat hij altijd los.


Heb je ook elastiek geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:37

Van die oranje touwen kopen bij de welkoop.
Daar karabijn haken aan
en een extra stevig halster

Laat maar hangen die hap, houd vanzelf wel een keer op Lachen
Maar als hij elke keer losgaat weet hij dat het truukje zo werkt.
Dus spullen kopen die niet kunnen knappen.

En als je er veilig achter kunt staan, is een keer prikken met een harde bezem ook wel een goed iets om ze ff te laten schrikken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:43

Mijn paard heeft ook een tijdje zo'n tic gehad.
Hij was absoluut niet bang ofzo, vond het gewoon wel fijn om los te staan.
Er kwam geen paniek bij kijken, het was gewoon een kwestie van gewicht in de strijd gooien en wachten tot er iets breekt, en meneer was weer tevreden.
Ik heb toen een rubberen autoband tussen de muur en het halstertouw gedaan, dan lukt het echt niet meer om het touw of het halster kapot te trekken.
Dat had ie op een gegeven moment in de gaten en toen was het gedaan met het trucje.

Toch wilde ik graag dat ik hem gewoon ergens neer kon zetten zonder rubberen band, van mijn kant een soort principe-kwestie.
Na een tijdje had hij in de gaten dat de rubberen band er niet meer tussen zat en hij verviel weer in z'n oude gewoonte.
Omdat ik er zeker van was dat het geen angst betrof maar gewoon een vervelende gewoonte, heb ik hem een keer tijdens het hangen een flinke opdoffer met de longeerzweep verkocht (oh jee, nu krijg ik natuurlijk half bokt over me heen Knipoog ).
Dat is voldoende geweest om het nooit meer te doen
Sinds 3 jaar staat meneer weer keurig zonder rubberen band aan de muur.

Kortom: een rubberen band wil prima helpen Knipoog Haha!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:54

Anti hang halster!
Wanneer het paard gaat hangen stelt het zichzelf in werking, en zodra hij stopt is weer een gewoon halster...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 07:17

Ik ga met de rest hier boven mee, maar echt als een paard gaat hangen: geef hem eens een flinke klap op de kont of desnoods een schop als het uit de hand dreigt te lopen. Zodat hij weer op zijn plek komt te staan. Niets is zo gevaarlijk als een paard dat hangt, en als gevolg daarvan zijn wervels beschadigd of dat botje achter zijn oor. Scheve mond

Misschien ook belangrijk: Hoe oud is het paard? Is het een jong paard dat het gewoon niet kent, dan zou ik het touw door de ring/balk halen en een 2de persoon het uiteinde vast laten houden. En dan langzaam aan het aanwennen dat hij vast staat. Lachen

Sommige paarden hebben gewoon echte angst daarvoor, of hebben het nooit geleerd. En er zijn paarden die altijd zullen gaan hangen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 09:54

gillian schreef:
van die rubberen trailerlijnen werken heel goed.


Inderdaad, die hebben wij ook. Absolute tip!
Die kunnen echt niet breken en ze veren als het ware terug, dus je paard houdt er vanzelf een keer mee op.
Als ze bij ons 1 keer hingen, deden ze daarna niet weer.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:17

jeddah"]
[quote="sjakie schreef:
sjaak is ook zo'n gezellige hanger. Ik heb met hem van alles geprobeerd. En het enige wat geholpen heeft is er geen strijd van maken en hem gewoon los op het terrein zetten. Van sjaak weet ik dat hij niet wegloopt. alleen als ik ga mesten zet ik hem in de wei of in de bak. Maar met peotsen, zadelen, afspuiten, vlechten, manentrekken etc. staat hij altijd los.


Heb je ook elastiek geprobeerd?
[/quote]

nee, maar ik heb er geen problemen mee dat hij los staat. Hij blijft prima staan en ik heb onderhand geen trek meer om een hele strijd van het vast staan te maken als het los prima gaat,

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:31

Een trukje wat ik op IPC Oenkerk heb geleerd: Neem een lang touw, sla het onder de staart door en dan vastknopen aan de ring/stang waar het paard ook aan staat. Aan allebei de kanten v.h paard dus een "uiteinde" touw.
Gaattie hangen, trekt ie zichzelf onder de staart. Staat ie normaal, niks aan de hand.

Ik ben zelf niet echt fan van dit soort methodes, maar het zou kunnen werken... Wat ik zelf doe is hem gewoon een schop verkopen... Haha! Dan ist bij mijn Tink zo over...

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:30

mijn 1e paard deed dit ook vaak.
nieuw halster of touw en binnen 2 seconden had ie het alweer gemold
dan ga je dus gauw iets bedenken zodat ie wel gewoon blijft staan
gewoon vastknopen, erachter gaan staan met een bezem of zweep en uitlokken maar.
klinkt heel gemeen, maar zo heeft ie het wel geleerd

Helpt inderdaad!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:38

Mijn jaarling zou ook durven hangen tot het halsterringetje breekt, vooral als ze alleen moet blijven staan. Ik geef haar nu een mep onder de kont met de harde borstel Haha!. Ze begint het nu door te krijgen dat ik het niet duld!

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:53

Als dit paard het doet om een beetje te klieren en uit te proberen zou ik er niet allerlei antihanghalsters en touwen tegenaan gooien, want daar los je natuurlijk niks mee op, maar gewoon een keer als hij/zij het weer doet even kennis laten maken met de bezem Extreme duivel dan kan het wel eens zijn dat ie het daarna niet meer doet.
en als een paard eenmaal hangt heeft het echt geen zin om de veiligheidsknoop los te trekken want de knoop is dan dan al zo strak dat je die met 1 ruk aan het uiteinde écht niet los krijgt hoor Lachen

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:13

Sannuh schreef:
Als dit paard het doet om een beetje te klieren en uit te proberen zou ik er niet allerlei antihanghalsters en touwen tegenaan gooien, want daar los je natuurlijk niks mee op, maar gewoon een keer als hij/zij het weer doet even kennis laten maken met de bezem Extreme duivel dan kan het wel eens zijn dat ie het daarna niet meer doet.

Zo´n antihang halster is ook niet echt een fijn gevoel voor het paard hoor... Na 2, 3 keer proberen weten ze ook wel dat ze het maar beter niet meer kunnen doen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:13

een rubber Rope (tekoop voor ongeveer € 9 bij de ruitersportzaak) plus een karabijnhaak te koop bij agriland voor ongeveer € 1. Door de rek die in het rubber zit stoppen ze met hangen. heeft goed bij mijn vierjarige kwpner geholpen. En het scheelt heel wat halsters

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:27

Of met een longeerlijn. Wij zetten ze zogenaamd vast aan een paal in de binnenbak, je slaat het touw even om de paal en gaat zelf achter de paal staan. Je kunt het dan eventueel laten vieren, maar toch druk erop houden. Op een gegeven moment zal hij wel een stap naar voren doen, omdat naar achter niet helpt. Dan is het waarschijnlijk afgelopen. Ze weten dat een stap naar voren dan de druk wegneemt. Je kunt het proces natuurlijk ook versnellen door ze een mep te geven, waardoor ze zelf al naar voren springen Lachen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:05

Als je paard niet bang is, vind ik het gewoon rottigheid. Wij doen dan een strotouwtje heel strak achter zijn halster langs en die maken we vast aan de bovenste ringen van het halster. Strakker dan het halster dus. Als het paard gaat hangen, voelt 'ie ineens iets heel duns achter zijn oren en dat doet zeer. Hij denkt nu natuurlijk dat hij zichzelf zeer doet. Meestal schieten ze dan snel weer naar voren. Alleen als jouw paard al meerdere keren heeft losgelopen door te hangen, zal het wel even duren voor hij het heeft afgeleerd. Wij hebben een paard die altijd gaat hangen als hij het touwtje niet achter zijn oren heeft. Trouwens als het paard braaf staat, mag het touwtje natuurlijk niet werken. Het gaat pas werken bij druk op het halster

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:07

junta doet het ook... maar dan uit paniek dat ze vast staat... ze al eens een keertje achterover geklapt omdat d'r achterbenen uitgleden... nu ben ik als de dood. om haar vast te zetten.. dus nu staat ze altijd los. en dat werkt perfect vind ik omdat ik weet dat ze het niet expres doet..

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:31

Ik doe die paarden meestal een shire halster om (die breken dus niet...) en dab zet ik ze aan 2 kanten vast met een ketting. Tussen 2 bomen hier. De meeste paarden genieten ervan. Maar die hangers kunnen dus doen wat ze willen, niks helpt. Op het zand kunnen ze zich niet verwonden, het halster breekt niet en de kettingen ook niet. Na 10 minuten laten staan is het over Haha! Als ze niet loskomen is de lol er snel vanaf...

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:56

ik heb eigenlijk het zelfde probleem als sharir, ook uit paniek dat ze zeg maar niet verder meer kan. ook zet ik matti nu niet meer vast..heel af en toe en als ze dreigt te gaan hangen wordt ik gewoon boos...

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 15:50

een paard moet kunnen vaststaan, dus een heel sterk halster en ditto touw (desnoods 2) en niet te lang vast zetten aan iets wat absoluut niet meegeeft en zo een paar uur vastzetten als het nodig is, laat het iemand anders doen en ga zelf weg, anders vind je het zielig, wel door iemand met verstand van paarden natuurlijk, maar nooit maar loszetten omdat ze gaat hangen