hoe kan je het beste de manen trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

hoe kan je het beste de manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 20:31

aan manen trekken heb ik een beetje een hekel Clown , want het duurt zo lang en Pru word kriebelig, maar het moet eigenlijk wel want het ziet erniet meer uit, nou schijnt dat er een manenkam is met een mesje erin Verward , en ze dus snijd inplaats van trekt, hebben jullie daar ervaring mee?


black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:29

Ja das heel mooi om mee te werken. Ik heb het een tijdje gebruikt op mijn stagebedrijf.. Je moet et wel goed gebruiken, anders ziet het er nog uit of je het hebt geknipt... Maar alsje 1x de techniek hebt ziet het er prima uit! Niet anders dan getrokken. De paarden vinden het ook geweldig, voor zover stilstaan leuk is dan.. Ze leren het daar van jongs af dat het geen pijn doet dus NOOIT kriebelige en vervelende paarden! Haha! Ik vind het een supersysteem.. maar wel een beetje veel te duur voor mij, dus ik doe het voorlopig zelf nog maar ff met een kammetje Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:37

nadeel van mesje is dat het niet uitdunt (wat bij sommige paarden erg prettig is)

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:41

Klopt... dat vind ik ook het enige nadeel... voordeel weer voor een paard met dunne manen Haha!

tuttie
Berichten: 55
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:40

ik doe het ook met een mesje, alleen dan een goedkope, nl een aardappelschilmesje. Werkt perfect, moet wel even de handigheid krijgen. Dunt inderdaad niet uit, maar bij mijn paarden is dat ook niet nodig. Verder is het resultaat super en je bent snel klaar.


obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:46

MEt een aardappelschilmesje?? Beetje gevaarlijk, als je paard een overwachtse beweging maakt zit jij of hij met een schilmesje ergens in je lijf!?

Ik gebruik altijd zon mesje, ideaal, en als de mesjes bot zijn kun je gewoon nieuwe halen bij het kruidvat oid.
Als je ze wil uitdunnen kan je een uitdunschaar gebruiken.Ziet er net raar rechtgenipt uit,maar dunt je manen wel iuets uit en maakt ze korter.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:39

gewoon trekken dat is het mooist, mijn paard was eerst ook kriebelig ervoor en wou ook niet stilstaan, maar na een paar keer is ze er al aan gewend. Je moet gewoon hele kleine plukjes nemen en ze heel snel eruit trekken dat doet het minst pijn

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:52

Ik gebruik altijd een efileerschaar, werkt prima. Als je er een beetje handigheid in hebt zie je het verschil met trekken echt niet, helemaal niet als je er daarna met een gewone schaar nog even verticaal knippend langs gaat, zodat de onderkant nog wat extra 'rafelig' is. Ik heb er eentje gehaald bij een dierenwinkel, dat is een hele goede scherpe, werkt fijn. Heb er ook eentje uit de ruitersportzaak, ziet er op het oog beter uit, maar is waardeloos, knipt heel zwaar en vouwt meer haar dubbel dan dat er geknipt wordt, schiet niet op.
Niet dat ze een hekel heeft aan trekken, dat gaat ook best, maar die manen zijn zo dun dat er met trekken helemaal niks van over blijft. Na een aantal jaren knippen ipv trekken begint het nu eindelijk ergens op te lijken.
Nescio heb ik laatst onder handen genomen, die heeft een kruin waar het alle kanten op staat, vreselijk! Deels getrokken om de hele dikke stukken wat uit te dunnen, deels geknipt met de efileerschaar. Het is nu iig even dik even en even lang, maar het ziet er nog steeds niet uit omdat het alle kanten op staat Haha!

Trekken is gewoon een handigheidje, niet te dikke plukken pakken en met een rukje trekken, niet 'hangen', hooinet voor z'n neus en het is al gauw goed. Beetje schudden met het hoofd mag af en toe best, dan hou jij gewoon het kammetje goed vast en dan is die pluk er alsnog uit Haha!

Nulla tenaci invia est via

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:30

Ik heb ook een trekmesje en dat bevalt heel goed. Het is van RVS en er zitten 2 scheermesjes ingeklapt (=wel veilig). Als de mesjes bot zijn, kun je ze erg makkelijk vervangen. Het resultaat ziet er goed uit. Ik gebruik het mesje en af en toe de trekkam om wat uit te dunnen.
Ik heb er trouwens € 10,95 voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:59

Het werkt het beste als je na het rijden de manen trekt. Neem kleine plukjes en trek ze er omhoog uit, in de groeirichting dus, dan heeft het paard er het minste last van en het gaat het makkelijkst.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 07:21

Mischien handig als je aan iemand op stal vraagt of ze het even voor doen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:33

ik doe bij die van mij afwisselend trekken (en dan echt met wortel en al, anders krijg je van die oerlelijke stekels tussen de knotjes , net zoals met die uitdunschaar :S )
en dan idd hele kleine plukjes, de keer erop doe ik ze knippen, mijn paarden hebben vrij dunne manen en als ik ze elke keer doe trekken dan hebben ze over een jaar niets meer Tong uitsteken

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:50

Ik ben ook heel fanatiek begonnen met trekken, en toen heeft mijn staleigenaar er lachend de schaar ingezet. Het resultaat is keurig, net alsof ze getrokken zijn. Heb het vorige week zelf bijgeknipt, en tot mijn verbazing is dat ook netjes Lachen

Gewoon telkens schuin inknippen, en er een paar keer recht (van onder naar boven, haaks op de manenkam) inknippen. Dan uit de onderste laag het overtollig haar trekken en voila!
Ben echt helemaal happy, want ik was in 10 minuutjes klaar, nog voor Fleur haar eten op had Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Dolce_pony, Flew en 134 bezoekers