heb waarschijnlijk een hernia

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

heb waarschijnlijk een hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 17:16

vorige week ging het zo nog zo goed, de klachten van de ischias waren bijna weg, ik kon mijn been weer goed optillen toen ik lag en al mijn oefeningen kon ik doen.

afgelopen vrijdag weer een behandeling gehad van de fysio, gewoon massage wat ik ook eindelijk kon verdragen zonder van de pijn kompleet te verkrampen aan de linkerkant. En nog wat extra oefeningen.

Maar de volgende dag voelde ik dat de pijn in mijn been weer terug was, ach denk je komt vast van gister want dat was voorgaande keren ook zo, gewoon ff stijf.
Nee dit maal bleef het zo.

Gister ochtend nog bij de arbodok geweest(ja zit inmiddels 5 weken thuis). Deze pipo sloot absoluut een hernia uit en hield het nog op ischias.
Maar achter in mijn hoofd vertelde me al dat het niet klopte.

Diezelfde middag nog bij de fysio geweest, en hij zag het al aan me toen ik opstond. Toen hij vroeg hoe het ging zei ik dat ik een stap achteruit heb gedaan en dat de klachten u continu aanwezig waren.

Hij is er dus voor 90% van overtuigd dat ik een hernia heb Huilen Huilen .

Mijn huisarts is op vakantie, anders had hij direct gebeld voor overleg en eventueel doorsturen.
Dus of ik het vol zou houden een week lang plat te liggen.
dat wist ik niet, maar zou mijn best doen.

Thuis eerst eens een flink potje zitten Huilen ben verdomme 27 en heb je dit.
dan denken je ouders gelijk dat je poten eraf zijn en dat je helemaal niks meer kan.
Ze wouden al hun vakantie afzeggen(a.s. maandag)
heb ik dus duidelijk gezegd dat ze maar gewoon moeten gaan.

Ik heb het vandaag dus redelijk volgehouden, heb vanmorgen ff gesmokkeld om mijn mails te lkezen en een half uurtje te bokken.
Mag gelukkig wel gewoon naar de wc en nu maar weer ff bokken.
Heb geen laptop en wil graag nog een beetje in de wereld blijven anders ben je helemaal zo'n gevangene.

Maar ja nu zit ik hier dus en nu heb ik dus een heel moe gevoel in mijn rug, wat ik dus nog niet eerder heb gehad, heb nog helemaal geen klachten in mijn rug gehad.
vraag me af of het wel goed is zo?

Ik mis alleen mijn paarden ontzettend, dat heb ik in al die jaren nog niet meegemaakt. Huilen

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:31

jeetje veel sterkte gewenst.
En niet te eigenwijs zijn hoor, een hernia is niet niks!
Hou je ons op de hoogte?

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:32

Wat een pech. Volhouden hoor!

ik hou van mij sjappie


Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:04

Oei, dat is niet zo goed, mijn moeder heeft ook een hernia gehad, ze heeft hier toen 6 maand mee thuis gezeten en nu is ze voor 33% invalide (dit is enkel en alleen zodat ze geen zwaar werk meer zou moeten doen). Ik wil je hier wel geen angst mee aanjagen hoor , maar ik zou toch oppassen, vooral met je rug, dat is iets wat je eigenlijk moeilijk kan missen eh.

Alvast nog veel beterschap !!!

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:11

Jeetje, wat vervelend. Ik hoop voor je dat het snel weer goed komt.

Een kennis van mij heeft ook een hernia gehad. Die moest absoluut blijven bewegen en niet plat gaan liggen? Hij moest zelfs rustig blijven sporten.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:33

Doe maar ff een weekje rustig aan dat is altijd wel goed. Ik hoop wel dat je je snel weer beter voelt. Enne mijn aanbod blijft gewoon gelden hoor.

Heel veel beterschap

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:14

Ik heb zelf een dubbele hernia,eentje is verkalkt,en de andere is actief,ik heb geen pijn in mijn rug,maar een zeurende pijn in mijn linkerbeen,Dus opstijgen is voor mij altijd weer moeilijk.Ik slik al jaren medicijnen en flinke pijnstillers,dus nu gaat het redelijk,opereren gaat bij mij niet omdat het heel dicht bij mijn ruggemerg zit,en heb ik een tijdje in een rolstoel gezeten,Ik hoop voor je dat je het in een lichte vorm heb,en niet zoeen als ik heb.
Sterkte!

Paardentaxi Zeeland

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:08

Oh jeetje meid, dit is inderdaad niet echt leuk. Ik hoop dat alles weer snel goed komt met je en dat je snel weer naar je paardjes toe kan!

Veel beterschap!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:15

Veel sterkte! Probeer juist wel te bewegen hoor, zo hou je je spieren soepel en dat geeft de rug meer steun dan dat je je spieren laat verslappen door alleen maar te liggen. Probeer als je gaat zitten je rug licht hol te houden. Dan hou je de natuurlijke vorm in je wervelkolom en dit geeft vaak ontspanning voor de hernia. Helaas is dit voor je spieren weer zwaar, te zwaar als je er nu last van hebt, dus ga zitten met een steuntje in je onderrug. Succes!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:36

Suuzzz schreef:
Veel sterkte! Probeer juist wel te bewegen hoor, zo hou je je spieren soepel en dat geeft de rug meer steun dan dat je je spieren laat verslappen door alleen maar te liggen. Probeer als je gaat zitten je rug licht hol te houden. Dan hou je de natuurlijke vorm in je wervelkolom en dit geeft vaak ontspanning voor de hernia. Helaas is dit voor je spieren weer zwaar, te zwaar als je er nu last van hebt, dus ga zitten met een steuntje in je onderrug. Succes!

Als physio/doc zegt "platliggen", moet je maar één ding doen en dat is PLATLIGGEN.
Niet elke hernia is hetzelfde of vraagt dezelfde aanpak.
Mijn vader heeft met een (dubbele) hernia ook een half jaar moeten platliggen, en dat was echt de ganse dag platliggen, met zn benen op het salontafeltje (ideale hoogte Knipoog ), behalve om naar het toilet te gaan en te eten. Doe je dat niet dan maak je het alleen nog maar erger.
Andere mensen moeten dan juist idd weer bewegen met een hernia. Volg nu maar even het advies van je physio op en wacht verdere onderzoeken af.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:47

He gatver Sandra, wat zeg je nou.... dat is ff heel flink balen zeg...
Ik kan me heel levendig voorstellen dat je even in een dip zakt, bah!
Ik hoop voor je dat je heel gauw weet wat of er nou echt speelt en dat je er maar heel erg gauw vanaf komt!
Ik zit samen met jouw in hetzelfde schuitje, zij het dan dat het bij mij geen hernia is maar ik weet wat je nu doormaakt
Als je gewoon ff wilt kletsen tegen me, Pb box staat open he!
Sterkte meid Ach gut

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:00

jeetje das balen zeg!!!!!
vind het echt vervelend voor je, sterkte ermee!!!!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:09

Heel vervelende situatie. Probeer maar zo rustig mogelijk aan te doen, mocht dat lukken. Net als je je huisarts nodig hebt, is die weg, zal je altijd zien. Wel aandoenlijk die bezorgdheid van je ouders. Je kind wil je per slot van rekening niet zien lijden. Na die week moet je gewoon eisen dat ze je door de medische molen laten gaan. Wanneer je weet wat het is, kunnen ze er gericht iets aan doen. Sterkte.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:37

Balen!!!! Iig heel veel sterkte en beterschap gewenst en hopen dat je er zo snel mogenlijk weer bovenop komt en er niet al te veel last aan zal houden. En zo snel mogenlijk weer naar je paardjes kunt natuurlijk Lovers

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 06:32

Da's niet niks zeg. Ik snap wel hoe je je voelt wat betreft 'ik ben nog zo jong'. Ik zit ook nog steeds met een onverklaarbare oververmoeidheid en voel me net een oud wijf, kan soms niet meer op mijn benen staan.... Sterkte!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:00

Jeetje dat is niet zo mooi. Bij mijn zusje van 22 is laatst ook een hernia vastgesteld. Zij moet gerichte oefeningen doen en veel wandelen. Het is niet leuk in ieder geval. Veel sterkte.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:24

Sjeempie, dat is slecht nieuws zeg...
Ik hoop voor je dat het allemaal reuze snel voorbij is, en je weer vrolik verder kunt...tot die tijd, veel sterkte! Beterschap!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:28

Jeetje joh wat klote voor je!
Ik kan me voorstellen dat je je paardjes vreselijk mist!
Kunnen ze er nog wat aan doen denk je? Of moet je daarvoor echt de dokter afwachten?
Sterkte iig ermee!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:35

ik weet niet precies wat een hernia inhoud, maar ik wens je iig heeeel veel beterschap!
je paardjes zijn weer gezond, dat word jij ook wel Ach gut

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 08:56

Citaat:
Kunnen ze er nog wat aan doen denk je


ze moeten maar! Maar als het er een is denk ik dat het niet een hele zware is.

Bedankt voor jullie steun Party!!
Ik doe het echt rustig aan hoor, kom alleen mijn bed uit om ff 20 minuten te bokken, moet toch een beetje in de wereld blijven hoor.
ff snel krantje kijken en ontbijten , naar de plee(maandelijkse probs dus ff vaker Haha! )

De week is best wel zwaar maar ja wat is een week op een gezond mensen leven.

De klachten zijn wel minder, maar merk wel dat af en toe een klein beetje lopen ook wel helpt. Verder doe ik gewoon mijn oefeningen en buikspieren trainen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:53

Volgens mij heb jij mij ooit een PB gestuurt maar weet niet zeker.
Ik lig ook al vanaf 31 maart thuis met een hernia.
Jij moet echt een afspraak maken met het ziekenhuis voor controle en dan moet je ook misschien door de MRI daar kunnen ze precies zien of het een hernia is en wat voor een hernia.Bel de spoeddokter(je vervangend arts) want er komt nog een hele tijd daarachter aan voordat je precies weet wat er aan de hand is.Ik ben een maand geleden onder de MRI geweesten krijg vandaag de uitslag of ze me nog opereren ja of nee.Kan je nog wat slapen? Vraag anders aan de dokter diazepam en diclovenac (verlicht de pijn in je been en wordt je wat slaperig van en wat ontspannerder.

tips die ik je nu kan geven.

Ik moest het zo doen van de huisarts.

1 week helemaal plat.Alleen naar de wc en probeer als het lukt een klein beetje te lopen 2 a 3 keer per dag 3a 4 min i.v.m. trobose.
doe verder niks geen oefeningen want die oefeningen zijn voor een lagere
situatie(spit)daar begint het mee en dan erger(hernia)
Het beste daarmee is lopen liggen. Ik heb het ook links tot mijn enkel zit de krampende pijn.
Neem gelijk actie want ik mag niet meer paardrijden ze hebben het niet verboden maar het blijft een groot risico dat ik het dan weer krijg dus heb beloten om te gaan mennen met mijn paard.

Heb je vragen kun je me altijd PB zal ik zien of ik je wat kan helpen.
Sterkte

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:58

nog een tip ik heb een stretsbed voor de computer staan en zo kan ik toch wat internetten want je mag niet zitten met hernia.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:51

wat erg zeg! nog allemaal zo jong! sterkte!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:55

Sjonge, wat een pech zeg!

Ik zou als ik jou was ook naar een vervangende arts gaan een week wachten is al lang maar eer je meestal in het ziekenhuis terecht kan dat duurt dan ook weer effe!!

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat je er vlug wat aan kunt doen!!!!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:28

Citaat:
Als physio/doc zegt "platliggen", moet je maar één ding doen en dat is PLATLIGGEN.
Niet elke hernia is hetzelfde of vraagt dezelfde aanpak.
Mijn vader heeft met een (dubbele) hernia ook een half jaar moeten platliggen, en dat was echt de ganse dag platliggen, met zn benen op het salontafeltje (ideale hoogte ), behalve om naar het toilet te gaan en te eten. Doe je dat niet dan maak je het alleen nog maar erger.
Andere mensen moeten dan juist idd weer bewegen met een hernia. Volg nu maar even het advies van je physio op en wacht verdere onderzoeken af.


Platliggen wordt vaker als therapie gebruikt, en is een verouderde methode. Van platliggen worden je spieren alleen maar zwakker waardoor je de steun voor je rug verliest. Veel liggen is niet erg, maar wissel het af met kleine stukjes lopen en even zitten. Ik heb behoorlijk wat hernia-patienten behandeld, en géén van allen moest platliggen van de verwijzers. Maar je hebt verder wel gelijk: elke hernia is anders. En als haar fysio dit het beste vindt, moet ze dat maar doen. Het is in ieder geval niet iets wat ik mijn patient zou aanraden.

Groetjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, GoogleAdsense, Mark0919, Pallatin, pluklief, stoer, Yinka en 51 bezoekers