Kun je TE lief zijn voor een pony?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Kun je TE lief zijn voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 22:25

Dat vraag ik me wel af, van mij word dat namelijk heel vaak gezegd en vandaag heb ik het misschien wel een heel klein beetje gemerkt.

Ik ging een pony rijden en eerst van te voren verzorgen natuurlijk. Die pony kan niet echt stilstaan mar ik kan haar goed poetsen. Toen moest ik haar even omzetten, er waren nog 2 mensen bij en ik wil die pony om zetten...... lukt niet. Kom pony, ga je om (beetje duwen) Pony reageert niet, pony gaat andere kant om.

Toen stond ik tegen de muur, pony plet me bijna. Nu washet genoeg, ik boos op pony en heel streng, (op mijn strengst) en NU ga je OM!!!
Pony reageert niet............... Clown Bloos

Wat zou ik nou kunnen doen??!! Beetje saai geschreven maar dat is het ook wel en beetje dom ook maar ben ik nou TE lief, hoop het niet.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:27

ja fleur, ik vind je af en toe te lief voor een pony. Vaak als een pony iets doet wat niet mag, moet je gewoon heel hard lachen, en roep je.. "Oh dat was echt lief" Bij wijze van spreken, terwijl ik vind dat je dan bijvoorbeeld best wel eens wat strenger kan zijn....

Maar goed, dat is mijn mening...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lieke

Berichten: 11349
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:30

Zeker wel! En als je niet duidelijk de houding neemt, neemt je paard de leiding, net als in de kudde moet er 1 de baas zijn, en daarvoor moet je hem af en toe wel even aanpakken. Ik was ooit ook te lief voor mijn pony, die fout maak ik nooit meer. Zodra hij iets niet mag, mag hij het ook echt niet en dat laat ik hem merken ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:32

je kan idd te lief zijn, met als gevolg dat de pony een loopje met je neemt.
Als ik door een paard geplet wordt, kan ie een rotschop krijgen. Is ie nou helemaal!


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 22:33

Het probleem is, ik KAN gewoon niet boos worden. Toen was het eenmaal genoeg, werd ik op mijn booste en luisterde de poy toch niet, maar ik vind wel dat ik nog wel de baas ben over de pony alleen bij dat omgan niet.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:41

Je kunt inderdaad te lief zijn voor een paard Maar dat kan ik vanaf een computerscherm niet beoordelen
Als je in de omgang niet de baas bent geeft dat onder het zadel meestal ook wel problemen...Misschien nog niet nu, maar meestal komt dat vanzelf.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:46

idd, je moet consequent zijn, moet pony om, dan MOET hij ook om, en eerder stop je niet...
Eventueel met je knie een duw geven.
Een pony die jouw gaat kan al gevaarlijklijk zijn, maar stel dat het met ene paar maatjes groter paard gebeurt

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:01

Ik ga met ethelate mee, wees consequent en de baas. Anders lopen ze zo met je weg. En ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:06

Ik denk dat je beter eerst de leider kan zijn en streng optreden, en later vriendje's worden.
Het paard vertrouwd je meer als je een leider bent. Erg belangerijk.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:43

Je kan zeker té lief zijn...

Met die van mij zou je binnen de korste keren helemáál niks meer mee aankunnen. Zo leer je het wel, anders neemt hij echt een loopje met je, en als een Haf dan iets in z'n hoofd haalt.... Knipoog

Z'n vorige eigenaresse kon er ook niks meer mee, ze was er bang van geworden en hij luisterde niet meer. Op een gegeven moment is hij onder het rijden gewoon gaan liggen Lips are sealed

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:56

Ja, je kunt veel te lief zijn. Mijn ouders doen hetzelfde met resultaat dat zij dus niet met mijn paard kunnen wandelen ofzo. Hij neemt gewoon een loopje met ze. Ze proberen toch het één en ander uit en als je ze niet op hun plek zet, gaat het steeds verder. Levensgevaarlijk trouwens. Ik zou net als stef een rotschop verkopen als ik geplet zou worden. Maar wel een goede, dat het de laatste keer is dat hij zoiets doet. En hij zal het vast nog weleens doen hoor, hij is enorm aan het puberen namelijk *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 07:36

Toen ik wat jonger was, was ik ook veel te lief. Met het gevolg dat mijn eerste verzorgpony nogal eens een loopje met me nam. Ik heb echt moeten leren om wat strenger te zijn.
Met Yorghos gaat het heel goed. In het begin moest ik best vaak "streng" zijn omdat hij nogal een lomperik is. Nu is dat niet meer zo vaak nodig.

* To Belg, or not to Belg *

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 07:53

stef schreef:
met als gevolg dat de pony een loopje met je neemt.


Zie hier het voorbeeld wat betreft Fleur.. fleur weet je nog met Raisa...

Ik denk dat ik jou manier met paarden omgaan beter kan beschrijven als het constant bezig zijn van comprimiën sluiten.

Fleur:"Kom paard we gaan dit doen."
Paard:"Nou vooruit dan maar, ik doe mee."
Fleur:"En zullen we dan nu dit gaat doen."
Paard:"Nee, daar heb ik geen zin in."
Fleur:"Kom op toe dan, niet zo flauw doen."
Paard:"Nee! nou ja, als het dan echt moet..."

Klinkt heel erg penny/kinder achtig....

Maar dit is de beste manier zoals ik het kan omsluiten. Jij zegt niet tegen je pony, We gaan dit doen!
Nee je zegt tegen je pony. Zullen we dit gaan doen? Snap je het verschil.

Dus ja je bent vaak te lief voor je pony!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Belker

Berichten: 15263
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:35

stef schreef:
je kan idd te lief zijn, met als gevolg dat de pony een loopje met je neemt.
Als ik door een paard geplet wordt, kan ie een rotschop krijgen. Is ie nou helemaal!

Helemaal mee eens.
Trouwens soms is 1 schop niet voldoende, staan ze je aan te kijken van was dat alles. Ik schop dan nog een keer. Meestal vliegt het beest dan naar de andere hoek van de stal. Dan is het duidelijk.
Dit gebeurdt in de 1ste week 1 keer en daarna heb ik weinig tot geen problemen meer met de pony's. Luisteren ze perfect zonder voor me weg te vliegen. Schijnheilig

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:07

Als het echt zo gaat en je hebt er vaker last van dan ben je echt te lief. Maar doet deze dat ook bij anderen ligt het gewoon aan het paard.
Hier op de manege staat ook zo'n draak. hij hoeft maar iets te voelen aan zijn zijkant, en hij gooit z'n hele gewicht die kant op. Dan krijgt hij dus idd een rotschop. En dan is hij ook nog zo iri om aan de kant waar hij een schop krijgt zijn spieren te spannen zodat hij het niet voelt. Hoezo hij is erin getrained?

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:22

Ik was in het begin tegen Ynse ook lief! Niet Consequent en niet echt streng. Dat heb ik geweten!!
Slim als hij is, nam hij dus echt een loopje met me!

Nu ik wel streng ben en consequent hebben we veel meer een band en is hij 100 x makkelijker in de omgang.

Je moet je realiseren dat liefde alleen maar kan bestaan als je ook niet lief kunt zijn!

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:42

stef schreef:
je kan idd te lief zijn, met als gevolg dat de pony een loopje met je neemt.
Als ik door een paard geplet wordt, kan ie een rotschop krijgen. Is ie nou helemaal!


Idd! Camilla heeft dat op t begin ook vaak gedaan met wassen, manen trekken e.d. (bij manen trekken probeert ze het nog steeds)
Ze krijgt dan echt wel een schop hoor! Ik schreeuw dan ook altijd heel hard "Hier sta IK!" En dan krijgt ze een schop. Met wassen heeft ze dat afgeleerd met manen trekken wilt ze het nog wel eens doen.

Maar je kan idd te lief zijn. Daar heb ik soms ook wel eens last van. Niet aan de hand ofzo, maar met rijden kan ik wel eens té lief zijn. Schijnheilig

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:49

Je moet idd leren consequent te zijn. Als Expensive mij plet, dan krijgt hij echt een schop.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:49

Fleury schreef:
. Die pony kan niet echt stilstaan mar ik kan haar goed poetsen.


Hier ga je al de mist in. Die pony kan niet stilstaan? Onzin!
En met dat om gaan ook, dat paardje heeft je uitgelachen en duidelijk op je plaats gezet; helemaal onderaan! Pure minachting voor je. En dan kan jij niet boos worden?

En als ik nou eens zeg dat een tutje als jij gewoon uberhaupt niet bij paarden in de buurt moet komen, dat je maar beter cavia's kunt gaan kammen?
Wordt je dan wel kwaad?
Wordt dat dan ook eens op die pony, want die zegt precies hetzelfde!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:02

Fleury schreef:

Toen stond ik tegen de muur, pony plet me bijna. Nu washet genoeg, ik boos op pony en heel streng, (op mijn strengst) en NU ga je OM!!!
Pony reageert niet............... Clown Bloos

Wat zou ik nou kunnen doen??!! Beetje saai geschreven maar dat is het ook wel en beetje dom ook maar ben ik nou TE lief, hoop het niet.


Een paard reageert toch ook niet als je zegt: Ga je om (ja een uitzondering misschien op 'om'), maar hij reageert toch op lichaamstaal, dus als hij om moet dan duw je toch en als hij dan niet reageert dan duw je hem flink dat ie een beetje zn evenwicht verliest
maar schoppen vind ik niet bij ieder paard gepast hoor!
Als je ook maar een beetje bloed in je paard hebt, staat hij al te shaken als je hem daarna nog wilt poetsen, dan is je stem verheffen al voldoende Cool

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:53

Lenn"]
[quote="Fleury schreef:

Toen stond ik tegen de muur, pony plet me bijna. Nu washet genoeg, ik boos op pony en heel streng, (op mijn strengst) en NU ga je OM!!!
Pony reageert niet............... Clown Bloos

Wat zou ik nou kunnen doen??!! Beetje saai geschreven maar dat is het ook wel en beetje dom ook maar ben ik nou TE lief, hoop het niet.


Een paard reageert toch ook niet als je zegt: Ga je om (ja een uitzondering misschien op 'om'), maar hij reageert toch op lichaamstaal, dus als hij om moet dan duw je toch en als hij dan niet reageert dan duw je hem flink dat ie een beetje zn evenwicht verliest
maar schoppen vind ik niet bij ieder paard gepast hoor!
Als je ook maar een beetje bloed in je paard hebt, staat hij al te shaken als je hem daarna nog wilt poetsen, dan is je stem verheffen al voldoende Cool
[/quote]

Maar in dit geval, was stem verheffen duidelijk niet genoeg. Dus dan is IMO een schop wel terecht.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:58

Je kunt idd te lief zijn voor je pony, ik ken dat ook wle van mezelf.
Bij Regina was ik in het begin veel te voorzichtig. Zij was heel nerveus en ik kende haar nauwelijks, met als gevolg dat ik veel te veel pikte van haar. Terwijl dit juist een paard is dat zelf onzeker is en dus een duidelijke leider nodig heeft.
Ik ben nu een stuk consequenter, en wordt wat eerder boos op haar. Dan meestal wel mbv mijn stem, en niet zo snel door te schoppen, want dan hoef ik even niet in haar buurt te komen. En het is een hel ander paard in de omgang geworden, natuurlijk ook door meer vertrouwen, maar dit mede doordat ik meer de leiding ben gaan nemen.

Tiko is een heel ander paard, maar heeft ook een duidelijke leider nodig omdat hij anders toch precies doet waar hij zin in heeft (net zoals die pony die jij beschrijft). Bij hem zou ik hem wel wat eerder een schop geven als hij door me heen loopt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Marjet
Berichten: 13
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:29

ik vind wel dat je wat strenger op moet treden
je moet het echt NIET laten gebeuren dat een pony je bijna plet.
verder kan ik het niet beoordelen vanaf de computer.
succes met strenger worden Pling

een mens is net een prullenbak trapt op z,n teen en zijn mond gaat open.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:58

Je kunt inderdaad te lief zijn voor een pony. Ik zal een voorbeeldje geven. Trixy is een hele lieve pony een kindje van 4 rijd erop loopt er mee rond en poetst haar ze staat keurig stil bij mij ook bij iedereen zo ongeveer wel. Totdat Lynn Trixy een keer ging poetsen Trixy liep alle kanten op wilde Lynn rechts ging Trixy links. Iedereen was verbaasd is dat Trixy. Lynn was te lief en zelfs Trixy maakte er misbriuk van. En verder lief zijn is niet verkeerd maar als jou paard niet naar joiu hoeft te luisteren en zelf bepaald wanneer hij iets doet. Hoe wil je dan ooit dat je paard in een vervelende situatie wel naar je luisterd? Er zijn grenzen blijf ief maar stel een richtlijn daar heeft je paardje ook meer aan.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 15:36

Toen ik wel boos werd en ik zo streng mogelijk deed, toen gaf ik hem ook wel een duw hoor! Zo dom ben ik nou ook weer niet, alleen ik duwde echt zo hard ik kon maar daar reageerde hij gewoon niet op.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyceberends, Mitchall en 15 bezoekers