Wordt GPS al gebruikt voor paardenritten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wordt GPS al gebruikt voor paardenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 08:06

Mijn ouders denken erover om zo'n GPS systeem aan te schaffen en vragen zich af of er al mensen zijn die ervaring hiermee hebben.
Ze hoeven geen geavanceerd ding, in principe is het alleen de bedoeling dat ze een soort beginpunt kunnen instellen waarnaar je uiteindelijk weer kunt terugkeren.

Eventuele algemene ervaringen met GPS zijn ook van harte welkom!
(Ik denk aan gebruiksgemak e.d.)


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:13

Zelf heb ik een Speed Distance system met GPS. Die geeft geen route aan maar houdt de snelheid en afstand zeer nauwkeurig bij. Wij willen ook een gps system. Een mapping system. Een tip, eerst heel goed orienteren en dan pas kopen. Desnoods eerst een huren. Met korting kun je kopen bij www.stay-active.nl

Veel informatie kun je ook vinden op www.hiking-site.nl daar vind je alles over GPS.

Succes.

'Paint' it 'Black'

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:03

Er zijn tegenwoordig ook al geavanceerde GPS systemen gecombineerd met hartslagmeter op de markt (voor de high-tech endurance ruiter). Enkele topics over dit onderwerp:

[VMR] rijden met GPS
[VMR] ervaringen gezocht met GPS

Er zijn nog veel meer GPS topics.

Degene die wij hebben (Garmin E-trex) is vnl erg handig om niet te verdwalen in het bos (idd een punt aangeven waar je naar toe wilt rijden) en om je maximale snelheid te meten op het strand Knipoog.

De wat ge-avanceerdere modellen geven ook de mogelijkheid om een kaart in te lezen waardoor je echt daadwerkelijk je route kunt zien (bij die van ons zie je alleen een pijl in de gewenste richting en is het maar hopen dat daar ook wegen lopen Lachen ). Je ouders zouden denk ik met een Garmin E-trex al een heel eind komen (eventueel gecombineerd met wegenkaart).

Ik vind het een heel handig apparaat (zo hebben wij in Polen hele bossen doorkruist zonder echt te verdwalen). Je moet wel zorgen dat je enige ontvangst hebt. In dichte bossen valt de ontvangst soms weg, maar in 'gewoon' landschap is de ontvangst meestal uitstekend (GPS onder mn jas en nog steeds prima ontvangst). Wel er aan denken altijd voldoende batterijen bij je te hebben (zodat je niet op een kritiek moment in de middle of nowhere zonder GPS zit).
Laatst bijgewerkt door Apple op 08-05-03 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:04

Ja hoor, ik hoor bij de NVVR wel mensen die er altijd mee rijden.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:41

Garmin is absoluut gebruiksvriendelijk, dat is echt een aanrader qua merk.
Te paard heb ik er geen ervaring mee, maar op het water wel.
Ga eens in een watersportzaak kijken, daar liggen massa's van die dingen.

Nulla tenaci invia est via

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:39

Een vriendin van mij had er 1 gekocht om mee buiten te rijden, maar die had in het bos te weinig ontvangst, deed het alleen in de polder
Dus zeker iets om even bij stil te staan. *LOL* (Wat zij dus ook een tijd heeft gedaan omdat ze de weg kwijt was. Haha! )

Navragen is beter dan afvragen.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:45

In dat geval heb je altijd nog een 1pk GPS systeem onder je kont Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:15

Ik heb hem allleen een keer gebruikt om snelheid te meten met een potje racen op het strand.
We gingen wel hard. Haha!


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:17

Nu wil ik natuurlijk weten hoe hard 'wel hard' is Haha!.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:37

46 km/u. Cool Had gelukkig wel m'n helmpje op. Haha!

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:15

Hehehehe. 50,6 km/u. (ook met helmpje). Publiek dacht dat desbetreffende paard nog niet op zn top zat (maar ik wel Knipoog )

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:35

50km/h en daar galoperen jullie voor? Hhhhmmmmm ik ken paarden die daar niet eens de moeite voornemen. *LOL* *LOL* *LOL*
Frans Veldman, hier vaker aangehaald, heeft er een en heeft zijn draver eens geklokt op 65km/h in draf! Doel was om het paard door snelheid te leren in galop te vallen. De galop was er zo grondig uitgeramd dat Frans alle mogelijke trucs heeft gebruikt om het voor elkaar te krijgen.
On-topic: Garmin is een van de topmerken in GPS, de kleintjes voldoen prima als geavanceerd kompas, de uitgebreidere kunnen veel meer, en zijn ook duurder *LOL* *LOL* Laat je goed voorlichten en bedenk tevoren goed wat je ermee wilt. Een met te veel mogelijkheden is bijna net zo vervelend als eentje die net te weinig kan.
Ontvangst is inderdaad een punt. Soms moet je even vogelen om ontvangst te hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:02

Ik rij veel off-road met mijn enduro-motorfiets (en mijn Santana) in afgelegen gebieden in Spanje en heb een GPS. Desondanks rij ik op kaart en kompas en heb die GPS (met reserve-batterijen) als verzekering tegen volledig verdwalen in een gebied waar ik geen herkenningspunten op de kaart kan terugvinden.
Een GSM heb ik zelden bij me: als ik val val ik daar op óf ik heb geen dekking.
Voor zowel GPS als GSM zit het levensgrote gevaar erin dat ze een vals gevoel van zekerheid en veiligheid geven. Kaart en kompas dus.
Koop liever goed spul voor paard en jezelf.

Ben ook in Oost-Polen in de bossen daar geweest met dit ding en de ontvangst was zodanig onbetrouwbaar dat je er wederom voor het volgen van een route níets aan hebt.

GPS heeft onverhard of off-road maar beperkt zin. Het verteld je exact waar je ben en de richting naar een waypoint, doch het is erg lastig om er dergelijke routes in vast te leggen. Een model met een kaart is vrijwel nutteloos op dat punt omdat deze kaart niet topografisch is en alleen wegen aangeeft op een vrij grote schaal.
Voor raids hier in Sapnje en bijvoorbeeld ritten in Marokko is het een zinvol apparaat om dwalen te voorkomen, maar nogmaals: goede kaart en kompas, blijven off-road onmisbaar.

www.homocaballus.net

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:46

Op de website van de kijkshop staan ze ook te koop, met beschrijving ik dacht dat de prijs wel meeviel, misschien interessant om eens te kijken.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:45

okee, een dom-blondje vraag hier tussendoor: een GPS, is dat een 1 of systeempje waarmee je de km en snelheid en eventueel harstlag en route kan bepalen TE PAARD???!!!!!!!!!

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:49

Een GPS is een Global Positioning System. Een apparaat wat zijn positie afleest met behulp van satelieten. Word ook gebruikt in scheepvaart, navigatiesystemen endergelijke.
Je kunt er inderdaad te paard de kilometers, snelheid en route mee bepalen. Er zijn uitgebreidere versies met een hartslagmeter. Hartslagmeters kun je overigens ook gewoon los kopen.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:29

Da's handig: ben van plan om een harslagmeter te kopen, maar dit is eigenlijk veel handiger voor endurance training: hoofdeisen die ik stel is afstand, snelheid en hartslag --> route is niet zo'n punt, dus het klinkt ideaal!!!

Weet iemand wat deze zo ongeveer kosten en waar je de harslagmeterversies kan krijgen? Verward

Ben een weekje weg: dus niet online dan, maar ben heeeeeeel benieuwd!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers