Geduld bewaren soms moeilijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Geduld bewaren soms moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:20

Ik zit qua dressuur even in een behoorlijk diep dal met het Pablo geval. Hij vindt alles interesanter dan op mij letten. Hij zoekt naar eendjes in de beek om van te schrikken maar is tegelijkertijd wel overdreven voorwaarts.

Dus ik doe echt heel erg mijn best om hem aan het werk te zetten door steeds overgangen te rijden en geen 1 "gewoon" rondje over de hoefslag.

Maar af en toe vind ik het zo moeilijk om mijn gedul te bewaren en hem niet de bak door te meppen als hij weer er tussen uit miept. Of hem juist giga op de rem te rammen. Ik roep echt in mijn hoofd tegen mezelf: "doe het niet, ga zitten alsof je 500 kg weegt en neem hem rustig terug. Ga vooral niet terug trekken maar ga spelen en blijf vooral vriendelijk. De fout ligt bij jou en niet bij Pablo".

Maar soms ga ik onbewust wel toch beet houden zodat Pablo zich alleen maar opkrul en nog meer vasthoudt.

Gisteren gingen we in de les de proef oefenen en toen ik bij de x wilde gaan halthouden kreeg ik hem niet op tijd terug, hij wilde middendraf doen maar dat was helemaal niet de bedoeling. Ik werd boos en noemde hem een etterbal en riep naar mijn instructeur dat Pablo te heet was en dat ik mijn geduld verloor. Hij zei tel maar tot 10 en doe het opnieuw. Dat heb ik dus maar gedaan en toen ging het wel aardig. Verderop in de proef moet je van D tot G uitgestrekte draf op de A-C lijn. Ik opende alleen mijn handen en we vlogen al ongecontroleerd weg. Ik kreeg hem niet terug en we reden dus zelfs de ring uit (gelukkig staat zondag een jury auto bij C dus dan is het moeilijker om de ring uit te renne op die plek Knipoog ).
De instructeur zei nog dat het eigenlijk helemaal niet zo slecht ging behalve die uitbraakpogingen. Maar het voelt echt mega mega slecht.

Ik krijg nu vast allemaal commentaar dat ik mee overgangen terug moet rijden, zwaarder moet zitten enzo. En dat moet ik ook maar het is af en toe zo verdomde moeilijk! Een half jaar geleden voordat hijkreupel en ziek werd ging hij zo fijn en hadden we de laatste 3 wedstrijden 2 wp per proef maar als het zondag gaat zoals nu worden we echt laatste. Ook al is het maar onderling, ik wil gewoon fijn rijden.

(he he dat ben ik kwijt, nu kan ik vanmiddag weer fris en met nieuwe moed rustig gaan rijden Haha!)


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:23

Wat ik op zo'n moment doe, ik ga de bak uit, gooi de teugels los ga even 10 minuten op de weg stappen of flink draven, ga weer terug de bak in (moet je Omar eens zien kijken... Extreme duivel ) en ga het nog een keer proberen.
Teugels los en een flinke galop een aantal rondes wil ook wel helpen om zijn aandacht erbij te houden. Dan doe ik niks dan alleen gas geven, wil hij draven, dan moet hij eerst nog 1 rondje galop. En reken maar dat hij luistert! Dan ga ik eerst weer beginnen met stap, is dat goed ga ik draven, is dat goed dan ga ik pas meer doen dan voltes rijden.

Je bent dus niet de enige hoor.

Succes!

:evaw:

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:20

Dat deed ik met Remy ook altijd. Als hij zijn aandacht niet erbij houdt gewoon opeens iets heel anders gaan doen. Stuk naar buiten of inderdaad een paar rondjes flink laten knetteren. Dan snapt hij er helemaal niks meer van maar doet wel z'n best weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:26

Als ik van mezelf voel dat ik begin te koken, dan zet ik Mileen stil op het midden, moet ze haar hoofd omlaag houden, en ga ik even rustig vijf minuutjes af zitten te koelen.
Werkt prima.

Het loperige...... tja, jij bent de enige die kan beoordelen hoe je dit weg krijgt. Heeft hij genoeg afwisseling (is hij de bak niet spekzat), helpt het niet om eerst even te longeren of los te gooien etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:36

Als ik van te voren al weet dat ik niet zo lief ben, rij ik niet.
Of ga het bos in.

Ben ik aan het rijden en merk ik dat ik bijna pissig word.
Ga ik ff stappen, of simpel vwnw galoperen of draven.
Geen oefeningen, als wat grote voltes.

Kawa is ook een paard wat onder dwang dingen helemaal niet meer doet.
En als ik dan pissig word, doet hij helemaal niks meer.
Dus door vechten op dat moment heeft dan toch geen enkele zin.

Zijn we dan allebei wat afgekoeld, ga ik pas weer echt rijden.

En heeft hij dan goed gedaan, waar het in het begin op mis ging, word hij uitvoerig beloont en gaan we meteen droogstappen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:46

Ja ik herken dat wel hoor, en het is idd ook heel moeilijk, ik ken mezelf ondertussen wel een beetje en als ik zo'n dag heb dat ik weinig geduld heb dan stap ik niet eens op, omdat ik WEET dat het kan gebeuren, op een of andere manier reageert Piropo dan ook al anders en ik heb geen zin in "oorlog"
Of ik ga gelijk naar het strand, daar kan ik dan lekker uitwaaien.
Maar het kan ook wel eens gebeuren dat het gewoon echt niet gaat in de bak en dat ik geen enkel stukje meewerking krijg van meneer, en als ik dan voel dat ik pissig ga worden spring ik er echt vanaf... maar ik ga niet naar buiten want dat vindt hij nou juist wel leuk Haha! meestal mag hij dan even aan het werk aan de longe, dan kan hij geen oorlog met mij krijgen en is hij toch stevig aan het werk.
Zo kan ik iig mijn paard, en mezelf recht in de ogen blijven kijken (voor mijn gevoel dan he)

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:46

runningkawa schreef:
En heeft hij dan goed gedaan, waar het in het begin op mis ging, word hij uitvoerig beloont en gaan we meteen droogstappen.


inderdaad, dan ben ik met weinig (maar moet wel GOED zijn) tevreden. Heeft hij het 2 x goed gedaan dan zijn we klaar ook.

:evaw:

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:48

runningkawa schreef:
Als ik van te voren al weet dat ik niet zo lief ben, rij ik niet.


Ik lig echt helemaal in een deuk van jouw opmerking (positief bedoeld hoor) Wanneer weet je dan wanneer je niet zo lief bent?

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:50

Als ik de hele dag al niet zo goed gemutst ben.

Dan weet ik dat ik minder kan hebben en ik vind het dan niet eerlijk om op te stappen.
Omdat je dan toch eerder de neiging hebt om eerder boos te worden.

Kaakaa

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-11-02
Woonplaats: Overasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:04

Hi Katrien,

Ik ken het probleem helemaal. Die van schrikt bijna nergens van, maar ik kan ook niet zo lief zijn voor mijn paard als ik vind dat zij haar best niet doet!!

Een paar jaar geleden kon ik echt door het lint gaan!! Daarna krijg je een super rotgevoel en wil je dezelfde dag eigenlijk nog een keer rijden om het weer goed te maken.

Ik vind dat ik rustiger ben gaan rijden. Op het moment helemaal omdat ie aan het herstellen is van tying up. Waarschijnlijk een jaartje niets doen.

Ook al weet je dat je er niets mee op schiet, maar moet je toch je frustratie kwijt, toch?? Ik heb dus eigenlijk geen oplossing voor je, het werkt pas als je er zelf achter staat. En dan wil het nog niet zeggen dat het je nooit meer voorkomt (maandelijkse buien, kon je bij goed merken). Je moet het een keer doorbreken want je raakt in zo'n cirkel waar je uit moet zien te komen en dat kost tijd.

Een klein tipje: Als je paard aan de linkerkant iets ziet, proberen stelling naar rechts te krijgen. en desnoods tot 1000 tellen....?????

succes ermee!! Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:37

Ik stap er gewoon relaxed op maar hij is regelmatig zooooo heet de laatste tijd. Afwisseling krijgt hij volgens mij ook genoeg. We gaan regelmatig het bos in en een sprongetje doen we ook. En hij staat 6 a 7 uur per dag op wei.
We moeten hier gewoon even door. Ik stop ook als hij opeens iets simpels wel goed doet, sluit altijd goed af.
En ik probeer heel rustig te worden maar gisteravond werd het me even teveel. Maar goed dan roep ik dat dus naar mijn instructeur, ik ga hem niet afraggen.

Maar gelukkig ben ik dus niet de enige Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:04

Je bent zeker niet de enige Haha!
Ik vind dit ook allemaal heel bekend klinken. Regina kan ook opeens doen alsof ze alles eng vindt, en constant boven mijn tempo lopen. Dit houdt ze zo een week vol, en dan opeens (zoals gister) loopt ze weer heel lekker, alleen zijn dat meestal kortere periodes. Maar goed ze is nog jong, moet veel leren en ik rijd ook niet perfect.
Om mijn geduld te bewaren is dan ook weleens heel moeilijk, maar ik kan dan beter een stuk gaan stappen of eraf gaan dan door te gaan waar ik mee bezig ben, want dat wordt niets meer...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, beegee, Donnatella, goesju, ImkeTarek, Ineke2, Laj1, Lexi_Amigo, redbutton, Telpeva, Zoey_julia en 75 bezoekers