Nieuwe wet verkoop dieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Nieuwe wet verkoop dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 12:32

Er is sinds kort een nieuwe wet van kracht ter bescherming van de consument.
Dit geldt voor alle levende dieren en planten. Tot een half jaar kan de aankoop worden teruggebracht. Dan moet de verkoper gaan aantonen dat het gebrek nog niet aanwezig was ten tijde van de verkoop.
Ik vind het een belachelijke gang van zaken.
Ik ben geen handelaar, maar kan mij zeer goed voorstellen dat dit knap beroerd is. Je verkoopt een paard, en je hebt geen zicht op wat er met dat paard gebeurd in het komende half jaar. Bij paarden kun je dan nog terugvallen op een keuringsrapport, maar worden bijvoorbeeld geen foto's gemaakt van zijn rug. Wordt hij een half jaar verrot gereden, zijn rug zit vast, breng paard maar terug. Of stalgebreken die na 4 maanden beginnen.
Om nog maar niet te spreken van planten, hamsters en dat soort beesten.
Wat vinden jullie van dit soort verregaande bescherming?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:40

Ik vind het belachelijk....je moest eens weten hoe snel je een talentvol en dus duur paard binnen een maand werkelijk volledig naar de knoppen kan rijden...en dan moet de verkoper zo'n verpest paard terugnemen en degene die daar verantwoordelijk voor is, zijn geld teruggeven....

Helemaal dolgedraaid!
Er zijn gewoon heel veel mensen die menen dat ze het allemaal wel kunnen, helemaal in die paardenwereld... dit is vragen om problemen, dat komt niet goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:49

ja maar dit geldt ook voor kleine huisdieren zoals konijnen en hamsters. Inderdaad wat hierboven wordt gezegd: je weet niet wat ze er mee uitvreten gedurende het half jaar. Ik vind niet dat mensen nu maar mogen aanrotzooien met hun beesten omdat "ze toch een andere krijgen als deze niet goed is". Er is geen enkele controle op het welzijn van de dieren en nu zijn de dieren NOG meer overgeleverd aan idioten die maar raak kunnen doen EN ook nog eens door de wet in het gelijk worden gesteld. er deugt niets van die wet. Het beschermt de dieren niet, en het maakt hun situatie nog penibeler.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:18

Tsja, ik werk zelf in een dierenwinkel, en mensen kwamen voor deze regel al terug met de raarste dingen dus wil niet weten hoe het tegenwoordig gaat worden.

Mensen gehad die hun konijn een paar keer hadden laten stuiteren en dan doodleuk zeggen dat die daar toch wel tegen moet kunnen?
Het was immers zo'n geschikt beest voor kinderen?
Ja maar niet om mee te volleyballen...zucht

Een aquarium plantje gaat maar maximaal 2 maanden mee....hahaha ik zie de eerste al terug komen.

Wel handig als je je planten zat bent en nieuwe wilt..gewoon een portie luis er over heen gooien en nieuwe gaan halen Haha!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:22

Nou ik hoorde het toevallig van de week. Ik had van een vriendin een cavia gekregen en ze gaf me het bonnetje want er zat "garantie op" ik stond toch even raar te kijken.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:22

echt achtelijk gewoon. maar ja wie ben ik om dit te zeggen, de politiek en dat geweldige kabinet weet alles toch veel beter dan de normale burger, de eikels

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:34

Helemaal mee eens! Belachelijk!
Ik ga gewoon contractjes opstellen.
Laat ze gewoon tekenen dat ze het dier in goede gezondheid hebben meegenomen.
En als er iets is wat NA de aankoop te voorschijn komt, dat de garantie vervalt.
Neem bv hoefbevangen. Ja weet niet of het werkt, maar ga het wel uitzoeken. Extreme duivel
Te gek voor woorden joh garantie!
Voor sommige "handelaren"is het misschien een uitkomst. Maar verder Gaaaap
O ja, mijn waterplantjes staan al ruim een jaar! En groeien nog steeds!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:51

Sily schreef:
Mensen gehad die hun konijn een paar keer hadden laten stuiteren en dan doodleuk zeggen dat die daar toch wel tegen moet kunnen?
Het was immers zo'n geschikt beest voor kinderen?
Ja maar niet om mee te volleyballen...zucht

zulke mensen hebben al helemaal geen recht op dieren, laat staan op een nieuw dier. Arm beestje...
misschien moeten winkeliers dan maar stoppen met de verkoop van huisdieren. banketstaaf maar het is het beste voor de dieren en voor henzelf.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:19

Ik vind het zoiezo wel een goed idee om winkeliers te laten stoppen met de verkoop van dieren. Als je hoort wat een onzin ze daar vertellen over de verzorging is een beetje garantie niet verkeerd. Plus dat mensen eindelijk eens rechten hebben als ze een dwergkonijntje gekocht hebben wat uitgegroeid is tot een halve Vlaamse reus.

Voor de rest ben ik er ook bang voor dat mensen er misbruik van gaan maken. 1/2 jaar garantie op een ratje...en dan te bedenken dat zo'n dier maar 2 à 3 jaar wordt. Ik krijg zelf af en toe ook de meest onbenullige mensen voor mijn jonge konijntjes.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:33

Citaat:
Ik ga gewoon contractjes opstellen.
Laat ze gewoon tekenen dat ze het dier in goede gezondheid hebben meegenomen.
En als er iets is wat NA de aankoop te voorschijn komt, dat de garantie vervalt.


Helaas, de wet staat boven ieder contract.

Helemaal belachelijk als een handelaar bij een particulier een paard koopt, en die verzwijgt iets, handelaar verkoopt door aan andere particulier, komt aan het licht , kan het paard wel terug naar de handelaar, maar die kan er nergens mee heen, hoezo krom Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:06

Maar is het niet zo dat die wet ook voorziet in de kanttekening dat er dan wel naar behoren met het dier omgesprongen moet zijn, zoals je daar nu het BW op kunt toepassen.

Op een auto zit ook garantie, maar als ik er mee op een betonnen muur rij, krijg ik toch ook geen nieuwe?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 19:41

In alle redelijkheid en billijkheid met een dier omgaan, daar wordt hier van uitgegaan. Aan een auto kun je veel zien en daar kun je in de verzorging niet veel aan verpesten (ja geen benzine geven Haha! ), maar aan een dier minder.
Misschien dat het de moeite loont om een duur paard te onderzoeken naar de oorzaak van het " gebrek" maar niet bij een konijn bijv.
Als je die per ongeluk op zijn neusje laat vallen istie wel dood maar vraag mij af of je aan de buitenkant kan zien hoe het dier is gestorven.
Of bijvoorbeeld een stalgebrek. Als je een paard voor langere tijd opsluit kan die al erg snel een gebrek als luchtzuigen kweken. Hoe moet dan de verkoper aantonen dat het paard het gebrek ten tijde van de verkoop niet had?
Of met een plant, hoe gaat de plantenboer bewijzen dat ik de plant te weinig water heb gegeven?
Of denk opeens aan een papegaai, die beesten zijn harstikke duur en hebben een gecompliceerde verzorging nodig met veel aandacht.
Nou ja zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.
Je kunt het waarschijnlijk pas de gevolgen zien als mensen naar de rechter stappen en dan moet je afwachten hoe de rechter deze wet interpreteerd.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:00

eveline_B schreef:
Ik vind het zoiezo wel een goed idee om winkeliers te laten stoppen met de verkoop van dieren. Als je hoort wat een onzin ze daar vertellen over de verzorging is een beetje garantie niet verkeerd. Plus dat mensen eindelijk eens rechten hebben als ze een dwergkonijntje gekocht hebben wat uitgegroeid is tot een halve Vlaamse reus.

Voor de rest ben ik er ook bang voor dat mensen er misbruik van gaan maken. 1/2 jaar garantie op een ratje...en dan te bedenken dat zo'n dier maar 2 à 3 jaar wordt. Ik krijg zelf af en toe ook de meest onbenullige mensen voor mijn jonge konijntjes.


Er zijn al wat dierenwinkels gestopt met de verkoop van dieren, en kan het me ook wel voorstellen.
Maar dat alle dierenwinkels moeten stoppen met het verkopen van dieren ben ik het niet mee eens.
Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren en er zitten ook goede bij die wel goede info geven.
Vergeet niet mensen blijven mensen en sommige horen echt alleen maar de info die ze willen horen.
Dus wat dat betreft kan je beter strengere en vooral betere opleidingen geven aan winkel personeel.

Sommige mensen willen gewoon niet horen dat je een mannetjes en vrouwtjes rat niet samen kunt zetten omdat het door blijft gaan.
En er zijn mensen die denken dat een dwergje de maat van je hand is en blijft.
Mensen vinden het bij cavia's niet nodig om extra vitamine C bij te geven, gewoon knaagdierenvoer is immers goedkoper.

En idd garantie op een ratje...een dier wat in de labs gefokt is om allerlei ziektes te krijgen.

Het beste wat je gewoon als een dierenwinkel kan doen is een goede opleiding en je beesten niet bij groothandels en/of broodfokkers halen.
Probleem dan alleen bij bv ratten is dat je mooie gezonde grote rittens krijgt....en de mensen hebben toch liever iets wat onder de maat is..rochelt en zo aandoenlijk lief zielig kijkt.....dus de lekkere dikkerds van 5 weken die bij ons zitten lopen ze voorbij..alleen als hun zielige, te jonge en te kleine beessie iets mankeert weten ze ons opeens wel te vinden.

Helaas is er nog steeds geen enkele wet wat echt goed is voor het beest.
We krijgen zoveel "domme" mensen in de winkel dat ik er wel een topic over vol kan typen maar laten we dat maar niet doen Knipoog

Alleen hoor je heel veel dingen over de "mindere" dierenwinkels....maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:47

Ik vindt deze wet ook belachelijk.
Er zullen ongetwijfeld situaties te bedenken zijn, en voorkomen, waarbij deze wet wel heel goed van toepassing en heel nuttig is. Maar veel meer, waarbij de verkoper de dupe wordt van mensen die verkeerd met hun beestje omgaan. En idd, zie dan maar eens aan te tonen dat je onschuldig bent. Ik ben ook bang, dat juist de mensen die raar met hun dieren/planten omgaan, degene zijn die misbruik van deze wet gaan maken.
Maar goed, veel meer dan hopen dat het toch goed uitpakt kun je ook niet doen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:53

Hoe de nieuwe wet in zijn werking gaat, weten mijn collegas en ik niet precies.
Dat ik extra voorzichtig wordt bij het verkopen van pony'S en paarden?Ja , maar dat was ik toch al.
Je kunt helaas niet aan de neus van iemand zien, of ie bekwaam is om een dier te houden.
Ik heb "kakkers"afgescheept bij mij stal, en ook
"ordinaire"mensen.
Maar je kunt je wel eens vergissen in mensen! Schijnheilig

Jammer dat de wet het deskundige dierenhandelaren moeilijk maakt.
Zo komen er weer meer particulieren die een fout paard gaan doorverkopen, en ook broodfokkers e.d.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:20

dit slaat dus weer werkelijk nergens op!
dat kunnen mensen toch zelf ook afspreken met de verkoper, alleen dan in verhouding. je kunt een plant toch geen half jaar garantiegeven!
en een hamster, als je een wat oudere koopt kan ie toch ook snel doodgaan.
geld het eigelijk ook voor vissen? Die houden het vaak ook niet zo heel lang vol.
echt weer zo'n achterlijke regel die nergens op slaat!