Hengstig tonen op de... hengstenhouder???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Hengstig tonen op de... hengstenhouder???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:42

Naar aanleiding van een ander topic heb ik toch even nagedacht over de rare ervaring van gisteren. Ik heb er wel hard om gelachen, maar ik vind het toch ook vreemd.
Mijn merrie is een megamoeder, alleen gelukkig als er een naast en een in zit. Nadat vorig jaar een tweeling afgespoten was ben ik in december gaan schouwen. Maar ze toonde dus geen enkele vorm van hengstigheid bij onze schouwhengst. Die kent ze wel, maar hij is toch echt hengst en voorgaande jaren wilde nog wel eens knipperen en in het begin zelf plassen.
Maar deze periode niks, als ze haar oren niet in haar nek legde als ik met hem aan kwam zetten was ze dus hengstig en dat keurig iedere 3 weken de hele winter door.
Ik bel dus DA er kan gedekt worden en de hengstenhouder komt met zijn kwakkie. Zodra dat erin zat plaste de merrie dus uitbundig.
Zou het mogelijk zijn dat merries het drachtig worden gaan verbinden met die mijnheer die met het sperma komt.
Zou dat betekenen dat ik die de volgende keer langs kan laten komen om de merrie te schouwen Verward

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:51

Ik heb twee jaar geleden ook iets aparts meegemaakt:Mijn merrie Petal had toen nog steeds een kind aan de voet lopen van 2 jaar oud die nog ,als ze samen naar buiten gingen,dronk.Dit is op zich voor deze merrie niet slecht want ze is chronisch hoefbevangen en kon zo mooi het eventueel teveel aan voedingsstoffen kwijtraken.De ochtend nadat ze geinsemineerd was sloeg ze het kind dat nog bij haar dronk weg en vanaf die dag heeft ze ook niet meer mogen drinken }> Hoe dat nou te verklaren is?Hormonen die meteen in werking gaan of toch het rietje?(in ons geval was het een mevrouw die insemineerde)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:02

De hengstenhouder ruikt naar zijn hengsten. De merrie legt de link zonder nadenken en zonder pardon. Haha! Voor sommige merries is dit voldoende Haha!

Maar het plassen na het insemineren is op zich geen vreemde reactie, je ziet dat merries vaak doen nadat ze gedekt/geinsemineerd zijn.

Op zich is het ook niet zo gek dat ze op je schouwhengst niet meer reageert. Sommige merries kennen het klappen van de zweep na verloop van tijd, en weten dat die schouwhengst toch niks komt klaarmaken Haha!

Zou je er een vreemde hengst of ruin bijhouden kan ze best heel duidelijk reageren weer!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:07

Bij ons lopen ze een paar rondjes met de merrie als ze net geinsemineerd zijn, om te voorkomen dat de merrie alles er gelijk weer uitplast.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:49

Ik denk het wel. Mijn merrie is opdat gebied nogal gevoelig. Als ze nog niet hengstig is, dan laat ze dat bijvoorbeeld zeer sterk zien, dat ze geen hengst in haar buurt wenst.

En dat heeft zich reeds geuit op momenten dat er geen enkele hengst in de buurt was, maar wel de dierenarts die haar altijd insimineert. Dan kan ze echt pissig doen tegen deze meneer!!! Slaan tegen de deur, tandjes laten zien,...

Het is hem enkel de geur die het em doet denk ik, maar soms ook het geluid. Dit is echter wel een grappig verhaal. Mijn vader kan nogal goed het geluid van een hengst imiteren. En zo stond ik eens aan de staldeur. Mijn vader stond ergens waar de merrie hem niet kon zien, en deed een hengst na. Plots, oortjes omhoog, en knal tegen de deur, en zo van die merrie geluidjes, zo van dat gepiep.

Het was duidelijk dat er geen hengst in de buurt moest komen.

Ligt ook al van merrie tot merrie denk ik, de ene is er al wat gevoeliger voor dan de andere. We hebben ooit is een merrie gehad, die ook weinig liet zien zelfs als er een hengst in de buurt stond.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:53

Mijn merries reageren al als de hengstenhouder met de trailer langskomt, die woont vlakbij en komt nogal eens langs. Mijn driejarige merrie is van de week geinsemineerd en reageert er nu ook. Hoeven we soms alleen te bellen als het zover is, scheelt hem weer tijd.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 19:44

Billy schreef:
Bij ons lopen ze een paar rondjes met de merrie als ze net geinsemineerd zijn, om te voorkomen dat de merrie alles er gelijk weer uitplast.

dat hoor ik wel vaker maar je insemineert toch niet in de urinebuis? Dat zou ook helemaal niet kunnen omdat de zuurgraad van urine sperma dood maakt. bij ons gaan de merries direct de stal weer in of in de paddock
Misschien kan het zijn dat het rietje tegen de blaas heeft gedrukt waardoor ze nodig moest. maarja misschien vind ze de DA wel enorm leuk.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 20:51

Marjolein"]
[quote="Billy schreef:
Bij ons lopen ze een paar rondjes met de merrie als ze net geinsemineerd zijn, om te voorkomen dat de merrie alles er gelijk weer uitplast.

dat hoor ik wel vaker maar je insemineert toch niet in de urinebuis? Dat zou ook helemaal niet kunnen omdat de zuurgraad van urine sperma dood maakt. bij ons gaan de merries direct de stal weer in of in de paddock
[/quote]
Hahahaha, toch nog even beter opletten bij biologie! Knipoog
Buiten het feit dat het sperma dood zou gaan door de zuurgraad raakt de merrie daar ook niet drachtig van hoor *LOL* Haha!