Welke hengst voor mijn Jazz x Belisar ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Welke hengst voor mijn Jazz x Belisar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 10:45

Ik wil misschien mijn Jazz merrie laten dekken.
Ben er nog niet zeker over,maar anders misschien volgend jaar.
Ik heb zelf niet zoveel veel verstand van fokken eigenlijk.
Ik wil een goed sportpaard fokken voor eigen gebruik.
Mijn Jazz komt uit een keurmerrie van Belisar , daarachter zit Mirage.
Ze is correct gebouwd en beweegt goed.
In de omgang is ze heel braaf, iets rillerig misschien.
Ze word in Juni 3 en is nu ongeveer 1.64

Wat willen jullie nog meer weten?
Op zich ben ik wel gek van een aantal hengsten maar weet dus niet of het zou passen.
Een jonge hengst zou ik best willen proberen.

Wie helpt mij een eindje op weg?
(Ik plaats vanavond ff foto's want de site ligt eruit)

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 14:02

Citaat:
Op zich ben ik wel gek van een aantal hengsten maar weet dus niet of het zou passen.


Welke hengsten had je zelf in gedachten ?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:46

neem iig een hengst met een makkelijk karakter want jazz X belisar dat is twee keer bloed aan de muur.
jonge hengsten zijn iig aan te raden , wij hebben er nu een van sir sinclair ( v lord sinclair)
en dat is echt een supermooi veulen !!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:54

crossmonster schreef:
jonge hengsten zijn iig aan te raden


Waarom????

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 18:26

Bloed aan de muur??? Je moet er mee om kunnen gaan, dat is het verschil.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:52

Laten we die discussie nou niet in dit topic gaan houden svp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:48

Zullen we weer back on topic gaan, en de vraag beantwoorden van welke hengst ze meot gebruiken?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 22:20

_Rick schreef:
Citaat:
Op zich ben ik wel gek van een aantal hengsten maar weet dus niet of het zou passen.


Welke hengsten had je zelf in gedachten ?


Dat hou ik nog even voor me.... Ben benieuwd wat jullie zullen zeggen.

En als jullie willen discussieren wat voor een K*Tbloed het wel niet is, open dan maar een nieuw topic.
De vraag of ik levensmoe ben word me al dagelijks gesteld.....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:22

In de woorden van crossmonster ligt natuurlijk wel een wijze raad, kijk in ieder geval naar een hengst met een handelbaar karakter.
Wat wil ze verder vebeteren of aanvullen???

Sorry ik was net bezig toen het eigen bericht geplaatst werd. Indien geen eigen voorkeur gegeven wordt is het moeilijk om een richting te adviseren.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 22:28

sarabande schreef:
In de woorden van crossmonster ligt natuurlijk wel een wijze raad, kijk in ieder geval naar een hengst met een handelbaar karakter.
Wat wil ze verder vebeteren of aanvullen???


Tuurlijk kijk ik naar een wat bravere hengst, sin sinclair komt dus ook niet in aanmerking Haha!
Bovendien vind ik die niets aan.....

Mmmm wat wil ik verbeteren...

Veulen zou iets meer maat mogen hebben, iets langer voorbeen erin, en de hals mag iets minder uit de borst komen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:36

Hoi, Tja dat is best wel moeilijk voor zo'n paard een passende hengst te zoeken. Aangezien er veel bloed in zit zou ik voor een hengst/bloedlijn kiezen waar fijne werkwillige paarden uitkomen.
Ik zelf zat te denken aan een lijn met de hengst clavecimbel. Deze hengst liep zelf indernationaal dressuur met bert rutten. Maar heeft ook bewezen fijne paarden voort te brengen. Je kunt daan denken aan bijvoorbeeld een hengst als Havidoff. Maar ook montecristo en obelisk komen uit deze lijn. Ik denk dat dit wel hengsten zijn die in de richting komen.
Nu zit er onderling nogal wel verschil tussen de hengsten maar je zou dan kunnen gaan kijken welke hengst jou het meest aanspreekt.
Op deze site kun je zien dat deze bloedlijnen elkaar in een paard tegen komen
http://www.kwpn.nl/selectsale/2002/paar ... eo612.html

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:41

De combinatie havidoff x belisar kom je regelmatig tegen en lijkt echt een passende combinatie te zijn. Maat is volgens mij niet echt een probleem omdat ze allemaal rond de 1.70 zitten kwa hoogte en na mijn weten over het algemeen niet klein fokken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:27

Met een Jazz is het zeer waarschijnlijk dat je een wat holle rug in het paard hebt. En ik meen me te herinneren van fotos dat die van jouw exterieurmatig sterk op Riant lijkt en die heeft dat ook.
Jazz geven wel eens een wat kort vorobeen, dus ik zou een hengst kiezen die dat juist niet doet. Daarmee valt Ferro eigenlijk al af...

Een braaf karakter lijkt me zeker belangrijk, want je wilt toch niet echt dood....dan zou ik de Rubinstein-zonen niet vergeten. Die geven vaak maat, braaf karakter, weinig holle ruggen. Soms een tikkie traag achterbeen, Rubinsteins hebben bloed nodig, maar dat zal met je Jazz-merrie reuze mee gaan vallen.

Ik denk dat je met bijv. Cabochon ook een leuke combi te pakken zou kunnen hebben kwa sport en exterieur, maar daarbij moet je wel opletten of je merrie wel behoorlijk lengte in de hals heeft (Cabochons vaak ietsje kort), en het karakter is aandachtspunt.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-05-03 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:27

Havidoff vind ik de leukste van de 3 die je aankaart. Mooie bok die fijn beweegt.
Monte cristo vind ik niks aan, nooit leuk gevonden en zn nakomelingen al helemaal niet.
Obelisk vind ik ook niet veel aan, zo gewoontjes. Mist ook de uitstraling.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:31

Kwa braafheid zou je Polansky kunnen overwegen. Ook niet oninteressant met die afstamming

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:33

Jazzen zijn in karakter ril, maar qua type valt dat reuze mee, van teruggeslacht komen daar toch best wat zware paarden vanaf........Cocktail, Ulster. Dus ik zou juist geen Cabouchon of iets dergelijks erop zetten, want de kans dat je dan een zware krijgt is vrij groot. Dat zit te kortbij namelijk.

Polanksy en Obelisk.............ik zat erop te wachten dat men dat ging adviseren.

Bij beide weet men mijn mening, paarden die veel te gewoon bewegen. Je gaat dan plaatjesfokkerij doen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:47

Bij een Jazz x Belisar zal de beweging genetisch gesproken niet de grootste zorg zijn, de handelbaarheid vraagt verbetering, vandaar het advies voor een zeer prestatiebewezen hengst met een goed karakter. Men kan moeilijk staande houden dat Kostolany x Donnerhal x Ulft x Roemer gewoon bewegende kinderen gegeven hebben, gezien de sporen die deze hengsten en/of hun kinderen op het allerhoogste niveau van de dressuursport nagelaten hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:49

Die bloedlijn misschien sarabande, maar de hengst zelf beweegt zeer gewoontjes, en ik vind dat als een hengst het zelf niet kan, je helemaal niet kan verwachten dat hij het doorgeeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:55

Dat is fokken pipo werken met bloedlijnen vergeten wat er staat en werken met de genen. Brengt meestal meer op dan plaatjes kijken

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:57

Havidoff schijnt ook wel vaak weke ruglijnen te geven, zou ik zelf niet doen met deze merrie.

Kwa exterieur en sport-indexen zou JetSet D bij je merrie passen...maar dan kan Pipo je daar veel meer over vertellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:02

sarabande schreef:
Dat is fokken pipo werken met bloedlijnen vergeten wat er staat en werken met de genen. Brengt meestal meer op dan plaatjes kijken




ik vind het onzin wat je schrijft, een paard moet EN goed gefokt zijn EN zelf kunnen presteren EN het ook vererven!

Het is een EN EN verhaal, en geen OF OF verhaal. Bij jou dus duidelijk wel, maar bij ons niet!

Alleen een goed papier, maar het niet vererven en het zelf niet kunnen.............nee dankje!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-03 00:16, in het totaal 2 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 00:03

Heb ik het al uitgebreid over gehad met Pipo. Jet set is zeker een van hengsten die ik overweeg.
Ik snap alleen niet zo dat je zegt dat mijn Jazz een holle rug lijkt te hebben?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:14

Als er een hengst tussen zit die NIET kan bewegen, is dat ook een product van de genen die bij elkaar komen en op dat moment NIET de gewenste combinatie opleveren!!!!!!!!! Persoonlijk zou ik met een eecht slecht bewegende hengst niet willen fokken. Je hebt altijd het risico dat hij dat doorgeeft.

Verder wil ik nog ff vermelden dat Havidoff niet super vruchtbaar is....als je bij Havidoff wilt dekken moet je de merrie bij van Bommel zetten!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:16

Ach Fabienne Niet bewegen zijn natuurlijk grote woorden. Dan zou ie doodgaan