entingen voor een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

entingen voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 09:36

welke entingen moet een veulen krijgen als hij is geboren en na hoeveel maanden weer de volgende? Ben hier benieuwd naar omdat ik verschillende dingen hoor.

Groetjes

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:06

De eerste dag moet hij de veulenprik hebben, om zich voor de 1e 24uur te beschermen. Dat is er namelijk dan nog niet via de moedermelk. Moet dus ook snel gegeven worden. Dan na 6 maanden de eerste coctail, tetanus, influenza, an als je wilt rino, dan moet de resequin enten, daar zit alles in. Die enting moet je op ongeveer 5 weken herhalen, en dan alleen nog maar elk jaar, of elk half jaar.
ok zo?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:17

veulenprik hoeft toch niet altijd?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:48

Polly schreef:
veulenprik hoeft toch niet altijd?


Nee hoor, dat ligt helemaal aan je zelf. Een veulenprik bevat antibiotica, iets tegen tetanus (geloof ik) en vitaminen. Meestal is dat allemaal overbodig, maar heel soms komt er toch wat troep via de navel naar binnen, of heeft je veulen toch al een wondje. Bescherming via de biest moet in principe voldoende zijn, maar dit helpt een handje.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:48

De veulen prik hoeft tegen woordig niet meer, alle paarden worden goed geent dus dat is absoluut niet meer nodig, je veulen kan als het een half jaar oud is zijn eerste tetanus influenza krijgen dan na een maad weer en dan na een half jaar weer, dan maakt hij een goeie start, succes ermee

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:10

mijn dierenarts zij ook dat een veulenprik niet nodig was, maar ik hoorde ook van anderen dat het wel nodig was. Omdat ik lid was van de dierenarts op internet heb ik daar dezelfde vraag voorgelegd en die zeiden dat een veulenprik inderdaad niet nodig is. dus heb ik het ook niet gedaan en paard is nog steeds gezond. Lijkt me ook niet fijn net geboren en gelijk al een prik. wanneer alles normaal verlopen is heeft het geen zin. Het schijnt dat de antibiotica die er ingaat het veulen toch niet kan vasthouden.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:35

Maar zo gauw een veulen een half jaar is hoeven ze pas de eerste (basis)enting te hebben??

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:47

Mijn verzorgshet heeft een coktail gekregen en na 4-6 weken moest hij er weer een.
Maar ik neem aan dat je dat ook gewoon via je DA kan navragen, die hebben er echt verstand van Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:06

De veulen prik is bestemd voor de 1e 24 uur, onzin dus dat het niet meer hoefd omdat alle paarden tegenwoordig goed geent zijn. Daarbij is dat helemaal niet waar. De meeste paarden zijn geent, veel zijn slecht geent en een aantal zelfs nog nooit. Ja die leven ook nog, maar wil je dat risico nemen? Ik geef de veulenprik altijd, puur omdat de mogelijkheid bestaat dat het mis gaat, ik hoef dat risico niet. Doe maar liever een prik dan. Enneh mensen krijgen ook een prik hoor, daar weet je niks meer van, zo ook het veulen.
Voor een half jaar weet een veulenlijf nog niks te doen met entstoffen, ze maken namelijk nog geen antistoffen aan voor die tijd, en daar gaat het om.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:34

Precies, 't is voor de eerste 24 uur. Mijn merrie ging (dombo!!) op het voorbeen van d'r veulen staan. Gevolg: wondje. Ik bel de DA, het eerste wat ie vraagt: heeft ie een veulenprik gehad (ja dus). Voor dit soort calamiteiten is het dus handig.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:10

Omdat iedereen het doet hoeft nog geen reden te zijn om het te doen.
Wil je weten hoe vaak een dierenarts iets onzinnigs inspuit omdat de klanten willen dat er iets gebeurt. Ik kan me voorstellen wanneer een dierenarts midden in de nacht wordt gebeld voor het zoveelste veulen wat geboren is en waar zo snel een dierenarts bij moet komen voor controle dat ie er een spuit indrukt krijgt hij tenminste nog wat voor zijn bezoek.
ik heb het dan wel over een normale geboorte.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 09:52

Normale geboorte of niet, de veulenspuit is een middeltje om er zekerder van te zijn dat ie de 1e 24uur overleefd. Er zit geen water in die spuit hoor. Dat veel da's spuiten geven voor niks omdat ze er geld voor krijgen, ja. Maar er zijn ook nog da's die eerlijk blijven, zoals bokhorst. Hij vind het nodig puur omdat je eigelijk met een pasgeboren veulen geen onnodige risico's moet gaan lopen, waarom zou je? Als het mis gaat is het wel aan jezelf te danken, wil je dat dan op je geweten hebben? ik niet. Doe mij maar zo'n spuit. Geen geld te veel voor m'n pasgeboren veulen. En zo duur is het niet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:44

We spreken dus eigenlijk niet van een veulenprik maar een gewetensprik voor de eigenaar. Schijnheilig

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:40

Ook wel een beetje ja. Als het veulen tegen niks "aanloopt" is het niet echt nodig geweest. Maar stel dat ie dat wel doet, dan dus wel. Her gebeurd ook niet vaak, bijna nooit, maar stel dat je geen prik hebt gegeven om die reden, en er gebeurt iets, wat denk je dan? Pech gehad? nee ik denk het niet. Op zo'n moment geef je je zelf de schuld, en dat voelt niet goed. Daarbij is je veulen er niet mee geholpen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:37

sherwood schreef:
De veulen prik is bestemd voor de 1e 24 uur, onzin dus dat het niet meer hoefd omdat alle paarden tegenwoordig goed geent zijn. Daarbij is dat helemaal niet waar. De meeste paarden zijn geent, veel zijn slecht geent en een aantal zelfs nog nooit. Ja die leven ook nog, maar wil je dat risico nemen? Ik geef de veulenprik altijd, puur omdat de mogelijkheid bestaat dat het mis gaat, ik hoef dat risico niet. Doe maar liever een prik dan. Enneh mensen krijgen ook een prik hoor, daar weet je niks meer van, zo ook het veulen.
Voor een half jaar weet een veulenlijf nog niks te doen met entstoffen, ze maken namelijk nog geen antistoffen aan voor die tijd, en daar gaat het om.


Idd, wij worden de dupe van mensen die NIET enten Boos! , daarom is het advies nu 2x per jaar! Een veulenprik is volgens mij vooral bedoeld voor veulens van wie je niet zeker bent of ze wel genoeg biest (met de entstoffen van de moeder) hebben binnen gehad of die geen normale bevalling hebben gehad.....maar zoals Sherwood zegt, zou jij het risico willen nemen ? wat kost nou zo'n prikje...voorkomen is beter (een een stuk goedkoper) dan genezen toch ? *LOL*

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:35

Mijn veulen is nu 2 en heeft zijn basisinentingen gewoon gehad hij is heus wel normaal ingeent. Maar de vraag hier ging om de veulenprik. De prik die je een gezond veulen de eerste dag van zijn leven geeft om dat jij je geweten wil sussen. en het gaat echt niet om de kosten van de ene prik. Maar wat dacht je van het overbodig geven van antibiotica aan een dier. Als er echt wat is wordt ie alleen maar sneller daarvoor resistent.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:12

Een veulen wordt geboren met een wond, de navelstreng namelijk! en zeker als ze (bv ivm het weer) de eerste dagen op stal gehouden worden, lijkt het me niet onverstandig om e.e.a. te voorkomen. En ik wil by the way helemaal niemands geweten sussen, maar een veulen is de eerste dagen gewoon het kwetbaarst. Ik zal het mijn DA nog eens vragen, maar ik kan me voorstellen dat in die veulenprik bv ook tetanus zit. Ik heb zelf een jong geitje gehad met tetanus, dat wil je echt niet meemaken. Nogmaals, ik val je niet aan, ik geef alleen mijn mening *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 00:14

Mijn veulen heeft die veulenprik gehad... Ik heb gevraagd wat er nu in zit en het blijkt gewoon een breed spectrum peniciline te zijn. Dit is inderdaad bedoeld om eventuele infecties (bijvoorbeeld aan de navelstreng) tegen te gaan. Het gaat dus niet om influenza of tetanus. Als de moeder op tijd geent is, wordt via de biest voor de afweer gezorgd. Ook afweer tegen allerlei infecties worden via de biest geregeld. Vooropgesteld dat de moeder zelf ook genoeg tijd heeft gehad zich te 'wapenen' tegen de in haar stal voorkomende 'beestjes en virussen'. Daarom wordt het ook belangrijk gevonden een merrie enige tijd voor de geboorte in de stal te zetten waar ze met het veulen staat later.

Dit is -zo letterlijk mogelijk- wat de veearts mij heeft verteld.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:54

In belgie zijn er nu 3 veulens achter elkaar "geboren" met een druip navel. Ik ben *stom stom stom* vergeten te vragen of ze de veulen prik wel hebben gegeven. Dit komt namelijk normaal gesproken maar 1 op de 1000 keer voor. Wel heel raar. Zal het nog eens navragen.
Ze zijn gezond geboren namelijk, maar na een week gaat de navel druipen. Een ontsteking. Ik denk dat ze dus geen veulen prik hebben gehad. Daar is die prik namelijk voor, dat alles ok gaat met die ellendige navel. En nog wel voor meer natuurlijk, maar da's wel het belangrijkste

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:54

Een wijziging:
Er is namelijk nogal wat discussie over het hoe en wat van een veulenprik. Ook het zomaar rondstrooien van antibiotica is niet geoorloofd. Wanneer je een veulen hebt, vraag dan aan de DA wat hij precies geeft als je om een veulenprik vraagt.
Er kan namelijk best verschil in zitten. Maar net afhankelijk van de overtuiging van de praktijk.
Wanneer er namelijk geen problemen met of rond de geboorte zijn is het nut van zo'n prik niet duidelijk. In de biest van de merrie zit alles wat een veulen nodig heeft en daar kunnen medicijnen echt niet tegen op.

Wanneer er geen problemen zijn geweest rond de partus is het heel waarschijnlijk dat je DA een anti-tetanus serum geeft en misschien vitaminen.

Het is ook wel gebruik geweest om antibiotica (AB) te geven, met name om veulenziekte (oftewel polyarthritis) te helpen voorkomen. Maar dat kan eigenlijk niet meer (resistentieproblematiek).

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:24

Jantien schreef:
Een wijziging:
Er is namelijk nogal wat discussie over het hoe en wat van een veulenprik. Ook het zomaar rondstrooien van antibiotica is niet geoorloofd. Wanneer je een veulen hebt, vraag dan aan de DA wat hij precies geeft als je om een veulenprik vraagt.
Er kan namelijk best verschil in zitten. Maar net afhankelijk van de overtuiging van de praktijk.
Wanneer er namelijk geen problemen met of rond de geboorte zijn is het nut van zo'n prik niet duidelijk. In de biest van de merrie zit alles wat een veulen nodig heeft en daar kunnen medicijnen echt niet tegen op.

Wanneer er geen problemen zijn geweest rond de partus is het heel waarschijnlijk dat je DA een anti-tetanus serum geeft en misschien vitaminen.

Het is ook wel gebruik geweest om antibiotica (AB) te geven, met name om veulenziekte (oftewel polyarthritis) te helpen voorkomen. Maar dat kan eigenlijk niet meer (resistentieproblematiek).

Biest werkt als antie serum pas na 24 uur, en om dat gat op te vullen heb je dus de veulen prik.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:43

Veulenprik wordt hier wat door elkaar gehaald. Antitetanosserum is zeker heel nuttig omdat die kiemen inderdaad door de navel binnenkomen en het veulen toch niet onmiddellijk kan beschikken over de afweer die het via de biest binnenkrijgt. Antibiotica is volledig nutteloos. Veulenziekte wordt veroorzaakt door te weinig afweer, waardoor kiemen zich kunnen vermenigvuldigen en vooral plaats gaan nemen op plaatsen waar zowieso al weinig afweer is: nl. het gewrichtsvocht. Na een week ongeveer krijg je de symptomen: gezwollen gewrichten, navelontsteking etc... Deze veulens kunnen NIET geholpen worden met antibiotica als de afweer niet op peil gebracht werd door plasmatransfusie. Ook een veulen dat antibiotica kreeg de eerste dag zal onherroepelijk ziek worden zonder voldoende afweer (= niet voldoende of onvoldoende kwaliteit biest binnengekregen tijdens de eerste 18 uur).

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:04

Zo da's duidelijke taal! Klinkt heel logisch wel eigenlijk. Ik vroeg me ook al af waarom een veulen antibiotica zou krijgen, dacht ook dat het iets anders was, maar wist ineens niet meer zeker wat het precies was. Wel even weer fijn om te weten, opdat ik het dus niet nog een keer vergeet.