Mijn paard plast altijd als ik op stal kom...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Mijn paard plast altijd als ik op stal kom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 23:34

Tja, misschien een beetje vreemde vraag maar hij kwam toevallig in me op. Mijn merrie plast altijd als ik op stal kom. Als ik een poos (aantal uren) weg ben geweest doet ze het ook weer.(ook als ze in de wei staat) Een paard van een vriendin van me doet precies hetzelfde.

Hebben jullie enig idee waarom ze dat doen???

Kon zelf niet tot een plausibele verklaring komen dus ben nieuwsgierig of iemand weet hoe het in elkaar zit....


Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:28

Als je paard nou niet plast als je erop zit dan kan dit de reden zijn. Die van mij gaat altijd plassen als ik met het zadel aankom... hartstikke slim natuurlijk! Dan is ze leeg om aan het werk te gaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:31

Mijn oudste merrie doet dat ook. Volgens mij associeert ze mij met eten, omdat ik meestal degene ben die voert. Zodra ze het idee heeft dat er eten komt, plast ze. Ik weet eigenlijk niet waarom ze dat doet?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:51

Bij ons op stal doet een merrie het ook.... ik ben ook wel benieuwd waarom Verward

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:29

Ilet doet dat ook iedere ochtend als ik de schuur binnen kom, het
maakt niet uit op wat voor tijdstip ik kom. Zodra hij me hoort
gaat hij staan plassen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:41

hahaha vaag hoor... Ik zou niet weten waardoor eht komt,
maar ik denk inderdaat dat ze leeg proberen te zijn voor eht werken, dat ze makkelijker kunnen lopen enzo..

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:27

Die van mij doen dat ook en als ze eten krijgen.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:36

Limonero doet het ook, ook onder het werk. Hij doet het met name als hij gespannen is, zenuwachtig wordt of bevestiging zoekt. Het wordt ook wel emotionele plasdrang genoemd. Een aantal jaar geleden heeft er een stukje in de Bit over gestaan geschreven door Evert Offereins. Hij noemde daarin ook een medicijn om dit 'probleem' op te lossen (onder het werk is het soms wel vervelend!). Uit mijn hoofd weet ik niet hoe dit middel heet (zit nu op kantoor, briefje ligt thuis). Op Internet vond ik wel wat over dit middel en het kwam redelijk agressief over, dus ik ga het zeker niet gebruiken voor Limonero.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:38

Ik weet niet waarom ze het doet, maar ik zou er gebruik van maken. Neem een oude emmer als pisemmer en als je dan aankomt en ze gaat plassen opvangen met de emmer, scheelt een vieze stal!
Het vriendje van mij is op die manier ook zindelijk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:06

Imker doet dat ook. Volgens mij doen ze dat alleen als ze helemaal op hun gemak bij je zijn (of ze zijn zo slim om te bedenken dat je onder het rijden moeilijk plast!).

Toos paardloos

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:15

Ja dat doet de mijne ook, (ik denk) omdat hij verwacht dat ik er dan mee aan de slag ga en hij voorlopig niet kan plassen. Tenminste, hij ziet het als 'niet kunnen', het kán natuurlijk wel onder het rijden maar dat doen ze meestal niet.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:38

Jura schreef:
Mijn oudste merrie doet dat ook. Volgens mij associeert ze mij met eten, omdat ik meestal degene ben die voert. Zodra ze het idee heeft dat er eten komt, plast ze. Ik weet eigenlijk niet waarom ze dat doet?


starlight plast ook altijd als ik het eten in de bak doe. Als ze achter staat en ik roep gaat ze eerst staan te plassen en dan komt ze pas.
Ook na het rijden is dat het eerste wat ze doet.
Ze heeft in 3 jaar tijd maar 2 keer geplast toen ik er op zat en beide keren was ze hengstig.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:42

Appy plast altijd op zijn hooi. Hij krijgt elke dag vers hooi en dan gaat hij erin staan plassen!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:43

Ik ga met Imker mee,omdat ze zich op hun gemak voelen,of zodat ze onder het werken niet meer hoeven.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 23:32

Tja, ze zal zich wel op haar gemak voelen want werken hoeft ze bij mij op het moment niet.... (rijdt iemand anders op) Alleen vind ik het dan weer vreemd dat alleen Gently plast en Stiek niet terwijl ik met Stiek over het algemeen toch een sterkere band heb als met Gently. Misschien moet ik deze vraag maar eens stellen aan een DA of aan de Bit... Kijken met wat voor verklaring die komen....

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:17

Ja,daar ben ik ook wel benieuwd naar.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:26

Citaat:
Misschien moet ik deze vraag maar eens stellen aan een DA of aan de Bit... Kijken met wat voor verklaring die komen....


Het antwoord heb ik al gegeven, stond in de Bit en was van Evert Offereins: het is emotionele plasdrang. Als je er veel last van hebt (bijv. bij spanning of opwinding onder het werk) dan zijn er medicijnen voor te verkrijgen.

Wij gaan die medicijnen trouwens niet gebruiken bij Limonero die er behoorlijk last van kan hebben.

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:38

een van mijn merries doet dat ook als wij komen, de andere twee hinniken en nummer drie plast. Misschien ook een vorm van begroeting???


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:03

Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald!
Plassen tijdens het rijden weet ik niet veel van.

Maar als een merrie plast als je op de wei komt of op stal voordat je iets gaat doen met haar dan is het heel natuurlijk gedrag!
Daarmee toont ze namelijk haar onderdanigheid!
Het moment dat je 'haar' terrein betreedt geeft ze daarmee aan dat jij de baas bent. De baas van een kudde geeft ook aan bij ander paarden waar er gegraasd wordt in de natuur. Op het moment dat de merrie haar onderdanigheid toont dan zegt ze in feite dat ze het aan jou overlaat waar ze naar toe moet om te eten of om te werken.
Eigenlijk dus heel goed dat ze dat doen!

Als je er meer over wilt weten kan je het 1e boek van Monty Roberts lezen. Of 'de aard van het paard' van Stephen Budiansky'.
Laatst bijgewerkt door Bonnigje op 09-05-03 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 10:20

Hee Bonnigje, dat was denk ik wel het antwoord op de vraag.... Stom eigenlijk dat ik die link niet eerder gelegd heb.

Bij een hond noemen ze dat een deemoedsplasje toch?

Dat verklaart ook dat Stiek het dus niet doet... hij is nog hengst en zo af en toe test hij weer eens hoe ver hij gaan kan. Dan drukt ie even door en krijgt van mij dan weer een knal om hem even terug naar zijn plekje te verwijzen... Hij bakent ook net als een reu zijn weiland af.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:22

Polly doet het ook altijd.
Maar het stomme is, onder het werk (lopen, fietsen, mennen) plast ze ook gewoon (mennen iets minder vaak). Soms is het zelfs zo dat ze op stal plast en dat ze dan ff een paar minuutjes in een andere lege box staat en dan zet ik haar weer terug en dan plast ze weer!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:25

Ja polly........ Dan weet je meteen waarom ze soms 'zeik'merries genoemd worden. Dat is niet omdat ze niet lief zijn !

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:16

Ilet doet het dus alleen 's ochtends als ik de schuur binnen kom en het licht aan doe en iedereen goeiemorgen wens.
Ik denk dat het ook iets met het eten te maken heeft ofzo, hij plast namelijk niet als ik de wei in kom of op ander momenten als ik 's middags de schuur binnen kom

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:38

Barb, dat is hetzelfde. Ze hoeft het ook niet altijd te doen.
Die van jou laat het schijnbaar alleen 's ochtends in de schuur merken.
Ze zal wel denken.... -ik blijf niet bezig- ...
Het heeft dus inderdaad met eten te maken als mijn verhaal goed hebt gelezen. Ze laat aan jou over waar en wat ze gaat eten, dat wil ze er mee zeggen.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers