CBR... geldklopperij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

CBR... geldklopperij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 00:35

Nav meerdere rijexamen topics van de laatste tijd het volgende:

Ik vraag me echt af waarom de examens en papieren (bijv.: eigen verklaring: € 18,20) etc. zo verschrikkelijk duur moeten zijn. Prijzen blijven stijgen: 3 jaar geleden betaalde ik voor een B examen 300 gulden, nu voor BE examen € 200...
Ik vraag me af in hoeverre het rijbewijs halen financieel te overzien is, voor velen niet vrees ik....
Daarbij heb ik ook steeds meer het idee dat de examinatoren het onderling echt niet eens zijn wat betreft de eisen die aan de kandidaten gesteld zouden moeten worden.

Wat vinden jullie? En vermeld er ook ff bij hoeveel examinatoren jullie langs hebben zien komen Schijnheilig

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 00:47

Ik weet alleen nog wat ik voor mijn E kwijt was 2 jr. geleden en dat was rond de f 1000,-. Daar had ik een les of 8 voor + examen. Ik heb 1 lieve examinator voorbij zien komen Haha!.

B rijbewijs betaalde ik f 31,90 per 50 minuten. Ik dacht dat ik 28 lessen heb gehad. 3 x examen gedaan dus 3 examinatoren gezien.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 01:59

Ik ben blij dat ik het heb, want het wordt allemaal steeds duurder. Mijn E heb ik bijna 3 jaar geleden gehaald en dat heeft me 950 gulden gekost (dagopleiding verspreid over 2 dagen). B weet ik niet meer, maar ik heb er 2 keer over gedaan.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 07:38

Ik heb 2 examinatoren gezien.
De eerste was een vrouw en die laat iedereen de eerste keer zakken.
Verschillende mensen die ik ken hebben bij haar examen gedaan en allemaal gezakt.

Ik betaalde 6 jaar gelden f 50 voor een uur lessen. Het examengeld was f200 of f 300 weet het niet meer precies.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:21

dan is het E rijbewijs niet zoveel duurder geworden, want ik heb in april voor de 1e keer afgereden en het kostte me bij de rijschool 475 euro, voor 8 lessen en 1 examen.

Dat het cbr van gelkloppen houdt tja, ik weet het niet.
Ik maak me wel steeds bozer als ik denk waarom ik ben gezakt, en als je dan vervolgens 'ns om je heen kijkt wat er in auto's rondrijdt.......de grootste gevaren op de weg.
Maar okee, of ze mensen laten zakken voor de poen of omdat het echt in hun ogen niet goed genoeg was, tja, dat kom je nooit te weten vrees ik....

en rijlessen staan natuurlijk los van het cbr.......rijlessen betaal je aan de rijschool en examengeld aan het cbr....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:30

Ik heb m´n E 4 jaar geleden gehaald voor FL 700,=, dat was een dagopleiding.
Voor m´n B heb ik een jaar of 10 geleden FL 1250,= betaald voor een week opleiding, dat was een openingstunt van een nieuwe rijschool en ik slaagde ook nog in 1x Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:30

Fitzroy schreef:
Ik weet alleen nog wat ik voor mijn E kwijt was 2 jr. geleden en dat was rond de f 1000,-. Daar had ik een les of 8 voor + examen. Ik heb 1 lieve examinator voorbij zien komen Haha!.

B rijbewijs betaalde ik f 31,90 per 50 minuten. Ik dacht dat ik 28 lessen heb gehad. 3 x examen gedaan dus 3 examinatoren gezien.


Wow, wat goedkoop! Ik betaal 32 EURO per uur!
Het is echt vreselijk duur geworden, ik hoef gelukkig niet zoveel lessen meer voor ik examen mag doen. Pff zal alvast maar gaan sparen voor het afrijden.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:53

Ik heb nu ruim 6 jaar mijn rijbewijs en betaalde destijds fl 50 voor mijn theorie examen en fl 320 voor praktijk.
Een les kostte toen fl 60. Ik ben in één keer geslaagd, dus maar 1 examinator gezien Cool

Ik ben het met je eens, pure geldklopperij. Is het ook niet het CBR, die het geld opstrijkt voor de 5-jaarlijkse herkeuring van oudere mensen? Dat is toch ook een lachertje. Ze controleren het niet eens. Mijn opa (82 jaar) had laatst zijn herkeuring. "Heeft u epilepsie?" Hij vult gewoon "nee" in, terwijl hij daar medicijnen voor slikt

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:57

Het CBR wil wel erg graag geld verdienen hoor!
De eerste keer dat ik moest afrijden kostte dit €160- dit was eind vorig jaar. Ik ben toen gezakt en toen kosste de aanvraag opeens €180.- (ja het was ondertussen een jaar verder en zo.
Sorry maar ik vind €20,- extra wel erg veel.
En weer gezakt dus weer €180.- ophoesten. Al moet ik zeggen dat ik beide keren terecht gezakt ben ookal is de oorzaak dan zenuwen daar kan zo'n examinator natuurlijk niets mee.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 10:58

MirageGidran schreef:
Ik maak me wel steeds bozer als ik denk waarom ik ben gezakt, en als je dan vervolgens 'ns om je heen kijkt wat er in auto's rondrijdt.......de grootste gevaren op de weg.


Helemaal mee eens.

En wat dacht je dan van de instructeurs: zij moeten nu ook iedere 5 jaar opnieuw examen doen, halen ze dat niet, dan krijgen ze nog een half jaar uitstel, halen ze het nog niet, dan kunnen ze ophouden. Klopt toch ook niet Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 11:05

Ik vind alles bij het CBR ook belachelijk duur hoor.
Theorie heb ik 28,70 euro voor betaald (2x ).

Op de dag dat ik er was werd drie keer theorie afgenomen.
In het zaaltje kunnen 40 mensen.
Dus 40x3 maal 28,70 euro = 3444 euro op een dagje in 1 centrum van het CBR. Daarvan zakt ook ongeveer 50% dus die komen allemaal nog een keertje. En misschien nog wel vaker.
Big business volgens mij.

Mijn examen zat gelukkig bij mijn pakket in, ook een eventuele tweede keer, dat scheelt wel, want inderdaad elk papiertje kost geld daar. Veel geld

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 11:47

Het CBR is niet aan maximumprijzen gebonden omdat zij het monopoli heeft. Oftewel: ze vragen zo veel mogelijk. En daarvan zijn wij slachtoffer. GRRRRRRR

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:43

Het is wel verschrikkelijk duur, ik wil eind dit jaar beginnen (nu heb ik er gewoon geen geld voor) en ben best bang dat ik het ook dan niet kan betalen. Het is zo verschrikkelijk duur en niet bepaald makkelijk. Ik zie het best somber in, lekker om zo je autorijbewijs te gaan halen.
Het CBR is toch een overheidsinstelling? Dan vind ik het niet gek dat ze het zo duur maken. Ze zijn inderdaad een monopoli. De enige maximumprijzen waar de overheid voor zorgt zijn prijzen voor producten waar zij toch geen reet aan verdienen. Dus ja, ik vind het geldklopperij. Ik heb voor mijn bromfietsexamen (klopt voor geen meter, want iemand die voor 1982 is geboren (of zoiets) kan hem zo ophalen) 3 keer moeten doen, dat kostte me elke keer 57 gulden. Echt asociaal, die prijzen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 16:32

Ik heb 2,5 jaar gelden mijn rijbewijs gehaald. Voor f 3000,=. Alles bij elkaar. Ik heb 27 lessen gehad van 1,5 uur.
Ik ben de 2e keer geslaagd. De eerste keer afrijden was op maandagochtend 8 uur. Die man die ik had, had echt een super ochtendhumeur.
De tweede keer moest ik op dinsdagochtend, ook om 8 uur. Die man was echt super. Heel gezellig. En toen heb ik het ook gehaald. Mijn idee is dus dat het er echt vanaf hangt in wat voor bui je examinator is.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:45

Ik vind het zeker geld klopperij, al helemaal als je door een lompe reden zakt. Mijn vriend is toevallig gister voor de tweede keer gezakt Boos!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:38

Tja...ik ben in een keer geslaagd voor mijn B, met 27 / 28 uur les.
Ik denk dat de CBR bakken met geld binnen haalt met de Tussentijdse toets (TTT). Dat is bijna net zo duur als een examen. Het voordeel is dat je de bijzondere verrichtingen af kunt laten tekenen.
Voor zover dat een voordeel is, want dat vind ik nu juist het makkelijkste.
Zeker als je dan ook nog de eerste keer zakt (wat meestal het geval is), heb je geen voordeel. Je hebt dan al 3 examens gedaan....

Ik denk dat de eerste indruk die je maakt op de examinator ontzettend belangrijk is. Gelukkig had ik een makkelijke!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:42

Ja plus dat je op je bijzondere verrichtingen niet eens kunt zakken in de praktijk. Ze kunnen wel doorslaggevend zijn als het rijden ook niet fantastisch ging, maar als je maar goed om je heen kijkt is het niet eens van belang of je bijzondere verrichtingen goed gingen.

Mijn instructeur en die van een andere rijschool in Assen doen die TTT onderling, dan ruilen ze van lesklanten, en dan kost het niets extra's dan je gewone lessen, maar zit er toch eens iemand anders naast je en krijg je wat aandachtspunten mee.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:58

Ik heb mijn rijbewijs nu 8 maanden. In het begin (sept 2001) betaalde ik F 69,- voor een les en aan het eind €33,-.
Ik had eerst een lespakket met 32 lessen, een examen en eventueel 1 extra examen dat kostte bij elkaar ongeveer F 2800,- daarna heb ik losse lessen genomen.
Ik heb 4 keer examen gedaan (en dus ook 4 examinatoren gehad) en 137 lessen gehad.
Ik heb er precies een jaar over gedaan (van 1e les tot laatste examen).

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:27

Poeh, ik zeg maar niks, geloof ik. BE koste mij fl25,00 per uur, ja, toen kreeg je E nog erbij (1983). C koste iets van fl75,00 per uur en CE fl100,00. Gelukkig heb ik nu C, anders moest ik het hele riedeltje theorie verplicht doen, nu kan ik er tenminste gewoon over denken om het te doen (CCV-B)
Ik vindt het wel bedenkelijk dat het CBR een particuliere organisatie is. Ook hierin presteerd NL het weer om uniek te zijn, ten koste van ons......

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:26

Ik heb idd ook mijn C en CCV-B maar het kost je zoveel geld! Niet alleen het afrijden maar de rijscholen weten hun zakken ook aardig te vullen....

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:49

Ik ben een half jaar geleden ook geslaagd voor mijn rijbewijs en betaalde volgens mij 180 euro voor mijn examenaanvraag. Dit is wat de CBR er voor rekend, maar nu kreeg ik dus van mijn instructrice te horen dat sommige rijscholen hier ook nog een bedrag bovenop deden. Dan betaalde de lesser dus ook bv 20 euro aan zijn rij instructeur. Deze zij dan dat de kosten voor de aanvraag 200 euro zijn. Dat vind ik pas banketstaaf alsof je nog niet genoeg betaald voor je autorijlessen.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:06

Nou je bent genept! Bonjour want ik heb 165 euro moeten betalen voor het aanvragen!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:07

JA mee eens!
Dat stomme CBR heeft gewoon monopolie! Laat ze als de bliksem concurrentie krijgen...dan is het zo voorbij met het hoge percentage zakkers en met die woekerprijzen!!!
Ik heb 5 keer over mijn autorijbewijs gedaan BTW...motor en E bij B heb ik in 1 keer gehaald. Ik weet niet precies hoeveel het geintje me in totaal heeft gekost, maar in ieder geval duizenden euro's! Boos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:08

XoNo schreef:
Het CBR is toch een overheidsinstelling?


Citaat:
Het afnemen van rijexamens is in Nederland een overheidstaak. De uitvoering wordt in opdracht van de overheid exclusief verzorgd door het CBR.


CBR op zich is dus geen overheidsinstelling, maar dat monopoly klopt wel.

Voorzien van BE. Wat het allemaal gekost heeft heb ik verdrongen Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:15

En dan te bedenken dat mijn moeder vroeger leste voor een tientje per uur en dat ze E erbij cadeau kreeg.

Omgerekend betaal ik voor mijn B-lessen 1 gulden per minuut Bloos