Waar zijn jullie begonnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Waar zijn jullie begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 00:45

Hallo mensen ,

Wat ik ter info graag zou willen weten is hoe jullie in aanraking zijn gekomen met het westernrijden en bij wie jullie gelest hebben, of waar jullie nu lessen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 01:01

Ik reed soms een wedstrijd op het paard van mijn zus. Ik reed engels (nu ook nog steeds)
Toen werd ik door onze westerninstructie gevraagd om een paard voor haar in te rijden/starten. Dat was vorig jaar september geloof ik. Sinds januari is dat paard van mij Lachen

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 02:23

Ik ben als 8-jarige begonnen met lessen op een manege.
Mijn vader vond het zo leuk dat hij ook is gaan rijden.
Na een paar jaar kwamen er quarters op de manege te staan en zodoende is mijn vader western gaan rijden.
Ikke niet, ik wilde alleen maar engels rijden.
Doordat ik vorig jaar mijn KWPN paard in heb moeten laten slapen, had ik geen paard meer.
Mijn vader had nog 2 quarters en een Paint en zodoende ben ik (na 10 jaar zeuren van mijn vader) begonnen in de westernsport.
Ik rijd dus pas ruim een jaar western Knipoog En het bevalt me PRIMA Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 07:49

Ik reed altijd engels ( en nu ook nog steeds) en toen ben ik 9 jaar geleden toevallig naar een western ponykamp geweest. Dit was manege austerlitz waar toen les gegeven werd door mireille en nog 2 'cowboys' die voor zover ik begrepen heb later naar frankrijk zijn vertrokken. Dit beviel me eigenlijk wel dus kocht ik een appaloosa. Maar ik moet eerlijk zeggen, de sfeer tijdens wedstrijden e.d. vond ik jaren geleden beter dan nu, echt heel gezellig toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:46

Leonardo werd met westernzadel bereden toen we heb gingen kopen, en Dick was meteen verslingerd aan het zadel. Van het een is heel rustig aan het ander gekomen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:19

Ik rij al paard zolang als ik me kan herrineren. Altijd best fanatiek geweest in de dressuur. Maar er knaagde altijd iets aan me. Ik was het niet altijd eens met die manier van rijden.
4 jaar geleden kocht ik samen met mijn vriend een Fries. Ik zou ermee gaan dressuren en mijn vriend ging ermee mennen. Nou dat mennen vond hij gaaf! Maar als ik naar de manege ging voor mijn dressuur lesje dan werd het nix! Hij had daar gewoon geen zin in! Hij liep voor geen meter, terwijl als ik in het bos reed hij fantastisch kon lopen, heel mooi verzameld. Vervolgens ging mijn instructrice mij vertellen dat ik geen leuk paard had omdat hij niet voor me wilde werken. En dat terwijl Bert het liefste paard is wat ik ooit heb gehad! Ik vind het niet vreemd dat hij niet voor me wilde werken. Hij was 3 jaar oud en ik had knoeperds van sporen aan, een flinks lange zweep, en dan maar naar voren rijden en opsluiten tegelijk.
Daar ben ik toen dus heel snel mee gestopt, en ben alleen recreatief gaan rijden.
Het begon eigenlijk allemaal op een vakantie naar Amerika. daar heb ik voor het eerst een tocht gemaakt op een western zadel. Ik vond het nix! Maar het waren dan ook flut zadeltjes (achteraf weet ik dat nou, toen zag ik dat nog niet). Maar door mijn Amerika interesses in combinatie met mijn dressuur teleurstelling ben ik toen met en paar mensen een dag gaan western rijden op manege Rosworld, ter kennismaking zeg maar.
Dat beviel me erg goed en ik heb toen gezocht naar een western manege bij mij in de buurt. Ik ben daar begonnen met een kwartaal te lessen (was de planning....) maar ik ben niet meer gestopt *LOL* *LOL*
Na een half jaar heb ik Powell gekocht! Die is ingereden op de manege en staat nu thuis op de wei. Ik heb inmiddels een instructeur gevonden die bij mij aan huis komt en we hebben plannen om er nog een paard bij te kopen.... Kunnen we samen western rijden door de bossen!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:34

ik heb engels leren rijden en toen ik mijn eerste pony kreeg (quarter x arabier toevallig hoor) zette ik hem neer bij een boer bij mij in de buurt. daar stond ook een vrouw met een tersky (russisch ras) en een shet die ik al verzorgde voor ik ronnie kocht.
zij reed dus western met die tersky en via haar ben ik toen in aanraking gekomen met de western. en eigenlijk ben ik dat blijven rijden tot ik amber had (fjordenmerrie van mijn moeder) en die moest inrijden. die werd door mij dressuurmatig ingereden maar ik voelde mij er niet lekker bij dus ook amber verkocht en nou heb ik baily (btw ronnie was zwaar mishandeld geweest en na 2 jaar kwam ie nog steeds op je af van nou ga ik je doodtrappen.. dat werd te gevaarlijk voor een klein meisje als ik toendertijd. helaas maar waar zit hij in de worst.)

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:28

Ik heb eerst 12 jaar engels gereden, sinds 2 jaar heb ik een haf (nu net onder het zadel. Vorig jaar heb ik op Minco (ook haf) voor het eerst western gereden (buiten). Blijkbaar ben ik toen door een westernvlieg gestoken en besmet geraakt met dat virus.....
Sinds Januari les ik nu bij wsw wat supergoed bevalt en vandaag heb ik voor het eerst les met mijn eigen haflinger.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:12

Ik heb eerst 20 jaar Engels gereden , tot M dressuurniveau. Ben wel altijd geinteresseerd geweest in western rijden, maar toen ik begon met rijden was het erg moeilijk om daar instructie in te vinden. Ruim 10 jaar geleden heb ik een westernzadel gekocht en ben met mijn vorige paard lessen gaan nemen bij Sjaak Marsman. Ik was meteen helemaal verkocht en heb sindsdien nooit meer Engels gereden, mijn paard vond het ook veel leuker.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:18

Ik ben op mijn 4e begonnen met lesjes op een shetlander, Engels rijden. Met 6 ben ik ook begonnen met wedstrijden en met 7 was ik Rubriekskampioen Tong uitsteken (klinkt heel wat, maar stelt weinig voor *LOL*). Intussen daar een keer weggegaan en op Hippisch Centrum Rijerbos gereden in Oud Beijerland. Weer teruggegaan en met 15 ben ik toen gestopt. Heb toen 5 verzorgpaarden gehad, Trakehners. Engels gereden. Met 16 (zelfde jaar nog) op vakantie bij Rosworld 3 westernlessen gehad en toen ben ik in september 2001 bij de Greup Stables gaan lessen. Sinds maart 2002 mijn eigen paard Lachen

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:24

Ik mocht als we verhuisd waren eindelijk op paardrijles. Alleen alle maneges in de buurt hadden wachtlijsten van ongeveer een jaar. Toen kregen we de tip om eens op toemalig manege Faras te kijken. Daar was wel plaats, en in de western meteen de week daarop al. Aangezien ik niet kon wachten om met paardrijles te beginnen hebben we wat informatie in gewonnen en het sprak/spreekt ons aan. Ik heb daar zo'n 2.5 jaar op manege pony's gereden en toen kwam mijn eerste pony. Een 4-jarige nrps ruin, met hem ben ik daar nog heel lang blijven lessen. Na 6 jaar heel erg verschillende instructeurs gehad te hebben, had ik sterke behoefte aan 1 vaste instructeur. 1 van de instructeurs was les gaan geven op de rijvereniging met een western afdeling en daar heb ik me toen ook bij aangesloten en daar rijd ik nu 2 jaar later nog steeds. En dus ook nog steeds met dezelfde pony. Ik ben nog lang niet uitgeleerd met hem. En hij heeft nog veel meer in zijn mars.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:33

Zie mijn profiel Knipoog
Gelest heb ik op de Veluwe Ranch bij diverse instrukteurs/trices. Dat wisselde nogal daar Haha! Maar de basis heb ik er goed geleerd en meer heb ik op de hei niet nodig Pling

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:49

Van mijn 9e tot 17e Engels gereden op een manege in de buurt. In al die jaren eigenlijk niks geleerd. Toen verhuisde ik naar Assen en ben daar opzoek gegaan naar een manege, want ik wilde weer rijden. Vier proeflessen gehad, maar die kerel riep alleen maar dingen als: "doe ze maar in de krul" Verward Toen herinnerde ik me het ponykamp op de Puzsta Ranch in Zeijen. Daar eens gaan kijken (heette inmiddels net Rosworld), lesje genomen en meteen verkocht! Na twee jaar ben ik met een paar anderen naar WSW gegaan, daar ging het leren weer verder. Nu verhuisd naar Elst en daar mag ik me naar hartelust bemoeien met het paard van een ander... Haha! Af en toe gaan we met hem naar Karin van Bekkum.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:19

Door Peter, mijn man! Haha!

Ik reed tamelijk fanatiek dressuur en Peter zat altijd commentaar te leveren terwijl hij helemaal niet kon rijden. Toen heb ik gezegd dat hij eerst maar eens moest gaan leren paardrijden voordat hij weer wat zei.
Dat wilde hij wel maar dan alleen op zo'n zadel met een knop want die gewone zadels vond hij levensgevaarlijk Party!!
Toevallig was er een manege in de buurt (Kalverhoek) waar je dat kon doen. Ik wilde dat ook wel leren, leek me wel grappig (Ja, ook ik zag het helemaal niet serieus in het begin *LOL* )
Maar verdomd, ik vond het beremoeilijk en heel erg leuk! Lovers
Peter "kon" het na 1 jaar en stopte ermee Knipoog maar ik ben nooit meer uit het westernzadel gekomen. Nu staat de hele dressuurboel op zolder te verstoffen *LOL* en ben ik ongeveer alweer 10 jaar met western bezig.

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:44

ik ben 3,5 jaar geleden begonnen, mn zus reed western op een haflingertje (misty) die was ook van haar en ze zeurde elke keer van ga nou een keer mee! ik dacht eigenlijk wat moet ik nou die stomme beesten! Haha! maar goed om haar een keer een pleziertje te doen ging ik mee, en ja inderdaad je raad het al ook nooit meer vanaf gekomen!, we hebben daarna nog een paint gehad, gogo Lovers en een quarter hengst (Silver) mn zus wou niet meer en die is er mee gestopt, ik kon dat paard ook niet betalen dus we hebben m moeten verkopen. na een jaar ging ik werken en kon mn eigen paardje betalen. dus meteen gekocht Haha!, ik ben begonnen op de rhynstone ranch in noord, en zit nu bij manege kalverhoek, waar ik echt niet van plan ben om weg te gaan! groetjes rhynstoner

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:09

ik ben op mijn 4e begonnen met rijden bij een boer, op Fjorden voor 5 gulden per half uur geloof ik... Lachen Daarna ben ik op een manege gaan rijden, De Prinsemolen... die zaten toen nog in het Plaswijckpark....

Op een gegeven moment kwam ik met mijn eindexamen en ben ik gestopt... maar niet voor lang... een half jaartje later ben ik weer begonnen, bij De Prinsemolen.... daar uiteindelijk weer gestopt en een verzorgpaardje gereden... dichterbij huis....

TOen kocht ik Banjer.... engels gereden.... (al die jaren trouwens)... en nu (2,5 jaar later) zijn we de omschakeling naar western aan het maken... Lachen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:10

Ja je kan er niet jong genoeg mee beginnen Haha!

wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 00:11

Ik ben zelf al een jaartje of 10 met paarden bezig, eerst engels en een jaartje of 6 geleden ben ik in aanraking gekomen met het westernrijden Haha! en je raad het al ,bij de madepolder, ik reed veel buiten en kwam bijna elke dag langs de madepolder en was toch wel nieuwsgierig wat er op die stal gebeurde.
Ben 1 keer gaan lessen en was net als de rest verkocht. Tong uitsteken

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 01:02

Ben begonnen op mijn zevende met het engels heb dit gedaan tot twee jaar geleden toen heb ik mijn paard verkocht.
Binnen het bedrijf waar ik werk doen we ook bereden beveiliging en mijn baas heeft toen drie quarters gekocht van de amsterdamse politie een hiervan is onder mijn hoede gekomen.
Joker heeft toen een paar maanden bij stal Burgmeijer gestaan en kreeg ook les van Rieky, nu zijn we sinds twee weken over verhuisd naar een pensionstal in nuenen en het western bevalt me heel erg goed alleen ik moet nog veel leren volg nu clinics van Dave.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 06:50

Ben op mijn negende begonnen met ponyles. Uiteraard engels. Zo'n 10 jaar geleden ben ik zoek gegaan naar een westernmanege in de buurt, want ik wilde dolgraag overstappen van engels naar western. Bleek er een vlakbij te zitten. Na een keer gekeken te hebben gelijk opgegeven voor een les en ben sinds die tijd verslaafd. Een paar jaar later heb ik mijn westernpaardje gekocht. Door omstandigheden vorig jaar heb ik weer een paar keer engels gereden, maar ik vond het eerlijk gezegd maar niets. Ik zal dus ook nooit meer overstappen van western naar engels. Knipoog

Groetjes van Nancy

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:51

Ik hobbel paard vanaf m'n 6de. Ben begonnen met de dressuur, heb gesprongen en ben ook aan het mennen geweest.
Toen ik 20 was ging ik met m'n vader mee naar een Country en Western talentenjacht waar hij moest jureren. Daar trof ik een groepje van Ruth Swart en Jan van Soldt die een demo in het westernrijden gaven. Ik was meteen verkocht. Het groepje van Ruth en Jan was bij mij in de buurt, maar daar kon je alleen lessen wanneer je in het bezit was van een eigen paard. Had ik toen niet, dus verder gezocht.
Via telefonisch contact met Henk van Amstel bij Jan Zweers in Austerlitz terecht gekomen. Daar heb ik toen mijn eerste westernschreden gelegd. Heb toen een paard geleased en ben op wedstrijden (en niet eens onverdienstelijk) uitgekomen. Jan is echter naar Frankrijk vertrokken en daarna vond ik het in Austerlitz niet meer zo geweldig en gezellig.
Ben tijdelijk de KWPN'ers van mijn oom gaan rijden, tot ik Willem Odendaal zo'n 5 jaar geleden tegen het lijf liep (toendertijd van manege Faras in Oosterwolde). Ben toen 1 maal per week bij hem gaan rijden (zo'n 3 uur reistijd) en het westerngevoel kwam weer helemaal terug.
Nu les ik met mijn Quarter bij Ingrid van der Oever. Zij komt bij ons 'aan huis' les geven. Ben erg tevreden, maar ben een stuk minder fanatiek dan ik was toen ik zo'n 17 jaar geleden bij Jan begon. Wil gewoon graag veel plezier met mijn paarden beleven en dat hebben we, vrees ik toch, het meeste tijdens de lange buiteritten. Daar worden de oefeningetjes niet vergeten, maar daar ligt zeker de nadruk niet op. In de wintermaanden ben ik wat fanatieker met lessen en trainen in de bak.
Mag ook graag meedoen aan een clinic, maar helaas organiseren veel mensen die in weekenden dat ik moet werken.
Blijf nu de rest van mij leven westernrijden. Vindt het veel plezierig dan de andere takken van de paardensport.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:35

Ik heb leren paardrijden (toen was ik 11) op veelzijdigheidszadel. Na half jaartje mocht ik op westernzadel rijden. Vond ik zo lekker zitten, dat ik daar gewoon "engels" mee reed een jaar ongeveer. Meer dan figuurtjes rijden was dat niet, hoor. Nu rijd ik meer dan 3 jaar (ben nu 17) echt fanatiek western op arabjes. Binnenkort heb ik mijn eigen paardje. En wie weet komt er misschien wel een wedstrijdje in de toekomst....

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 13:32

Ik ben op mijn 10e (±) begonnen bij manege Pullens in Kaatsheuvel, daar heb ik ± 2 jaar gereden, toen ben ik bij manege De Kegelaer (=ponyclub) terecht gekomen, daar heb ik 3 maanden op een clubpony gereden. Toen kwam Loeki in mijn leven. Ik heb met hem ook heel lang engels gereden.
± 8jaar geleden kwam ik voor het eerst met westernriding in aanraking. Iemand van mijn werk (het land van ooit) had haar quartertje een paar maandjes bij ooit staan en ik vond dat gaaf, dit wilde ik ook. Maar er was niks in de buurt waar ik het kon leren. Na een jaartje kwam ik samen met mijn vriend op De Keytenburg in Rucphen terecht. (oude eigenaars nog) maar het kwam erop neer dat we het zelf maar uit moesten zoeken, want die jongen kon het zelf helemaal niet. Toen hebben we nog een paar lesjes bij Peter Simons genomen.
Daarna ben ik bij kennisen op een quartertje gaan rijden, maar na ± 2 jaar had ik niet genoeg tijd meer, Loeki moest ook nog gereden worden. Ik had ondertussen wel een Westernzadel gekocht en reed loeki ook recreatief western. Dat doe ik nu nog steeds.
Ik ga binnenkort wel weer eens kijken of ik ergens les kan nemen (op manegepaard), want ik wil toch meer dan dit.
Ik wilde eens gaan kijken bij Claudia Rosel en Alphons Dikhooff (beide voor mij wel te doen met de auto).
Weet iemand meer over deze trainers???

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 14:25

Bijna 10 jaar geleden was ik met me vriend op de manege in Tolbert aan het kijken bij een westernwedstrijd.
Dit sprak enorm aan en we hadden in America op een garagesale een westernzadel gekocht voor de sier.
Zonde natuurlijk, dus op die wedstrijd gesproken met Ab Bakker uit Mussel en daarheen voor les, toen nog met een friese hengst.
Toen de arabieren bij ons op stal kwamen zijn we bij Sjaak Marsman terrecht gekomen en later bij Alida van't Hof.
4 jaar geleden zijn we met onze arabieren naar Belgie vertrokken en sindsdien is er geen tijd meer voor lessen en wedstrijden.

Maar het blijft kriebelen die wedstrijden dus ik ben nu 1 van onze dekhengsten aan het trainen voor de Arabisimo en hoop Shamal in oktober te kunnen starten.