Volbloed in de rijpaardfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Volbloed in de rijpaardfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 10:43

Een aantal jaren geleden wees het KWPN nog 9 volbloeds in een jaar aan voor de dekdienst. Er is weinig van overgebleven en op dit moment zijn de ideen over het gebruik van direkte Engels Volbloed erg verdeelt.

Tijdens de omschakeling van landbouwpaard naar rijpaard heeft de Volbloed onschatbare diensten verricht, helaas is meestal gebruik gemaakt van stayers en konden toen alleen volbloeds aangewezen worden die ook ter dekking stonden bij het volbloedstamboek in Nederland. Men zag het als een nevenactiviteit. Later draaide dat om.
Veel fokkerij deskundigen zouden graag zien dat Volbloeden weer meer ingezet zouden worden in verband met hardheid, uithoudingsvermogen etc. Maar de fokkers willen er niet aan en de hengstenhouders zijn sinds Stravinsky XX heel terughoudend geworden.
Vinden jullie volbloed nog nodig en zo ja welke volbloedlijnen??

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:55

Ik denk dat je prima gebruik kunt maken van volbloeds en dat zullen dan misschien niet persé degenen zijn die op de renbaan het snelst waren. Bij het beoordelen van de veulens moet het KWPN echter wel in het achterhoofd houden dat deze eerste generatie misschien niet aan het ideaalbeeld van een KWPN-paard voldoet, dus deze ook niet als zodanig beoordelen. Pas als je weer een generatie verder bent, kun je denk ik oordelen. Maar ja, welke fokker gaat hier in mee? Best moeilijk denk ik. Zo'n eerste generatie levert zelden mooie keuringspaarden, maar wel vaak goede sportpaarden....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:19

Zeker nodig, maar ik denk dat er maar weinig mensen hier weten welke volbloedlijnen nodig zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:20

De vroegere engelse volbloeds in de kwpn fokkerij waren meestal ex renpaarden. alleen van Stravinsky weet ik dat hij uitzondering is. dus ik zou niet bij voorbaat kunnen weten welke bloedlijnen van de engelse volbloed we nodig zouden hebben.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:29

Mieke schreef:
Ik denk dat je prima gebruik kunt maken van volbloeds en dat zullen dan misschien niet persé degenen zijn die op de renbaan het snelst waren. Bij het beoordelen van de veulens moet het KWPN echter wel in het achterhoofd houden dat deze eerste generatie misschien niet aan het ideaalbeeld van een KWPN-paard voldoet, dus deze ook niet als zodanig beoordelen. Pas als je weer een generatie verder bent, kun je denk ik oordelen. Maar ja, welke fokker gaat hier in mee? Best moeilijk denk ik. Zo'n eerste generatie levert zelden mooie keuringspaarden, maar wel vaak goede sportpaarden....


Ik weet niet precies wat de tekortkomingen zijn van een eerste generatie van een volbloed. Ik had in ieder geval een nakomeling van Blanc Rivage.
Gecombineerd met Sattelliet is daar een mooi paard uitgekomen.
Als ik een Engels volbloed denk vond ik de mijne daar niet op lijken.
Het was een grote vos met bles,1.75. Dus daar is wel een sportpaard uitgekomen die volgens mij ook voldoet aan KWPN eisen.
Invloed van Engels volbloed kon ik wel terugvinden in karakter en was vrij gehard.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:08

Waarom zouden we gebruik maken van volbloeds als ik vragen mag ? Met welk doel ?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:19

Wederom de veredeling en verharding van het KWPN-paard. Ik heb zelf ook een halve volbloed en kom daarin echt veel goede eigenschappen tegen. Zou mijn paard een merrie zijn, dan zou ik fokken met een volbloedhengst.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:42

Ik vind ons KWPN paard meer dan en ook meer dan Edel genoeg. We moeten juist zorgen dat we niet te popperig worden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:47

De trend gaat toch naar fijner. Kijk naar hengstenkeuringen alom. Wat gevraagd wordt zal gedraaid worden Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:25

Ik lees van bekende dressuurtrainers dat ze de volbloed er in willen hebben omdat je in de hogere dressuursport voor de meer verzamelde gangen een paard nodig hebt wat sensibeler is, heter, rilleriger. En dat zou de volbloed er in fokken. Overigens, mijn ruin is van de volbloed Kaiserstern en die is totaal niet rillerig en voorwaarts van nature. Dat is mijn merrie weer wel.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:33

Citaat:
De trend gaat toch naar fijner. Kijk naar hengstenkeuringen alom. Wat gevraagd wordt zal gedraaid worden


Nee dat is wat de particulier wil. Zeker bij een hengst, dat moet een vaderdier zijn, geen merrie. Aan zijn kop moet je al zien : Eej een hengst. Dat was bij Farn, Concorde, Nimmerdor en andere stempelhengsten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 17:17

_Rick schreef:
Ik vind ons KWPN paard meer dan en ook meer dan Edel genoeg. We moeten juist zorgen dat we niet te popperig worden.


Waar baseer je deze "kennis" op. Volbloeds geven juist maat, lengte en lijf. De longen hebben door jaren selektie meer inhoud, het beenwerk is vaak harder. Dus dat popperige zie ik niet zo

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:36

_Rick schreef:
Citaat:
De trend gaat toch naar fijner. Kijk naar hengstenkeuringen alom. Wat gevraagd wordt zal gedraaid worden


Nee dat is wat de particulier wil.


Idd. Dus zo gaat de markt zich toch ook richten, en moeten ook de hengsten meer zijn. Vaderuitstraling kan een volbloed ook hebben, vind ik.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 17:41

chantal1 schreef:
Zeker nodig, maar ik denk dat er maar weinig mensen hier weten welke volbloedlijnen nodig zijn.


Zou jij dit domme volk dan eens wijzer kunnen maken. En niet met vage zinnen of internet links, maar met jouw kennis die gezien bovenstaande opmerking ver boven die van de bokkers uitstijgt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:42

sarabande"]
[quote="_Rick schreef:
Ik vind ons KWPN paard meer dan en ook meer dan Edel genoeg. We moeten juist zorgen dat we niet te popperig worden.


Waar baseer je deze "kennis" op. Volbloeds geven juist maat, lengte en lijf. De longen hebben door jaren selektie meer inhoud, het beenwerk is vaak harder. Dus dat popperige zie ik niet zo
[/quote]

Propperig zie ik ook nog niet van een volbloed komen, ik denk toch ook dat een volbloed maat, langte en hardheid geeft. Volbloed fokt goede hoogbenige paarden! Is de volbloed indertijd niet net gebruikt om dat propperige weg te fokken???

Wel vind ik dat je slectief moet omgaan met volbloeden. De mensen van het stamboek zouden toch moeten zien dat een volbloedhengst wel duidelijk bijdraagt in de fokkerij. Maar dat kan natuurlijk pas als de hengst al enkele jaren heeft gedekt. Vb zoals bij Stravinsky, die hengst heeft toch de kans gehad om zich waar te maken, als dan blijkt dat zijn veulens toch niet echt je dat zijn???

Moeilijk om voor het stamboek om dan te zeggen, we geven hem nog enkele jaren de tijd.

VOLBLOEDEN ZEKER NODIG MAAR WEL SELECTIEF MEE OMGAAN!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:42

Ik moet zeggen dat ik het met Sarabande en Zannekin eens ben. Als ik eerlijk ben vind ik je (Rick) argumenten niet echt denderend wat betreft het propperige.
Een volbloed kan zeker een vaderuitstraling hebben, als je dat nog niet hebt gezien dan ben je de verkeerde tegen gekomen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:53

Jan_VT schreef:
Maar dat kan natuurlijk pas als de hengst al enkele jaren heeft gedekt. Vb zoals bij Stravinsky, die hengst heeft toch de kans gehad om zich waar te maken, als dan blijkt dat zijn veulens toch niet echt je dat zijn???


Ik denk niet dat het erg verstandig is een hengst buiten te zwieren na z'n eerste jaargang VEULENS. Het zijn halfbloedveulens, die komen later tot ontwikkeling en horen er anders uit te zien dan warmbloedveulens. Stravinsky is nog steeds voor andere stamboeken gekeurd. Misschien geven die hem meer tijd om te laten zien wat hij produceert.

Dat ze maat toevoegen: na selectie van hengsten dan, wat de bedoeling is. De volbloed is niet geselecteerd op maat en zo zie je dat sommige racemachines maar net 1,60m halen. Deze ingezet voor de warmbloedfokkerij zijn uiteraard wat groter.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:56

Ik denk persoonlijk dat het andere stamboek Stravinsky xx zijn nafok wel meer de tijd zal geven, immers zijn die het gewend om met dat soort paarden te werken. Trouwens, iemand vertelde mij laatst dat degene het toch wel zou zien zitten om een nakomeling (merrie) van Stravinsky in het bezit te hebben.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:57

sarabande schreef:

Waar baseer je deze "kennis" op. Volbloeds geven juist maat, lengte en lijf. De longen hebben door jaren selektie meer inhoud, het beenwerk is vaak harder. Dus dat popperige zie ik niet zo


Helemaal mee eens!
Op sommige merries kan een volbloed een hele goede keuze zijn.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:03

Even goed lezen mensen: _rick schreef: popperig- niet propperig Knipoog

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:05

Zannekin"]
[quote="Jan_VT schreef:
Maar dat kan natuurlijk pas als de hengst al enkele jaren heeft gedekt. Vb zoals bij Stravinsky, die hengst heeft toch de kans gehad om zich waar te maken, als dan blijkt dat zijn veulens toch niet echt je dat zijn???


Ik denk niet dat het erg verstandig is een hengst buiten te zwieren na z'n eerste jaargang VEULENS. Het zijn halfbloedveulens, die komen later tot ontwikkeling en horen er anders uit te zien dan warmbloedveulens. Stravinsky is nog steeds voor andere stamboeken gekeurd. Misschien geven die hem meer tijd om te laten zien wat hij produceert.

Dat ze maat toevoegen: na selectie van hengsten dan, wat de bedoeling is. De volbloed is niet geselecteerd op maat en zo zie je dat sommige racemachines maar net 1,60m halen. Deze ingezet voor de warmbloedfokkerij zijn uiteraard wat groter.
[/quote]

Ben het daar ergens wel mee eens, maar ik kan begrijpen, dat het moeilijk is voor het stamboek, om als de hengst na zijn eerste jaargang niet echt overtuigende veulens te geven, te beslissen om die hengst dan nog enkele jaren te laten doorfokken. Een moeilijke keuze. De hengst kan aan de ene kant toch verbeterend gaan fokken, maar aan de andere kant, kan hij ook enkel blijven verslechteren.

Die nakomelingen zou men inderdaad eventueel iets langer kunnen laten uitgroeien, en dan pas beoordelen. Maar het is nu éénmaal het beleid van het stamboek om na de eerste jaargang van een hengst een nakomelingenbeoordeling te doen. Of je daar nu een uitzondering moet op maken voor volbloeden, dat is nog maar de vraag???

Daarbij doet men dat ergens niet, via het 'op wacht zetten' van een hengst?!?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:05

mdmoiselle schreef:
Even goed lezen mensen: _rick schreef: popperig- niet propperig Knipoog


Dat is inderdaad iets heel anders! Misschien mijn bril eens opzetten?!? Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:06

oeps...
Nou, ja popperig vind ik zo ook niet, eerder elegant.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:12

chantal1 schreef:
Ik denk persoonlijk dat het andere stamboek Stravinsky xx zijn nafok wel meer de tijd zal geven


Hij is nog gekeurd voor Zweden, Denemarken en Trakehner volgens mij.
Wat ik mij afvraag is of die halfbloedveulens dan ook beoordeeld als dusdanig en niet als warmbloedveulens en dat kan je veralgemenen naar alle nieuwe volbloeden die zich zouden aanbieden.
De stamboeken waar Stravinsky gewoon wel goedgekeurd voor blijft zijn toch ook geen ezels.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 18:14

mdmoiselle schreef:
Even goed lezen mensen: _rick schreef: popperig- niet propperig Knipoog


en ik herhaalde popperig wie leest er nu niet/wel goed