*Vragen over Rhino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-01 00:33

Beste heer Offereins,
Ik heb wat vragen over Rhino:
Als je op een stal komt waar Rhino heerst, hoelang blijft het virus overleven in je kleren en op jezelf?
Is het afdoende om thuis alles uit te doen en gelijk te wassen en zelf te douchen?
Hoe lang is de incubatietijd?
Hoe lang duurt het na het laatste ziektegeval voordat de stal weer Rhino-vrij is?
Moet zo'n manege helemaal ontsmet worden?
Als je langs de weg rijdt en je komt langs een stal waar Rhino heerst, kan jouw paard het ook krijgen?
Eigenlijk heb ik deze vragen ook m.b.t. droes.
Beide ziektes komen bij ons in de buurt voor en ik wil er eigenlijk alles over weten. Ik ben er best wel bang voor nl.
Groeten van Jet.



Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:18

Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alles over beide aandoeningen in een mailtje kan samenvatten. Eeen paar belanrijke aandoeningen op een rijtje die voor droes en rhino opgaan;
Normaal gesproken is een volwassen paard in de jeugd vaak genoeg in contact geweest met beide ziektes zodat het paard van narure genoeg weerstand heeft tegn de ziekte.
Snot van geinfecteerde dieren is het meest besmettelijk. Dus contact met snot van een erg ziek dier vermijden.
Verspreiding door de lucht is in principe mogelijk maar de kans op het daadwerkelijk overbrengen van een infectie is klein/nihiel.
je moet natuurlijk niet rechtstreeks van een verdacht paard naar een ander paard lopen.
tegen rhino is in principe te enten maar dan moet je dat wel 4X per jaar doen. tegen droes kan je niet enten (is een bacterie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, Celebi, janneke584, scrabbel en 26 bezoekers