veulen belangstelling voor vast voer in een week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

veulen belangstelling voor vast voer in een week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 13:55

Vraag...Wizkid likt de voerbak van moeder uit (brokken) en staat nu al af en toe met een pluk hooi in zijn bekje te schudden...Is dat normaal? Volgens het boek gaat hij pas rond drie weken hapjes vast voer eten?
Hij ziet er niet uit of ie honger heeft: gezonde vacht, blik, loopt genoeg in de wei te springen enzo...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:07

Is heel normaal hoor, hij gaat gewoon het gedrag van zijn moeder imiteren en komt er zo achter wat wel en niet eetbaar is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:45

Het is idd. heel normaal, je hoeft er je geen zorgen over te maken.
Een veulen wil graag zijn moeder nadoen, en zo ook met eten ! Vork

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:37

dat is idd helemaal waar, en dat zal hij ook blijven doen zolang hij bij zijn moeder staat, en da's best irritant als hij aan veulenkorrel toe is en bij zijn moeder de bix weg wil jatten! bij ons ruilden ze altijd van voerbak...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:34

De mijna at naa één week al mee uit mams haar bakje tot mams besloot dit niet de dulden .... wat heeft dat arm kleintje dan porren en duwen gekregen van mams!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:35

ja precies een veulen probeerd alles!!maar jouwne is er wel vroeg bij je hebt gewoon een superbegaafd veulen!!!!


renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:04

ja het veulen wat ik verzorg is ook al fanatiek hooi en stro met de moeder aan mee eten! maar hij is nu 2 weken maar dat doet hij al een tijdje dus ik niet raar volgens mij..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 19:05

Nimmedor schreef:
ja precies een veulen probeerd alles!!maar jouwne is er wel vroeg bij je hebt gewoon een superbegaafd veulen!!!!


oh...help! hij moet wel te hanteren blijven Haha!
Het is geen dommerd, zover waren we al. Hij is ook al aardig op sjouw, met een bezorgde moeder er hinnikend achteraan *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:09

Bix en hooi mee eten is prima. De waterbak mag hij nog even niet 'uitproberen', want dan krijgt hij te weining voedingsstoffen binnen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:16

Senna at de 3e dag al merriebrok mee met Luna, tot ik de voerbak hoger hing omdat ik bang was dat ze zich zou verslikken of er in zou stikken. Heb toen een veulenvoerbakje met veulenopfokkorrel (dit zijn kleinere korrels) opgehangen.
Nu is Senna 22 dagen en eet ze dus weer uit Luna's bak, en Luna uit die van Senna want de stangetjes zitten te ver uit elkaar.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:12

Zodra het veulen bij mij ging mee eten heb ik een eigen voerbakje gemaakt, want die veulenbakjes werken niet echt, zeker niet met Quarterneusjes Haha!
Ze bleven mee eten uit moedersbak en hadden altijd nog een beetje 'achter de hand' in hun eigen bakje als moeders grote snuit alles op had.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 21:22

Sugarmiss schreef:
Zodra het veulen bij mij ging mee eten heb ik een eigen voerbakje gemaakt, want die veulenbakjes werken niet echt, zeker niet met Quarterneusjes Haha!
Ze bleven mee eten uit moedersbak en hadden altijd nog een beetje 'achter de hand' in hun eigen bakje als moeders grote snuit alles op had.


hoe heb je zo'n voerbakje gemaakt?

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:43

Ik ben ook zeer benieuwd naar je voerbak Suggarmiss!
Arabische merrieneusjes passen namelijk ook prima door de spijlen van de veulenvoerbak!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:47

ik heb het makkelijk....
Myst kan niet bij de voerbak Haha! (te hoog)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:51

Lyske was ook al vlot met hoi en stro aan het spelen. En met binnen de drie weken heb ik haar ook al merriebrok mee zien eten. Alleen wel een beetje jammer dat ze de veulenkorrel echt niet eet. Ze eet wel gras, hooi, wortels en dus merriebrok, alleen de veulenkorrel moet ze niet.
Inmiddels is ze ruim drie-en-een-halve maand en ze ziet er kerngezond uit, is levendig (af en toe ook flink ondeugend). Dus ik maak me er verder niet echt druk om.
Heb dus iig ook geen moeite om Tryntje tegen te houden om de veulenkorrel op te eten, want ik geef die gewoon niet meer aan Lyske. Ze mag van Tryntje mee-eten, maar ze zorgt er wel voor dat er maar kleine beetjes afgestaan worden aan haar veulen, dat ze dus niet te veel kan krijgen. En verder lopen ze nu dag en nacht op het land, dus zal Lyske ook steeds meer gras gaan eten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:21

Tja hoe maak je een veulenvoerbak. Je moet een beetje handig zijn met hout en zagen etc. Haha!
Je neemt een houten plankje wat hoger is dan de hoogte van de voerbak zelf, dat wordt de achterkant, want hierin maak je gaten om hem op te hangen (schroeven).
Die van mij was lang 20, breed 15 en hoog 10. De achterkant is dan 20 cm.
De zijkanten moeten ong. 2-2,5 cm breed zijn.
Nu maak je nog 2 plankjes die net zo diep zijn als de voerbak en 4 cm breed. Die maak je bovenop de zijkanten vast en hiermee bepaal je de breedte van de snuit van je veulen. Breed genoeg voor het veulen, maar te smal voor de merrie. Deze schroef je ook stevig vast.
Als het veulen gaat groeien kun je deze plankjes wat bijstellen in de breedte.
Alle raakkanten van het hout moet je 'zoeten' d.i. afronden zodat er geen scherpe kanten meer aanzitten, zeker waar de neus van je veulen door moet.
Mocht de diepte te diep zijn voor een heel klein veulen dan kun je nog een extra bodemplankje erin leggen voor de eerste tijd.
Die van mij heeft 3 veulens overleefd en een zeer boze merrie die er niet in kon met haar snuit, ondanks urenlange pogingen Party!!

En nu klussen maar Clown

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:32

Mijn tinkerveulentje van drie dagen(!) liep vanmiddag ook met hooi in z'n bekkie. Wilde gewoon weten wat het was.

Wie de kudde volgt
loopt altijd in de stront


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers