gevoel van de ruiter vs zichtbaar resultaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

gevoel van de ruiter vs zichtbaar resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 08:28

Kennen jullie dat ook? Je rijdt voor je gevoel E.K. (Enorm K l o t e ), je voelt vanalles wat niet klopt. Je gevoel zegt dat je paard te sterk wordt, of juist niet, of dat je scheef zit, terwijl dat niet zo is, enz enz, maar als je dan het resultaat terugziet, of laat beoordelen, dan ziet het er gewoon goed uit, je paard gaat goed vooruit, enz enz.......

Hoe bepaal je wanneer je bij je gevoel moet blijven, en wanneer je dat los moet laten en door dat verkeerde gevoel heen moet gaan werken?

Zelf denk ik dat het een kwestie is van je instructeur volledig vertrouwen.

Door de jaren heen heb ik zelf het gevoel ervaren dat ik met name tijdens de (prive)les EK rijdt, echt met een rotgevoel vaak, maar het paard is in die jaren enorm vooruitgegaan! (En ik ook trouwens Haha! )

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:30

heel bekend gevoel. Maar meestal heeft mijn gevoel toch wel gelijk. Gelukkig is mijn instructrice ook zo eerlijk om te zeggen dat het probleem niet bij sjaak ligt, maar bij mij. En daar wordt vervolgens aan gewerkt tijdens een les.

idd vertrouwen hebben in degene die je begeleidt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:33

ik ken het gevoel al te goed. vooral op concours dan denk ik altrijd wat een ellendige proef ik heb weggereden en dan vond iedereen (incl. jury) een super proef.

soms ook andersom helaas.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:51

Volgens mij instructrice ben ik veel te fanatiek Clown
Ik ben nooit eens helemaal tevreden als ik gereden heb
in de les of een proefje op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:03

Klinkt bekend hoor.
Toch vertrouw ik meer op mijn gevoel dan op m'n trainer. Hij ziet immers alleen, ik VOEL...
Soms vindt hij dat iets prima gaat (voor het plaatje) maar voel ik dat er iets niet goed zit. Het grappige is dat hij dan meteen vertrouwt op mijn gevoel en we meteen aan gaan pakken wat ik voel. Daardoor verbetert het totaal dan, waarna we kunnen checken of het totaalplaatje goed is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:12

Het enige waar ik dat bij heb is als ik een paard rijd wat mij niet fijn laat zitten,
voor mijn gevoel zit ik dan te shaken, voorover, mijn benen zwiepen, handen erg onrustig, knikkend hoofd etc.
Vervolgens zie ik in spiegels of op video dat ik wel helemaal stil zit.
Verder strookt mijn gevoel altijd wel aardig zover ik weet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:25

ik heb dat ook wel eens. Soms denk ik WOW SUPER en dan krijg ik me toch een bak kommentaar over me heen, en soms denk ik GRRRR K.L.O.T.E!!!! en dan zegt men " gaat goed he, lekker aan het lopen" ???? heel vaag. Ik heb wel gemerkt dat het aan mijn eigen gestel ligt of het gevoel strookt met de werkelijkheid. Als ik een slechte dag heb qua gezondheid of humeur dan is het voor mij moeilijker om te bepalen of iets wel goed is of niet.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:51

Sonja schreef:
Klinkt bekend hoor.
Toch vertrouw ik meer op mijn gevoel dan op m'n trainer. Hij ziet immers alleen, ik VOEL...


Maar dat is waar het hier om draait volgens mij (toch fabienne?). Het gevoel komt niet overeen met het resultaat. Dus jij hebt een rotgevoel, maar je trainer zegt: goed zo ....
Als jij dan toch op je gevoel zou afgaan, ben je in de ogen van je instructeur niet goed bezig.
Of moet je je gevoel zo voor laten gaan dat je op zoek moet naar een andere instructeur??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 09:56

Alles draait m.i. om het vertrouwen wat je in je instructeur hebt.
Denk je dat hij/zij het bij het rechte eind heeft dan moet je ervoor gaan. Zo niet dan zoek je iemand anders.

Mijn ervaring leert, dat je gevoel je vaak foute informatie kan geven......

Hoeveel ruiters zijn er niet, om maar een klein voorbeeldje te noemen, die denken te voelen dat ze recht op hun paard zitten, terwijl ze hardstikke scheef zitten! De spiegel/je instructeur zegt je dan dat je gevoel niet klopt en daar moet je dan mee aan het werk.
Alleen is dit duidelijker zichtbaar te maken dan sommige andere dingen, waarbij het gevoel niet klopt met hoe het er uit ziet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:06

Dat het gevoel niet klopt met de werkelijkheid heb ik ook. Laatst reed ik echt EK tijdens de les, super gespannen (oude kwaal) en onnodig te drijven. Er was een video van gemaakt en mijn kwalen waren goed te zien (dus dat gevoel klopt wel). Maar Pablo liep stukken beter dan voorheen, dus ergens gaat iets wel goed. Volgens mijn instructeur voel ik de laatste maanden veel meer dan voorheen en is de lat hoger gelegd en je wordt veeleisender. Telkens als je wat nieuws leert in de les loopt je tegen iets aan wat je dus niet kende en dus nog niet beheerst.
Iemand bij mij op stal zit nu in een dip, terwijl haar paard veel beter loopt dan drie maanden geleden. Maar omdat ze tijdens de lessen weet dat het beter kan, maar dat nog niet in de praktijk kan uitvoeren zit zij nu in een dip.

Ik denk dus dat het ligt in het verleggen van de grenzen bij jou en je paard tijdens de les. Elke keer verleggen geeft weer het gevoel dat je het niet kan (onbekend dus). Terwijl eigenlijk je paard er steeds beter van wordt. Althans, zo ervaar ik het momenteel en mijn vriendin hoorde ik van de week hetzelfde zeggen. Stug doorgaan dus.... En eens een buitenrit om niet met je gevoel bezig te zijn en lekker te rijden (dat doen wij dus).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:11

En nog over gevoel en prive les. Ik heb les nu van iemand die continue vraag wat ik voel, wat ik moet doen als het goed voelt en wat ik moet doen als het niet goed voelt. Hij vraagt dus eigenlijk mij duidelijk te verwoorden wat er gebeurt en laat eerst mij een oplossing aandragen. En als het goed gaat verteld hij dat gelijk (andersom ook). Wel heel anders lessen dan ik voorheen ben gewend, maar heb nu wel het idee dat ik beter een gevoel krijg van het rijden, wat er onder mij gebeurt en bewuster bezig ben met een antwoord erop. Al is het volgens mij nog maar een super klein topje van de ijsberg. Zeker nu ik afgelopen zondag een clinic heb gezien van mijn instructeur aan een drietal ZZ-licht combinaties. Die hadden toch 1000 woorden minder nodig dan ik om iets uit te leggen en konden veel beter (en zichtbaarder) de instructies opvolgen. Maar volgens die ruiters hebben ze ook dat EK gevoel........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:14

Ik blijf gewoon af gaan op mijn gevoel en geen jury kan mij daar van af brengen. Een goede jury moet toch een beetje kunenn zien wat een ruiter voelt. En ik ga ook uit van het volgende: voelt het voor mij goed, voelt het voor het paard goed. Als het voor mij beroerd aanvoelt, is het rijden voor het paard ook niet prettig. Als ik fijn kan doorzitten op mijn paard (en nu bedoel ik duidelijk het verschil kunnen voelen op hetzelfde paard) dan kan ik rijden met lichte en kleine hulpen. En dan is er geen jury die mij wijs maakt dat mijn paard niet goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:35

Mijn gevoel klopt in grote delen wel met het beeld.

Maar dat komt natuurlijk ook omdat er veel gezegt is nu is hij scheef, nu is hij recht, zodat je ook leert voelen wat recht en scheef is

Ik heb ook heel wat met mijn ogen dicht moeten rijden, incl. springen.
Dan gaat je gevoel met sprongen vooruit Lachen

Het enige wat ik wel eens heb, is dat ik vind dat hij niet voor het been is en ik voor mijn gevoel als een idioot zit te drijven.
Maar dat ook eens in de les gehad te hebben zei mijn instructrice dat als dit in de proef gebeurde ik met een big smile moest rijden, want je zag er niks van.

Zo merk ik ook meteen als hij net niet 100% loopt.
Voor degene op de grond nog niks te zien en voor mij een gevoel alsof hij zwaar kreupel loopt.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:02

Je moet ook leren om te weten wat je moet voelen Tong uitsteken Tong uitsteken . Ik heb nu weer een jong paard en ik weet bij hem gewoon nog niet altijd wat goed is.
Het voelt - voor mijzelf - vooral goed als ik controle heb en flink aan het rijden ben. Mijn instructie is het hier niet altijd mee eens en leert me het paard meer op eigen benen te laten lopen en minder vast te houden.
Uiteindelijk voelt dat wel weer beter , maar in de aanloop voel ik alleen maar gebrek aan controle.
Gelukkig schreeuwt m'n juf dan: voel je, voel je, dit moet je voelen....... en zo kan ik het ook steeds beter narijden. Maar af en toe moet ik dus tegen m'n eigen gevoel ingaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:17

runningkawa schreef:
Zo merk ik ook meteen als hij net niet 100% loopt.
Voor degene op de grond nog niks te zien en voor mij een gevoel alsof hij zwaar kreupel loopt.


Inderdaad, DAT herken ik ook, zeggen ze aan de kant " ben je nou al klaar" en dan zeg ik dat ze niet goed loopt en er is dan niemand die er iets van ziet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:36

ik koppel het aqltijd meteen terug als mijn gevoel zegt dat het niet lekker gaat. Meestal kan mijn instructeur dan toch heel goed aangeven of dat klopt of niet, en soms is het eenkwestie van op dat moment een compromis sluiten omdat je er uiteindelijk beter uitkomt.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:53

Juist in een priveles rijd je vaak tot, of net over, de grens. Dan is het vaak 'logisch' dat het voor je gevoel niet goed gaat en het niet lekker voelt, omdat je het uiterste van jezelf en je paard vraagt en dit meestal niet zonder slag of stoot gaat. Paard wordt te zwaar in de hand, hij slaat een keer naar het been, je gaat zelf scheef zitten, wringen etc.
Rijd je dan later iets gemakkelijkers dan merk je dat het gevoel veel beter is geworden. Het 'gevoel' hoeft niet altijd goed te zijn, om toch op den duur tot een beter resultaat te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:56

Citaat:
Het 'gevoel' hoeft niet altijd goed te zijn, om toch op den duur tot een beter resultaat te komen


Maar je gevoel was dan wel juist.

Het veolt dan niet lekker aan, maar dat is dan ook omdat je eigenlijk net over je grens zit.
Dus het gaat ook niet helemaal lekker.

Dus op dat moment voelde je dat wel goed aan.
En dat is toch erg belangrijk.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:02

Ja maar Kawa, dan is je gevoel toch juist niet goed op dat moment? Ik kan je niet zo volgen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:09

pff, hoe leg ik het uit

Het gevoel is idd niet goed, omdat je over grens zit.

Maar je hebt wel goed gevoeld, dat het niet goed voelt. Haha!
En dat is dan wel weer oke, het voelen van je dan

nog geen snars duidelijker nu *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:18

kawa, dat was precies wat ik bedoelde met dat compromis. Het voelt niet fijn, want hij moet iets doen dat moeite kost en daardoor creeer je toch vaak wat spanning en onrust. Dat geeft geen prettig gevoel, terwijl als je dat extra moeilijke dan weer laat gaan je er vaak een beter paard (en een beter gevoel!) aan over houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:19

Fitzroy schreef:
Maar dat is waar het hier om draait volgens mij (toch fabienne?). Het gevoel komt niet overeen met het resultaat. Dus jij hebt een rotgevoel, maar je trainer zegt: goed zo ....
Als jij dan toch op je gevoel zou afgaan, ben je in de ogen van je instructeur niet goed bezig.
Of moet je je gevoel zo voor laten gaan dat je op zoek moet naar een andere instructeur??


Nee, mijn trainer moet ook vertrouwen in mij hebben Haha! en op mijn gevoel af durven gaan, ondanks dat zijn ogen zeggen dat het goed zit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:21

Ik vertel dan wat ik voel,
mijn instructrice speelt hierop in en dmv een oefening of hulp kunnen we controleren of mijn gevoel juist was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:26

dat bedoel ik idd ook Lielle, kreeg het alleen niet verwoord. Haha!

Ik heb gelukkig een instructrice die heel duidelijk op je gevoel speelt.
Die zegt meestal per pas wat goed is of wat niet.

De keertwending die ik eerst nog nooit gedaan had als voorbeeld.
Dan zegt ze bij elke pas, ja, ja, nee, ja ja
En dan leer je het echt goed voelen

Mijn vorige instructeur zei dan vaak na de oefening, de 3e pas was niet goed
ja duh, dat wist ik dan niet meer hoe die voelde

Dus duidelijke instructie is bij leren voelen erg belangrijk.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 12:32

Sonja kan je een voorbeeld noemen van wat je precies bedoelt, want volgens mij halen we hier zaken door elkaar?

De stelling gaat eigenlijk over
waar leg je de grens
of jouw gevoel correct is op dat moment
of dat er iets niet goed voelt, maar waar je doorheen moet op dat moment om verder te komen.