Galop wissel.... Lukt TOTAAL niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 16:02

Ik had gisteren een privé springles en toen hebben we leuk een parcourtje gedaan. Het enige vervelende is dat Iwaldo heel vaak in de verkeerde galop landt, vooral als ie rechtsom moet. Mijn instructrice zei dat ik eens een balkje op de ac lijn moet leggen en dan op het moment dat ie daarover springt de andere kant op, een soort door s van hand veranderen zeg maar. Ik weet dat ik dan goed met m'n gewicht moet zitten op de kant dat ik op wil.. maar echt ELKE keer lande ie verkeerd! Verdorie! Changement kan ie niet maar hij wordt wel zo gehaaid dat ie dan terug valt in draf en zelf goed aanspringt... maar goed landen ho maar. Hebben jullie tips?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:17

Stooooooooooooooop! Als je paard moeite heeft met galopwissels, ga je juist NIET met je gewicht aan de kant zitten waar hij heen moet, want dan kan 'ie z'n schouder niet wegzetten! Dus houdt duidelijk je gewicht op het NIEUWE buitenbeen, zodat de nieuwe binnenschouder de kans krijgt om naar voren te grijpen!
Succes, Sonja.

Mmmm, ik vind het zelf niet duidelijk genoeg uitgelegd, dus ik tik er gewoon nog een stukkie onder.
Een (heel laag) sprongetje parallel aan de A-C-lijn op de lijn E-B is een handig hulpmiddel, maar niet eens noodzakelijk. Als je begint in de linkergalop, wendt dan af op de lange zijde en geef bij het kruisen van de A-c-lijn de hulpen voor het changement: Ophouding met de hand, daarna tegelijkertijd de volgende handelingen:
-Beenhulpen verwisselen en flink doordrukken met je buitenbeen
-Gewicht op je buitenbeen houden terwijl je flink doordrukt
-Geef overdreven teugelhulp om het duidelijk te maken. In de wending van de hoefslag af, vraag je goed stelling, met BEIDE handen links van de basispositie. Houdt wat stelling links, TOT het changement. Tijdens het changement neem je overdreven stelling rechts, met beide handen RECHTS van de basispositie.

Veel paarden vinden het makkelijker als je in het begin even de verlichte zit aanneemt, zodat ze ook in de achterhand makkelijker kunnen wisselen.
Vergeet vooral niet om een duidelijke hulp met je heup te geven richting de (nieuwe) buitenkant, waarbij je dus je gewicht verplaatst op de buiten beugel.

Ik hoop dat het verhaal nu wat begrijpelijker is.....
Groetjes, Sonja.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-03-17 20:24 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 20:30

Ja hoor ik snap het volkomen maar het gaat dus lijnrecht tegen mn instructrice in LOL.. Die zegt dus dat ik m'n gewicht moet plaatsen op de kant waar ik wil landen. Nouja maar eens dit proberen en als t lukt dan is dit gewoon de goede manier hihi... In ieder geval bedant! Groetjes van Laura

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:32

het verhaal van Sonja is wel logisch. Als je nl gewoon galoppeert zit je op de buitenkant, met een wissel moet je dus je gewicht ook veranderen. Naja, ik zeg het wat vaag, maar dat is volgens mij wel zoals het is. En het klopt ook wel dat je moet proberen de schouder te blokkeren...

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:35

Het verhaal van je instructrice klopt wel, maar wordt alleen gebruikt bij paarden die de wissels al goed beheersen en echt volledig op ruiterevenwicht gereden kunnen worden.
Als je een paard hebt dat inderdaad al zo ver is, dan zorg je dat je boven de sprong ietsje meer gewicht hebt op de beugel aan de kant waar je naartoe moet, terwijl je ook al direct na de afzet bij de sprong de nieuwe beenhulpen doorzet. Ook in die situatie druk je flink door met je buitenbeen.

Maar als ik jouw berichtje zo lees, denk ik dat dat nog net effe een stappie ter ver is. Eerst maar eens oefenen met de changementen, en daarna de wissels boven de sprong.
Stap voor stap gaat uiteindelijk toch sneller!

Succes ermee!
Sonja.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:44

Je kunt ook eerst oefenen over een kleine sprong eerst in de draf van been te veranderen. Gezien op demonstratie NH, hadden ze de hele A/C lijn balkjes op 20 cm gelegd en dan gingen ze eerst in draf al slalommende over het hindernisje van been veranderen. Toen de paarden dat doorhadden deden ze het ook in de galop zo.
Als een bijdehande IJslander het kan *LOL*
Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers